Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder av sele-prøving


Tonje
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært å prøvd forskjellige seler på Blaze i dag, men blir ikke helt enig med meg selv. De to jeg synes så ok ut er av merket non-stop, alt annet jeg prøvde satt helt feil (den skal brukes på skiturer og han trekker en del). Noen som kan komme med tips? Andre sheltieeiere som har hunder som trekker?

Ka dåkker trur?

Non stop nomesele:

20131223_162103_zps3c4b7ee4.jpg

20131223_162108_zps94f7f629.jpg

20131223_162039_zps47c0f652.jpg

20131223_162048_zpsfeee72f4.jpg

20131223_162127_zps996ed2f8.jpg

Non stop halvnome:

20131223_162346_zps73820037.jpg

20131223_162335_zpsaf00b8fe.jpg

20131223_162329_zps6130b02a.jpg

20131223_162317_zps5e49428d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nomen litt langt oppe i halsen? Det ble den på N. "Kvelte" henne med kraft i. Også var den for lang/stor, så den skrå side"søylen" kom over låret bak og hindra bevegelse. Ser ut til at det kan skje her og? Husk å dra godt bak når dere prøver! :)

Synes av de to halven så best ut :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med deg hunden bort til Troll- kanskje de har noen seler som passer? http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=32919

Det kan jeg gjøre, takk for tips :)

Dem øverste ser litt stor ut, ser ut som de på siden blir liggende bak ribbeina. Halv nomen til non stop aner jeg ikke hvordan er ifht trekk osv, men str messig ser den grei ut på bilde.

Ja, det var det jeg lurte litt på for jeg huska du sa noe om disse ribbeina, og den lå bak og klemte på buken. Hun i butikken kom først med den størrelsen Felix har og syntes den passa perfekt...Da konkluderte jeg med at hun faktisk hadde enda mindre peiling enn meg :P

Halv-nomen så ok ut, men jeg er litt usikker på om den blir for stor i halsen og dermed får feil trekkpunkt. Så vanskelig det skal være å finne ei god og rimelig sele altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvnomen ser utvilsomt best ut IMO, og det er jo begrenset hvor mye en liten lett hund på noen få kilo (5-8 kg?) klarer å trekke uansett, i tillegg til at trekkpunktet blir høyt siden hunden er lav - ergo er halvnome også korrekt for trekkpunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvnomen ser utvilsomt best ut IMO, og det er jo begrenset hvor mye en liten lett hund på noen få kilo (5-8 kg?) klarer å trekke uansett, i tillegg til at trekkpunktet blir høyt siden hunden er lav - ergo er halvnome også korrekt for trekkpunktet.

En liten hund vil jo trekke like mye i forhold til sin størrelse som en stor hund. Så det argumentet syns jeg er litt dumt. Der er like viktig å finne gode seler til små hunder, som store. :)

Min 4 kgs hund trekker meg på sparkesykkel og ski på flat mark. Sier seg selv at hun bruker seg maks, og at det er viktig hun har god sele.

Syns halvnomen så best ut. Jeg vet at noen slike halvnomer ikke fungerer når det blir trekk i dem, så ta å dra i selen og sjekk om båndet rundt brystet strammer seg under trekk, eller om det holder seg som det skal.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvnomen ser utvilsomt best ut IMO, og det er jo begrenset hvor mye en liten lett hund på noen få kilo (5-8 kg?) klarer å trekke uansett, i tillegg til at trekkpunktet blir høyt siden hunden er lav - ergo er halvnome også korrekt for trekkpunktet.

Som Elisabeth00 skriver så synes jeg det er viktig at sela sitter godt, selv om han er liten. Kan ikke skjønne annet enn at det vil bli like ubehagelig for han å trekke i ei sele som ikke passer som for whippeten.

Er enig med deg i at trekkpunktet vil bli bedre med ei halvnome, så jeg tror vi må satse på å finne ei slik som sitter godt. Han har jo halvnome nå, men den er blitt for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke free motion såg så ille ut :-) Men kanskje noe sydd til din hund hadde vært bedre? f.eks fra seleverkstedet?

Det skal jeg sjekke ut, takk for tips :)

Ingen av dem ser helt passe ut- om hunden trekker mye, skal den jo ha en god trekksele selv om den er liten :)

God jul forresten :)

Enig med deg, han må få ei god sele. Merket det godt på whippeten da han fikk ny nå i vinter, han trekker bedre og det tror jeg er fordi den er mer behagelig å trekke i enn den forrige. Blaze er sånn passe ivrig også og ligger nesten hele tiden foran med stram line så det ser hvertfall ut som han trekker mye, selv om det ikke merkes :P

God jul til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spor/trekk sela fra norskhundeutstyr og er ikke fornøyd -det skjer det samme som nevnt med halvnomen til Non-Stop - reimene krøller seg og gnager på hunden.

Har fått ei sele fra Troll, halvnome fra Zero (Zero short heter den: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=88531#products) Har akkurat fått den i posten og desverre ble størrelsen for stor men skal sende inn og få i rett størrelse nå for den sela likte jeg veldig godt!! Den har solide gode reimer, god polstring og virker som en behagelig og god sele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spor/trekk sela fra norskhundeutstyr og er ikke fornøyd -det skjer det samme som nevnt med halvnomen til Non-Stop - reimene krøller seg og gnager på hunden.

Vi har norsk hundeutstyr-seler til 4 hunder, aldri opplevd at reimene har krøllet seg. Brukt daglig i flere år.

Har du versjonen til stor eller liten hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg som bare har vært uheldig, var veldig fornøyd med den i starten men nå plages eg med at det blir en "brett" der jeg fester båndet i sela som gjør at reima krøller seg litt på hver side av festet og ligger ubehagelig - hvis du skjønner min elendige forklaring ;) usikker på hvilken det er jeg har men den er i str elghundtispe eller noe sånt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg som bare har vært uheldig, var veldig fornøyd med den i starten men nå plages eg med at det blir en "brett" der jeg fester båndet i sela som gjør at reima krøller seg litt på hver side av festet og ligger ubehagelig - hvis du skjønner min elendige forklaring ;) usikker på hvilken det er jeg har men den er i str elghundtispe eller noe sånt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja skjønner. Jeg ville tatt kontakt med han fyren jeg altså. Mulig det er reklamasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...