Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor vaske hunden?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Hva er vitsen med at jeg vasker hundene med shampoo og balsam en dag og dagen etter tar jeg de med ut i skogen og de blir like møkkete? Føler det bare sånn bortkasta (Vet det ikke er sånn men føler det alikevell, ikke helt bokstavlig) men vasker de regelmessig alikevell ca. en gang i måneden da de er langhåret og har mye pels. Er det noe poeng med å vaske hundene da?

Dette er litt på spissen og er ikke helt bokstavlig. :D

Eneste grunnen jeg har er at det er lettere å børste hunden dagen etter vask og før turgåing sånn at pelsen er helt ren. Og for at de skal lukte bedre. Noen annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden har rullet seg i bæsj og spye,så er jeg virkelig takkemmelig for shampo og balsam til hunden.

Ellers er det jo mest for vår del at man vasker,med tanke på lukt og hygieniske grunner.

Og så er det jo noen hunder som krever litt pga. at pelsen floker seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke utover som nevnt over for vår egen del mtp hygiene osv og mtp lettere og børste/unngå floker osv. Men det er jo forskjell på hunder også på hvilken pelstype de har, hvor fettete de blir, hvor ivrige de er på og rulle seg i ting osv, personlig så vasker jeg ikke hunden veldig ofte, kun ved behov, dvs når hun har rullet seg i noe eller når hun begynner og bli fettete og ta på, da brukes shampo, ellers blir hun kun spylt med vann om hun er gjørmete e.l. og da gjerne bare føtter og under magen (der det gjerne sitter) og ikke hele hunden.

Er vell to grunner til at jeg ikke dusjer dem oftere den ene er at det ikke er min favorittsyssel, det andre er at pelsen gjerne blir mer funksjonabel når den ikke vaskes med shampo for ofte, mtp og beholde litt fett/oljer.

Malamutene ble dusjet kanskje 1 gang i året med shampo, ellers bare spylt med vann ved behov, de hadde veldig god og selvrensende pels. Varga behøver kanskje en vask hver 2-3 mnd ca for og ikke bli for fettete, har helt grei pels, men ikke like bra som muttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir skitne på en annen måte av å gå lenge uten dusj enn de blir av en skogtur. Jeg tror pelsen deres isolerer bedre mot kulde også når den er ren enn når den er udusjet. Litt kvist og kvas og gjørme fra skogen børster vi bare ut så er de fine igjen. Dette er sikkert raseavhengig da. Symra sin lange pels er vel en mutasjon, altså ikke noe som har utviklet seg fordi den er så smart. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Der kom jeg på at jeg må bade Angus. Jeg gjør det for å få ut røytepels på en lettere måte. Dessuten må jeg gjøre det for å kunne ta på Petal Cleanse igjen. Så allergi er grunnen her i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker hunden for noen ganger å få ut røyting andre ganger fordi hunden er møkkete og mener at en rein pels elelr ikke så møkkete pels gir bedre beskyttelse mot kulden. Og ups du minte meg på at jeg kanskje bør se å få badet dyret ti jul. Det kan da bli morro hihi han er ikke badet før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg en rase som ikke har pels, men hår, og denne typen må bades regelmessig for å bli vedlikeholdt for å se velstelt ut og også forbli flokefri.

Så her bades det ukentlig, samtidig med en ordentlig gjennombørsting og stussing mellom labber, rundt øyne osv. Omtrent månetdlig må ørene nappes litt også.

Så det er ikke for min egen del at jeg gjør dette, men rett og slett for å at hunden skal være velstelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bading er ikke bare estetisk pelsstell, det handler også om å rengjøre huden og fjerne shit og annet som samler seg opp og kan irritere.

Jeg bruker for eksempel en kraftig blåser på mine hunders pelser oftere enn jeg bader dem, for å ventilere, skape mer luft i pelsen så den ikke blir så tung og tett, blåse ut rask og rusk. Jeg tror det er sunt for pels og hud, i tillegg til at en får ut røytepels i samme slengen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader så og si aldri mine malamuter. Det siste året er begge bada en gang i forbindelse med utstilling. De bor for det meste ute og har en fantastisk pels! Den blir fort ren, så jeg har ingen problemer med å ha dem litt inne på sofaen likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader mine ca 1 gang i mnd. Selv om mine knapt går på asfalt så er det faktisk ikke rent vann som kommer fra hundene mine.

Jeg liker at bikkjene er rene og pene, lukter og kjenner fort på pelsene til hundene om det er mange mnd siden sist de ble badet. Selv om eierene mener noe annet :P

Schäferene jeg hadde bodde ute, og ble også badet med 1-2 månders mellomrom, uten at det så ut til å plage de stort inni hundehuset tiltross for -10/15 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun her blir skylt av hvis hun er sølete etter tur, men stort sett bare behov for å skylle bein + under magen. Hun vaskes en gang iblant, nå var det gått mange uker siden sist (kanskje 8-9) så nå var hun fettete. Hundene har vel nogenlunde samme måten å reagere på som oss, at jo oftere man vasker - jo raskere blir det fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg én hund som ikke har helt topp hud. Han flasser litt og røyter mye og sånt blir det fort stink av. Derfor bader jeg ham relativt ofte. Opp til fire ganger i måneden, men helst sjeldnere. Det kommer litt an på hvordan været er også, hvor høy luftfugtighet det er her, og eventuelt om han er inne i en ekstrem røyteperiode. Ellers er det kun å blåse av ham skitt hvis vi har vært i skogen. Jeg vasker ham ikke med sjampo og balsam fordi han har litt gjørme i pelsen :)

Frøken Dings bader jeg nesten aldri. Hun er så og si luktfri med selvrensende pels. Jeg blåser henne om hun er møkkete. Jeg bader henne, tilnærmet bare for "moro skyld" en til to ganger i året - eventuelt hvis hun har rullet seg godt i noe ordentlig dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder som ikke blir fettete i pelsen, ikke lukter hund, og som har en såkalt selvrensende pels, men de kan ha behov for å bli vasket innimellom likevel. Jeg tror en del eiere ikke helt skjønner hvor mye skitt som kan samle seg i en hundepels, selv om den både ser og kjennes helt ren ut...

Dersom whippeten har vært ute å lek i gjørme, og så tørket slik at hun både kjennes helt ren og ser helt hvit ut, så kan badevannet være brunt av skitt når jeg dusjer henne. Det er klart, om jeg lar hver å skylle henne, så faller jo skitten ut av seg selv, men da blir det liggende inni huset.

Selv vegrer jeg meg mot å klappe ganske mange raser, fordi jeg opplever at de har skitten og fettete pels. Det er klart, noen hunder har jo fettete pels fra naturens side, og noen raser lukter mer, så sier ikke at alle luktende hunder med fettete pels er skitne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dusjer vel hundene, selv om vi vet de blir møkkete igjen, av samme grunn som vi dusjer oss selv, selv om vi vet at vi også må gjøre det om igjen ganske snart :- ) Av hygieniske grunner og for at de ikke skal lukte for ille.

Jeg dusjer og shampoonerer hundene ved spesielle behov, som f.eks. hvis en av de eller begge er dårlige i magen og har diarè (hunder med lang pels i baken....).

Ellers har jeg ikke noe fast rutine eller intervall på det, men nå er det seks uker siden sist og jeg har tenkt å dusje dem i morgen og shampoonere. Julebadet, kan man si :)

Før jeg dusjet dem sist nå i november var det månedsvis siden forrige gang. Da kjente jeg at det var på høy tid for de begynte å lukte så veldig av HUND. Våt hund eller gammel, uvasket hund lukter ikke alltid så godt. Vi kjenner det nok ikke så godt selv, vi hundeeiere, når vi bor i samme hus som hundene hver dag.Vi blir liksom litt immune mot lukten, vant til den. Men gjester som kommer på besøk og som ikke selv har hund hjemme, kjenner veldig godt lukten av uvaskede hunder i huset. Så, for at andre mennesker (familie og venner) skal orke å besøke oss hundeeiere, er det en god idè å vaske hundene med hundeshampoo i blant. Ikke nødvendigvis så veldig ofte, men kanskje hver tredje, fjerde måned i det minste...? Oftere hvis behov (hvis hunden ruller seg i møkk eller kadaver f.eks.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker hundene ved behov. Hun eldste, som ikke ruller seg i noe skit, som aldri går langs asfalten, som ikke bader i bekk og myrer og unngår alt av gjørme og ekleheter, hun kan jeg fint bade en gang i halvåret. Alle de andre er unge og dumme, så de blir vasket ofte :aww: Itillegg bades de før hver utstilling, som er ganske ofte.

Jeg liker å ha rene hunder siden vi har dem i møbler og i sengen hver natt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig stor forskjell på hunder. Den korthårete salukien min har jeg badet to ganger på tre år tror jeg. Og hun er virkelig ren. Hun lukter ingenting og man blir overhodet ikke fettet av å nevle på henne.

Boxeren bader jeg en 3-4 ganger i året. Hun lukter heller aldri hund, men kan bli litt fettete om det går for lang tid mellom hver dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hygiene, velvære og estetikk hos oss. Jeg har ei som drar med seg hele skogen med et lag av myr og krypdyr i pelsen når vi er ute på langtur, og i gjørmete perioder er hun som et sandtak, ergo ikke noe jeg vil ha inn i hvite huset. Hun har en merkelig blanding av pels-/hårtype (naturlig nok) som gjør det ganske enkelt å børste ut de få flokene som blir, men vi bader gjerne hver tredje uke eller etter behov for å unngå flokker, skitt, ulumskheter og litt lukt. Syntes også det er en grei måte å holde et øye med huden. På den varmeste sommeren blir hun ofte bare skylt etter saltvannsbad, trening og tur, ettersom hun er nedklipt og enklere å stelle.

Minstemann har blitt vasket tre ganger siden han kom i hus (fire måneder siden), det bare ved behov. Gjeterhund-, rundering- og lydighetstrening i alskens vær og føre med lys/hvit hund er noe udelikat. Til vanlig blir han bare skylt etter slike aktiviteter hvis det er nødvendig. Vi reiser en god del og er mye ute blant folk, da er det greit at han faktisk er presentabel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bikkjene er rene, er det lettere å holde huset rent, med andre ord mindre husarbeid på meg ;)

Gronnisen blir stort sett tatt før utstilling, og i røyteperioder. Siden eg planlegger å trappe ned på utstillinger, så kommer han nok til å bli vasket sjeldnere fremover. Kanskje 2-3 ganger i året? Dalmisen er litt værre med, hun blir fort veldig feit i pelsen, og må stort sett ha ett månedlig bad. Når du ikke orker å ta i bikkja pga ekkel pels er det på tide å gjøre noe med det. Synes det har blitt værre etter kastreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...