Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye penger i måneden på hund?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alt alt alt alt for mye....

Æsj, når dere setter opp sånne regnestykker ser jeg at jeg bruker mer enn jeg engang anntok jeg skulle ta med i beregningen Nei nei, det regnestykke er bedre å ikke vite. De er lykkepillene mine, så

0. Mannen min derimot :aww: Hvis det er inkludert utstillinger og det rundt det, veldig masse. Hvis det ikke er inkl det, veldig lite.

3-500 kr måneden i gjennomsnitt for begge, regner jeg med.. Inkl. v&h, tyggebein, bæsjeposer.. Lager en del hjemmelagde leker av diverse filleryer eller klær/sokker som kan kastes

Er det inkludert forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring Agria (liv + avl + spesial): 131

For: Whippet: 300 Dvergpinscher: 70

Annet: 100-200 per hund

Så i snitt bruker vi ca 325 i mnd per hund.

Nå har vi for eksempel brukt ganske mye på vinterdekken, fleecedekken og regndekken til whippeten. Men dette er ting som holder lenge, med mindre det blir ødelagt. Dvergpinscheren har hatt sin fleecedress, ullgenser og varmedekken i 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Sidan sommaren ca, per mnd. (To stk, stort leverposteibudsjett pga medisiner. :P (Og begge må jo få leverposteiklump når den eine får medisin. :ahappy: ))

Medisiner: 300

Leverpostei: 50

Forsikring: 100

Fôr: 600

Godbiter: 200 (pluss restemat)

Dentastix: 150

Leiker/utstyr: 100

Kurs: 500

Dyrlege: 500

Edit: Stort dyrlegebudsjett fordi gamlingen har tatt mange prøver i det siste. Stort kursbudsjett fordi kvalpetrynet og eg har gått mest mulig kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn gubben får vite :sleep::lol:

Neida, egentlig har jeg et ganske billig hundehold. Blir noen kroner når vi drar på utstilling, men det begrenser seg som regel ganske mye selv, ble fem i år, hvorav en dobbelutstilling.

Ellers: forsikring 233,-

Fôr 0,- (personalfôr samt hullete fôrsekker = veldig billig mat :P )

Godbiter: ca 200,- mnd i snitt
Utstyr: 100,- mnd i snitt gjennom året
Veterinær: 200,-

Kurs: 0,- i år

Ikke det dyreste hundeholdet, men jeg ser jo at det går noen kroner her og der. Men jeg spiser sikkert snop for tilsvarende sum selv, så jeg bør ikke si så mye :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig. Nå har vi store veterinærutgifter på henne siden vi ikke rakk å forsikre henne før hun ble syk. Veterinær og medisiner varierer mellom 1600-2700 pr mnd alt etter hva hun trenger av medisiner. For og godbiter ca 5-6 hundre pr mnd. Når det gjelder utstyr eller slik som leker, seletøy, halsbånd og senger så har vi brukt ca 5000 siden vi fikk henne i april i år (7mnd). Nå er jo en del av dette ting man kjøper inn sjelden. Feks bur, iq leker og senger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, når dere setter opp sånne regnestykker ser jeg at jeg bruker mer enn jeg engang anntok jeg skulle ta med i beregningen :aww: Nei nei, det regnestykke er bedre å ikke vite. De er lykkepillene mine, så det er verdt det :aww:

gubben driver og fører regnskap for tiden og hund posten står ANETTE HUND bare vokser :cry: Jeg ser bort hver gang :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir pittelitt misunnelig på de som kun bruker noen hundrelapper på fór...:P

Fór - ca 1300

Godis - ca 400

Utstyr - ca 500

Transport (kollektivt) - ca 300

Så i snitt 2500 kr i mnd, og jeg er en storrøykende student. Rart jeg lever på makaroni de to siste ukene før lønn..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gubben driver og fører regnskap for tiden og hund posten står ANETTE HUND bare vokser :cry: Jeg ser bort hver gang :aww:

Jeg husker når Lars prøvde på det der engang! Og alt av utstillinger, kjøring, det som ble brukt på utstillingsdagen, hvert eneste pelstellinnkjøp ble ført ned og sånt. For hans egen helse sluttet han med det når vi passerte tre hunder :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man starte å finregne på det, så får man nok grå hår ganske tidlig uten å hverken bli statsminister eller USAs neste president. :P

I dag kom det en fin regning på ca 2000 kr etter dyrlegebesøket. Noomis medisiner vil komme på ca 4000 i året nå (ca 340 i månden da). Men det er bakdelen med å ha kronisk syk hund. I fjor brukte jeg vel et sted mellom 20 000 og 30 000 på kneet til Vida, uten at det var refunderbart (om man regner med all reise, kosttilskudd etc, vi var helt borte i Sverige hos en spesialist liksom....). Og jeg gjør det igjen glatt. Hun trenger også kiropraktorbehandlinger hver 6. uke pga låsninger i ryggen (skade som aldri har blitt 100%, og som har blitt plagsom på hennes eldre dager).

For meg er det ikke noe alternativ å ikke gi hundene mine den behandlingen de trenger. Men nå har jeg fått høre at jeg burde enten sende Noomi tilbake til oppdretter (med ordlyden "Kan du ikke bare sende tilbake den dritten") eller avlives i over ett år. Det er ingen dyrevernsmessige årsaker til at hun skal avlives, så det er jo kun at jeg da skal slippe å stelle henne og bruke penger på allergien hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hun fikk ny sele og et nytt kobbel i sommer - ellers har hun ikke behov for mer utstyr før noe blir slitt ut/ødelagt. Så da er det kun penger til mat og godbiter, og det er vel ca. 300 i måneden. Hunden er frisk, så veterinærutgifter strekker seg til vaksinasjon og det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra 0 til ganske mye.

Jeg gjør ting i "bolker" feks handler jeg godbiter for flere mnd når jeg er i danmark, för varer 2-3 mnd, vaksiner har jeg lagt til en gang i halvåret o.l.

Regnet ut ett år at jeg hadde brukt 10000,- i startavgift. Jeg stoppet sjekke hvor mye jeg brukte da jeg gitt.

Og som oppdretter så skal jeg bruke 15000,- i februar på sperm fra Australia som jeg ikke skal bruke før om 3-4 år ca :santa-smiley-ho-ho-ho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to berner sennenhunder, og de spiser for cirka 800 kroner i måneden. Diverse tilskudd og stæsj i maten utgjør vel en hundrelapp - vanskelig å si, jeg kjøpte en kilosboks i januar til 500 kroner som jeg har brukt litt mer enn halvparten av, de får egg og ølgjær av og til, også videre.

Forsikring - med full rehabilitering, medisin, liv og avl - utgjør 800 i måneden.

Utstyr kjøper jeg lite av, for jeg er ingen stor utstyrsfreak - de to siste halsbåndene vant jeg i loddsalg på rasespesial, og siden de var verdt over 1.000 kroner til sammen, håper jeg de varer en stund. Halsbåndet som Foenix bruker, brukte også Even som var født i 1998. Jeg kjøpte fire lenker til 600 kroner på D4A nå, men da hadde jeg bare ei lenke på deling som ikke var ødelagt, og hadde ikke kjøpt lenke siden 2011 (da Foenix ble født), og før det i 2007 (da X'en ble født). Jeg har egentlig alt jeg trenger av utstyr, om en ser bort fra forbruksvarer - jeg kjøpte ny børste og karde i september, men da hadde jeg ikke kjøpt noe sånt siden 2006, tror jeg. Shampoo og pelspleie har jeg også et lavt forbruk av. Så i snitt vil jeg tro maks en hundrelapp i måneden på utstyr.

Jeg kunne tenkt meg en ny saks, men da en skikkelig god og ordentlig en, som sitter godt for meg som er keivhendt og har litt tykke fingre. Det betyr nok at den vil koste atskillelig, så hittil har jeg ikke tatt meg råd. Jeg klipper ikke så mye hund at jeg synes jeg kan forsvare å kjøpe det enda...

Godbiter og tyggesaker aner jeg ikke - de får relativt mye av mine foreldre, som kompenserer for at min søster har to menneskebarn som de kjøper ting til, så de blir ofte gitt en pakke griseører eller levergodbiter eller markies eller annet når de ser jentene. Så det er ikke veldig ofte jeg kjøper noe selv, og da er det gjerne noe fra Kiwi'n mens jeg handler mat til meg selv. Kjøttboller og pølser og sånt for lydighetstrening.

Utstilling er en stor utgift, og det er en viktig hobby for meg, så det meste av det jeg har til overs går til utstilling, og gjerne enda litt. Jeg dropper mange utstillinger som jeg kunne tenkt meg på om pengene fløt i huset, og jeg stiller stort sett bare den ene, og ikke begge. I år brukte jeg for eksempel åtte dager og mye penger på utstillingstur til Sveits - men det var da kombinert ferie og utstilling, og jeg hadde bursdag samme uka, så familien overførte penger til kontoen min den dagen jeg dro i gave, og ønsket meg god tur og håpte jeg kunne kose meg og få oppfylt en drøm om å stille egenoppdrettet hund i rasens hjemland. Så turen kostet jo ikke meg direkte så mye som en skulle tro. Det går også penger til stevner nå og da.

Klubber - jeg er med i tre klubber, så det er vel i snitt en hundrelapp i året.

Som Jeanette, forsøker jeg også å lage valper av og til - i juli/august brukte jeg for eksempel 12.000, og tispa gikk tom. Men det er en kalkulert risiko, og ikke akkurat noe jeg gjør hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...