Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye penger i måneden på hund?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Oj oj skal jeg tørre dette???

Jeg kjøper bare og tenker ikke på hvor mye jeg bruker, jeg har råd til det, så da syntes ikke jeg det gjør noe.

Men jeg kan iallefall ramse opp faste utgifter pr mnd.

Forsikring 250kr

Vaksine 30kr

Tørrfôr 225kr for halv sekk på 15kg, men hun spiser ikke alt av det siden hun spiser v&h også, så blir litt mindre...160kr kanskje.

V&h 180kr

Kiropraktor annen hver mnd 620kr

Cosequine 300kr

Også legger jeg av penger til en konto øremerket til hund hver mnd, selv om det har blitt en god sum der så fortsetter jeg bare å legge av, kjekt å ha ;)

I tilleg kommer bitebein, godbiter og UTSTYR, det er her de store pengene ruller ut :D

Jeg er ikke personen som klarer å kun ha et halsbånd og et kobbel, og jeg liker ikke utstyr som er stygt og slitt, eneste som går ann er skinn som er gammelt siden det blir bare bedre og bedre.

Jeg er nok litt farget av å ha vært for mye i galopp sporten, for der skal alt utstyr se tipp topp ut til en hver tid :)

Hadde vært litt gøy å notere alt jeg bruker på Chicka...men vet ikke om jeg tørr..hi hi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alt alt alt alt for mye....

Æsj, når dere setter opp sånne regnestykker ser jeg at jeg bruker mer enn jeg engang anntok jeg skulle ta med i beregningen Nei nei, det regnestykke er bedre å ikke vite. De er lykkepillene mine, så

0. Mannen min derimot :aww: Hvis det er inkludert utstillinger og det rundt det, veldig masse. Hvis det ikke er inkl det, veldig lite.

Øh ja, si det...

Forsikringen er vel på rundt 300 kr. i mnd., tror jeg. Litt usikker siden jeg nettopp er begynt å betale på den (dobbel betaling en mnd. og sånne ting, og jeg har ikke giddet å sjekke nøyaktig sum – jeg har fast trekk og det er uansett verdt summen).

Tørrfôr til 500 kr., kanskje litt mindre.

Godbiter er som regel pølse og ost og sånt som vi spiser selv, så det går inn i vårt eget matbudsjett.

Vi har nok leker for en stund, og utstyr kjøper vi kun der det trengs. Så noen mnd. kan vi bruke kanskje rundt 800 kr. på utstyr (som i november, da fikk han kampeleke, kobbel og vinterdekken til tilsammen kanskje 500 kr.), andre mnd. ingenting.

Veterinærbesøk er umulig å si, for foreløpig er han såpass frisk og fin at vi trenger ikke å dra til vet. på "fast basis". Han måtte riktignok opereres for 12.000 kr. og få medisiner for 400 kr. nå i starten av desember (igjen; forsikringa er verdt det vi betaler).

Treninger og kurs er enkeltsummer, så det later jeg som at ikke er med i mndregnskap.

Utstillinger er vi ikke begynt å dra på enda, men der kommer det etterhvert til å gå litt. Jeg har aldri hatt hund på utstilling før så jeg vet ikke hva som er vanlig å betale for hver gang man stiller. Kanskje 400 kr. uten bensinpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke hatt min så lenge, så jeg vet jo ikke hvordan det kommer til å bli, men jeg har budsjettert med 1000 kr i måneden, inkl kurs, utstilling, utstyr ol. Ja, egentlig alt, bortsett fra økte diesel-utgifter og annet som hører med, men som går inn i "vanlig" regnskap.

Etter å ha drevet med hest i mange år så er jo dette bare lommerusk, så jeg har null dårlig samvittighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Pappa hadde elsket denne tråden :lol: Han synes det er pissdyrt med bikkje, men skal man bare tenke økonomi hele tiden på alt, så kan man jo ikke leve lenger..

Det blir nå med to hunder spredd utover per måned da jeg også kjøper ting i bolker:

Fôr: Mellom 200-300kr per måned

Forsikring: ca 350kr per måned

Godbiter: Varierende. 0-200kr per måned, alt ettersom hva jeg bruker

850kr per måned på det meste altså, for to hunder. DET tar jeg meg råd til!

Årlige ting:

Veterinær: Maks 1000kr årlig (vaksine og helsesjekk)

Utstyr: Tja.. 500-1000kr årlig?

HD, AA, MH (kun i 2014): 2000kr

Øyelysing må jeg få gjort snart! Aner ikke hva det koster :lol:

NKK: 500kr?

Ellers er det utstillinger, prøver, konkurranser: Regner med det ikke overstiger 1500kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengeforbruk i måneden pga hundene? Ooops...Jeg har aldri satt meg ned for å regne på dette, kanskje jeg ikke har lyst til å vite :P

Men jeg har sjekket email-kvitteringene mine for hundefôr-kjøp nå, og ser at jeg kjøper hundefôr to ganger i året (en gang sommer og en gang vinter). Da kjøper jeg to sekker à 13 kg hver gang, og de koster nesten en tusenlapp pr sekk (Orijen Regional Red, mer kjøtt i). Jeg handler alltid fôret på nett.

4 sekker i året til ca 4000 kr / 12 mnd = 333 kr i måneden i fôr på 2 hunder totalt.

Forsikringen er inkl livsforsikring på begge hundene hos Agria, ca 4000 kr i året om jeg ikke husker feil, blir ca samme som maten:

forsikring 350 kr ca i mnd.

Alt annet.... ja der vet jeg sannelig ikke. En leke en sjelden gang. En ball eller en dra-leke. Halsbånd har jeg og likeså bånd. Jeg har helt sluttet å kjøpe halsbånd hver gang jeg ser et fint et, etter den nesten-katastrofen som skjedde langsmed bilveien, da ene bikkja rygget bakover og rett ut av halsbåndet sitt....! Da gikk jeg til innkjøp av Hurtta halvstrup, og har brukt det siden. Ingen andre halsbånd er kjøpt det siste året. Har en haug halsbånd liggende som ikke kan brukes, pga de ikke er halvstrup og bikkjene kan smite ut av dem...

Sånne en gang i året eller sjeldnere kjøp er jo f.eks.:

Refleksvest måtte jeg kjøpe til den ene av dem nå i høst, kr 280,- og den andre hunden hadde en likedan fra før.

Egne håndduker/microfiberhåndklær til å tørke hund med, en liten bunke. Husker ikke pris, men si 300,- ca

Lakseolje kr 300,- (en liter holder et år minst)

Medlemsskap i Norsk Shetland Sheepdog klubb og NKK.... husker ikke prisen, betaler en gang pr år, noen hundrelapper pr gang.

Vaksinering en gang i året (kennelhoste). Husker ikke hva det koster pr hund...normal veterinærpris antar jeg.

Det jeg kjøper mest av til dem regelmessig, er tørkede kyllingnakker. Dette får de et par-tre stk av som tann-trim istedenfor vanlig tørrfôr til kveldsmat en eller to ganger i uka. Det går litt av de altså, så når jeg kjøper dem på nettet, så kjøper jeg 10-12 pk à 200 gram pr gang. Hvor mange ganger det har blitt på et år vet jeg ikke, har aldri regnet på det.

Jeg vet altså ikke hva jeg bruker i mnd på hund, men med fôrkostnadene og forsikringen som blir ca 700 kr, så runder vi opp til en tusenlapp i gjennomsnitt pr mnd for to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ikke noe jeg har hatt noen planer om å regne på. Men tror nok den siste måneden er representativ for de fleste andre månedene også.

Forsikring: 500

Dentasticks: 100

Sele: 300

bånd:100

Utstpåmeldinger: 2500 (6 x My Dog + 2 x romjulsutstilling)

Mat er stort sett gratis (ting vi har vunnet)

Olivers olje: 100

massasje av stive muskler:900

Hotell/kjøring til Svensk Vinner: 1000

etc.

Altså alt vi har til overs :Grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kan rapportere om at min nitidige bokføring av hundeutgifter er godt i gang! :D

Jeg er glad jeg ikke driver med eierskifter støtt og stadig, for det koster 450kr. :blink: Og så har NKK fått ytterligere 350kr for en påmelding. Jeg har brukt 30kr på transport til dem, og 89kr på snacks. So far, so good. :P

Edit: Og 301kr i forsikring. *Føle seg flink* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke summere... Et kjapt tilbakeblikk på januar viser (ca.-priser) 350,- i fôr, 200,- i griseører og sånt, 1000,- i utstyr, 1500,- i veterinærregninger, 350,- til NKK... også skal vi melde på utstilling som kommer på 200,-.

Jessda. Brukt like mye på hunden denne mnd. som jeg brukte på hesten en gjennomsnittlig måned da jeg hadde den :P

Edit: Glemte at kurs må betales snart, på rett under 2000,-. Hjælp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg startet å føre personlig regnskap, der hundene har fått egen kolonne (de er rett og slett "Kids" på den appen. :P ). Og januar vil jeg da bruke sånn ca 4000 kroner på det. :lol: Nå er det inkludert en ganske stor ladning med okseører da, samt en helt ny boks rimadyl på godt over 500 kr. Så uten de to store utgiftspostene, kommer det på ca 2000 kr, der litt over 1000 kr går til kiropraktor og ormekurer (de er på 4 ukers "turnusen" siden vi er jamnlig over grensa).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå brukt litt mer enn jeg planla da jeg la fram budsjett for å overbevise samboern om at hund ikke var dyrt, tør ikke regne på det egentlig :icon_redface:

Men klarer oss jo teoretisk sett uten ekstra leker bare fordi de er morsomme og ekstra halsbånd bare fordi de er fine. Nå er hundestæsjboksen full uansett, så satser på at det roer seg nå :P Også blir det mindre byturer og spising ute enn før, og det sparer man jo litt på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisin 521kr, mat 700kr/2mnd = 350kr, forsikring 2854kr/12mnd = 238kr, godbiter = 15kr/posen ca 1 pose pr mnd, leker = 20-50kr små leker på salg, utstyr = 150kr per mnd (totalsum delt på 12). Summert opp: ca 1200kr/mnd. Medisinen drar snittet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå dette året begynt å regne på hundemat forbruket. Til nå har jeg åpnet ny 20kg sekk med hundemat hver søndag. :| Heldigvis er maten billig, så da blir det 360 kr i uken for 2 hunder. Det blir rundt om 1500 kr i måneden på hundemat. Håper det går seg litt til når Mynte blir eldre. De er jo kjent for å spise ekstra mye i oppveksten.

Så forsikringene blir da røft regnet på 400 kr i mnd, men vi betaler to ganger i året.

Godbiter på ca 200 kr mnd. Så da er vi over 2000 kr i mnd i faste utgifter...

Nå har jeg jo også kjøpt grind til bilen for 3000 kr, til NY bilen som kostet over 100 000 kr. :P (kjøpt med tanke på å ha plass til hundene)

Jadda.. Meeeeen, vi har jo ikke barn, så da er det jo ikke så ille prismessig. Barn er jo dyrt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda.. Meeeeen, vi har jo ikke barn, så da er det jo ikke så ille prismessig. Barn er jo dyrt :P

Ikke egentlig, det som gjør det dyrt er samfunnets utvikling til hva barn "trenger". Jeg har et vennepar som er ekstremt bevisste på sitt forbruk, og barnet deres er nå 7 år gammelt og siden fødsel har de kjøpt det aller meste brukt. Både klær, leker, utstyr og lignende. Jeg har ALDRI reagert på hverken klær leker eller utstyr ser brukt ut, ungen har aldri lidd noe nød og ingen rundt barnet som ikke er klar over foreldrenes bevisste valg (til seg selv og hjemmet deres også.) hadde noen gang trodd det. De har brukt mindre på 7 år enn det jeg gjorde de første 6 mnd av mitt første barns liv. De vil ikke være endel av bruk-kast samfunnet, og det står jeg stor respekt av.

Sånn totally OT :)

Jeg og mannen har regnet på hvor mye vi bruker på hundene gjennomsnittlig i mnd, og har et tilleggstykke på oppdretterdelen på det. Det er ikke tall jeg vil publisere, men jeg tenker på hvor mye glede de gir oss :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...