Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg tanker :)


Shlush
 Share

Recommended Posts

Dette blir jo en god stund frem i tid og det er jo morsomt å gruble litt. Så begynte jeg og tenke litt og tenkte sonen kanskje vil gruble med meg? :-) Så dette er en litt nysgjerrig-tråd!

-hunden skal brukes i lydighet, med litt ambisjoner

-må kunne være løs på tur

-lettlært og enkel å motivere

-ikke mye pelsstell

-skal være hannhund så samkjønnsagressjon er uønsket

-ikke en liten rase (over 50cm. 55-57 cm er fint)

-ikke border collie :P

-ikke en skarp/hard rase (selv om dette er litt individuelt også.)

-Helst kunne brukes på utstilling også

-God helse

-Sosial

-Ikke krav om jaktprøve/gjeterprøve i forhold til utstilling.

Men så kommer vi til den morsomme delen :D Jeg er eeegentlig ikke en gjetertype, jeg har alltid likt hunder med kort pels, muskuløse og atletiske, hengeører osv som dalmis, ridgeback, rottweiler, vorsteh, weimaraner, boxwr. Liker også de med litt pels type munsterlander, stabyhund, langhåret weimaraner osv.

Så til spørsmålet :-) Finnes det egentlig en rase som er "min type" utseendemessig men som også tilfredsstiller ambisjonene mine innenfor hundesport?? Jeg greier ikke å komme på noen... Jeg trener og konkurrerer med dalmatineren min, har også en australsk kelpie. Og jeg synes det er så digg med en hund som virkelig vil jobbe og kan jobbe lengre, ikke er vanskelig å motivere og er stabil (vil jobbe hver trening, ikke på og av!) osv...

De rasene jeg har på listen min for neste hund er foreløbig hovedsaklig gjetere :P kelpie, cattledog og hollandsk gjeterhund LH står på listen. Sammen ned dalmatiner, da det er litt mer min type hund egentlig. Skal sies at jeg er fornøyd med begge mine hunder nå :-)

Idemyldring? litt for morroskyld? :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker at med ambisjonene til Shlush så blir det litt pussig å kjøpe seg f.eks Irsk setter da, som du nevner. Da kan hun like godt ha en dalmatiner til, som tilfredstiller utseendekravet og kravet

Skal du ha en farge eller en brukanes hund?

Okei, du er kresen Og veldig opptatt av utseende, er ikke det viktigste at den fungerer?

Tenker labbis jeg da, av jaktlinjer. Virker som er mye bra der, også er de vel en type du. Liker utseendemessig :P Utstilling utgår jo da.. :P

Ellers har jeg blitt superfan av lapsk vallhund ❤️ De virker bare såå kule!

Man skal vel kunne finne både rottis og dobermann som duger til LP, sistnevnte er det kanskje enklere å finne en som er brukanes til både utstilling og sport. Jeg har ikke sett så mange, men har jo kommet over folk som har kjempe trivelige og veldig lydige dobbiser. Ikke kjenner jeg miljøet heller, men sånn med det blotte øyet ser iallefall ikke jeg så stor forskjell på "bruksdobbiser" og familie/utstillings dobberen. Hvis de dobberen jeg har møtt hvor folk har sagt at de er bruksavla faktisk er det da :P Må legge inn litt feilmargin og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlab har jeg tenkt på :-) Meeen så vil jeg gjerne stille ut. Duallinjer er ikke helt aktuelt, vil ha mye futt og fres samt at jeg synes jaktlabben er lekrere. hehe! En pen jaktlabbe er bare *sikle sikle*

Dobermann og rottweiler stryker litt både med tanke på helse og med tanke på at jeg ønsker en myk hund :P min erfaring med rasene er at de ikke er så førermyke som jeg ønsker. Så har vi samkjønnsagressjonen, og at jeg ikke ser særlig mange rottiser innen lp? ooog de kan bli litt store/tunge/trege ;-) Men stryker mest på mykheten... liker rasene godt! Så skal ikke jeg si noe om de mindre pene bruksdobberne jeg har møtt. men finnes pene også.

Mudi er jo en gjeter *fnis* :P Opplever den som litt mer reservert og så er den litt liten. Og lite oppdrettere å velge i. hehe ;-)

Takker for innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktlab har jeg tenkt på :-) Meeen så vil jeg gjerne stille ut. Duallinjer er ikke helt aktuelt, vil ha mye futt og fres samt at jeg synes jaktlabben er lekrere. hehe! En pen jaktlabbe er bare *sikle sikle*

Dobermann og rottweiler stryker litt både med tanke på helse og med tanke på at jeg ønsker en myk hund :P min erfaring med rasene er at de ikke er så førermyke som jeg ønsker. Så har vi samkjønnsagressjonen, og at jeg ikke ser særlig mange rottiser innen lp? ooog de kan bli litt store/tunge/trege ;-) Men stryker mest på mykheten... liker rasene godt! Så skal ikke jeg si noe om de mindre pene bruksdobberne jeg har møtt. men finnes pene også.

Mudi er jo en gjeter *fnis* :P Opplever den som litt mer reservert og så er den litt liten. Og lite oppdrettere å velge i. hehe ;-)

Takker for innspill :-)

Joda men jeg ser for meg en mudi i flokken din likevell jeg :santa-smiley-ho-ho-ho: Bare vent :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg kjenner ikke rasen godt nok til å si at det er noe du kan satse med innen LP. Ei heller kan jeg si at det er lite samkjønnsaggresjon på dem, det er ikke så mye info ute og går. Men de virker utrolig fine, og veldig bruksvillige/lærevillige i forhold til at de er i gruppe 2, de er jo opprinnelig(og fortsatt) aktive gjeterhunder på sau og kveg.

Jeg kjenner kun til rssen utifra hva jeg har lest på en svensk oppdretters side, samt hennes linker til oppdrettere i Uruguay, Argentina og andre land.

Snakker da om Uruguayan Cimarron/Perro Uruguayo. Flotte, vakre hunder som jeg har utrolig lyst til å lære mer om, og som jeg vurderer sterkt dersom jeg en dag skal ha en større hund å bruke mer aktivt/målrettet innen LP/bruks/spor/hvanåenn bikkja passer til enn de jeg har per i dag. :ahappy:

Hjemmesiden til oppdretteren i Sverige: http://www.perrocimarron.com/

Edit: Eller flatcoated retriever! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del dobbis og rottis som brukes enda, ikke så utbredt i LP, men finnes en del i bruks og ipo. Har sett en del bra hunder der. Det er ikke maller, men absolutt brukbare. Kjøper du fra brukslinjer så kan du absolutt få en fin rottis eller dobbe.

Men vil du ha noe førermykt så er det jo hovedsaklig gjeterhunder som passer. Om du vil satse og komme et stykke og du vil ha fart og intensitet så er det jo de typiske som gjelder. BC, Kelpie, Belgere, hollendere osv.

Jaktlabbe kan jo absolutt være et godt alternativ, men vet ikke hvor førermyke de er da, labben slår meg ikke som en veldig førermyk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jeg ventet lenge på :D Du har jo undret lenge på hva som blir neste hunderase! Det blir utrolig spennende å se hva du ender opp med :) Av de rasene du selv vurderer så heier jeg på Cattledog eller Hollandsk Gjeterhund, bare fordi de er uvanlige :aww:

Jeg må signere Malamuten da. Vil du ha en førermyk hund så er det jo gjetere som gjelder.

Men siden du har en litt uvanlig hund du trener LP med, så er det jo mulig å leite litt rundt innenfor noen andre uvanlige raser og håpe på at du finner et bra individ, bra linjer? Jeg er ihvertfall inne i en periode hvor jeg foreslår litt merkelige raser om dagen, så her kommer det!

Hovawart - De funker vel utseende messig (?) og at man kan bruke dem :) Mer førermyk enn de fleste hunder som ikke er gjetere.

Ungarsk Vizla - Jeg har sett en som gikk LP3 tror jeg det var, så det er jo mulig :D

Rhodesian Ridgeback - Se om du finner noen linjer som bruker hundene litt mer? Det finnes vel innen de fleste raser om man leter godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del dobbis og rottis som brukes enda, ikke så utbredt i LP, men finnes en del i bruks og ipo. Har sett en del bra hunder der. Det er ikke maller, men absolutt brukbare. Kjøper du fra brukslinjer så kan du absolutt få en fin rottis eller dobbe.

Men vil du ha noe førermykt så er det jo hovedsaklig gjeterhunder som passer. Om du vil satse og komme et stykke og du vil ha fart og intensitet så er det jo de typiske som gjelder. BC, Kelpie, Belgere, hollendere osv.

Jaktlabbe kan jo absolutt være et godt alternativ, men vet ikke hvor førermyke de er da, labben slår meg ikke som en veldig førermyk hund.

Labradoren virker ikke hard heller? :-) Men har fått forskjærlighet for litt mykere hunder. Jeg er vokst opp med rottweiler og ridgeback, rottisen vår har alltid vært en ganske tøff og hard type. Etter jeg fikk dalmisen min som er meget myk så ble jeg rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å gå tilbake til de "harde og skarpe" rasene :-)

Du bekrefter sådan mine antagelser i startinnlegget, at jeg ikke finner en min type hund som passer mitt bruk :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jeg ventet lenge på :D Du har jo undret lenge på hva som blir neste hunderase! Det blir utrolig spennende å se hva du ender opp med :) Av de rasene du selv vurderer så heier jeg på Cattledog eller Hollandsk Gjeterhund, bare fordi de er uvanlige :aww:

Jeg må signere Malamuten da. Vil du ha en førermyk hund så er det jo gjetere som gjelder.

Men siden du har en litt uvanlig hund du trener LP med, så er det jo mulig å leite litt rundt innenfor noen andre uvanlige raser og håpe på at du finner et bra individ, bra linjer? Jeg er ihvertfall inne i en periode hvor jeg foreslår litt merkelige raser om dagen, så her kommer det!

Hovawart - De funker vel utseende messig (?) og at man kan bruke dem :) Mer førermyk enn de fleste hunder som ikke er gjetere.

Ungarsk Vizla - Jeg har sett en som gikk LP3 tror jeg det var, så det er jo mulig :D

Rhodesian Ridgeback - Se om du finner noen linjer som bruker hundene litt mer? Det finnes vel innen de fleste raser om man leter godt :)

Trippelposter *host* Sitering fungerer ikke på mobilen :(

Ridgeback er ikke aktuelt :P pene men mitt inntrykk er at de er enda mer udugelig enn dalmisen og enda vanskeligere og motivere *fnis*

Howavart svarer til utseende ;) Dog er de kanskje litt vell store? Og hvor mange brukenes er det?

Vizla... OG weimaraner *sikle* Så peneee!!! Men lp3 "bare" :P

Koslig at du heier på langhårshollenderen og cattledog :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trippelposter *host* Sitering fungerer ikke på mobilen :(

Ridgeback er ikke aktuelt :P pene men mitt inntrykk er at de er enda mer udugelig enn dalmisen og enda vanskeligere og motivere *fnis*

Howavart svarer til utseende ;) Dog er de kanskje litt vell store? Og hvor mange brukenes er det?

Vizla... OG weimaraner *sikle* Så peneee! Men lp3 "bare" :P

Koslig at du heier på langhårshollenderen og cattledog :D

Jeg kjenner ikke til Hovawart, men ja, litt høyere enn det du ønsket. Hannhunder ligger på 63-73 cm. Men når du vurderer kelpie og cattledog som er lavere, så kan du vel vudere høyere også :aww: ? Raseklubben har ihvertfall priser til beste lp hund og beste sporhund osv. Det er jo mulig å snuse litt rundt der og se hvilke linjer som bruker de mest?

"Bare" Lp3, den holder jo sikkert på å jobbe seg oppover :aww: Jeg så den nå i sommer forresten, på lydighetsstevne til NKK i Bergen :) Skal se om jeg finner den :)

Edit: Her har du den!

3. Fabelaktive Vilmas Laban, Ungarsk Vizsla Korthåret, Knaupe, Iris-Alexandra, Knarrevik, 187 p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Hovawart, men ja, litt høyere enn det du ønsket. Hannhunder ligger på 63-73 cm. Men når du vurderer kelpie og cattledog som er lavere, så kan du vel vudere høyere også :aww: ? Raseklubben har ihvertfall priser til beste lp hund og beste sporhund osv. Det er jo mulig å snuse litt rundt der og se hvilke linjer som bruker de mest?

"Bare" Lp3, den holder jo sikkert på å jobbe seg oppover :aww: Jeg så den nå i sommer forresten, på lydighetsstevne til NKK i Bergen :) Skal se om jeg finner den :)

Edit: Her har du den!

3. Fabelaktive Vilmas Laban, Ungarsk Vizsla Korthåret, Knaupe, Iris-Alexandra, Knarrevik, 187 p.

Poenget var litt å ha en hund i størreksen mellom mine to :P lol!

Litt skuffa over at det ikke er noen "jippi"-raser som nevner *lol* :-D Men var jo mine antagelser igrunn!

Nei foreløbig ser det ut som det må gjeter til gitt :P Da står listen fremdeles slik som i sted. Med mulig mudi skrevet inn.

Både kelpie og cattledog går akkurat innom størrelsen med en maxhøyde på 51 cm *lol*

litt negativ til vizla fordi jeg vil ha en lettmotivert hund :-) Som jeg kan satse litt med. hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en irsk setter som har vunnet eliteklasser i elite, så det er mulig :) Tror mye kommer an på føreren altså. Da jeg har gått på konkurransekurs i lydighet med mine har vi ikke hengt noe etter de andre, og gjort det like bra :) Men jeg hadde nok ikke kjøpt en sånn type hund fordi jeg ville hevde meg i konkurranse. Ikke fordi de ikke kan, men fordi andre raser er enda lettere å jobbe med :)

Men er ikke jaktlabber veldig myke da? Instruktøren på runderingkurset vi akkurat var på er oppdretter av jaktlabber, og forklarte den høye forekomsten av forsiktige/usikre jaktlabber som en konsekvens av avl på førermyke og samarbeidsvillige hunder. Man vil ha hund som jobber med føreren og ikke er interessert i alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med ambisjonene til Shlush så blir det litt pussig å kjøpe seg f.eks Irsk setter da, som du nevner. Da kan hun like godt ha en dalmatiner til, som tilfredstiller utseendekravet og kravet om ingen prøver for championat (setterne må vel gå jaktprøve? Eller må de ikke det?). Det samme med Vizla og andre jakthundraser som jeg mener blir helt feil vei å gå, og jeg skjønner ikke helt at de foreslås i det hele tatt i slike tråder jeg. Det blir litt som å foreslå chihuahua til en som ønsker å konkurrere i stor klasse i agility.

Synes jo det må foreslås raser som har vist gang på gang at de faktisk duger til det hun ønsker å bruke den til, ikke bare at "det var en som gikk elite for 10 år siden av den og den rasen"... dalmatineren er brukanes til litt av hvert den, men poenget her må vel bli å foreslå raser som innehar det denne rasen mangler litt.... ellers kan man jo like godt bare gå for en dalmatiner til, som tross alt kan gjøre det ganske bra innenfor diverse hundesporter, med rett trening og motivasjon. Men det er jo ikke rasen som havner i elite på et blunk.

*sukk* sorry, ble litt ot, men måte bare.

Og nei... jeg har ingen konkrete forslag egentlig, men jeg tror det er fare for at du nok må fire litt på utseende-kriteriet ditt :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker at med ambisjonene til Shlush så blir det litt pussig å kjøpe seg f.eks Irsk setter da, som du nevner. Da kan hun like godt ha en dalmatiner til, som tilfredstiller utseendekravet og kravet om ingen prøver for championat (setterne må vel gå jaktprøve? Eller må de ikke det?). Det samme med Vizla og andre jakthundraser som jeg mener blir helt feil vei å gå, og jeg skjønner ikke helt at de foreslås i det hele tatt i slike tråder jeg. Det blir litt som å foreslå chihuahua til en som ønsker å konkurrere i stor klasse i agility.

Synes jo det må foreslås raser som har vist gang på gang at de faktisk duger til det hun ønsker å bruke den til, ikke bare at "det var en som gikk elite for 10 år siden av den og den rasen"... dalmatineren er brukanes til litt av hvert den, men poenget her må vel bli å foreslå raser som innehar det denne rasen mangler litt.... ellers kan man jo like godt bare gå for en dalmatiner til, som tross alt kan gjøre det ganske bra innenfor diverse hundesporter, med rett trening og motivasjon. Men det er jo ikke rasen som havner i elite på et blunk.

*sukk* sorry, ble litt ot, men måte bare.

Og nei... jeg har ingen konkrete forslag egentlig, men jeg tror det er fare for at du nok må fire litt på utseende-kriteriet ditt :)

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Om man er interessert i å konkurrere i lydighet og ser etter en rase som kan egne seg til det, så spiller det liten rolle at det finnes enkeltindivider som har gjort det bra i odde raser. Da er det det individet som egner seg eller eiern som er fryktelig engasjert i rasen sin og trener masse og bra ut i fra deres utgangspunkt. Alle raser kan trenes i lydighet. Alle raser kan starte å konkurrere i lydighet. Veldig mange raser kan man gjøre det bra med om man er en entusiast som finner utfordringen og moroa i å trene akkurat den type hund. Men om du vil trene lydighet med en så egna hund som mulig, så er det lite poeng i å argumentere med enkeltindivider som har gjort det ok i raser som i utgangspunktet ikke gjør det spesielt bra i den aktuelle grenen. Da kunne jeg kommet og sakt at berner sennen er en lur rase å kjøpe seg om man vil trene agility, for det var ei tispe som gjorde det bra for mange år sida. Eller at basenji er egna til lydighet fordi jeg vet ei som konkurrerer med sin :hmm:

Skriv da ihvertfall hva som gjør disse rasene godt egna til lydighet. Hvorfor? Hvilke egenskaper har de som gjør at de er gode raser å anbefalle til en som er interessert i å konkurrere lydighet? Det finnes sikkert gode lydighetsraser mange ikke tenker på som det, men da må man isåfall kunne si hvorfor de er det om man vil overbevise :)

Bortsett fra utstillingsbiten, så høres jaklabbe veldig riktig ut da. Jaktlabradorer er ofte veldig myke hunder. Litt for myke for min del, sikkert helt passe for deg :lol:

Hva er det med gjeterhunder du ikke liker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det jo alltid her på sonen: Folk ønsker seg hunder med de og de egenskapene, og det går nærmest sport i å foreslå de mest obskure og eksotiske rasene som finnes, ofte også uten aktive oppdrettere (eller engang noe særlig antall individer) i Norge, så det å treffe noen og kunne legge henda på bikkjene er umulig. Det er også viktig å nevne den ene hunden i den ene rasen som en gang tilbake i juratida gjorde alle andre hunder fra samme rase til skamme. :D

Jeg tenker at du godt kunne trivdes med en cattledog. De er som en fysisk mellomting mellom de mer mastifflignende hundene du nevner og de snertne gjeterhundene. De er også førermjuke, men ikke så voldsomt ivrige som en del gjeterhunder er. Bakdelen er fryktelig mye HD og ekstremt mye piping. :D

Doberman kunne kanskje vært noe? (Igjen, om du orker piping...).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også doberman.

Eller en pincher? Har ikke erfaring med rasen selv men jeg ser på norsk pincherklubb sine sider så skriver de at den "har full kapasitet som lydighets eller agilityhund" - nå vet jeg jo ikke hva de legger i full kapasitet da :)

Blir kanskje litt liten? Høyde: Høyde: 45 - 50 cm (+/- 2 cm)

Vekt: 13-20 kg

Skal ha god mentalitet også ifølge raseklubben - den er korthåra, har hengører, er vakker og skal vistnok ha lite hundelukt :Grin: "Livlig, temperamentsfull, selvsikker og harmonisk. Intelligent og utholdende, noe som gjør den til en velegnet familie-

og vakthund".

Kilde: http://www.norskpinscherklubb.no/pinscher.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Slush litt ute etter noe uvanlig når hun ber om en førerorientert ikke-gjeterhund. Jeg syns nesten ingen har svart ufornuftig i denne tråden. Alle nevner jo at det ikke er rasene du velger om du vil satse, da velger man gjeterhund.

Edit: For å foreslå noe som passer bedre til ambisjonene, men som ikke passer til utseende kravene. Belgisk fårehund. Tervuren eller groendal. De er jo litt større enn kelpie ihvertfall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher er ikke rasen du kjøper om du har ambisjoner innen LP. Da blir du frustrert ganske fort :P De er smarte og lærer fort, men motivasjon og konstentrasjonsevne er der de faller gjennom. Så de egner seg for de som vil trene for aktivisering, eller for entusiastene som Snusmumrikk nevner. Men pene er de ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man skal vite at de er lettlærte og lett og motivere så faller man jo mot rasene som alt er i bruk. Å anbefale annet enn de tradisjonelle brukshundene er litt vanskelig da. Det forutsetter liksom at det fins endel hunder som har dokumentert arbeids meritter e.l. at det fins flere som konkurrerer aktiv og har resultater å vise til.

Om man ikke forutsetter det, en er villig til å oppsøke oppdrettere og miljø for å undersøke om det faktisk fins egenskapene på rasen så kan man kanskje finne ett lite gull egg.

Selv lurte jeg på å gjøre det med Entlebucher Sennenhund en gang i tiden, men endte på AK før jeg kom så langt. (og bare for å terge @SFX litt så skal jeg si det rasenavnet den har fått av meg Entleburger :P ) Men den har samme str forhold som AK.

Ellers ender man på de trandisjonelle korthårete hundene: Schäferhund (ikke brukslinjer om du skal stille), Malle (Show om du skal stille), Hollender, Aussie (om du aksepterer pelsen), ACD (samme str som AK i standard) Hvit gjeterhund korthåret (om du undersøker grundig og kanskje ser mot vårt naboland), .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Slush litt ute etter noe uvanlig når hun ber om en førerorientert ikke-gjeterhund. Jeg syns nesten ingen har svart ufornuftig i denne tråden. Alle nevner jo at det ikke er rasene du velger om du vil satse, da velger man gjeterhund.

Hun vil ha en hund hun kan trene lydighet med, og hun har ambisjoner, og så syns du at fuglehunder i ymse varianter og odde raser man knapt har hørt om går inn under "nesten ingen ufornuftige svar"? :lol:

Hvis man allikevel skal gå utenfor kriteriene, så er ikke puddelen hverken i gruppe 1 eller 2. Det er sjeldent samkjønnsaggresjon, de går ofte løs, de er lettlærte og kjappe, passe førerorienterte, og de er forholdsvis friske. Men der er det pelsstell. Om man velger å holde de nedbarberte, så må de fortsatt barberes, man må fortsatt nappe ører, og de gjengs over bades oftere enn andre raser. Den korteste godkjente utstillingsklippen er Toilette60, men en av de enkleste å holde er visstnok kontinentalklipp :P

puddel_moderne.gifpuddel_kontinental.gif

Storpudlene ligger fra 45 cm og oppover, jeg tror ikke det er uvanlig at de er fra 50 cm og oppover.

(Og selv når den ikke oppfyller pels-kriteriet, er det et mer fornuftig forslag enn mye annet i denne tråden :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Edit: For å foreslå noe som passer bedre til ambisjonene, men som ikke passer til utseende kravene. Belgisk fårehund. Tervuren eller groendal. De er jo litt større enn kelpie ihvertfall :)

Langhårsbelger var det første som falt meg inn når jeg leste startinnlegget, men de er definitivt ikke korthåra og muskuløse :lol: De er ikke myke sånn som kelpien, men de er veldig førervare og vil veldig gjerne gjøre rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ha en hund hun kan trene lydighet med, og hun har ambisjoner, og så syns du at fuglehunder i ymse varianter og odde raser man knapt har hørt om går inn under "nesten ingen ufornuftige svar"? :lol:

Som jeg skrev: " Alle nevner jo at det ikke er rasene du velger om du vil satse, da velger man gjeterhund. "

Så ja, jeg mener fremdeles nesten ingen her har kommet med ufornuftige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...