Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg tanker :)


Shlush
 Share

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker at med ambisjonene til Shlush så blir det litt pussig å kjøpe seg f.eks Irsk setter da, som du nevner. Da kan hun like godt ha en dalmatiner til, som tilfredstiller utseendekravet og kravet

Skal du ha en farge eller en brukanes hund?

Okei, du er kresen Og veldig opptatt av utseende, er ikke det viktigste at den fungerer?

Labradoren virker ikke hard heller? :-) Men har fått forskjærlighet for litt mykere hunder. Jeg er vokst opp med rottweiler og ridgeback, rottisen vår har alltid vært en ganske tøff og hard type. Etter jeg fikk dalmisen min som er meget myk så ble jeg rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å gå tilbake til de "harde og skarpe" rasene :-)

Du bekrefter sådan mine antagelser i startinnlegget, at jeg ikke finner en min type hund som passer mitt bruk :-P

Jeg vet ikke hva du legger i hard da...? Jeg føler labbis kan være litt careface, lukke ørene, gjør som jeg vil, bryr meg ikke om deg akkurat nå.. Så ville iallefall ikke kalt de myke, ikke de jeg kjenner til ihvertfall. Ikke at de er slik hele tiden altså, men at de kan være ganske selvstendige og egenrådige til tider.

Er deres rottis normal rottis? Igjen så aner jeg ikke hva du legger i hard, men jeg har sett mange rottiser i treningssammenheng som er rimelig "vare" og førermyke, ganske lett og plukke sammen. Aner ikke om det er normalen heller, men bare for og nyansere bildet litt.

Og dobermann? Hard den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vet ikke hva du legger i hard da...? Jeg føler labbis kan være litt careface, lukke ørene, gjør som jeg vil, bryr meg ikke om deg akkurat nå.. Så ville iallefall ikke kalt de myke, ikke de jeg kjenner til ihvertfall. Ikke at de er slik hele tiden altså, men at de kan være ganske selvstendige og egenrådige til tider.

Er deres rottis normal rottis? Igjen så aner jeg ikke hva du legger i hard, men jeg har sett mange rottiser i treningssammenheng som er rimelig "vare" og førermyke, ganske lett og plukke sammen. Aner ikke om det er normalen heller, men bare for og nyansere bildet litt.

Og dobermann? Hard den også?

Hehe vi har tydeligvis helt motsatt erfaring. Jeg tror aldri jeg har møtt en rottis som er førermyk og var i trening, og alle JAKTlabradorene jeg kjenner er det i større eller mindre grad. Det betyr ikke at de ikke kan jobbe selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vi har tydeligvis helt motsatt erfaring. Jeg tror aldri jeg har møtt en rottis som er førermyk og var i trening, og alle JAKTlabradorene jeg kjenner er det i større eller mindre grad. Det betyr ikke at de ikke kan jobbe selvstendig.

Ja, når jeg sier selvstendig så mener jeg ikke som i og jobbe selvstendig da tenker jeg mer på jeg driter i deg og gjør som jeg vil selvstendig, ifbm trening. Større eller mindre grad er jo ganske vidt begrep. Jeg aner ikke hva TS legger i en "hard" hund, og jeg sier ikke nødvendigvis at det er en hard hund, men jeg synes ikke de er spesielt førermyke heller. (ikke de jeg har møtt ihvertfall). Fine arbeidshunder, ja. Førermyke, mmm.

Jeg sier ikke at rottiser er vare hunder, men noen av de jeg har sett er rimelig førermyke og villing to please, selv om det ikke er en kelpie eller malle (ingen vits i og sammenligne de en gang). Aner ikke om det er typisk eller utypisk, men skrev det bare fordi det virket som som TS slo fra seg rottis og andre "harde" raser pga et individ, greit og nyansere det litt da tenkte jeg. Skal man ha masse fart, fokus, konsentrasjon og nøyaktighet så er det liksom bare en gruppe som gjelder i hovedsak, det er ingen diskusjon, men det finnes raser(linjer) som feks dobbis og rottis hvor man finner arbeidshunder, som godt kan komme høyt opp i klassene og gjøre det godt med de forutsetninger de har. Og som sagt så aner jeg ikke hva ts legger i utsagnet hard hund.(er det en hund som svarer tilbake, er det en hund som lukker øra og ikke hører? eller hva er det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Om man er interessert i å konkurrere i lydighet og ser etter en rase som kan egne seg til det, så spiller det liten rolle at det finnes enkeltindivider som har gjort det bra i odde raser. Da er det det individet som egner seg eller eiern som er fryktelig engasjert i rasen sin og trener masse og bra ut i fra deres utgangspunkt. Alle raser kan trenes i lydighet. Alle raser kan starte å konkurrere i lydighet. Veldig mange raser kan man gjøre det bra med om man er en entusiast som finner utfordringen og moroa i å trene akkurat den type hund. Men om du vil trene lydighet med en så egna hund som mulig, så er det lite poeng i å argumentere med enkeltindivider som har gjort det ok i raser som i utgangspunktet ikke gjør det spesielt bra i den aktuelle grenen. Da kunne jeg kommet og sakt at berner sennen er en lur rase å kjøpe seg om man vil trene agility, for det var ei tispe som gjorde det bra for mange år sida. Eller at basenji er egna til lydighet fordi jeg vet ei som konkurrerer med sin :hmm:

Skriv da ihvertfall hva som gjør disse rasene godt egna til lydighet. Hvorfor? Hvilke egenskaper har de som gjør at de er gode raser å anbefalle til en som er interessert i å konkurrere lydighet? Det finnes sikkert gode lydighetsraser mange ikke tenker på som det, men da må man isåfall kunne si hvorfor de er det om man vil overbevise :)

Bortsett fra utstillingsbiten, så høres jaklabbe veldig riktig ut da. Jaktlabradorer er ofte veldig myke hunder. Litt for myke for min del, sikkert helt passe for deg :lol:

Hva er det med gjeterhunder du ikke liker da?

Gode poeng ;) Sier meg enig med deg og Lola! Meeen, jeg var jo nysgjerrig. Kunne jo være en rase av "min smak" utseendemessig som jeg ikke viste eller hadde glemt. hehe! Optimisten selv.

Gjeter er liksom ikke meg *fnis* Det har jeg sagt i flere år tror jeg. Det er liksom ikke min smak utseendemessig, jeg synes de er pene men det er liksom ikke meg. Ja, for nå ble du vell klokere sant? :Grin:

Sånn er det jo alltid her på sonen: Folk ønsker seg hunder med de og de egenskapene, og det går nærmest sport i å foreslå de mest obskure og eksotiske rasene som finnes, ofte også uten aktive oppdrettere (eller engang noe særlig antall individer) i Norge, så det å treffe noen og kunne legge henda på bikkjene er umulig. Det er også viktig å nevne den ene hunden i den ene rasen som en gang tilbake i juratida gjorde alle andre hunder fra samme rase til skamme. :D

Jeg tenker at du godt kunne trivdes med en cattledog. De er som en fysisk mellomting mellom de mer mastifflignende hundene du nevner og de snertne gjeterhundene. De er også førermjuke, men ikke så voldsomt ivrige som en del gjeterhunder er. Bakdelen er fryktelig mye HD og ekstremt mye piping. :D

Doberman kunne kanskje vært noe? (Igjen, om du orker piping...).

Er det mye piping på Cattledog?? :thumbsdown2: Jeg HATER piping og lyd generelt, jeg blir GAL av den miste knirking... Æsj! Nå fjerna du jo kanskje en hund fra lista i stede for å legge en til :cry:

Nå er jo Slush litt ute etter noe uvanlig når hun ber om en førerorientert ikke-gjeterhund. Jeg syns nesten ingen har svart ufornuftig i denne tråden. Alle nevner jo at det ikke er rasene du velger om du vil satse, da velger man gjeterhund.

Edit: For å foreslå noe som passer bedre til ambisjonene, men som ikke passer til utseende kravene. Belgisk fårehund. Tervuren eller groendal. De er jo litt større enn kelpie ihvertfall :)

Jeg vil ha alt i en hund av min smak :D Haha! Så spørs det da bare om jeg ikke må produsere den rasen selv :Pissed: For det ser ikke ut som den finner den der rasen jeg leter etter... For jeg trooor jeg vil ha litt av gjeterens motor og arbeidslyst, de er liksom så enkle å jobbe med (og selvsagt vanskelige også siden de ikke alltid lærer det du vil de skal lære :lol: ). Belgerne er liksom litt... Sorry... Kjedelige :P Da frister en langhårdhollender hakket mer!

trontoppens_avita427h.jpg

Ærlig stjålet fra google bilder!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ha en hund hun kan trene lydighet med, og hun har ambisjoner, og så syns du at fuglehunder i ymse varianter og odde raser man knapt har hørt om går inn under "nesten ingen ufornuftige svar"? :lol:

Hvis man allikevel skal gå utenfor kriteriene, så er ikke puddelen hverken i gruppe 1 eller 2. Det er sjeldent samkjønnsaggresjon, de går ofte løs, de er lettlærte og kjappe, passe førerorienterte, og de er forholdsvis friske. Men der er det pelsstell. Om man velger å holde de nedbarberte, så må de fortsatt barberes, man må fortsatt nappe ører, og de gjengs over bades oftere enn andre raser. Den korteste godkjente utstillingsklippen er Toilette60, men en av de enkleste å holde er visstnok kontinentalklipp :P

puddel_moderne.gifpuddel_kontinental.gif

Storpudlene ligger fra 45 cm og oppover, jeg tror ikke det er uvanlig at de er fra 50 cm og oppover.

(Og selv når den ikke oppfyller pels-kriteriet, er det et mer fornuftig forslag enn mye annet i denne tråden :P )

UPS! Glemte å legge til at jeg HATER pelsstell :thumbsdown2: Hehe! Ellers er det ikke et dumt forslag...

Hvorfor ikke border collie? For all del, jeg har mange gode grunner for å ikke velge det, men om du har høye ambisjoner innen lp, og med de andre kravene dine, så vil jeg si den kvalifiserer ganske bra.

Eller labrador?

BC er liksom så kjedelige, er så mange av dem innen LP. Og til nå så har jeg kun møtt 1 BC jeg har likt væremåten til, jeg synes det er mye gjeting, mye rar atferd (ikke den fjollette fjase sosialitets greiene som jeg er vant til og liker). OG, jeg har til nå ALDRI sett en BC leke med en annen hund, da teller det ikke å springe rundt sammen med lekende hunder og gjøre sitt. Det kan være jeg ikke har møtt riktige BC'er. Men de fleste har levd i sin egen boble rundt eieren, og løs med andre hunder så har de enten gjetet, surret rundt og rundt og rundt, hengt rundt eier eller holdt på med sin egen lille ting. Ikke hatt noe jeg kan kalle kommunikasjon med de andre hundene :P Og laaangt ifra lek! Utenom kjeftingen når andre hunder prøver å invitere til lek.

Labrador er jo topp :) Men måtte vært jaktlabben, og da faller jo utstilling totaaalt ut. Så jaktlabben står på lista, men spørs om en av gjeterne slår den ned i støvlene. Eller om jeg må tenke på å skaffe en utstillingshund som nr 4 (Jeg som skal ha MAX 3 hunder). :banana-santa:

Så kan jeg adde til at jeg har møtt og observert en god del rottweilere ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Ja, når jeg sier selvstendig så mener jeg ikke som i og jobbe selvstendig da tenker jeg mer på jeg driter i deg og gjør som jeg vil selvstendig, ifbm trening. Større eller mindre grad er jo ganske vidt begrep. Jeg aner ikke hva TS legger i en "hard" hund, og jeg sier ikke nødvendigvis at det er en hard hund, men jeg synes ikke de er spesielt førermyke heller. (ikke de jeg har møtt ihvertfall). Fine arbeidshunder, ja. Førermyke, mmm.

Og som sagt så aner jeg ikke hva ts legger i utsagnet hard hund.(er det en hund som svarer tilbake, er det en hund som lukker øra og ikke hører? eller hva er det?)#

UPS, jeg ødela siteringen :thumbsdown2:

Jeg kan prøve å si litt om det jeg tenker med hard hund :) Det er litt med det du nevner med svare tilbake, være litt stri og egenrådig. De rottisene jeg har møtt og sett både i hverdagssituasjon og treningssituasjon har vært relativt tøffe hunder, også for egen eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Ja, når jeg sier selvstendig så mener jeg ikke som i og jobbe selvstendig da tenker jeg mer på jeg driter i deg og gjør som jeg vil selvstendig, ifbm trening. Større eller mindre grad er jo ganske vidt begrep. Jeg aner ikke hva TS legger i en "hard" hund, og jeg sier ikke nødvendigvis at det er en hard hund, men jeg synes ikke de er spesielt førermyke heller. (ikke de jeg har møtt ihvertfall). Fine arbeidshunder, ja. Førermyke, mmm.

Og som sagt så aner jeg ikke hva ts legger i utsagnet hard hund.(er det en hund som svarer tilbake, er det en hund som lukker øra og ikke hører? eller hva er det?)#

UPS, jeg ødela siteringen :thumbsdown2:

Jeg kan prøve å si litt om det jeg tenker med hard hund :) Det er litt med det du nevner med svare tilbake, være litt stri og egenrådig. De rottisene jeg har møtt og sett både i hverdagssituasjon og treningssituasjon har vært relativt tøffe hunder, også for egen eier.

Mye mulig, jeg er ingen ekspert på de rasene der :) Dog har jeg bare møtt trivelige individer tydeligvis.

Tenkte bare det var greit og nevne. Skjønner hva du mener med hva du vil ha, jeg er der selv, for min del blir rottis og dobbis for trege/tunge/store (sammenlignet med feks malle), men det betyr ikke at de ikke kan, mange fine arbeidshunder deriblant, bare at de jobber på sin måte med sine forutsetninger. Bare det jeg tenkte var greit og få frem. Du må jo antagelig fire på minst et av kravene dine, så spørs det jo hva som er viktigst for deg da, utseende, pels, str, fart etc. (men det virker vell som gjeter er det du vil ha, bortsett fra gjeterdelen :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig, jeg er ingen ekspert på de rasene der :) Dog har jeg bare møtt trivelige individer tydeligvis.

Tenkte bare det var greit og nevne. Skjønner hva du mener med hva du vil ha, jeg er der selv, for min del blir rottis og dobbis for trege/tunge/store (sammenlignet med feks malle), men det betyr ikke at de ikke kan, mange fine arbeidshunder deriblant, bare at de jobber på sin måte med sine forutsetninger. Bare det jeg tenkte var greit og få frem. Du må jo antagelig fire på minst et av kravene dine, så spørs det jo hva som er viktigst for deg da, utseende, pels, str, fart etc. (men det virker vell som gjeter er det du vil ha, bortsett fra gjeterdelen :P)

Misforstå meg riktig, alle rottisene jeg har møtt har vært kjempesnille og trivelige hunder ;-)

Riktig :P jeg vil ha gjeter uten gjeterdelen. Dalmisutside og gjeter inni *yes* hahaha!!! Nei. må vell krype til korset og kjøpe en gjeter til da :D Er allerede valpesyk!

men casen er at det ikke er mange oppdrettere å finne på langhårshollender... Ikke på cattledog heller kanskje?

Men lyd?? Er det virkelig så mye lyd i cattledog? :P Oc jeg får en case med tanke på at jeg synes de er finest i "blå" og de MÅ ha patch over minst ett øye... Fikk fortalt at det er dalmis langt bak cattledog'en. Det forklarer både patch og prikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men casen er at det ikke er mange oppdrettere å finne på langhårshollender... Ikke på cattledog heller kanskje?

Men lyd?? Er det virkelig så mye lyd i cattledog? :P Oc jeg får en case med tanke på at jeg synes de er finest i "blå" og de MÅ ha patch over minst ett øye... Fikk fortalt at det er dalmis langt bak cattledog'en. Det forklarer både patch og prikker.

Det er vel kun to oppdrettere (med kennelnavn) av ACD i Norge, og noe som avler videre på de hundene som er kjøpt derfra, trur jeg. Det finner du på raseklubbens side, samme som kelpie. :) Og ja, det er mye lyd. Jeg innser at jeg har ekstremt lav terskel, men piping og sånn ojoj-bjeffing (og så innihelvete høyfrekvent, da!) blir rett og slett litt mye for meg...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg riktig, alle rottisene jeg har møtt har vært kjempesnille og trivelige hunder ;-)

Riktig :P jeg vil ha gjeter uten gjeterdelen. Dalmisutside og gjeter inni *yes* hahaha!! Nei. må vell krype til korset og kjøpe en gjeter til da :D Er allerede valpesyk!

men casen er at det ikke er mange oppdrettere å finne på langhårshollender... Ikke på cattledog heller kanskje?

Men lyd?? Er det virkelig så mye lyd i cattledog? :P Oc jeg får en case med tanke på at jeg synes de er finest i "blå" og de MÅ ha patch over minst ett øye... Fikk fortalt at det er dalmis langt bak cattledog'en. Det forklarer både patch og prikker.

Noen er det jo på hollenderen ihvertfall, om du ikke må ha fra Norge. Cattledog aner jeg lite om annet enn at de er pene :P Men er ikke de også litt strie/harde sammenlignet med kelpie osv? (jeg har ikke møtt noen så jeg aner ikke, men innbiller meg og ha lest/hørt det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er det jo på hollenderen ihvertfall, om du ikke må ha fra Norge. Cattledog aner jeg lite om annet enn at de er pene :P Men er ikke de også litt strie/harde sammenlignet med kelpie osv? (jeg har ikke møtt noen så jeg aner ikke, men innbiller meg og ha lest/hørt det.)

Bare husk at det er langhårshollender jeg tenker :-)

Kun møtt en cattledog jeg, sett flere. Men oppdretteren til vegas har hatt flere cattledogs pg hun synes de var mer førermyk enn kelpisene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hovawart? Ok, litt pels, men en gjennombørsting annenhver uke eller en gang i uka må vel gå an? :) Veldig pen hund!

"Hovawarten er en allsidig rase som kan brukes i alle bruksgrener, lydighet, redningshund og IPO. "

Sitat fra http://www.hovawart.no/

Finnes i tre fargevarienter:

hovawart+colors.jpg

Bilde fra http://www.kenzothehovawart.com/2013/04/the-hovawart-family-tree.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke anbefalt Slush en fuglehund, det var en kommentar til kommentaren om Vizlaen, og jeg presiserte at jeg ikke ville gått for en sånn type hund :) Bare sånn i tilfelle noen misforstod :P

Ellers ingen forslag, jeg er også litt som deg, har vanskelig for å velge neste rase, for jeg synes ingen kan måle seg med utseendet på setteren :P Og jeg synes utseendet er viktig i den grad at jeg vil oppriktig like hvordan den ser ut. Har skjønt at drømmerasen min, en setter som er mer førererorientert og uten jaktlyst ikke er en rase jeg har funnet ennå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at det er langhårshollender jeg tenker :-)

Kun møtt en cattledog jeg, sett flere. Men oppdretteren til vegas har hatt flere cattledogs pg hun synes de var mer førermyk enn kelpisene :P

Ja, det er jo de det er flest av her oppe i skandinavia har jeg inntrykk av. Dog kanskje ikke alle like egnet til trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med ACD, ikke spes. bjeffete eller pipete, men innmari fokusert og med bra lek. Liker dem godt, men det er i mine øyne mye HD, og veldig forskjell på linjer, ang sosiale egenskaper og skarphet.

Mudien er jo slettes ikke så liten :huh: , men den er ikke lydløs :innocent:

Ang. Viszla har jeg veldig god erfaring og har sett dem mye i Ungarn, der de fremstår veldig lydige og fører orienterte, de er nok ikke helt de samme som de andre fuglehundene. Mitt inntrykk er at det er en mye mer allsidig hund.

Synes du har fått masse gode forslag, og selv om du har ambisjoner er det lov å velge ut i fra hjerte ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller?
Med litt research skal det ikke være vanskelig å finne en oppdretter med stødige hunder, som er førerorienterte, lærevillige og samtidig nedpå jorda. Som regel veldig lette å motivere, og kan gjøre det bra både innen lydighet og utstilling. Og den har hengeører - med krepp om du er riktig så heldig :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du vært? :P Ser man på oppdretterlister så er det jo knapt korthåroppdrett her. en her, et par i sverige og et par i finnland?

Er jo kun en eller to langhår oppdrettere her i norge og en eller to i sverige :P

Har vært en tur på iposeminar, krydde jo av korthår jo :D Samt at jeg personlig kjenner tre korthår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo kun en eller to langhår oppdrettere her i norge og en eller to i sverige :P

Har vært en tur på iposeminar, krydde jo av korthår jo :D Samt at jeg personlig kjenner tre korthår.

Ja, men at folk eier de er jo ikke samme som oppdrett :) Sikkert en del individer ja som er i landet som bruks og konkurransehunder.

Men mulig jeg lurer deg på oppdrettere da, jeg fikk bare inntrykk av at jeg fant masse langhår da jeg lette etter korthår, men kanskje jeg blander med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men at folk eier de er jo ikke samme som oppdrett :) Sikkert en del individer ja som er i landet som bruks og konkurransehunder.

Men mulig jeg lurer deg på oppdrettere da, jeg fikk bare inntrykk av at jeg fant masse langhår da jeg lette etter korthår, men kanskje jeg blander med noe annet.

Jeg kjenner hun ene oppdretteren av langhår :-) Tror hun er den eneste som driver oppdrett i Norge nå. hehe!

man føler nok ofte at man finner det motsatte :P jeg følte jeg fant bare korthårsoppdrettere. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...