Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg tanker :)


Shlush
 Share

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker at med ambisjonene til Shlush så blir det litt pussig å kjøpe seg f.eks Irsk setter da, som du nevner. Da kan hun like godt ha en dalmatiner til, som tilfredstiller utseendekravet og kravet

Skal du ha en farge eller en brukanes hund?

Okei, du er kresen Og veldig opptatt av utseende, er ikke det viktigste at den fungerer?

Haha, kelpien Vegar ;) Neeida! Ja, han er jo det. Men ettersom du har to utstillingshunder, så har det ingen betydning om tredjemann er en ikke-utstillingshund ;)

Du og bestefar det!! Som kaller han Vegar :-D lol!!! Nico skal jo så å si pensjoneres fra utstilling, og Vegas synes igrunn at utstilling er litt kjedelig :P foreløbig hvertfall. hahaha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collier, de KAN stilles ut vet du. :banana-santa: Synes de er ganske festlige i personligheten jeg. da. Men du har ikke vurdert "utstillingsmalle" da, om du vil stille og gjøre det bra?

Må ikke BC ha gjeterprøve i forhold til cert på utstilling??

Jeg liker ikke helt bc i forhold til andre hunder :-P

Hvor finner man en bra utstillingsmalle som er vill og gal og egna til lp og ikke skarp? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke BC ha gjeterprøve i forhold til cert på utstilling??

Jeg liker ikke helt bc i forhold til andre hunder :-P

Hvor finner man en bra utstillingsmalle som er vill og gal og egna til lp og ikke skarp? :-P

Nei, den må ha 2x90 poeng på prøve for championat ;) Hehe, men er jo fritt frem å stille, da, på NKK utstillinger, det jeg mente. Du har nok bare ikke møtt de riktige individene *plystre*

Malle-greiene kan jeg ikke svare deg på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den må ha 2x90 poeng på prøve for championat ;) Hehe, men er jo fritt frem å stille, da, på NKK utstillinger, det jeg mente. Du har nok bare ikke møtt de riktige individene *plystre*

Malle-greiene kan jeg ikke svare deg på :P

Men gjeterprøve er noe som jeg absolutt ikke interesserer meg for :P Og å kun stille på NKK er jo litt boring da? Det er to ganger i året i mitt område liksom. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men har du vurdert Toller? Eneste er vel at man trenger en godkjent jaktprøve dersom man skal konkurrere i utlandet..

Har vurdert toller :-) men så ble det snakk en del om dårlige nerver og sykdom.

Jaktprøve dog er nok en ting jeg ikke interesserer meg nevneverdig for. Aner ikke hva den innebærer. haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjeterprøve er noe som jeg absolutt ikke interesserer meg for :P Og å kun stille på NKK er jo litt boring da? Det er to ganger i året i mitt område liksom. hehe

*mendublirsåhektanårduprøvergjetingatdutillogmedvilhasausjøl og prakkepåbcprakkepåbc*

Neida. Skal ikke prakke på deg bc hvis du ikke vil :P Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mendublirsåhektanårduprøvergjetingatdutillogmedvilhasausjøl og prakkepåbcprakkepåbc*

Neida. Skal ikke prakke på deg bc hvis du ikke vil :P Hehe!

Meg??? SAU?? Hahahaha :-D

Jeg synes BC'en er interessant, men ikke saudelen. :-P

Og skal du høre hvor kresen jeg er på bc??

BC: Den må være langhår/halvlang, blue merle/redmerle (til nød brun og hvit), den må ha blå øyne (ikke om den er brun), den må ha ståører :P den skal ikke være overdrevent gjetette, leke normalt med andre hunder, være knall i lp. hahaha ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg??? SAU?? Hahahaha :-D

Jeg synes BC'en er interessant, men ikke saudelen. :-P

Og skal du høre hvor kresen jeg er på bc??

BC: Den må være langhår/halvlang, blue merle/redmerle (til nød brun og hvit), den må ha blå øyne (ikke om den er brun), den må ha ståører :P den skal ikke være overdrevent gjetette, leke normalt med andre hunder, være knall i lp. hahaha ;-D

Okei, du er kresen :P Og veldig opptatt av utseende, er ikke det viktigste at den fungerer?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, du er kresen :P Og veldig opptatt av utseende, er ikke det viktigste at den fungerer?

les siste punkt "knall i lp" :-P sort/hvit Bc i LP er jo sååå kjedelig. haha! neida... Har fargeønsker, men de er høyst mulig å gå unna for en bra hund ;-)

Men hovedårsaken er igrunn min dårlige erfaring med BC :/ spesielt i forhold til andre hunder... Og uønska gjeting. Så om jeg kunne fått en bc uten dette så kunne jeg gått for en sort og hvit en. hehe!

Men enda en kelpie (uansett farge ;-) ) ligger nok over BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å ha farvepreferanser da, kan hende man må vente ekstra lenge for å finne en valp man liker med riktige farver. Hehe, det er jo ikke svart hvitt at om man ønsker seg en spesiell farve, så går man kun etter det :P Det blir liksom så mye fokus på hva som er viktigst osv, men man kan da vel bruke litt tid og finne en god valp, med den fargen og typen hund man ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å ha farvepreferanser da, kan hende man må vente ekstra lenge for å finne en valp man liker med riktige farver. Hehe, det er jo ikke svart hvitt at om man ønsker seg en spesiell farve, så går man kun etter det :P Det blir liksom så mye fokus på hva som er viktigst osv, men man kan da vel bruke litt tid og finne en god valp, med den fargen og typen hund man ønsker :)

M.m :-) Altså, jeg har fargeønsker. Men det er ikke et must, farge er ikke førstepri liksom. Og det er nok ikke tid og rom for ny valp før 2015 tenker jeg, tidligst. Vegas bør bli ca 2 år hvertfall ;-) Er tanken! Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste seriøse kelpie oppdrettere tar ikke fargeønsker tror jeg. Jeg tror nok de allerede da stusser litt på hva du egentlig ønsker med den hunden. Men du kan jo bare se etter linjer og kombinasjoner som kan gi de fargene du liker :)

Ellers vil jeg anbefale deg å skrive opp en liste med kriterier i riktig rekkefølge, slik at du kan fyre på de kravene du syns er minst viktig. Det er ganske tydelig at man ikke finner en rase som kan møte alle kravene dine :) Så hva er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg anbefale deg å skrive opp en liste med kriterier i riktig rekkefølge, slik at du kan fyre på de kravene du syns er minst viktig. Det er ganske tydelig at man ikke finner en rase som kan møte alle kravene dine :) Så hva er viktigst?

Det var det jeg gjorde nå da jeg skulle finne rase sist. Jeg satte opp en liste med ønskede egenskaper i hunden min og prioriterte dem deretter i rangert rekkefølge. Farge kom naturlig nok langt ned på lista, mens pelstype kom ganske høyt. Før syntes jeg at svarte hunder var skikkelig kjedelig og jeg skulle aldri ha det (og heller ikke labrador). Hadde en blue merle aussie da og tenkte jeg skulle ha det videre, ikke svart trioclor heller. Men når jeg var skikkelig streng med meg selv på hva som faktisk er viktig i mitt hundehold, ble det etter hvert bare noen få raser som passet inn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste seriøse kelpie oppdrettere tar ikke fargeønsker tror jeg. Jeg tror nok de allerede da stusser litt på hva du egentlig ønsker med den hunden. Men du kan jo bare se etter linjer og kombinasjoner som kan gi de fargene du liker :)

Ellers vil jeg anbefale deg å skrive opp en liste med kriterier i riktig rekkefølge, slik at du kan fyre på de kravene du syns er minst viktig. Det er ganske tydelig at man ikke finner en rase som kan møte alle kravene dine :) Så hva er viktigst?

Haha, skal jo sies at jeg absolutt ikke kommer med fargeønsker når jeg snakker med oppdretterne ;-) Siden det i det store og hele er "uviktige" ønsker trossalt.

Så da går vi tilbake til det opprinnelige temaet på tråden :-P Nemlig hunden som passer meg. Da i forhold til LP og trening. Farge lagt til side, det er IKKE viktig til rasevalget eller kull eller valpevalget. Men det er lov å fantasere ;-) Hadde engelsk bulldog passa meg perfekt så hadde jeg kjørt på selv om utseende ikke passer meg. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du kanskje må finne ut om bruksegenskaper eller utstilling blir det du skal vektlegge i hundekjøpet - tenker jeg iallefall :)

Hva er du fornøyd med med de to rasene du har nå? Hva er du ikke fornøyd med? Hva kunne du tenke deg å endre med hundene? Hvorfor ønsker du en hund til - altså hva er det som driver deg og gir deg motivasjon til en tredje? :) Hva er det du føler "mangler" hos de to hundene du har? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med begge hundend jeg har nå :-) Det må jeg bare si! På Nico så savner jeg arbeidsdriven, at han VIL jobbe jobbe jobbe. Og at han skulle vært enklere å motivere, han er veldig på og av. Det er litt utrolig faktisk :-P Jeg kan ta han ut av bilen og han er 10% der, høy og full av guts. Så setter jeg han i bilen/buret etter økt 1. Tar han ut for økt 2 og han er borte, vil ikke ha leke, tar godbiter, dårlig driv og daffer rundt. Setter han i bilen etter økta. Så økt 3 kan han plutselig være vill og gal, springe ræva av seg etter lekebelønning og være skikkelig PÅ igjen. Dette blir for meg veldig uforutsigbart, det går i perioder og jeg vet liksom ikke om han er PÅ eller AV :-P Det er min største frustrasjon med Nico og hundetrening. Han sliter samtidig med å holde koken lenge, å jobbe lenge før belønning slik som f.eks konkurranse!! Ellers så er han knall, stabil, godt gemytt og konfliktsky ;-) Han kan syte litt, spesielt om han går høyt i stress. Piping er jeg IKKE glad i... Men det har blitt bedre med alderen! Han er litt vell oversosial, det er en side jeg både liker og misliker. Det hadde blitt et mindre problem om hadde hatt mer arbeidsdriv, problemet kommer når det sosiali overgår ALT av belønning. Jeg kunne vifta med en biff og han hadde valgt å hilse i stede :-P hehe!! Ja åsså er han litt stor (63cm)

Vegas er ung enda! Jeg er veldig fornøyd :-) Han vokter litt mye og kan være litt bråk i passeringer til andre hunder. Men begge deler er blitt bedre og han er nok litt pubertetslus :P Han er knall å trene med, enkel å motivere. Gjør ALT for belønning, kan jobbe relativt langt uten belønning. Han er litt impulsiv, men det har nok med alderen å gjøre og det er ikke så negativt igrunn. hehe! Han er litt liten (51cm).

Jeg er fornøyd med begge hundene mine :-) Jeg skal ikke ha en nr 3 fordi de to jeg har ikke duger, det er ikke der det ligger. Jeg er evig hundegal og kunne tenkt meg en tredje hund. Så det er ikke så mye jeg ville endra med de to jeg har fra før. Jeg synes det er kos med hunder, gøy å trene, veldig interessant ned flokkdynamikk og hundespråk.

Jeg vil ha hund hovedsaklig til trening ;-) (i tilegg til tur og alt det der!!) og ikke ren utstillingshund. Jeg kommer ikke til å velge kull utifra utstilling så bruks er viktigst. Bruksegenskaper, helse og mentalitet :-) Men jeg vil ha en rase som kan stilles ut så har jeg hvertfall muligheten, eksteriør vil ikke være prioritering ved kull og valpevalg. Sistepri i såfall!! Så en god lydighetshund, familie og turhund...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegas er ung enda! Jeg er veldig fornøyd :-) Han vokter litt mye og kan være litt bråk i passeringer til andre hunder. Men begge deler er blitt bedre og han er nok litt pubertetslus :P Han er knall å trene med, enkel å motivere. Gjør ALT for belønning, kan jobbe relativt langt uten belønning. Han er litt impulsiv, men det har nok med alderen å gjøre og det er ikke så negativt igrunn. hehe! Han er litt liten (51cm).

Jeg håper du var klar over størrelsen på AK før du kjøpte, for 51 cm på hannhund er maks høyde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du var klar over størrelsen på AK før du kjøpte, for 51 cm på hannhund er maks høyde :P

Det var jeg absolutt klar over ;-) Men størrelse var ikke høy prioritet på rasevalget. hehe! Derav står jo kelpien på listen som aktuell som nr 3, det er liksom ikke bråviktig. Viktigere at hunden er frisk og fungerer selvsagt. Så at hunden er mellom 51-63 er bare et lite ønske, ikke et krav. Men mindre enn 47-51 bør den ikke bli... Og jeg er fornøyd med kelpien, hvis ikke hadde jeg ikke vurdert en til. Utrooolig morsom hund/rase å trene med. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...