Gå til innhold
Hundesonen.no

Juletradisjoner og minner


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Syns vi kan ha en koselig juletråd hvor vi kan dele juletradisjoner og minner :)

Hvordan var din jul som barn? Og hvordan feirer du julen nå? Er det noen tradisjoner som har fulgt deg opp gjennom oppveksten, som du fortsatt følger? Var det noe med julen du satte ekstra pris på som barn? Hva med nå?

Del de koselige juleminnene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn feiret vi jul annethvert år hjemme og annethvert år hos mormor og bestefar. Nå vi var små måtte vi gå rundt juletre og jeg hatet det. Du er liten og spent på gavene du har gledet det leeenge til også blir du tvunget til å gå rundt et teit tre og synge juletre hånd i hånd med tante og kusine. :P

Mor&Far skilte seg når jeg var 14 og etter det har jeg kun feiret hos pappa.

Vi har en låve som selger juletre en kilometer nedi gata her. Så hvert år går vi ned med hund og folk (før familiebikkja, nå Ozzy), finner oss et dritstort tre siden taket er så høyt og sleper det med oss hjem igjen. Kan ikke huske å ha kjørt for å kjøpe juletre faktisk.

Vi tre søsknene har alltid pyntet juletre på lille julaften, etter julegrøten hvor det fortsatt er konkurranse om hvem som får mandelen. Vinneren av mandelen får selvfølgelig en marsipangris som ingen orker å spise opp. :P Et år prøvde pappa seg med mokkabønner i stedet for marsipangris men det ble med det ene året. :lol:

Tre nøtter til askepott var det beste med julemorgenen. Med godis til frokost og sammen med søstre, blir aldri lei av den på julaften..

Nå så jobber jeg frivillig på julaften så jeg går glipp av det, men syntes det er kjempekoselig. Jeg og kollegaen min har fast jobbet sammen på julaften de siste årene hvor vi har godt humør, nisselue og ønsker alle kjære kunder en god jul med julemusikk og pepperkaker.

Gaveåpningen skjer etter middag og dessert og der har det alltid vært det samme: Far er "julenisse" og han gir en og en gave. Så alle får med seg hvem det er til, hvem det er fra og hva det er. Det tar maange timer men det er ekstremt koselig og det er noe jeg kommer til å holde fast ved når jeg får egne barn. Kan overhode ikke tenke meg at alle får sin haug med gaver og åpner opp på 1-2-3.

Her får også både hunder og katter gave og alle syntes det er gøy. Både fra oss mennesker og fra andre dyr. :P I fjor fikk vel Ozzy seks gaver eller noe. :lol:

Det er vel også tradisjon at pappa, morsom han er, tuller med til/fra lappene. Leser "feil", stokker om på bokstaver i navnene osv.

Sånn typisk pappa humor som alle syntes er teit, men som er litt søtt også. I små doser. :P

Første juledag har det alltid vært 1.juledag-frokost hos mormor og bestefar, nå som de har blitt gamle har det blitt hos tante og onkel i stedet. :) Da samles hele familien på morsiden og spiser koltbord med spekemat, hjemmebakt brød, roastbeef og hele pakka. :)

Dette blei langt! :P Meg er veldig glad i julen og den er stort veldig sett bra hvert år. Elsker å gi bort gaver og se reaksjoner, og er glad for at "alle" blir samlet med fine klær, god mat&drikke og hyggelig stemning.

Det er jo tradisjon at pappa stresser og er grinete over alt som må gjøres og at jeg bitcher på samboeren fordi han er treig på badet. Men det hører liksom med det også :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JUUUUUL! :D

Jeg elsker julen! Har jo hatt skilte foreldre så lenge jeg kan huske, så har alltid hatt det sånn at jeg feirer annethvert år hos mamme eller pappa. Og dermed er jeg hos den andre parten på lillejuleaften hvor vi spiser grøt og pynter juletreet. Og så må man såklart stå opp tidlig å få med seg hele julemorgen! :D Og såklart Grevinnen og Hovmestern. På dagtid prøver jeg å få til en langtur ut i skogen med Mana, slik at hun er fornøyd. Og hun får SÅKLART en gave :D

I år skal vi feire jul hos søsteren min for første gang. Der er Mana velkommen inn. Hos pappa er lillebroren min allergisk, så hun må være nede i gangen i kjelleren. Skikkelig kjipt.. Men hos mamma og søstersen blir det trivelig når hun får være med oss hele tiden <3

Det jeg eeeelsker med julen er såklart stemningen, mange lys, lukta av grantre osv. Det som er SYND er at både mamma og pappa har gått over til plasttre. Og desverre så er ikke julen den samme uten duften av gran/furu...

Ellers så har jeg mine egne tradisjoner med at jeg MÅ se hjemme alene 1 og 2, samt yndlingsjulefilmen min Elf :D

Og så MÅ Jeg ha en sjokoladekalender, så det må jeg huske å kjøpe idag!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også elsker julen! Jeg tror de beste barndomsminnene jeg har er juleminner. Jeg har en familie, spesielt min mor, som var så oppriktig glad i jul, kos og tradisjoner, og det smittet over på oss barna. Julestjerna kom opp 1. desember, og jeg leste versene når vi tente adventslysene på søndagene.

Vi hadde en LP med julesanger (begynner å bli gammel...), hvor den ene hadde koselige sanger som "På låven sitter nissen", mens B-siden hadde litt mer høytidelige kor-sanger. A-siden spilte vi fra 1.desember, men fikk ikke lov å spille de mer høytidelige før litt nærmere jul. Jeg elsket tradisjonene som barn, og ville ikke endre på noe. Julepynten ville jeg ha på samme sted hvert år, og da mor en gang kjøpte nye julegardiner til kjøkkenet så laget jeg så oppstyr at hun fikk faktisk aldri hengt dem opp.

Jeg er vokst opp med grøt hver lørdag. Så for å gjøre julegrøten litt spesielt så fikk vi ikke lørdagsgrøt i desember. Når mor da sto lille julaften og kokte opp grøt til riskremen, så svirret vi barn rundt som fluer og jeg fikk som regel mast meg til et lite tefat med noen små skjeer grøt på. Treet ble pyntet lille julaften, det var masse gode hjemmelagde pepperkaker og sirupsnipper på bordet, samt nøtter, fiken, dadler og klementiner. Vi satt alle og så på "Grevinnen og hovmesteren" med julelys, lukter og stemning i hele huset. Beste minnene. :heart:

Julaften spiste vi reinsdyrsteik med masse godt tilbehør. Kjempegodt! Noen ganger feiret vi hos en tante et sted, og da var det ribbe eller pinnekjøtt. 1.juledag reiste vi til en annen tante et sted, og fikk enten ribbe eller pinnekjøtt. Så jeg var innom alle de tradisjonelle julemiddagene i løpet av julen uansett. Og morgen 1.juledag hoppet vi opp av senga, for da hang det julesokk på soveromsdøren med klementin, julesnop og julekaker. Så morgen 1.juledag spiste vi julesokken vår og gikk gjennom gavene fra dagen før. Også hadde vi ofte ordentlig julefrokost med sylte, bayonneskinke, waldorf-salat fra middagen dagen før osv.

I dag feirer vi julaften hos en av brødrene mine, som regel annenhver gang. 1. juledag er da hos den bror vi ikke var hos sist som regel. Er vi hos min eldstre bror er det alltid pinnekjøtt til middag. Er vi hos min andre bror, så kan det variere. Men julaften starter med at jeg sitter i nattasen med julesjokolade og julebrus og ser "Snekker Andersen" og "Askepott". Helt uaktuelt for meg å ikke få med meg dette.

Med en gang Askepott er ferdig, så kjører vi og møter min familie ved gravstedet hjemme, for å tenne lys på gravene til min far, bestefar og søster. Så er det ned til mor i samlet flokk for å spise grøt før vi reiser hvert til vårt frem til vi møtes igjen hos en eller annen bror for middag og gaver. Kjempekos, og jeg gleder meg masse hvert år!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer fremdeles julen som jeg alltid har gjort, med unntak av i fjor.

Morgenen begynner hos tante og onkel. En god gjeng med voksne og barn møtes og går opp på låven til nissen. Nissen får nissegrøt av oss, og av og til har han med nissekona også. Så roper han opp navnet på pakkene, og alle barna får en gave hver (vet ikke når man slutter å få pakke da.. broren min er 26år, får fortsatt pakke, andre er eldre :P). Så avslutter vi nissebesøket ved å ta bilde i høyet sammen med nissen. Deretter går vi inn og åpner gavene fra nissen, før vi reiser inn til bestemor.

Hos bestemor spiser vi grøt (ordentlig grøt med melk rett fra tanken i fjøset!), og også her kommer nissen. Denne nissen er litt gal da, hopper og skriker. Kaller den godtenissen, fordi den alltid kaster snop utover hele golvet, og ungene kaster seg over det! Hos besta sitter vi ei god stund og skravler og spiser snop.

Litt utpå dagen reiser vi ned på hytta for å skifte, før vi reiser opp igjen til tante og onkel. Spiser middag (bytter på kalkun og pinnekjøtt, det ene julafta og det andre nyttårsaften). Etter alle har forspist seg er det rydding av bordet, og vi bærer ned gaver fra loftet for å legge de under treet. Så åpner vi gaver. En som leser opp til og fra, så alle får med seg det og hva det er. Gaveåpningen foregår en god stund, i og med at vi er ganske mange.

Ellers har vi en del tradisjoner rundtom jul også. Som julekvelds lille julafta.. Da inviterer vi familie på besøk og spiser masse god mat! 1. Juledag har vi besøk av bestemor og typen, spiser god middag og dessert. 2. Juledag er det juletrefest. Spiser smørbrød og kaker, går rundt juletreet og synger, og blir arrangert noen leker.

Liker jula jeg! I fjor feiret jeg hos søstra til typen, og jeg må si jeg savnet tradisjonene våre. Ingen nisse, grøt, familie.. Ingen julestemning. Men i år er han med meg nedover, så blir nok det samme for han i år som for meg i fjor!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke er så glad i julen lenger. Kanskje spesielt etter at mamma døde i 2004.... Hun var så glad i å pynte og bake til jul og litt av julegleden forsvant når hun døde.

Nå synes jeg i grunn julen er litt stress, men jeg feirer den p.g.a min niese og nevø som synes det er stas med pakker osv. Men hadde det ikke vært for dem, så kunne man godt hoppet over hele julen for min del...

Tradisjoner har jeg noen av. Jeg pynter til jul 1 desember og tar det ned 1 januar. Hjemme i Bergen, må jeg ha med meg Grevinnen og Hovmesteren på lille julaften. Og jeg må ha pinnekjøtt i løpet av julen. Samboeren til min bror er fra nord, så de er mer vant til ribbe i julen. Men for meg er det ikke jul uten pinnekjøtt.... :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i Julen. Og hadde nok ikke hatt så mye imot å droppe den (og hele vinteren egentlig ;) )

Da jeg var liten bodde vi i Oslo, og da kjørte vi alltid opp til bestemor i jula. Husker godt den laaange veien (30 mil) husker også at middagen alltid var etter fjøstid, og det var sååååå kjedelig å vente til alle (ehh vi var kun 4-5 stk) var ferdig spist så vi kunne åpne pakker.

Nå som jeg selv er voksen, så har vi ikke så store tradisjoner, men vi pynter alle sammen til jul lille juleaften, setter inn treet og legger pakker under. Vi har grøt med mandel i, og pakke åpningen er fortsatt etter middagen, som er ribbe. Ungene er nå straks voksne, men fortsatt er de begge hjemme, så vi er fortsatt 4-5 stk. Jeg MÅ se askepott, men kan ikke fatte at Grevinnen og hovmesteren er lille juleaften, den skal jo være nyttårskvelden! (mulig den aldri har vært det, men mitt lille hode innbiller seg det :cry: )

Den dagen guttene ikke skal feire julen her, så tror jeg nok det blir LITE av det meste av juledill- treet forsvinner først :juletre:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da:
Pynting av juletreet lille julaften.

Julestrømpe om morningen og så titte på alle pakkene under treet.
Så var det å dusje og gjøre seg klar, dra på kirkegården og tenne lys.
Ribbesteking som ofte førte til at røykvarsleren begynte.
Spenningen.
Luktene.
Lyset og varmen.
Kalle Anka.
3 nøtter til Askepott *nynner på melodien*
Sette seg til bords når Sølvguttene begynte synge.
Spise medisterkaker og pølser, samt svor. Ribba fikk de andre ta.
Dingle med beina og bli utålmodig fordi de voksne var så trege. Og så skulle det ryddes vekk, vaskes opp, kokes kaffe og servere kaker. DA endelig kunne man få pakker.
Sagaen om Karl Bertil Jonssons Julafton

Nå:
Pynte til jul fra starten av Desember.
Pakke julegaver og kose oss med pepperkakedeig og julebrus. :Present:
Masse lys og julelukt.
Fyr i ovnen, både for varmen, men også for kosen.
Finne juletre og pynte det når vi måtte føle for det. Jo mer pynt jo bedre :juletre:
Nynne på julesanger :CarolSingers:

Ordne julestrømpe til guttungen :heart:

Se på film i senga og spise god frokost, for film er obligatorisk i strømpa.

Slappe av og kose oss. Vente på at mamma skal komme.Spise risgrøt.

Pakke opp en gave eller tre :Present:

3 nøtter til Askepott *nynner mer på melodien*
Kalle Anka

Pynte seg
Dekke bordet
Spise og kose oss, pakke opp en gave dersom guttungen er kjappere ferdig med maten enn bestemora og meg.
Spise dessert og pakke opp mere pakker :ChristmasTree:
​Sagaen om Karl Bertil Jonssons Julafton
:CandyCane: :CandyCane: :CandyCane:

Jeg merker at jeg liker Julaften bedre nå enn da jeg var liten.
Jeg bestemte meg for da Damien ble født at julaften skulle vi ikke måtte sette oss til bords akkurat da Sølvguttene sang julen inn. Sølvguttene er kun på her dersom mamma vil ha det på. Selv klarerjeg meg fint uten :Grin:
Jeg elsker å ha masse julepynt på treet, og gleder meg til romjulssalg på Rusta :banana-santa:
post-6760-0-83733400-1385818484_thumb.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er så glad i jul. Jeg blir så rørt og emosjonell og takknemlig, og har lyst til å vise alle mennesker at de er verdifulle, at verden er så god, og at det er så mye fint her. Jeg blir litt av en idealist i julen om jeg kan si det sånn :P

Foreldrene mine er sammen og vi har alltid vært oss tre sammen. Vi har alltid kjøpt juletre fra en fyr i bygda, som pappa har hentet og jeg er sååå spent på å se treet. I fjor gikk jeg, mamma og pappa i skogen og hugget tre selv. Det var trivelig det også :)

22. desember pynter vi treet. Det er jeg og pappa som står for pyntingen. Pappa setter på lys og stjerne, vi flirer oss gjennom å få alt glitteret på plass (HVOR kommer alt fra – det er like mye kaos hver gang), jeg gir pappa dompap-figurene og englene som skal sitte høyest oppe (for dit når ikke jeg), også planlegger vi og samarbeider om hvor alle kulene skal henge sånn at det blir jevnest og finest mulig. Det kan ikke henge to røde kuler rett ved siden av hverandre, f.eks. Mamma stikker nesen til iblant, mens hun rusler rundt og tørker støv, røyker, fyller rødvin i glasset og finjusterer noen nissefigurer i vinduskarmene, og sier "ååå, husker du da du lagde denne?" mens hun holder opp en av mange svært stygge, men så nydelige, små kurver, dopapirengler og bomullsnisser fra min tid på barneskolen.

23. desember spiser jeg og pappa møsbrømlefse til middag, og mamma spiser mølje. Vi spiser oss stappmette, men med en gang middagen er ryddet bort setter mamma i gang med å forberede kveldsmaten, mens jeg legger pakkene under treet og klemmer på hver eneste en. Kjøttrullen skal fram, rundstykker skal tines, egg skal kokes, kakao skal lages og grønnsaker skal skjæres opp og danderes pent på serveringsfat. Halv åtte kommer våre nærmeste naboer på kveldsmat. Det er et gift par som er mine foreldres beste venner, og de er som reserveforeldre for meg. Vi spiser og ler mens "Kvelden før kvelden" går i bakgrunnen og jeg jevnlig forsøker å redde juletrepynten fra katten. Vi er ferdigspiste til halv ni-ni, og da benker vi oss foran TVen for å se "Grevinnen og hovmesteren". Pappa og jeg drikker julebrus, de andre drikker rødvin eller baileys. Jeg ligger i armkroken på "nabokjerringa" og hun pjusker meg i håret mens vi ler like hjertelig av hovmesteren som de voksne gjorde for 30 år siden. Så spiser vi konfekt og annet snop, prater litt, naboene går hjem og vi ser på TV til vi legger oss.

På julaften er mamma oppe før dompapen fiser. TVen står på fra tidlig morgen av, jeg sitter i pysjen litt for lenge og pappa ligger utstrakt i godstolen med en kaffekopp. Vi spiser ikke frokost sammen, men jeg tygger i meg godteri som dagens første måltid. Etterhvert jager mamma meg i dusjen, og vi kler oss litt pent. Sminker oss, kler på oss pene bluser og kanskje et skjørt. Pappa er nybarbert og lukter skikkelig godt etterbarberingsvann og han har tatt på seg en pen genser. Hvis vi har tid og jeg har lyst går jeg og mamma i kirken. Noen år har jeg og pappa kjørt ut for å dele ut de siste julegavene. Mamma går seg kanskje en tur, pappa må kanskje måke litt snø. Rundt 12-13 settes kakene frem, for da kommer et vennepar av foreldrene mine på besøk. Hun jobber turnus og jobber kanskje noen julaftener, da kommer bare mannen i huset. Det er kaffe og kaker, og jeg skravler litt voksent og prøver å se litt på filmene på TV samtidig. De sitter i en time eller to før de må hjem å forberede middagen.

Etterpå er mamma fullstendig opptatt med middagsforberedelsene, mens jeg og pappa ser på TV. Vi ser på Donald-tegnefilmene og ler så tårene triller. Jeg forsøker hvert år å få med meg Donald-versjonen av "A Christmas Carol", og da triller tårene hver eneste gang. Plutselig sier mamma at nå er maten snart klar, så vi alle haster inn på badet og det er parfyme, sminke, kjoler og slips i et salig kaos i halve huset. Så er vi pyntet, i skjørt eller kjole, og pappa har tatt på seg dressbukse og finskjorte og kanskje et slips med teit julemusikk i. Slipset er gjerne såpass gammelt at batteriene er dårlige, og vi ler hver eneste gang han trykker på knappen og "Glaaaadjuuuul-l-l-l" kommer ut av det. Så spiser vi pinnekjøtt til vi må trille fra bordet. Vi rydder opp alle sammen, så ligger mamma og pappa på sofaen for en liten hvil mens jeg ser på TV – med så lav lyd som ingen andre dager i året, for julaften skal man ikke bråke. Klokka 17 vekker jeg mamma og pappa, for da er Sølvguttene på og de må vi høre hvert eneste år. "Det er først NÅ det er jul", sier pappa – hvert eneste år.

Så trør vi rundt litt, alle er like utålmodige, men ingenting mer skjer før mamma sukker og sier "nei, ska vi ikje åpne pakka snart?!" mens hun stumper røyken på kjøkkenet. Så benker vi oss til med julebrus, kaffe og rødvin. Jeg leser på lappene og en og en pakke deles ut, vi åpner en og en og alle følger spent med. Overraskelsen og gleden er like stor enten det er sokker eller keyboard som ligger innpakket. Pappa har søppelsekken klar sånn at papir og bånd kan ryddes vekk med en gang. Når gaveseansen er over setter vi ting pent på plass, klemmer og susser, og kikker ekstra lenge på det mest spennende. Så spiser vi masse godteri og ser på filmene som går på TV.

1. juledag får vi besøk av nesten hele farssida av familien min på ettermiddagen. Det er stort kaffeslaberas med rundstykker og kaker. Noen bor langt unna og må kjøre hjem litt tidlig, men de mest "hardbarka" sitter igjen til langt utpå kvelden også spiller vi Geni og andre spill og drikker julebrus og rødvin. På dagen spiser foreldrene mine ribbe, men det liker ikke jeg, så jeg spiser pinnekjøtt-rester.

---

Da jeg var yngre dro vi alltid til mine besteforeldre på julaften. Men så ble de gamle og syke, og nå er de ikke her lengre. Da hadde vi først middag og gaveseanse hjemme hos oss selv, før vi dro til besteforeldrene mine hvor alle tanter og søskenbarn også var. Der åpnet vi alle gavene deres + de gavene som var fra/til oss til/fra dem. På kvelden spiste vi grøt.

Jeg har en storebror som noen gang er sammen med oss i julen, men noen år velger han å reise bort eller være med venner. Det er hyggelig om han er med, men ingen nødvendighet for meg. I fjor var første året min kusine og hennes datter (da 4 år) var sammen med oss, de skal være med oss i år også. Det var kjempekjekt. Da leste jeg på pakkene også fikk fireåringen dele ut. Det var utrolig fint å ha den barnlige gleden tilstede på julaften igjen, for hun ble overlykkelig over absolutt alt hun fikk og hang over oss andre som pakket opp. Jeg fikk et par ullsokker og hun stod ved siden av og sa "åååååh, fiiiiin!".

Dette ble langt, gitt... men som dere sikkert skjønner – jeg er fryktelig glad i julen :Reindear:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er juletradisjoner noe som dette:

Pakkekalender: Utrolig koselig. Det var alt fra tyggis, sjokolade og mandariner, til litt større ting vi trengte - vanter, . Aldri noe fryktelig dyrt.

Advent: Hver søndag i advent hadde vi adventsfrokost, der det ble sunget mens lyset ble tent.

Førjulstiden: Da vi var små hadde alltid mamma juleverksted og bakedager med oss. Veldig koselig.

Lille julaften: Tradisjon med sen rakfiskmiddag. Dvs de voksne/de som liker det spiser rakfisk, mens vi barna/resten får noe de likte. Treet ble tatt inn, og pyntet på kvelden, juletrelysene ble ikke slått på. Julemusikk, og god stemning.

Julaften: Våknet til julesokk, og nede i stuen er lysene på juletreet slått på, og pakkene plassert under treet. Spiser julefrokost, og ser på disneys julemorgen. De som vil går i kirken, og jeg passer hundene, samt pinnekjøttet. Til middagen spiser vi både pinnekjøtt og ribbe, fordi ikke alle liker pinnekjøtt. Pakkeåpningen starter med at man deler ut pakker, men går litt kjappere utover kvelden :P

Romjulen: Forskjellige julebesøk, har egentlig ikke noe faste ting her.

Nyttårsaften: Kalkun

I år er første julen jeg skal feire vekke fra familien. Skal være med samboerens familie.. Wææææ..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i julen og den feires på hytten vår på fjellet sammen med familien.

Her er noen av våre tradisjoner:

Lille julaften: Ut på ski med familien og hundene for å hugge juletre, og så pyntes det om kvelden. Da jeg var liten gikk vi rundt juletreet på julaften, men etter at vi sluttet med det så begynte vi å legge pakkene under treet på lille julaften.

treet_zps77ad5846.jpg

Vi har ikke fjernsyn på hytten men tar med oss en bærbar PC slik at vi kan se grevinnen og hovmesteren på DVD. Ellers så pleier vi stort sett å ha lutefisk til middag på denne dagen.

Julaften: Ut på skitur med hundene om morgenen. Jeg står for julegrøten som vi spiser til lunsj. Har selvsagt mandler i grøten og vinneren får en marsipangris. Nevø elsker grøt og får meske seg på restene. :teehe:

grot_zps46276099.jpg

Etter grøten pleier vi å gå ut for å gjøre noe mer aktivt(må jo lage plass til middagen) før vi går inn igjen og ser vi en disneyfilm (samme julefilmen med Donald Duck hvert år) og The Muppet Christmas Carol. Om kvelden spiser vi pinnekjøtt og har multekrem og krumkaker til dessert. Godt juleøl og akevitt er også en viktig del av måltidet. Etter middag så åpner vi pakker og har en avslappende og koselig kveld sammen. :ahappy:

Romjulen: Vi feter oss opp til neste år og spiser diverse julemiddager og gode julefrokoster. Blant middagene står ribbe, reinsdyrstek og kalkunmiddag(laget på skikkelig vis med roasted potatoes, stuffing etc.) på menyen. Namnam!

Ellers så gjør vi ting vi ikke får tid til i hverdagen, som å f.eks. spille brettspill:

brettspill_zps3793d895.jpg

Nyttårsaften: Julebesøk hos min tante og onkel som eier i nabohytten. Røkt lammelår står tradisjonen tro på menyen.

Er veldig glad for at vi feirer jul på fjellet. Det er kjempekoselig og ikke minst fredelig: ingen biler og langt fra butikker og mas. Hundene får løpe løs dagen lang og meske seg på middagsrester. Dessuten så har vi alltid sne. :D

sonenmc_zpscbda4227.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting har endret seg litt etter man ble "voksen" og spesielt når man ikke lenger bor hjemme.

Men mine juleminner fra min barndom var at tidlig i desember var en kveld satt av til å pynte i stallen, hvor alle stalljentene var samlet.

Familien hang opp julegardinger og pyntet med røde duker rundt 1.advent. Og jeg ble alltid med for å plukke ut juletre (jeg er overbevist om at jeg er flinkest til å finne finest tre - så kresen jeg er). Jeg hjalp også bestemor med å skolde og kverne mandler, og lage resten av kransekaken.

Noen dager før jul pyntet familien juletreet.

På morgenen på julaften våknet jeg og hentet julestrømpen som jeg hadde hengt på døren kvelden i forveien, som nå var fylt med alt mulig av godteri. Og satt ofte i sengen og koste meg med noe av det før jeg stod opp. Så gikk jeg og ei venninne til stallen, hvor vi ofte fikk mulighet til å ri noen av hestene som "måtte" brukes. De årene jeg ikke dro til stallen, dro jeg og pappa bort til bestemor for å besøke hun litt.

Så bar det hjem igjen for å ordnet seg før jeg ble med foreldrene mine til kirkegården hvor slekta på mamma sin side møtes for å legge ut lykt og krans på graven til min mormor. Det er og har alltid vært en koselig tradisjon hvor alle får møttes, snakket og tullet med hverandre.

Så er det hjem og kose seg forran tv frem til middag, etterfulgt av gaveåpning og kaffe og kaker.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket/elsker julen!

Huset var pyntet til advent, og dagen før lille julaften ble huset ordentlig julepyntet. Lille julaften kommer juletreet inn og blir pyntet. Foreldrene mine la alle pakkene under treet når barna var lagt seg, for når vi da kom ned julaftens morgen og så hvor mange pakker det var - ja da satt sommerfuglene lett i magen. Lille julaften spises det julegrøt med mandel - og vinneren får noe godt å spise. Restene av grøten blir laget til riskrem. Julaften starter med kjempegod frokost, og tre nøtter til askepott (og selvfølgelig julestrømpegodis). Deretter var det ut å leke (nå når vi er "voksne" så er det en tur på kirkegården). Så er det å begynne å lage middag, spise pinnekjøtt og riskrem til dessert. Når maten har synket og klokken nærmer seg 18-19, da er det tid å sette seg ned rundt treet for å åpne gaver. Jeg og min storebror har alltid lest opp annenhver pakke. Lillebror er veldig tradisjonell - og vil ikke ha det på noe annet vis! Vi har også "faste" plasser rundt juletreet. Når vi var mindre var det etter at alle julegavene var åpnet, tid for å leke med alt vi hadde fått. Som regel spiste vi rundtstykker med godt pålegg til kvelds. Nå er jeg flyttet ut og er hele 23 år, men fremdeles overnatter jeg hver jul hjemme - for å kunne oppleve julaften på samme måte som når jeg var liten. Denne julen blir min første jul sammen med egen hund, så koselig <3 Gleder meg til å kunne knyte en rød sløyfe i halsbåndet, og kanskje vente på at hun skal begynne å snakke på julaftens natt? :innocent:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var trivelig i jula, fram til bestefaren min og tanta mi døde, og vi var i begravelse 17 Desember 2006. Etter det har jeg forsøkt å hatt julefeiring, men ting har balla på seg og ting som igjen har involvert sykehus har gjort at jula bare slutta for meg. Jeg gir liksom aldri helt opp, så jeg pynta til jul i fjor også. Vi endte opp med besøk på akutten 1 juledag. I år har jeg ikke motivasjon, stemning, lyst eller noe som omhandler jul overhodet. Kanskje en liten pause gjør at man kan prøve på nytt igjen om noen år.

Men når jeg var ung var alt helt fantastisk. Julelysene til bestemor og bestefar som alltid stod på samme plassen. Å få vanne juletreet med bestefar. Å pynte det med bestemor. Julepynten som jeg forsvant inn i imaginære verdener sammen med. Julestaken i det ene stuvinduet til bestemor som vi skrudde av helt til slutt når vi skulle legge oss. Orion var alltid i horisonten da. Den store klokka tikket, mens det var mørkt og stjerneklart. Legge meg og være såååå spent på julaften. At alle var samla i jula, alle var venner, hele familien. Det var shitloads med snø, jeg lekte med vennene mine jeg bare så i jula og sommern når vi var hos besteforeldrene mine. Vennskap var enkelt da, vi bare ringte og spurte om vi kom ut, også var vi sammen. Det var ikke noe nøye at det var 6 mnd siden sist vi så hverandre.

Musikken på tv'n var så spesiell ett år, husker jeg. Tror det var hun dama med fiolinen.

Men det er jo greit det, egentlig. At man hadde fin jul når man var barn. Det er vel det som er viktigst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du får en flott tid i slutten av desember sjøl om du ikke "feirer" jul på tradisjonell måte! :flowers:

Tusen takk for det :hug: Skal ikke gjøre noen stor sak av det, i utgangspunktet hadde jeg tenkt å være alene for å få pause, men familien i nord ble veldig lei seg når jeg ymtet frampå at jeg skulle bli hjemme. Og jeg får mer glede av å se andre gledes, enn å sitte som mr.scrooge alene, så da gjør man det :) Bestemor kommer ikke til jul, for første gang noen sinne, så det blir jo rart. Iallefall mindre belastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode juleminner, og det kommer jeg nok til å ha i årene framover også, selv om selve julaften har endret seg litt de siste årene. 2010 var den første jula uten farmoren min. I fjor feiret svogeren min med oss for første gang, og det var veldig koselig å vise ham alle juletradisjonene våre - han er ikke vant med så mange av dem hjemmefra (de spise forskjellige ting på julaften hvert år for eksempel, at det går an! :lol: ). I år feirer både han og søsteren min hos foreldrene hans, og onkelen min skal jobbe. Så da blir det bare mamma, pappa og meg på julaften. Og jeg gleder meg faktisk noe innmari! Vi har det så herlig sammen og vi kommer til å bli sittende ved matbordet minst like lenge som tidligere år fordi vi har så mange fine samtaler. Gaveåpninga vil ta litt kortere tid, men det betyr bare at vi kan gå en liten tur sammen med fakler i julenatta når vi er ferdige.

Det er først de siste årene at jeg har fått et forhold til tradisjonell julemat. Som barn likte jeg ikke ribbe og surkål, så jeg "grillet" sossiser på juletreet og spiste potet med saus på. I tenårene var jeg vegetarianer og da ble det jo ikke så mye tradisjonell julemat akkurat. Den første jula jeg spiste kjøtt igjen var i 2009, og da hadde vi hatt pinnekjøtt i stedet for ribbe på julebordet de siste årene. Det syns jeg nå er helt himmelsk godt! Hvis jeg noen gang blir nødt til å spise noe annet på julaften blir det nesten krise. :lol: Godt juleøl og akevitt hører også med til julemiddagen. Da blir stemninga rundt bordet ekstra god. :CarolSingers:

En av de tradisjonene vi har i familien min som ikke alle andre har, er at vi har et ordentlig festmåltid på kvelden lille julaften. Den dagen har vi satt inn og pyntet juletreet, pyntet til jul i hele huset, vasket alle gulver, tørket støv, gjort unna den siste julebaksten også videre. Når kvelden så kommer finner vi fram alt det gode vi har kjøpt inn og bakt til jul - sylte og lammerull, fire forskjellige typer brød og hjemmebakte rundstykker, formosten, edamer-ost, multesyltetøy, deilige oster, sennep og sild, i det hele tatt. Pappa lager ribbe siden han ikke får det på julaften lenger, også pynter vi oss alle mann og setter oss til et pent dekket bord og nyter at julefreden har senket seg. Det måltidet er noe av det viktigste i jula for meg.

Det eneste jeg savner fra barndommens jul som det har blitt slutt på de siste årene, er å våkne opp til julestrømpe på julaften. :aww: Men det blir jo nok snavvel i løpet av jula likevel, så jeg klarer meg. :CandyCane:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koseligste med jula for meg de siste årene er at søskenene mine har kommet hjem (da begge har studert i USA, Canada, Sør-Afrika osv 5 år hver)!

Ellers er alt veldig tradisjonelt med gård der dyrene får ekstra stell, familien reiser ut med hestene og henter eget juletre, går rundt juletreet og synger julesanger, er masse i storstua (finstua, som stort sett bare brukes til jul eller store selskaper), familie-skiturer, har en del familiekonserter der alle i familien spiller instrumenter (piano, fiolin, gitar, kontrabass osv) og har et stort juleselskap hjemme 3. juledag. Hos oss er julen ganske høytidelig der vi pynter oss, sier noen ord før vi spiser osv, men det er ingen ting religiøst (bortsett fra noen tradisjonelle julesanger), da ingen er kristne bortsett fra bestemor.

20626_10151341660391999_1115469449_n.jpg

652_57756281998_7428_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stiller jeg ganske annerledes enn dere andre. Har 1 gang feiret jul med mine besteforeldre i Bergen (som jeg kan huske, mulig vi var der mitt første leveår også). Vi har alltid bare vært oss tre (meg, mamma og pappa hjemme). Vi feiret et par år hos onkel og tante som har 3 barn, men siden de bor i nabobyen ble det bare selve julemiddagen der. Derfor har jeg aldri hatt noen og dele strømpa med mens vi ser på askepott, noe jeg syntes er litt trist, faktisk... Det har liksom alltid blitt en veldig voksen julefeiring på meg (nåja, jeg er en sucker for disney :lol: )

Uansett - tredje søndag i advent reiser vi til onkel og hugger juletreet (han har en liten juletrefarm). Da har som regel julepynten kommet frem noen dager tidligere. Lillejulaften har som regel treet kommet inn, men de senere årene har det gjerne blitt noen dager tidligere etter press fra meg ;)Julaften er jeg alene foran tv'en med dyna, strømpa og askepott, eller, som regel en svart pels ved min side og tigger ;) Etter dette reiser vi ut på tur med voffsene (i år er det i utgangspunktet bare èn :( ) og deretter innom graven til mine besteforeldre og min onkel for å tenne lys. Deretter er det grøt, før vi slapper av, ser disney og steller oss. Så er det matlaging (har foreldre som spiser hver sin ting, så det er både ribbe og pinnekjøtt hos oss), og litt etter sølvguttene har sunget julen inn spiser vi. Etter middag og dessert trekker vi inn i stua og har pakkeåpning, gjerne èn og èn pakke inkl fra og til hvem ovs. Utover kvelden pleier vi egentlig bare og slappe av, ettersom vi er stappmette :lol:

I år kommer søskenbarnet mitt med familie på besøk, noe jeg gleder meg veldig til. Det er veldig koselig bare oss tre i utgangspunktet, men dette er enda koseligere :) Han og kona har to døtre på hhv 18 og 14 år, og ikke minst en firbent datter etter A <3 Gleder meg, men aller mest til å komme hjem til jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er jeg alene foran tv'en med dyna, strømpa og askepott, eller, som regel en svart pels ved min side og tigger ;)

Vofser er godt selskap, særlig de svarte :Snowman1:

Jeg har alltid feiret jul hjemme. Når jeg var liten bestod formiddagen av disney, askepott ol. Jeg fikk nesten aldri sett askepott da jeg alltid tapte slosskampen med mine eldre brødre om fjernkontrollen :hmm: Ikke hjalp det å sladre heller :innocent:

Etter formiddagsmat som bestod av kakao, loff med banan og reven (sjokolade) og annet godt dro vi til besteforeldrene mine hvor vi traff søskenbarn og tanter og onkler. Der byttet vi gaver og spiste sjokolade og annet godt. Sånn i 17 tiden dro vi hjem. Hjemme hadde min mormor stort sett laget ferdig ribbemiddagen :ahappy: Mormor feiret alltid jul hos oss og når jeg var helt liten var hennes litt rare bror med også :P

Etter middag ryddet vi vekk fra bordet før vi begynte på pakkene. En og en pakke ble lest opp og beundret. Rakk vi flåklypa på tv var kvelden reddet.

Nå om dagen feirer jeg jul annenhvert år hos brødrene mine. I år skal vi feire jul på en hytte på fjellet. Ser for meg snø, skigåing og masse innekos. :Present::):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste julefeiringene har det bare vært min mor, hundene og meg (og mormor da hun levde, men hun døde på slutten av 80-tallet). Jeg har to familiejuler utover dette, begge i forbindelse med flytting og at vi bodde hos de vi feira jul hos.

Jul her er ikke noe stivpyntet høytidelighet, men bare en kveld vi koser oss litt ekstra og har pakker. Hundene får tur på dagen, vi lager middag, spiser alt for mye og åpner pakker. Siden jeg jobber annenhver jul, så flyttes det litt på når selve pakkeåpningen og middagen er. I år åpner vi pakker den 27. eksempel, siden jeg går av vakt den morgenen. Å stessåpne pakker før jeg drar på vakt har vi gjort en gang, aldri mer. Som oftest sitter vi bare i "koseklær" og ser på film med middagen balanserende på fanget i sofaen. :ahappy:

Tre nøtter til Askepott eies på DVD, så man kan se den siden sjeldent passer med å se den når NRK synes jeg bør se den. Den er som oftest flyttet til "dagen etter pakkeåpningen", da jeg bruker å få julestrømpe på den dagen. Rett og slett fordi at tiden tilsier at da har jeg tid å sitte i dyna i flere timer og ikke gjøre noe. :lol:

Hundene får selvfølgelig pakker, og de pakker opp selv. Vida er veldig opptatt av å pakke opp selv, og forsøker seg på å stjele andres gaver også. Det er nemlig eneste gangen i året det er lov å rive papir! Bogar var så nysgjerrig på hva som var inni pakker, så han hadde en nese nede i hver eneste pakke som ble åpnet før man selv fikk sett hva det var. :P Han var også notorisk pakketyv, så det gikk ikke an å legge noe under treet før man var sikker på at han kunne holdes under oppsikt (og likevel var det x antall runder etter at han hadde stjålet enda en. :lol: )

Det skal deles ut en og en pakke, leses til og fra lapp, se hva som er i pakken og være glade for hva man får. :ahappy: (Vi er seriøse lett å glede med pakker i dette huset. :lol: ).

Juletre skal pyntes lille julaften. Jeg har et lite hvitt plastikktre, men det er evig bra nok for meg. :) Det er ikke i pynten julen sitter hos meg. Men jeg får ikke lov til å synge julesanger før den 1.12 noe mer, for ellers synger jeg julesanger hele året og går lei de innen desember. :icon_redface:

Vi går ikke i kirken lengre. Gjorde det noen år da vi bodde nordpå, fordi det var koselig å gå dit og gav god stemning. Jeg har et litt spesielt forhold til relgion som gjør det av og til litt vanskelig å gå i kirka, og så føler jeg at jeg tråkker på andres relgion om jeg går i den kirka jeg har lyst å gå i. Så da unngår jeg bare det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå kom jeg på akevitten til frokosten 1. juledag. Det setter liksom standarden for resten av dagen - i den forstand at nå bor mamma og pappa slik at det er kjøreavstand til ca. alt, så første juledag er rett og slett en dag hvor vi bare holder oss hjemme, går tur og i alle fall lar være å kjøre noe sted. Det er mange gleder i en barndoms jul, men det er neimen meg ikke verst å bli voksen og oppdage nye gleder ved jula heller. :P

Jeg har aldri vært i kirka på julaften. Jeg er ateist og religion er for meg helt fraværende i min julefeiring. Men når det begynner å skumre drar vi på kirkegården og tenner lys på gravene til farmor, farfar, tanten min og oldeforeldrene mine. Det er egentlig et ganske fint øyeblikk, å stå på en kirkegård hvor det lyser ved de fleste gravene og minnes de som ikke er her mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koseligste med jula for meg de siste årene er at søskenene mine har kommet hjem (da begge har studert i USA, Canada, Sør-Afrika osv 5 år hver)!

Ellers er alt veldig tradisjonelt med gård der dyrene får ekstra stell, familien reiser ut med hestene og henter eget juletre, går rundt juletreet og synger julesanger, er masse i storstua (finstua, som stort sett bare brukes til jul eller store selskaper), familie-skiturer, har en del familiekonserter der alle i familien spiller instrumenter (piano, fiolin, gitar, kontrabass osv) og har et stort juleselskap hjemme 3. juledag.

20626_10151341660391999_1115469449_n.jpg

652_57756281998_7428_n.jpg

Drømmehus og drømmested langt inn i hjerteroten! Det har vært min største drøm siden jeg var liten jentunge, og alltid har visst at jeg aldri kan få :P

Helt fantastisk rett og slett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært i kirka på julaften. Jeg er ateist og religion er for meg helt fraværende i min julefeiring. Men når det begynner å skumre drar vi på kirkegården og tenner lys på gravene til farmor, farfar, tanten min og oldeforeldrene mine. Det er egentlig et ganske fint øyeblikk, å stå på en kirkegård hvor det lyser ved de fleste gravene og minnes de som ikke er her mer.

Man har vel ikke så mye valg i forhold til sånne ting som liten. Da er det liksom foreldre og familie som legger opp til julefeiringen :P

Vår familie har alltid dratt i kirken på julaften. Min nærmeste familie er ikke kristene, men våre besteforeldre på begge sider er derimot det, og det betydde/betyr mye for dem at vi dro/drar samlet :)

Jeg fikk dog slippe fra jeg var ganske ung, fordi jeg ikke liker store folkemengder og trengsler. Så etterhvert som jeg ble eldre ble jeg fast hundelufter og pinnekjøttlager :lol: Funket bra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...