Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaisa (7) var som ei filledokke i munnen til ulven


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det hadde det nok ikke. Ulven har alltid vært en syndebukk, og at folk er unaturlig redd for ulv stammer fra lang tilbake i vår kultur. Ulven er ikke det dyret som tar livet av flest husdyr i Norg

Hunden ble tatt 20-25 m fra eier, som attpåtil hadde med seg flere løpekompiser. 20-25 m er IKKE langt fra eier altså. Noen burde skyte litt salt på den ulven så den lærer å holde seg unna.

Ulvheysteri <3 Nei jeg kommer nok fortsatt til å farte laaangt inne i østmarka. Skjer det noe med Mana er det helt og holdent MIN feil.... Og jeg kommer aldri til å klandre ulven.

Hunden ble tatt 20-25 m fra eier, som attpåtil hadde med seg flere løpekompiser. 20-25 m er IKKE langt fra eier altså. Noen burde skyte litt salt på den ulven så den lærer å holde seg unna.

Jøss, hadde løpslaget målebånd med seg i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo være norgesmester i kverulering :lol:

Tnja, jeg har lært av en mester (internhumor) - men alvorlig talt;

Hvordan kan en debattant på hundesonen forum kunne stadfeste at en ulv stod 20-25 meter unna fra noen? Jeg sitter her og ser ut vinduet fra huset til vegen, og jeg kan ikke med sikkerhet si hvor mange meter det er dit. Mulig jeg er avstands-vurderings-inkompetent deluxe, men når en kan ha problemer med å vurdere avstand på åpen mark - hvordan klarer man egentlig å edruelig si noe om avstander i østmarka som jo har OK med skog og ulendt terreng? Samtidig som kroppen strømmer av både joggeadrenalin og bikkja-mi-er-i-fare-adrenalin? Og hvor mange meter endrer det seg i hviskeleken? 33 meter er jo nesten 30 meter som nesten er 25 meter ogo og og... Det er ikke bare kverulering, det er å stille et realistisk spørsmål til en påstand om et konkret tall som framstilles som fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven er sannsynligvis en streifer, som har fått ferten av bikkjene som var innenfor komfortsonen. Hunder er rivaler, konkurrenter og hadde aldri i livet beveget seg der de gjorde, hvis de var ulver. Når de er ulver som ikke virker, skal de dø, jages, fjernes, hilsen ulven. Menneskene er ikke interessante i denne sammenhengen. Også hilsen ulven.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven var skikkelig nær til ulv å være da, ok?

Det er helt greit, jeg veit ikke hva som er nært til å være ulv da jeg ikke var der i skogen med løperne, og jeg kun har sett ulv i bur :) Blir vel framtiden for våre barn også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns stadig vekk eg hører om ulv i det området, så skjønar ikkje heilt kvifor folk slepper bikkjene sine der?

Akkurat, ta ut ulven. Sånne førstesideoppslag tjener bare en hensikt: Å skape hysteri og irrasjonell frykt, og så har vi det gående igjen med ulovlig jakt og nedskyting. Nå er folk oppmerksom på at ulven fins der, og så får jo hundeeierne ta sine forholdsregler og ikke slippe hunden for langt fra seg. Lett nok å si for meg som ikke bor i ulveland, men jeg blir litt oppgitt over disse krigstypene på førstesidene, når et rovdyr oppfører seg helt normalt....

Hva med de som går med hunden sin i 10-15m langline da? Er hunden da også for langt unna?

Jøss, hadde løpslaget målebånd med seg i skogen?

Det er ikke godt nok for deg at eieren først sier at hunden løp ca 15 meter foran på stien (som ikke er spesielt langt unna, etter min målestokk!), og deretter at den tok en runde tilbake og kom nærmere enn 5 meter innpå kameratene hans? Tre voksne mannfolk er ikke god nok kilde på bedømmelse av avstand? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Den ulven som er i Norge er vel ikke utrydningstruet i verden? Eller er jeg helt på jordet? :Snowman:

Klassisk argument det der. Det spørs jo helt hvordan du ser på det, all ulv under ett eller den stammen vi har her i skandinavia. Sistnevnte henger jo sammen og det må samarbeides for å bevare den stammen ja.

Nå er det ikke jeg som har fredet ulven i Norge. Den er offisielt fredet og definert som utrydningstruet. Jeg forholder meg til det, ulvemotstanderne får nå bare holde på. :)

Er det greit å ødelegge fjellørreten og villaksen i Norge fordi jepp den har de jo i Sør-Amerika og sikkert andre steder,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jaja. Da lærte jeg noe nytt i dag. Ulven i Norge er ikke fredet. Nei, på tide å få gjort nå med ulven.

Ulven har vært fredet i Norge siden 1972.

På tide å få gjort noe med holdningen til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det blir helt det samme å snakke om å utrydde store bestander av f. eks fiskesorter som allerede finnes i Norge.

Dessuten:

Jeg er ikke for å utrydde ulven, men jeg syns ikke argumentene om "jaja, til pass for dem som slipper bikkja ut av syne" ikke holder helt når ulven kommer løpende 15 meter unna. Er det sånn vi vil ha det i skogen? Det er jo ikke snakk om å gå ut i skogen og utrydde hundrevis av ulv som har bodd der i flere hundre år, men å finne på noe som gjør at vi fremdeles kan bruke skogen som vi gjør idag.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Syns ikke det blir helt det samme å snakke om å utrydde store bestander av f. eks fiskesorter som allerede finnes i Norge.

Eneste forskjellen er vel bare at ingen ønsker død over villaksen og fjellørreten. Derfor hører vi heller ikke de samme argumentene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste forskjellen er vel bare at ingen ønsker død over villaksen og fjellørreten. Derfor hører vi heller ikke de samme argumentene. ;)

Hadde ulven vært sky slik den skal være så hadde all ulvepraten vært borte.

Man hører sjeldent/aldri slike diskusjoner om andre rovdyr. Jeg har ikke noe i mot rovdyr, men jeg vil gå tur i marka uten å være redd for hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ulven vært sky slik den skal være så hadde all ulvepraten vært borte.

Man hører sjeldent/aldri slike diskusjoner om andre rovdyr. Jeg har ikke noe i mot rovdyr, men jeg vil gå tur i marka uten å være redd for hundene mine.

Det hadde det nok ikke. Ulven har alltid vært en syndebukk, og at folk er unaturlig redd for ulv stammer fra lang tilbake i vår kultur.

Ulven er ikke det dyret som tar livet av flest husdyr i Norge, men i media er det ulven det skrives mest om likevel.

Ulven er heller ikke det dyret som tar flest hunder i Norge, men det er ikke interessant for folk å høre om at hund blir angrepet eller sparket ihjel av elg.

Jeg kjenner en som ved flere anledninger har fått besøk av jerv i hagen, og opp på trammen. Sist gang jaget dvergpinscherne jerven vekk, men hva skjer når den plutselig finner ut at de ikke er farlige likevel?

Man hører sjelden/aldri disuksjoner om andre rovdyr fordi folk generelt sett har et helt annet forhold til dem. Ulven kjenner "alle" til, og "alle" vet at den er skikkelig farlig.

At rovdyr blir for nærgående (vandrer inn hagene og husene til folk) er en ting, men å gå midt i skauen og si at rovdyr er nærgående er noe helt annet.

Jeg undres dog over hvorfor det ikke brukes skremselstaktikk i Norge, skyting med gummikuler, salt, gå "manngard" mot dyret osv. Det har de gjort i andre land med bjørner som kom i hagene til folk, og det funket kjempe bra på samtlige av bjørnene de hadde gjort dette med. De fanget dem, samlet en hau med mennesker, og slapp dem ut samtidig som at alle bråkte, løp mot bjørnen, skjøt den med gummikuler, osv. Ingen av bjørnene oppsøkte mennesker/hus igjen.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei her i Norge er man bare for lettvinte løsninger.. Ikke snakk å om å prøve alternativer til utryddelse når det så enkelt kan løses med en kule......

Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle blir så overrasket når ulven kommer så tett innpå. Hvem er det egentlig som kommer så tett innpå? Det er vel vi som stadig tar skog og mark til vårt eget bruk. Ikke rart man etterhvert får dyr på trammen!

Vi traff ikke ulven i skogen i dag heller :D Litt skuffa nesten...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det ikke har vært ulv i Norge på 150 år, blir det litt fjernt å bruke "vi bygger oss inn på deres område" som argument, syns jeg.

Hvorfor ble ulven domestisert, forresten? Kan det være bl.a. fordi at de henger rundt menneskebebyggelse fordi det er enkel tilgang til mat der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det ikke har vært ulv i Norge på 150 år, blir det litt fjernt å bruke "vi bygger oss inn på deres område" som argument, syns jeg.

150 år?? Hvem i all verden sier det? Det var relativt store flokker her fram til 1950-60 når den store utryddelsesjakten skjedde (man ble betalt pr øre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 år?? Hvem i all verden sier det? Det var relativt store flokker her fram til 1950-60 når den store utryddelsesjakten skjedde (man ble betalt pr øre).

Wikipedia:

På begynnelsen av 1800-tallet var ulvebestanden i Skandinavia stor og levedyktig (størst i Norge), men antallet ble sterkt redusert fram mot midten av århundret. Den sterke avgangen skyldes flere faktorer: Frykt for ulv i befolkningen,ulvepest som slo til rundt 1840 og statlige utryddningskampanjer med innførsel av skuddpremie på flere rovdyr og store rovdyrbestander fra 1845. Sammen med økt jakt på elg, rådyr og hjort og et generelt større press på utmarka, førte dette til at de viktigste byttedyrsbestandene også ble redusert. Nedgangen i ulvebestanden fortsatte til ulven forsvant en gang på 1960-tallet.

WWF Norway:

Ulv i Norge

Forekomsten av ulv i Norge de siste hundre år må sees i sammenheng med forekomsten i våre naboland i øst. Den felles nordiske bestanden har vært kritisk lav og hadde ikke overlevd uten innvandring fra Russland. Helt frem til 1990-tallet var ulven i Norge knyttet til grenseområdene mot Sverige og Finland. Ulven fantes tidligere i stort antall over det meste av Norge. I løpet av de siste 500 år kan vi snakke om tre perioder med spesielt mye ulv; en på slutten av 1500-tallet, en på begynnelsen av 1700-tallet og den siste fra begynnelsen av 1800-tallet til 1860-årene.

På 1950-60-tallet ble ulven nesten utryddet i Skandinavia på grunn av hard jakt. Ulven ble så fredet i Norge i 1972, men det var først på midten av 1990-tallet at vi fikk regelmessige ynglinger som, sammen med innvandring fra Finland og Russland, gav grunnlag for den lille ulvestammen vi har i dag. I dag finnes kun omlag 30-40 helnorske ulver i norske skoger. Disse finnes hovedsaklig i Hedmark, Akershus og Østfold. Disse ulvene er en del av en felles skandinaviske stamme på drøye 200 individer.

Nysgjerrigper:

Ikke lett å være ulv

I 1971 ble ulven fredet i Norge. Da hadde landet vårt vært nesten tomt for ulv i hundre år. Når det nå har kommet ulv igjen, har norske myndigheter bestemt at det må være minst 8-10 familiegrupper i Norge og Sverige, før man får skyte ulven.

Litt historie om ulven som aldri var helt borte fra Norge Sier rett nok at det har vært ulver i Norge siden den var "nesten borte" fra andre halvdel av 1800-tallet, men noen "relativt store flokker" har det vel neppe vært snakk om.

My point still stands. Vi burde ikke bygge noe som helst i utmark, skal man tro diskusjoner som dette, i tilfelle det kommer en ulv tuslende og slår seg ned. De vil fortsatt trekke mot folk. Vi serverer de enkel middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...