Gå til innhold
Hundesonen.no

Tredemølle


Illiya
 Share

Recommended Posts

Nå går praten varmt på facebook om tredemøller spesielt beregnet på hunder, og mange vil gjerne kjøpe.

Jeg synes at når vi først har hunder, så må vi kunne klare å trimme dem selv. Men det kan være en løsning for å kunne ha hund for folk som ikke kan gå nok tur av helsemessige årsaker. Samtidig så fratar man jo hunden opplevelsen det er å være ute og i naturen, alle inntrykkene der. Så kanskje tredemølle for hunder kan være en nødløsning når man ikke klarer tur hver dag, tidsklemme osv?

For meg kan kanskje tredemølle for hunder være en utvei til å beholde hundene hvis jeg blir alvorlig syk, og ikke kan gå turer med dem selv. Evt i samarbeid med en annen person som kan gå tur med dem av og til.

Meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tredemølle til bikkjene. Brukte den mye i en periode hvor jeg ikke fikk syklet med dem (å gå tur er ikke noe tema for min de :( ) Nå har jeg fått el. firehjulsting, så bruker ikke mølla noe særlig. Men den var super å ha i en periode, og kan nok fort bli grei å ha om vinterføret tilsier at tralla ikke kommer fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de for hunder er små og svindyre? Mye greiere å kjøpe en rimelig beregnet for folk ;-)

Det var liksom den eneste forskjellen jeg har klart å finne ut av selv, men jeg synes det virker så rart at eneste forskjell er størrelsen(og selvfølgelig prisen, for billige var de iallefall ikke). Så jeg har alltid tenkt at det måtte være noe mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes tredemølle er kjempefint til opptrening eller annen kondistrening om man har det i tillegg til turer ute.

Hunder skal få lov til å være ute i naturen og bevege seg i forskjellig terreng, men kunne gjerne tenkt meg en tredemølle selv hjemme for litt ekstra trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg tredemølle for en tid tilbake. Og jeg elsker den!
Det gjør bikkjene her også, spesielt hannen synes den er kul, og står døra på rommet oppe, så finner jeg han enten stående eller liggende på mølla, klar til at den slåes på. Han står gjerne på den frem til jeg starter den for å gå selv, da hopper han av og legger seg ned og venter på at jeg skal bli ferdig. Han pleier gå en tur på ca 15 minutter om dagen, da i jevnt tempo (4,5 til 5 km/t) med stigning, og jeg ser at det har hjulpet godt på muskelbygging hos han, i tillegg til en stram og fin topplinje til alderen å være.

Jeg går sjelden tur med bikkjene, jeg slenger dem i bilen og så drar vi et sted hvor de kan få løpe fra seg og leke. Men jeg merker at hannhunden spesielt har fått en bedre kropp etter møllebruken. Jeg tror også tispa vil komme fort i form igjen etter valpekullet om hun går på mølla.

Den brukes som et supliment her, men selvsagt veldig praktisk om himmelen har åpnet alle sluser eller man ikke er helt i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett turer i skog og fjell, men jeg er heldig som har så lettvindt tilgang på det, og så fine områder. Jeg kjører ei mil, slipper hundene løse, og vandrer avgårde omtrent 1 time. Mer om jeg har tid.

Ettersom jeg har så fine turterreng her, og også har tid til å bruke dem, så kjøper jeg nok ikke tredemølle til hundene selv. Men jeg ser nytten i det for de som ikke så lett kan komme seg ut, til opptrening og som supplement til annen trening og turer. Men hundene bør få komme ut en tur hver dag. Synes forresten for min del at det er verre å trimme hundene om vinteren, når det er mye snø. Mine skal ikke baske i dyp snø pga ledd. Da må vi gå på veier, evt frislipp på brøytede skogsveier. Ikke så populært med hunder i skiløypa her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint lite aktuelt for meg og skaffe tredemølle til hundene, ser rett og slett ikke behovet ( i mitt hundehold), men jeg kan jo se hvordan det kan være praktisk for mange, feks med div kroppslige plager for og få gitt hunden nok trim. Mye annet man kan gjøre ute som gir hunden stimulans, men som kanskje ikke er helt tilstrekkelig mtp fysisk utfordring. Eller om man i perioder sliter med og komme seg ut, regnværsdager etc. Så supert som supplement, men synes lite om oppdrettere feks med mange hunder som omtrent kun bruker mølle. Bedre enn ingenting, men hundene fortjener og få ut og både røre på seg og få inntrykk, synes jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vurdert å kjøpe mølle, men da kun til bruk på vinteren og dager med ekstremt dårlig vær. Det er fordi Milo rett og slett ikke trives noe særlig med å være ute i dårlig vær. Jeg føler jeg har prøvd å pakke på han alt av dresser, dekken, potesokker og whatever. Men han liker det likevel ikke og vil heller være inne.

Så jeg ser hver eneste vinter at han mister mye av muskelmassen vi har brukt vår, sommer og høst på å bygge opp. Og da skal jeg innrømme at det er fryktelig nedtur å begynne "på nytt igjen" til våren. Og når han ikke vil være med meg på lengre turer, da sitter han igjen med energi som normalt sett ville blitt brukt på turer. Så han kan ha perioder eller dager hvor han er ordentlig rastløs. Til nå har jeg løst det med lek og innendørs aktivisering, men å holde på slik flere dager på rad blir tilslutt veldig lite spennende for både meg og Milo det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la bikkjene gå på tredemølle er faktisk omtrent like spennende som å se maling tørke, for eier. Bikkjene elsker det.... Så har man andre muligheter er det ikke vanskelig å velge bort... Men som sagt; kjekt når man står uten alternativer.

red:

482828_10151326411105764_1377861212_n.jp

Ser serier og film mens jeg går på mølla jeg, og det samme når bikkjene går, så for min del mer givende enn å se maling tørke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nytteverdien i å ha tredemølle som supplement, men synes det blir feil om noen bruker den som erstatning for tur. Men er det noen mulighet for hunden å komme seg av hvis den ikke vil mer? De ganger jeg har sett hester på tredemølle (på tv), så står de jo bundet til tredemøllen med ville øyne - ser ikke særlig bra ut, for å være helt ærlig. Det har gjort meg litt skeptisk til tredemøller til dyr. Håper jeg har feil inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg en tredemølle, til meg, som Zera kunne fått låne innimellom :) Selvsagt som supplement til de vanlige turene hun får. Det er jo bare enda et virkemiddel som gjør at jeg kan gi hunden den den trenger, og variere aktiviteten den får. Slik ser jeg det hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nytteverdien i å ha tredemølle som supplement, men synes det blir feil om noen bruker den som erstatning for tur. Men er det noen mulighet for hunden å komme seg av hvis den ikke vil mer? De ganger jeg har sett hester på tredemølle (på tv), så står de jo bundet til tredemøllen med ville øyne - ser ikke særlig bra ut, for å være helt ærlig. Det har gjort meg litt skeptisk til tredemøller til dyr. Håper jeg har feil inntrykk.

Sånne til hunder har jo kanter, så der kan de kanskje ikke hoppe av. På vanlige er det fullt mulig. Men bikkjene synes det er kjempegøy. Åpner jeg døra til uthuset den står i, løper de inn og stiller seg klar på mølla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får tredemølle neste uke. Det blir som supplement, hverken jeg eller hundene trives på tur de dagene det virkelig PISSER ned, vi går tur selvsagt, men hundene "slår seg ikke løs" og løper og herjer som vanlig. Da subber de bare bak meg, da syns jeg det er greit å hive de en 15 min hver på møllen når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner jeg er skeptisk. "latmannstrening"? Her må vi trene uansett vær, men for å dra sammenligningen med å ikke gå tur i drittvær, så kunne jeg vel kanskje hatt nytte av en slik på varme sommerdager omjeg hadde den i et kjølerom? ;) (om eier er syk så ser jeg litt annerledes på saken altså. ting er ikke svart/hvitt...)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...