Gå til innhold
Hundesonen.no

Doping i hundesport


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg vet at flere doper hunden sin for å konkurrere i f. eks agility. Det er da snakk om smertestillende som lar en hund med ryggvondt delta i konkurransen uten å føle smerten (så den løper og hopper raskere = bedre resultater), eller f. eks at en hund har vært halt et par dager før konkurransen men får rimadyl for å kunne delta. Det virker som om "alle" vet at dette foregår, men lite blir gjort med det.

Vet du om doping i hundesporten? Kjenner du noen som har dopet hundene sine for å konkurrere? Sa du noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

innen hundekjøring er det strenge dopingregler, og det blir tatt dopingprøver.

Du vet du er i hundeverden når det først er galt det ikke er et regelverk, så er det galt hvordan det lages, så er det galt hvordan det til slutt blir og det er galt at det også må følges av medlemsk

Skal ikke banne på det, men jeg vil tro det er stedet hvor du finner mest smertestillende Folk er vel lure å holder munn om det.

Både ja og nei. Jeg har aldri sett noen gi en hund pille e.l. men syns heller ikke dommere tar det seriøst når man ser hunder gå fvf eller andre LP øvelser haltene uten å verken gjøre fører oppmerksom på det (i kampenshete så kan man være så konsentrert at man faktisk ikke ser det) eller sender av banen.

Når en Hund viser syndlig ubehag e.l. så bør faktisk dommerene også få baller nok til å si noe.

Men noe jeg VET om? Nei, jeg har ikke sett at noen har stappet smertestillende i hunden eller snakke høyt om det i sportene.

Av utstillingsfolk derimot hører jeg titt og ofte, "ja får gi h*n en rimadyl så går det nok bedre i morgen". Med litt latter etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt rykter om visse hunder innen flere sporter, men jeg har aldri sett det selv. Og så lenge jeg ikke har sett noen dope hundene sine, eller snakke høyt om det, så synes jeg det er litt lite grunnlag å melde fra om. Så nei, jeg har ikke meldt fra fordi "noen har sagt at noen vet at noen" doper hunden sin.

Som JeanetteH så er jeg enig at dommere tar for lite ansvar. Jeg vet om et tilfelle der en hund har blitt vist ut av ringen pga halthet. Hunder som åpentlyst halter eller er syk på en eller annen måte, burde vært henvist til veterinærsjekk.

Men er det noen som tar dopingtester på hunder i dette landet? Og hva ville konsekvensene av å melde noen være? Vil hunden bli testet, eller bare eier konfrontert med at man er rapportert inn? Og hva slags konkrete regler har vi? SKK har jo en milelang liste på hva som er lov og ikke lov og konkurransekarantener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smertestillende å regne som dop? Selvsagt skal man ikke presse en hund gjennom konkurranser hvis den er syk og har smerter, men hva er forskjellen på om jeg går på jobb med hodepine og tar to paracet og å gi hunden smertestillende hvis den halter før man går inn i ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertestillende regnes som doping, ja. NKK driter litt i doping, jeg har mast på de om å legge dopinglista lett tilgjengelig på nettisidene (da maste jeg først en evighet om å få den, siden jeg ikke fant den på nettsida i det hele tatt), men det ser ikke ut til at de har gjort det, gitt.

I LC er det jo en hel haug vet.sjekker, men siden det ikke tas blodprøver, er det jo bare synlig doping som oppdages, og det er det jo ikke mye av. I lc regnes ihvertfall kjemisk kastrering som doping, der jukses det masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smertestillende å regne som dop? Selvsagt skal man ikke presse en hund gjennom konkurranser hvis den er syk og har smerter, men hva er forskjellen på om jeg går på jobb med hodepine og tar to paracet og å gi hunden smertestillende hvis den halter før man går inn i ringen?

DU velger jo å ta smertestillende selv, et dyr som får smertestillende for å ikke kjenne smerte vil jo ikke begrense seg når det er i ringen og dermed mest sannsynlig komme ut av ringen verre enn da det startet. Hunden har ingenting å vinne på å få smertestillende og løpe et løp, men det har jo du/jeg om vi velger å ta Paracet for å gå på jobb uten litt hodepine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som stilte hunden sin i fjor (?) som da gikk på smertestillende.

Jeg tok dette opp med vedkommende, spurte om h*n ikke kunne vente til neste utstilling da hunden uansett ikke var i topp kondisjon mtp muskler. Hundens eier valgte å stille ut hunden.

Nå i høst vet jeg at en hund som får smertestillinde ved behov har konkurrert i agility. Jeg har gjort hundens eier oppmerksom på regelverket, hunden har konkurrert etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smertestillende å regne som dop? Selvsagt skal man ikke presse en hund gjennom konkurranser hvis den er syk og har smerter, men hva er forskjellen på om jeg går på jobb med hodepine og tar to paracet og å gi hunden smertestillende hvis den halter før man går inn i ringen?

Hodepine er ikke en skade som blir verre av at du tar 2 paracet og går på jobb, paracet er heller ikke sterk smertestillende, du velger det selv. Har man en halt hund/rygg vondt/forkalkninger så er det ikke greit og proppe bikkja med rimadyl også dra på agility stevne, en ting er og gi hunden smertestillende så den kan ha et godt liv sine siste dager, kan bli med på tur smertefri etc eller gi smertestillende for og dempe en strekk e.l. for og komme seg ut på tur (som da ikke er skadelig, men kan være vondt uten), men ikke på konkurranse.

Heldigvis vet jeg ikke om noen, og dope skadde hunder for og kunne starte synes jeg ikke er greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga Amiga en rimadyl når hun var ung ettersom veterinæren sa hun skulle ha så så mange osv, jeg ante da ingenting om regelverk osv. Lill gjorde meg obs på det og vi holdt oss vekk fra utsitlling ol når hun fikk cartrofen og smertestillende behandlinger.

Men jeg har hørt flere i utstillingsringen som gir de rimadyl ol for å skjule halthet ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at flere doper hunden sin for å konkurrere i f. eks agility. Det er da snakk om smertestillende som lar en hund med ryggvondt delta i konkurransen uten å føle smerten (så den løper og hopper raskere = bedre resultater), eller f. eks at en hund har vært halt et par dager før konkurransen men får rimadyl for å kunne delta. Det virker som om "alle" vet at dette foregår, men lite blir gjort med det.

Vet du om doping i hundesporten? Kjenner du noen som har dopet hundene sine for å konkurrere? Sa du noe?

Vell... Hørt om flere tilfeller der utstillingshunden går på smertestillende for å ikke halte i ringen :-/

ja jeg kjenner noen, jeg luftet tankene mine rundt det men ikke noe mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som stilte hunden sin i fjor (?) som da gikk på smertestillende.

Jeg tok dette opp med vedkommende, spurte om h*n ikke kunne vente til neste utstilling da hunden uansett ikke var i topp kondisjon mtp muskler. Hundens eier valgte å stille ut hunden.

Nå i høst vet jeg at en hund som får smertestillinde ved behov har konkurrert i agility. Jeg har gjort hundens eier oppmerksom på regelverket, hunden har konkurrert etter det.

Når du sier det så kommer jeg på et tilfelle hvor noen gir smertestille til hunden sin og konkurrerer i agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er karenstiden på smertestillende her til lands? I Finland må det ha gått 30 dager fra man gav en smertepille til man får stille på prøve/utstilling... og det synes jeg personlig er å dra det liiiiiiitt langt.

Det varierer for forskjellige preparater.

15.06 var det høringsfrist for nye dopingregler. Jeg får ikke likna, men alle høringer ligger under om NKK - NKK mener.

Mattilsynet kan alltid møte opp på et hvilket som helst arrangement og teste hunder de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg som er i helsevesenet selv føler jo at det er å skyte spurv med kanoner når man krever 30 dager for f.eks bedøvelse etter HD-røntgen og Rimadyl pga smerter i en fot.

En hel måned er i overkant kan man si.... Preparatene forsvinner jo ganske så raskt fra kroppen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

OK. Jeg som er i helsevesenet selv føler jo at det er å skyte spurv med kanoner når man krever 30 dager for f.eks bedøvelse etter HD-røntgen og Rimadyl pga smerter i en fot.

En hel måned er i overkant kan man si.... Preparatene forsvinner jo ganske så raskt fra kroppen.

Det handler vel mer om effekten av medikamentene brukt over tid enn en stk røntgen. Reglene er jo med bakgrunn i effekten, det målbare der og da er jo eneste måten å kontrollere noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg som er i helsevesenet selv føler jo at det er å skyte spurv med kanoner når man krever 30 dager for f.eks bedøvelse etter HD-røntgen og Rimadyl pga smerter i en fot.

En hel måned er i overkant kan man si.... Preparatene forsvinner jo ganske så raskt fra kroppen.

Helt enig med deg i at det må henge sammen. I høringsutkastet er feks Rimady 14 dager og det ser ut som det er det for de fleste vanlige smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertestillende regnes som doping, ja. NKK driter litt i doping, jeg har mast på de om å legge dopinglista lett tilgjengelig på nettisidene (da maste jeg først en evighet om å få den, siden jeg ikke fant den på nettsida i det hele tatt), men det ser ikke ut til at de har gjort det, gitt.

I LC er det jo en hel haug vet.sjekker, men siden det ikke tas blodprøver, er det jo bare synlig doping som oppdages, og det er det jo ikke mye av. I lc regnes ihvertfall kjemisk kastrering som doping, der jukses det masse.

NKK driter da ikke i doping, det jobbes med dette nå, se innlegg fra Arkan. At det ikke har vært en spesifikk liste før er riktig, da ble det henvist til Mattilsynets regler om hva som var å regne for doping (noe som kunne gjøre en skrullete i hodet når man forsøkte finne ut av det), men nå er det på g og i mitt hode er det ikke å drite i det, men ta "masing" på alvor og gjøre noe med det. Og det er bra.

Det er ikke en hel haug med vet sjekker i LC. FCI-reglene sier: en før første start, før lotting av løp, stryker hunden får den ikke starte. Deretter er det en igjen før andre start, samme som over. Hunder under 2 år og over 6 år skal også kontrolleres etter hvert løp hvis distansen er over 600 meter. Det som sjekkes er en overall vanlig, noe lettere klinisk u.s.; ingen synlige skader, bevegelser normale, poter ok, slimhinner ok, ingen løpetid etc etc. Ved racing er vet sjekken mye mere omfattende, bla sjekkes vekt på hund før og etter løp.

Er veldig nysgjerrig på uttalelsen din om at det jukses masse i LC. Isf bør det meldes fra om og reageres på.

At kjemisk kastrering regnes som doping i LC er nytt for meg, men man lærer da alltid noe. Krypte hunder er jo tillatt å konkurrere, men de kan ikke motta cert, iaf ikke i Norge (vet Finland var i dialog om det og tror faktisk de innførte cert også for krypte hanner, men ikke 100 % sikker altså). Kastrert hunder kan tildeles cert hvis det kan fremlegges vet attest på at hunden var intakt ved 6 mnd alder og at kastreringen er gjort på medisinsk grunnlag.

Jeg vet om to tilfeller hvor det ble brukt Rimadyl på startende hunder innenfor karenstiden, eier selv sa det og jeg regner med de visste hva de ga hundene sine når, og jeg meldte fra til arrangøren. Dette ble ikke tatt høyde for og ingen test ble gjort. Veldig synd.

På de EM jeg har deltatt med mine hunder har det vært foretatt kontroller, både på spesifikke hunder og ved stikkprøver. Ønsker dette gjort ved "vanlige" prøver også jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK driter da ikke i doping, det jobbes med dette nå, se innlegg fra Arkan. At det ikke har vært en spesifikk liste før er riktig, da ble det henvist til Mattilsynets regler om hva som var å regne for doping (noe som kunne gjøre en skrullete i hodet når man forsøkte finne ut av det), men nå er det på g og i mitt hode er det ikke å drite i det, men ta "masing" på alvor og gjøre noe med det. Og det er bra.

Det er ikke en hel haug med vet sjekker i LC. FCI-reglene sier: en før første start, før lotting av løp, stryker hunden får den ikke starte. Deretter er det en igjen før andre start, samme som over. Hunder under 2 år og over 6 år skal også kontrolleres etter hvert løp hvis distansen er over 600 meter. Det som sjekkes er en overall vanlig, noe lettere klinisk u.s.; ingen synlige skader, bevegelser normale, poter ok, slimhinner ok, ingen løpetid etc etc. Ved racing er vet sjekken mye mere omfattende, bla sjekkes vekt på hund før og etter løp.

Er veldig nysgjerrig på uttalelsen din om at det jukses masse i LC. Isf bør det meldes fra om og reageres på.

At kjemisk kastrering regnes som doping i LC er nytt for meg, men man lærer da alltid noe. Krypte hunder er jo tillatt å konkurrere, men de kan ikke motta cert, iaf ikke i Norge (vet Finland var i dialog om det og tror faktisk de innførte cert også for krypte hanner, men ikke 100 % sikker altså). Kastrert hunder kan tildeles cert hvis det kan fremlegges vet attest på at hunden var intakt ved 6 mnd alder og at kastreringen er gjort på medisinsk grunnlag.

Jeg vet om to tilfeller hvor det ble brukt Rimadyl på startende hunder innenfor karenstiden, eier selv sa det og jeg regner med de visste hva de ga hundene sine når, og jeg meldte fra til arrangøren. Dette ble ikke tatt høyde for og ingen test ble gjort. Veldig synd.

På de EM jeg har deltatt med mine hunder har det vært foretatt kontroller, både på spesifikke hunder og ved stikkprøver. Ønsker dette gjort ved "vanlige" prøver også jeg.

Enig i at det er bra at de har begynt å ta det på alvor, men når man må rote og knote og maile og stå i for å finne ut av reglene, så er det i mine øyne det samme som å drite i det. Det hadde ikke vært verre enn å kopiere MT sine regler og legge de ut på NKK sine sider, liksom.

Er det noen andre hundesporter som har opptil tre vet. sjekker i løpet av en konk./prøve, da? En hel haug er vel kanskje å ta i, men det er da ihvertfall en del flere enn andre steder, og det er bra :)

Jukses en del ift. kjemisk kastrering av hannhunder, noe annet enn det vet jeg fint lite om. Nå står det ikke mer enn følgendene i reglene: Doping Kunstig stimulering. Med doping forstås her medisin eller annet middel brukt i den hensikt å påvirke hundens temprament, natur og atferd. Det er forbudt å gi hunden midler som gjennom sin virkning stimulerer, beroliger, stiller smerte, påvirker atferd, temprament eller på en annen måte kan antas å virke inn på hundens prestasjon eller kvalitet.

Så det kan vel være at noen påberoper seg "blondhet", siden det ikke står spesifikt kjemisk kastrering.

Litt ot: Var det under EM for ett eller to år siden det var så mye krøll? Noen hunder hadde blitt tatt i kontroll, visste seg at de hadde spist noe snacks fra RC som inneholdt grønn te som ga utslag på testene, eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre hundesporter som har opptil tre vet. sjekker i løpet av en konk./prøve, da? En hel haug er vel kanskje å ta i, men det er da ihvertfall en del flere enn andre steder, og det er bra :)

Jeg vet det ikke blir tilnærmelseslikt det samme, men på mange svenske utstillinger må hunden gjennom "veterinärbesiktning" for å få komme inn på plassen - og da har en i tillegg til å sjekke veterinærattesten, sett over hunden, sjekket øyne, ører og slimhinner, sett at hunden virker våken og tilstede, og klemt kjapt på kroppen/bladd gjennom pelsen etter utøy. Jeg har også vært på utstillinger hvor veterinær har tatt stikkontroller, om ikke alle har blitt sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...