Gå til innhold
Hundesonen.no

Doping i hundesport


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

innen hundekjøring er det strenge dopingregler, og det blir tatt dopingprøver.

Du vet du er i hundeverden når det først er galt det ikke er et regelverk, så er det galt hvordan det lages, så er det galt hvordan det til slutt blir og det er galt at det også må følges av medlemsk

Skal ikke banne på det, men jeg vil tro det er stedet hvor du finner mest smertestillende Folk er vel lure å holder munn om det.

Ingen kontroll på ag stevner i Norge så vidt jeg vet, på utendørsstevner har jeg heller ikke opplevd at de sjekker vaksinasjonskort. Hverken på "småstevner" her vestpå, eller på OHS.

I Sverige har det vært doping kontroller innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet vise vaksinasjonskort på alle NKK utstillinger jeg har vært på. Unntatt Bjerke i år, tror jeg? Da viste vi vel bare startnr i innkjøringen.. eller viste jeg vaks.kortene også? Husker ikke. Men alle andre vet jeg jeg har måttet vise.

Også på en god del småutstillinger, det er bare noen få jeg ikke har blitt bedt om å vise vaksinasjonskortet på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt på en funksjonær på utstilling som har vært interressert i vaksinasjonene. Spør hver gang men de vifter det bare bort. I lure coursing er det kun veterinærkontroll på internasjonale prøver,de nasjonale ingenting hos oss heller. Det er kanskje et skille der i ag og sånt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle de tre mesterskapene jeg har deltatt på i lydighet har det blitt tatt dopingtest på tilfeldig utvalgte hunder. Jeg gir Amira noe smertestillende nå og vil derfor ikke konkurrere. Mange sier "jammen det gjør da ikke noe om hun får litt smertestillende". Forsåvidt enig, da hennes plager er permanent og hun ELSKER å trene og konkurrere. Men det ville vært evig pinelig å bli tatt for doping! Jeg trodde at det var regel på 3 dager uten smertestillende for å konkurrere? Stoffet er jo ikke i kroppen mer enn max et døgn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På papiret ja, men siden det aldri skjer så er det jo relativt irrelevant.

Samme for NKK, jeg holder ikke akkurat pusten mtp hva de faktisk vil foreta seg når de får det på plass.

Kanskje du skal lese hele høringa? Det lages et ganske omfattende opplegg, men det vil helt klart ta tid å få på plass. Skal man ha et godt opplegg så gjør det ofte det. Med tanke på hvor mye påstander som blir rundt denne type saker bør det være et ønske om god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal lese hele høringa? Det lages et ganske omfattende opplegg, men det vil helt klart ta tid å få på plass. Skal man ha et godt opplegg så gjør det ofte det. Med tanke på hvor mye påstander som blir rundt denne type saker bør det være et ønske om god kvalitet.

Joda :) Men når NKK overser at utstillere står rett foran deres egen stand og kliner ting i pelsen på utstilling så er jeg ikke overkant optimistisk på at de skal klare å håndheve dopingregler. Men jeg kan jo bli overrasket :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

På alle de tre mesterskapene jeg har deltatt på i lydighet har det blitt tatt dopingtest på tilfeldig utvalgte hunder. Jeg gir Amira noe smertestillende nå og vil derfor ikke konkurrere. Mange sier "jammen det gjør da ikke noe om hun får litt smertestillende". Forsåvidt enig, da hennes plager er permanent og hun ELSKER å trene og konkurrere. Men det ville vært evig pinelig å bli tatt for doping! Jeg trodde at det var regel på 3 dager uten smertestillende for å konkurrere? Stoffet er jo ikke i kroppen mer enn max et døgn!

Det er jo litt avhengig av virkestoffet det. Previcox har en halveringstid på 7.5 time, Rimadyl 6 timer og Metacam 24 timer. Injeksjonene har en halveringstid på 12-30 timer.

På hest er det vel 21 dager karenstid på NSAID, fornuftig syns jeg og det bør det være på hund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt avhengig av virkestoffet det. Previcox har en halveringstid på 7.5 time, Rimadyl 6 timer og Metacam 24 timer. Injeksjonene har en halveringstid på 12-30 timer.

På hest er det vel 21 dager karenstid på NSAID, fornuftig syns jeg og det bør det være på hund også.

Sant som du sier ;)

Selv om halveringstiden er over, så vil et ikke si at alle stoffene er helt ute av kroppen på "mikronivå", derfor så lang karenstid.

Det finnes smertestillende til hest hvor hesten aldri kan bli brukt til mat, ever, samme hvor mange år det er fra middelet ble gitt til hesten avlives.

Jeg har absolutt nulltoleranse for å starte med et dyr i konkurranser hvis den har blitt medisinert.

Medisinerer man dyret sitt så er det noe i veien med dyret, og den er IKKE startklar.

Syntes det går for langt når folk gir smertestillende til dyret sitt for å konkurrere, da er man passe ego og har iallefall noen merkelige følelser for det stakkars dyret, de skulle ikke hatt lov til å ha dyr :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har både sett og hørt om hunder som er blitt dopet både i utstilling og ag. Min hund gikk på smertestillende, og jeg ble oppfordret til å stille for å få det siste certet, for det ble jo aldri testet. Jeg gjorde det aldri.

Når jeg spurte NKK om karantene tid, sa de 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier ;)

Selv om halveringstiden er over, så vil et ikke si at alle stoffene er helt ute av kroppen på "mikronivå", derfor så lang karenstid.

Det finnes smertestillende til hest hvor hesten aldri kan bli brukt til mat, ever, samme hvor mange år det er fra middelet ble gitt til hesten avlives.

Jeg har absolutt nulltoleranse for å starte med et dyr i konkurranser hvis den har blitt medisinert.

Medisinerer man dyret sitt så er det noe i veien med dyret, og den er IKKE startklar.

Syntes det går for langt når folk gir smertestillende til dyret sitt for å konkurrere, da er man passe ego og har iallefall noen merkelige følelser for det stakkars dyret, de skulle ikke hatt lov til å ha dyr :(

Så sort/hvit? Nora må stå på kortison resten av sitt liv, hun kan aldri starte i noe som helst igjen hun da?

Bare for å presisere, jeg har ikke startet med henne mens hun står på kortison, og jeg har ingen planer om å starte med henne pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innen hundekjøring er det strenge dopingregler, og det blir tatt dopingprøver.

Det er faktisk mye kontroller. Jeg har selv vært med på tilfeldig kontroll, og det er mye regler og slikt bare rundt det å velge en tilfeldig og hvordan prøven skal foregå.

Jeg hørte fra dopingkomiteen at de ønsker å utvide dette, i første omgang hørte jeg om jaktmiljøet (altså prøver) men jeg tror det virkelig hadde vært bra med kontroller i alle hundesporter.

Etter et raskt googlesøk ser jeg også at det er Antidoping som tar seg av hund og hest, sammen med Norsk Rytterforbund og Norsk Hundekjørerforbund, hvor er NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mye kontroller. Jeg har selv vært med på tilfeldig kontroll, og det er mye regler og slikt bare rundt det å velge en tilfeldig og hvordan prøven skal foregå.

Jeg hørte fra dopingkomiteen at de ønsker å utvide dette, i første omgang hørte jeg om jaktmiljøet (altså prøver) men jeg tror det virkelig hadde vært bra med kontroller i alle hundesporter.

Etter et raskt googlesøk ser jeg også at det er Antidoping som tar seg av hund og hest, sammen med Norsk Rytterforbund og Norsk Hundekjørerforbund, hvor er NKK?

Jeg kan spørre,vi skal ha kurskveld med antidoping norge 21. nov

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å spørre hvorfor det er lite kontroller i f. eks agility sammenlignet med hundekjøring?

Kan komme av trykk utenfra kanskje? Og jeg vil tro at også i hundesport har konkurransekategorien noe å si? Hos oss (ridehest) er det ihvertfall sånn at på nasjonale/distriktstevner = ingen vetsjekk,ingen dopingkontroll. Mesterskap= alle til vetsjekk og internasjonalt SKAL det gjennomføres dopingkontroll i tillegg til at alle må til vetsjekk. I galopp og trav står det veterinær ved paddocken/varmingen og kan plukke ut hester han ikke syns ser i orden ut + at det taes ut dopingprøver ved hver løpsdag (galopp ihvertfall,regner med samme gjelder for trav) ,men her er det jo pengespill og litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sort/hvit? Nora må stå på kortison resten av sitt liv, hun kan aldri starte i noe som helst igjen hun da?

Bare for å presisere, jeg har ikke startet med henne mens hun står på kortison, og jeg har ingen planer om å starte med henne pr i dag.

Ja...dersom det står på dopinglista så starter man ikke dyret, ganske enkelt, i mitt hode i alle fall :)

Vet om mange veldig gode hester som for eksempel har hatt behov for visse astma medisiner som har måttet droppe løpskarrieren pga de kan ikke gå løp med den medisineringen.

Det samme gjelder andre medisiner for andre lidelser som hesten har behov for men som står på dopinglista, og derfor legger de løpsskoene på hylla, kjipt dersom hesten er en god racer, men man starter ikke en hest som er syk og trenger medisinering, liksom...

Kan være at jeg er såpass striks på dette med doping pga jeg har vært i hestesporten i så mange år og der er det absolutt nulltoleranse for doping og man blir skikkelig hengt ut dersom man blir tatt i doping, noe jeg syntes er helt greit :ahappy:

Har også hatt mange vinnere som jeg har vært med inn i doping boksen og det er en nøye prosedyre med flere signaturer samt plomberinger av urin/blodprøvene som vi som har ansvaret for hestene gjør (plomberingen), er veldig glad for at dette er såpass nøye, så man ikke kan gå tilbake og klage på prøvetakingen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...dersom det står på dopinglista så starter man ikke dyret, ganske enkelt, i mitt hode i alle fall :)

Vet om mange veldig gode hester som for eksempel har hatt behov for visse astma medisiner som har måttet droppe løpskarrieren pga de kan ikke gå løp med den medisineringen.

Det samme gjelder andre medisiner for andre lidelser som hesten har behov for men som står på dopinglista, og derfor legger de løpsskoene på hylla, kjipt dersom hesten er en god racer, men man starter ikke en hest som er syk og trenger medisinering, liksom...

Eller man sender den til Canada :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...dersom det står på dopinglista så starter man ikke dyret, ganske enkelt, i mitt hode i alle fall :)

Vet om mange veldig gode hester som for eksempel har hatt behov for visse astma medisiner som har måttet droppe løpskarrieren pga de kan ikke gå løp med den medisineringen.

Det samme gjelder andre medisiner for andre lidelser som hesten har behov for men som står på dopinglista, og derfor legger de løpsskoene på hylla, kjipt dersom hesten er en god racer, men man starter ikke en hest som er syk og trenger medisinering, liksom...

Kan være at jeg er såpass striks på dette med doping pga jeg har vært i hestesporten i så mange år og der er det absolutt nulltoleranse for doping og man blir skikkelig hengt ut dersom man blir tatt i doping, noe jeg syntes er helt greit :ahappy:

Har også hatt mange vinnere som jeg har vært med inn i doping boksen og det er en nøye prosedyre med flere signaturer samt plomberinger av urin/blodprøvene som vi som har ansvaret for hestene gjør (plomberingen), er veldig glad for at dette er såpass nøye, så man ikke kan gå tilbake og klage på prøvetakingen :)

Nå er det strengt tatt hverken aktuelt eller viktig å starte med Nora igjen, men jeg syns det er en ørliten forskjell på en løpshest som må stå på respirasjonsfremmene medisiner og en LP-hund som får kortison pga hudproblemer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det strengt tatt hverken aktuelt eller viktig å starte med Nora igjen, men jeg syns det er en ørliten forskjell på en løpshest som må stå på respirasjonsfremmene medisiner og en LP-hund som får kortison pga hudproblemer :)

Men så lenge begge medisinene står på dopinglista så er begge like ulovlig å bruke i en konkurranse, samme om man liker det eller ikke ;)

Vet også om flere hester som får kortison pga div problemer, noen på fast basis, andre med jevne mellomrom, disse starter ikke i løp lenger, dette blir litt bedre sammenligning enn astma eksemplet jeg kom med i posten over :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du også at en hund som får Rimadyl en og annen gang pga smerter skal utelukkes fra utstilling og prøver?

Amigo har ryggvondt når han har løpt opp og ned i skauen på ettersøk - han gikk i spagat for noen år siden og har slitt endel i etterkant med smerter når han lander hardt og tungt. Til daglig er han helt frisk og rask, skulle han ikke kunne stille på noen aktiviteter da synes du? Han får jo selvsagt ikke Rimadyl før en konkurranse; har han vondt holder vi oss hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...