Gå til innhold
Hundesonen.no

Doping i hundesport


Mirai
 Share

Recommended Posts

Spørs jo om han får vondt etter å ha deltatt på en aktivitet, da. Det er vel ikke riktig å starte en hund som får vondt av å starte. Går vel på det samme som i startinnlegget, hundene som har ryggproblemer som allikevel blir startet i agility og får f. eks Rimadyl enten før eller etterpå for å dekke over smertene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

innen hundekjøring er det strenge dopingregler, og det blir tatt dopingprøver.

Du vet du er i hundeverden når det først er galt det ikke er et regelverk, så er det galt hvordan det lages, så er det galt hvordan det til slutt blir og det er galt at det også må følges av medlemsk

Skal ikke banne på det, men jeg vil tro det er stedet hvor du finner mest smertestillende Folk er vel lure å holder munn om det.

Men så lenge begge medisinene står på dopinglista så er begge like ulovlig å bruke i en konkurranse, samme om man liker det eller ikke ;)

Vet også om flere hester som får kortison pga div problemer, noen på fast basis, andre med jevne mellomrom, disse starter ikke i løp lenger, dette blir litt bedre sammenligning enn astma eksemplet jeg kom med i posten over :)

Det er strengt tatt ikke en reell problemstilling som nevnt, og jeg er i utgangspunktet enig, jeg har trukket Nora fra utstilling fordi hun sto på kortison nettopp fordi det regnes som doping. Men det var mange som ble overrasket over at jeg ikke stiller henne bare pga kortisonbehandlingen, tror ikke folk flest tenker over at det ikke er lov :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo om han får vondt etter å ha deltatt på en aktivitet, da. Det er vel ikke riktig å starte en hund som får vondt av å starte. Går vel på det samme som i startinnlegget, hundene som har ryggproblemer som allikevel blir startet i agility og får f. eks Rimadyl enten før eller etterpå for å dekke over smertene.

Nei hverken utstilling etter blodsporprøve er smertefullt; det er når han under jobb eller er laus i skogen og hopper fra en avsats og lander tungt på frambeina at han kan få vondt.

Han flyr jo rundt over en lav sko når han er løs men kjenner ikke sine egne begrensinger på når det kan være lurt å ikke tro at han kan fly.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener du også at en hund som får Rimadyl en og annen gang pga smerter skal utelukkes fra utstilling og prøver? Amigo har ryggvondt når han har løpt opp og ned i skauen på ettersøk - han gikk i spagat for noen år siden og har slitt endel i etterkant med smerter når han lander hardt og tungt. Til daglig er han helt frisk og rask, skulle han ikke kunne stille på noen aktiviteter da synes du? Han får jo selvsagt ikke Rimadyl før en konkurranse; har han vondt holder vi oss hjemme.

Er det meg du spørr? :)

Om du holder karenstiden for rimadyl, 21dager, så kan du selvfølgelig starte med han.

Det er når man putter i dyret medisin som står på dopinglista, for så å starte med hunden samme dag jeg er skikkelig i mot, det er enkelt og greit doping ;)

Det er jo mange som gjør som deg og medisinerer ved behov, jeg gir også Chicka rimadyl ved behov, men jeg trenger ikke tenke på karenstid siden hun er pensjonist, er akkurat det man gjør med feks antibiotika.

Selv om hunden har gått på antibiotika i 10dager, så vil det ikke si at den ikke skal kunne starte i konkurranse igjen, så lenge man holder den borte fra start i karenstiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt tatt ikke en reell problemstilling som nevnt, og jeg er i utgangspunktet enig, jeg har trukket Nora fra utstilling fordi hun sto på kortison nettopp fordi det regnes som doping. Men det var mange som ble overrasket over at jeg ikke stiller henne bare pga kortisonbehandlingen, tror ikke folk flest tenker over at det ikke er lov :)

Vet om to hunder som hadde allergi som startet lp.

Uten kortisonen så klødde de såpass mye at en del momenter ble ødelagt fordi hunden måtte stoppe opp å klø.

Så begynte de med agility, der går iallefall konkurransen litt fortere enn i LP, men de måtte gi seg med det etterhvert og pensjonere dem og starte medisinering av kortisol på heltid.

Er nok kanskje ikke alle som tenker på kortison eller andre medisiner som doping, det burde kanskje være litt mer opplyst? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å spørre hvorfor det er lite kontroller i f. eks agility sammenlignet med hundekjøring?

Fordi at hundekjøring ligger under idrettsforbundet som har et eget system.

Men det arbeides nå for å få på plass et system innad i NKK som kan dopingteste. Men dette er noe som er omfattende. Feks det å finne ut hvor lang karenstid det er behov for på ulike preparater har tatt mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at hundekjøring ligger under idrettsforbundet som har et eget system.

Men det arbeides nå for å få på plass et system innad i NKK som kan dopingteste. Men dette er noe som er omfattende. Feks det å finne ut hvor lang karenstid det er behov for på ulike preparater har tatt mye tid.

Men hvorfor ikke bare bruke FCI sin liste ang karenstider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker dessverre ikke alle detaljer i saken, men jeg vet det var et viktig ledd å benytte seg av god fagkompetanse i forhold til karenstid for å sikre at de ble tilstrekkelig lange samtidig som de ikke skulle bli lenger enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt sjokkert etter å ha lest igjennom hele denne tråden. Over at så mange bryr seg så lite om doping regler. Nå tenker jeg kanskje veldig annerledes siden jeg er vokst opp i friidrettsmiljøet, for deretter å gå til ridesporten.

Håper virkelig at doping blir tatt mer på alvor hos nkk, er helt utrolig at folk kan mene at det er greit å konkurrere med hunder som trenger medisiner som står på dopinglisten.

Trening er en helt annen ting for det blir på et helt annet grunnlag og bør ikke sammenlignes med konkurransetrening.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trening er en helt annen ting for det blir på et helt annet grunnlag og bør ikke sammenlignes med konkurransetrening. 

Ehm. Så om jeg lager en ring og får noen til å kommandere meg så er ikke det ok fordi hunden står på Kortison? Det er nemlig konkurranse trening for meg :-P

Konkurranse er konkurranse, ikke trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Så om jeg lager en ring og får noen til å kommandere meg så er ikke det ok fordi hunden står på Kortison? Det er nemlig konkurranse trening for meg :-P

Konkurranse er konkurranse, ikke trening.

Ja, det er ok. Trening og mosjon er viktig for dyr og mennesker selv når de er syk og trenger medisiner. Men,

Konkurranse trening er trening som går ut på å forberede seg til konkurranse, for deretter å delta i konkurranse. Så lenge ikke hunden skal bli brukt i konkurranse eller trenings samlinger som går under NKK eller andre regelverk som praktiserer dopingkontroller og har regler på dette med doping så kan man trene hunden på vanlig måte og øve på elementer som er i konkurranse. Men når man skal Konkurrere så er det lett for å ikke ta hensyn til hunden og dens velferd fordi man ofte bli "blind" på dette med å gjøre det bra.

Hva hadde dere tenkt om Petter Northug tok noen ekstra vitaminpiller før VM eller OL. Pillene står på dopinglista men de vil ikke hjelpe han på noen mulige måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ok. Trening og mosjon er viktig for dyr og mennesker selv når de er syk og trenger medisiner. Men,

Konkurranse trening er trening som går ut på å forberede seg til konkurranse, for deretter å delta i konkurranse. Så lenge ikke hunden skal bli brukt i konkurranse eller trenings samlinger som går under NKK eller andre regelverk som praktiserer dopingkontroller og har regler på dette med doping så kan man trene hunden på vanlig måte og øve på elementer som er i konkurranse. Men når man skal Konkurrere så er det lett for å ikke ta hensyn til hunden og dens velferd fordi man ofte bli "blind" på dette med å gjøre det bra.

Hva hadde dere tenkt om Petter Northug tok noen ekstra vitaminpiller før VM eller OL. Pillene står på dopinglista men de vil ikke hjelpe han på noen mulige måter?

Øh. Om Petter Northug dytta kroppen full av disse doping-vitaminpillene sine, trente som han pleide, men ikke starta i VM eller OL, eller noen annen form for konkurranse, så ville du syns det var galt og? For det er jo det du sier? At jeg, som har en hund som står fast på kortison, ikke kan trene henne i konkurransetrening? Men trening, det er greit.. Hva er forskjellen på konkurransetrening og trening, sånn i forhold til medisiner og helse, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Kråka mener at man presser hunden lenger om man trener veldig målrettet mot å få hunden i toppform til konkurranse og å kreve at hunden presterer i konkurransen.

Det er jeg uenig i. Jeg trener for tiden hunden min fordi hun elsker det, men siden hun får rimadyl blir det mest for å tilfresstille bikkja. Det som skjer når jeg bare trener for aktivitetens skyld er at jeg blir slurvere, bryr meg mindre om evt skader/blir slurvete med oppvarming (vi skal jo ikke starte uansett) og trener mindre på viktige detaljer. Når jeg trener mot en viktig konkurranse er jeg ekstremt nøye med riktig fysisk trening, massasjebehandlinger, trene detaljer og sørge for gode bevegelser så hun ikke kan skli eller skade seg på trening eller konkurranse. Jeg prøver jo å være flink uansett, men om jeg trener mot konkurranse er det hundens helse som står øverst til et hvert tidspunkt, da jeg vet at det er umulig å starte eller prestere med en hund som har en liten strekk el.l.

Å skjule skader ved å gi smertestillende er selvfølgelig helt galt, men jeg mener at det ikke er galt å trene skikkelig mot konkurranser selv om hunden går på smertestillende - med det mål at hunden skal være fit for fight til konkurransedagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ok. Trening og mosjon er viktig for dyr og mennesker selv når de er syk og trenger medisiner. Men,

Konkurranse trening er trening som går ut på å forberede seg til konkurranse, for deretter å delta i konkurranse. Så lenge ikke hunden skal bli brukt i konkurranse eller trenings samlinger som går under NKK eller andre regelverk som praktiserer dopingkontroller og har regler på dette med doping så kan man trene hunden på vanlig måte og øve på elementer som er i konkurranse. Men når man skal Konkurrere så er det lett for å ikke ta hensyn til hunden og dens velferd fordi man ofte bli "blind" på dette med å gjøre det bra.

Hva hadde dere tenkt om Petter Northug tok noen ekstra vitaminpiller før VM eller OL. Pillene står på dopinglista men de vil ikke hjelpe han på noen mulige måter?

Øh. Om Petter Northug dytta kroppen full av disse doping-vitaminpillene sine, trente som han pleide, men ikke starta i VM eller OL, eller noen annen form for konkurranse, så ville du syns det var galt og? For det er jo det du sier? At jeg, som har en hund som står fast på kortison, ikke kan trene henne i konkurransetrening? Men trening, det er greit.. Hva er forskjellen på konkurransetrening og trening, sånn i forhold til medisiner og helse, forresten?

Ja der sa du det 2ne. JEg trente jo Issi mot konkuranse selvom hun stod på kortison, og vi konkurerte når hun var av kortison. Skulle jeg ikke trent mot konkuransen fordi hun stod på kortison liksom :blink: jeg kan da trene så konkuranse rettet jeg vil med "dopet" hund selvom jeg ikke konkurerer aktivt den sesongen vel :P til kråka :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, er det ok å trene med en hund på rimadyl som er forskrevet av veterinær fordi hunden har vondt? Hvorfor er det bedre å presse der enn på konkurranse? Nå snakker jeg om smertestillende som taes i perioder for akutte skader, eller kroniske smerter i rygg/hofter/aluber/skuldre/nakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men idrettsutøvere er vel plikta til å fortelle hvor de er, og kunne taes random dopingtester gjennom året også? Ikke bare innenfor konkurranse?

Hvis det er eksempelet mitt du tenker på, så ja, så lenge de er aktive konkurranseutøvere så må de det. Men her fremsto det som at f.eks Nora ikke kan konkurransetrenes igjen fordi hun står på kortison. Ikke snakk om å melde på konkurranse, men å trene konkurranserettet.

Det blir nesten som å si at Bjørn Dæhlie aldri kan ta medisiner som står på dopinglista det, fordi han har konkurrert før. Jeg vil tro at han fortsatt trener mye, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...