Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det viktigste for deg at hunden din kan?


Alvira
 Share

Recommended Posts

Stille og rolig inne, innkalling og oppføre seg pent i bånd.

Jeg har hunden med meg mye rundt, så den bør være miljøsterk for å bo hos meg, kan ikke ha en hund som pisser på seg av å kjøre buss feks, så det må vennes til fra den er bitteliten.

Den bør heller ikke være oversosial, jeg må kunne ha slakt bånd rundt mennesker og vite at hunden ikke hopper opp eller hilser på alle mennesker som går forbi.

Jeg er super imponert av Chicka når det gjelder å takle forskjellig miljø, hun tar det meste på strak labb, skal være super heldig dersom jeg klarer å få en så flink hund som hun igjen :)

Nå skal det sies at jeg utfordrer ikke Chicka mye, altså, men siden jeg er alene med hun, så har jeg hun mye med meg rundt og hun elsker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

At han kan lage mat. Gaawd I hate cooking!

Innkalling og bli kanskje. Veldig greit at den kan stå stille også.

Innkalling er ganske viktig for meg, men har mer eller mindre gitt det opp på shibaen, akitaen er still "work in progress". Ro inne er jo viktig, men det er jo ikke noe de kan, det er noe de gjør og

Innkalling synes jeg er viktig, siden den sitter spikret går hun ikke så mye i i bånd :) Jeg plysterer stort sett på hun så om jeg roper navnet og en sjelden gang litt strengt blir det reaksjon gitt! Har fått stoppet hun på duer med det ( blokkerings fugel nr 1) og det samme med sitt på avstand. Rolig inne og grei ha med overalt har hun alltid vært om ikke har det nok havnet på lista også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyene: Gee, Haw (høyre, venstre), stopp og stå. Ellers er det viktig at de er stille og rolige når vi ikke trener.

'Innehundene': Innkalling slik at de kan være løse, og å være rolige inne.

Ellers synes vi også det er veldig viktig at alle hundene tåler folk i alle aldre og andre hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal velge kun én ting, tror jeg kanskje at jeg velger stueren. Det er mye som jeg ser for meg at jeg kunne løst på et vis og inngått kompromiss med, men jeg ville blitt sprø om bikkjene pisset og dreit inne daglig etter forgodtfinnende, og ikke ventet til de ble luftet.

Men så er det mye jentene mine gjør og ikke gjør som jeg ikke føler vi har trent på, det har bare blitt sånn, og er en del av hvordan jeg vil ha hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når spørsmålet er hva som er det viktigste at de KAN, så tenker jeg først på kommandoer. Innkalling er litt sånn fata morgana her i huset, så jeg er fornøyd med at de stopper om jeg ber dem vente, sånn at JEG evt kan oppsøke dem. :D

Med shiba er ikke ureinslighet noe utbredt problem, så heller ikke det er noe jeg tenker mye på. Ei heller separasjonsangst, da mine liker å være i fred. De er også så og si umerkelige inne.

For meg er det vel to ting som er viktigst: At de er håndterbare, miljøsterke og at de kan gå på tur med andre hunder uansett kjønn og størrelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling, gå normalt i bånd og impulskontroll. Har man det på plass, og hunden ellers er noenlunde normalt skrudd sammen, så har man for min del mye av det man trenger for et trivelig hundehold, selv om hunden ikke nødvendigvis kan så mange kommandoer. Da tar jeg det litt som en selvfølge at hunden er stueren og ikke har seperasjonsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... mye? :P Eller, det aller viktigste at hunden kan av kommandoer: innkalling, vent, "vær der jeg sier at du skal være".

Av oppførsel: rolig inne, husrein, sosial, selvstendig, trygg, gå pent i bånd, nysgjerrig.

Med valpisen her er de to første kommandoene innarbeidet nok til at det som regel sitter, sistnevnte not so much. Oppførselen endrer seg fra dag til dag, valp er valp :P (Minus trygg og nysgjerrig-biten. Der er han ganske kjekk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling og "vent". "Vent" betyr bli akkurat der du er .

Det er vel den kommandoen jeg bruker mest. Spesielt i forbindelse med ut av døren situasjoner.

Den har også reddet livet til hundene mine noen ganger, du vil ikke at de kommer til deg når dere står på hver deres side av veien og det kommer bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling (så de kan få friheten til å løpe løse og leke) er absolutt nr 1.

Men jeg hadde ikke beholdt en hund som ikke også var ekstremt håndterbar (dels pga stell + utstilling - ALT skal tolereres), reinslighet, grei med andre hunder og grei å ha hjemme "alene" (med de andre hundene). De fire tingene er omplasseringsgrunner for meg...

Alt annet er mer eller mindre "luksusproblemer" som de kan lære seg ved behov. (Så håndteringsgreia inngår egentlig her - ennå ikke hatt en hund som ikke kan lære seg det, liksom).

:-)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling. Den har blitt myye bedre i det siste, og du verden så befriende for oss begge to! Å være alene hjemme. Uten det hadde ikke hverdagen fungert. Og håndtering.

Mye annet jeg gjerne ønsker at han kan, som å gå pent i bånd, passere andre hunder greit, slappe av inne og ute (in progress..), tie stille når han får beskjed (vakthund sjø) legg deg, bli og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...