Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten selvskapshund?


Nomi
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg leter etter en liten selvskapshund som går fint sammen med andre hunder og katter. Helst ikke en som bjeffer så veldig, men dette kan jo trenes litt på.

Jeg liker pelsstell og vil gjerne ha en med pels, men dette er ikke noe krav.

Jeg har en hund til i huset og hun er veldig grei og lager ikke trøbbel med noen hunder. Har også små barn i familen, men disse er forsiktige og dyrevante, men de har jo litt mindre forsiktige venner. Siden jeg driver mye med hest har jeg ikke så mye tid til tur, men har litt tid. ca en time og andre dager mere. Hunden kan også få være med i stallen og på besøk.Kjøper den hovedsaklig til kos og som selvskap til den andre hunden.

Disse rasene har jeg tenkt på:

Pekigneser

Kinesisk nakenhund

Shih tzu

Shiba Inu og Chow chow (men hører at de er litt vanskeligere)

Dvergshnauzer

Lasa apso

Puddel(alle størrelser)

Og så har jeg sett litt på de små terrierene..

Har noen noe å annbefale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må dere rulle inn Selv om de setter pris på lengre turer betyr det ikke at de krever det for å ikke å bli utrivelige, og det gjelder vel omtrent samtlige av rasene på den lista.

Du skal IKKE kjøpe deg en shiba som selskap for en annen hund, eller med så lite stimuli som du her beskriver. Shibaen er en jakthund som i dag i all hovedsak lever som selskapshund, men den er normal

Hvordan kan man ikke velge en sånn om man har muligheten??

Pekingeser ville jeg styrt langt unna. Har du sett hvordan de ser ut? Jeg synes det er helt forferdelig å støtte slik avl. Ville heller sett på Tibetansk Spaniel, var omtrent slik pekingeseren så ut i gamle dager.

Dvergschnauzer har en mildt sagt lav gneldreterskel... men det går jo an å trene bort, til en viss grad (helt lydløse får man dem vel ikke?). Spørs bare hvor mye energi du gidder legge i det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer har en mildt sagt lav gneldreterskel... men det går jo an å trene bort, til en viss grad (helt lydløse får man dem vel ikke?). Spørs bare hvor mye energi du gidder legge i det.

Javel? :lol:

DS som ikke får nok aktivisering og oppdragelse kan gneldre ja, men ellers er de ikke gneldrebikkjer. De bjeffer når det kommer folk, men med oppdragelse så stopper de raskt. Men de varsler, det var jobben deres.

TS, spør ellers om ting du lurer på om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? :lol:

DS som ikke får nok aktivisering og oppdragelse kan gneldre ja, men ellers er de ikke gneldrebikkjer. De bjeffer når det kommer folk, men med oppdragelse så stopper de raskt. Men de varsler, det var jobben deres.

TS, spør ellers om ting du lurer på om rasen.

:lol: *eriertehumør* visste du kom til å kommentere på det. Men altså, det er en super rase, og kan sikkert passe TS, men du er vel litt enig i at det også er en rase med ganske lav bjeffe-terskel? Det er jo ikke den mest lydløse rasen akkurat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola, det er veldig individuelt, og det er lett å se her hjemme hvem som er best oppdratt. De bjeffer når det ringer på eller det kommer folk, men Freya kan fint sitte på sofaryggen og se ut på folket og sier ikke et lite boff. Ute så kan Smula ha litt å si om enkelte hunder hun møter i perioder, men ikke konstant, Freya sier ikke et pip.

Men det er avhengig av aktivisering og oppdragelse, det er klart. Jeg vil ikke kalle dem gneldrebikkjer, men når det er sagt så er jo varsling vanlig blant omtrent alle raser under knehøyde. DS er ikke verre enn andre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er selvfølgelig helt supert! Da ville jeg gått for en mellom - eller dvergpuddel, de er ganske aktive de første årene og ELSKER den farten som er i en aktiv familie, men ikke mer aktive enn at de klarer å slappe av inne etter en helt vanlig runde. Når de bikker 5-6 år begynner de å bli ganske praktiske for de som har det travelt i hverdagen: f.eks vår mellompuddel synes alle turer lenger enn en runde i kvartalet i hverdagen er unødvendig lange, men blir gjerne med på lange turer dersom vi er up for det. Ellers er egentlig storpuddel helt fantastisk flotte familiehunder de også, men de er større og krever en del mer.

Puddel er en rase som går overens med omtrent alt og alle, men det er viktig å være obs på at foreldrene til valpen du kjøper fra er tilstrekkelig helsetestet (det kan jeg gå nærmere inn på hvis du vurderer puddel seriøst) og har et gemytt du liker!

Jeg har kjempelyst på en CCPP i framtiden, men det var utelukket som familiehund fordi de har en tendens til å bli enmannshunder. Det kan pudler forresten tendere til å bli også, så da er det viktig at alle tar hver sin skjerv i oppdragelsen og gjøremålene med hunden for at det skal bli hele familiens hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse rasene har jeg tenkt på:

Shiba Inu og Chow chow (men hører at de er litt vanskeligere)

Du skal IKKE kjøpe deg en shiba som selskap for en annen hund, eller med så lite stimuli som du her beskriver. Shibaen er en jakthund som i dag i all hovedsak lever som selskapshund, men den er normalt svært aktiv og våken, og ønsker å være med på det som skjer. Ikke er de nødvendigvis så kosete heller, da de er ekstremt selvstendige. Sammeligna med de andre rasene du lister opp, skurrer det veldig med shiba. :P I tillegg krever den ganske mye oppfølging det første leveåret, ikke fordi de er født umulige eller vanskelige, men fordi de er urhunder med instinktene utenpå kroppen og veldig mye drifter og egne meninger. Jeg pleier å si at en må ville ha en shiba for å trives med rasen, ikke bare en vakker spisshund i hendig størrelse. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tenker jeg også, men det må liksom komme av en som lever med rasen, ellers høres jeg bare nedlatende ut, og det er overhodet ikke meninga når jeg snakker om japanere. :):wub:

Hadde jeg overhodet ikke tenkt. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelyst på en CCPP i framtiden, men det var utelukket som familiehund fordi de har en tendens til å bli enmannshunder. Det kan pudler forresten tendere til å bli også, så da er det viktig at alle tar hver sin skjerv i oppdragelsen og gjøremålene med hunden for at det skal bli hele familiens hund :)

Dette er ikke mitt inntrykk av rasen! Min CC er kjempeglad i familien og venner. Hun er veldig familiekjær, men liker i tillegg alle som gir henne litt oppmerksomhet. Horer seg ut til fremmede og kjente for slikk og ingenting :P Har fått inntrykket av at det er sånn med de fleste CC jeg kjenner :)

Kinesisk nakenhund er vel også relativt aktive hunder?

De fleste nakenhunder ville vært veldig fornøyd med en time tur om dagen så lenge de får være sammen med familien og ikke stues bort i et bur. Jeg går 1,5-2 timer med min hver dag i sommerhalvåret og 0,5-1 time i vinterhalvåret. Dette virker som det holder i massevis for min, og hun er ganske aktiv. Har henne i tillegg med meg rundt overalt. :) Er det veldig dårlig vær eller veldig kaldt (mer enn ti-femten minus) går vi nesten ikke tur og dette er ikke noe problem hvis ikke det varer mer enn tre-fire dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelyst på en CCPP i framtiden, men det var utelukket som familiehund fordi de har en tendens til å bli enmannshunder. Det kan pudler forresten tendere til å bli også, så da er det viktig at alle tar hver sin skjerv i oppdragelsen og gjøremålene med hunden for at det skal bli hele familiens hund :)

Her er jeg nok uenig.

CC er en rase som knytter seg veldig sterkt til hele sin familie, er vennlig og lojal, egenskaper som gjør den til en utmerket familiehund. Noen kan være reserverte ovenfor fremmede, så om det er veldig viktig med en hund som elsker alt og alle ved første øyekast, så er CC kanskje ikke rasen å gå for.

Dårlig gemytt (som dessverre er utbredt på rasen) kan gjøre at den er uegnet som familiehund (eller hund i det hele tatt), men da gjelder det å være nøye med oppdretter, sjekke foreldredyr, og ikke ta ting man hører for god fisk. Altså undersøk så mye som mulig selv, besøk forskjellige kennler, og skaff ett eget inntrykk av hva man faktisk ønsker :)

CC, slik den skal være, er en super familiehund, for dem som liker "borrelåshunder". Det er altså ikke en hund man skaffer seg om man vil ha en selvstendig hund som liker å være for seg selv, man må forvente hund i armkroken, liggende ved beina, osv. Rasen er kjent for å ikke være glade i å være aleine hjemme, men det går som oftest greit om man har flere husdyr/hunder.

Kinesisk nakenhund er vel også relativt aktive hunder?

De krever ikke stort med mosjon, men er med på alt. Veldig fleksible hunder :)

Men de er svært sosiale, og krever på den måten en del oppmerksomhet fra eier, i forhold til en hund som bare går å legger seg for seg selv innendørs. Klovnete hunder oppfatter jeg dem som.

Skal definitivt en CC i hus her etterhver :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...