Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten selvskapshund?


Nomi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må dere rulle inn Selv om de setter pris på lengre turer betyr det ikke at de krever det for å ikke å bli utrivelige, og det gjelder vel omtrent samtlige av rasene på den lista.

Du skal IKKE kjøpe deg en shiba som selskap for en annen hund, eller med så lite stimuli som du her beskriver. Shibaen er en jakthund som i dag i all hovedsak lever som selskapshund, men den er normal

Hvordan kan man ikke velge en sånn om man har muligheten??

Har kommet opp med en ny liste som jeg har laget utifra annbefalinger og resultater på rasevelgere..

Tibetansk Spaniel *øverst på listen*

Shih Tzu

Kinesisk nakenhund

Lasa apso

West highland white terrier

(bullterrier) min farvorittrase, men er ganske usikker på om jeg vil ha en enda

Australsk terrier

Cairn terrier

Malteser

Jack Russel

Mops(?)

Japanese chin(?)

Pekigneser(?)

Italiensk mynde(?)

Dachshund

Dvergshnauzer

Løwchen

Pomeranian

Noen av de tyske spitsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt shih tzu. Jeg klipper/steller ofte rasene, lhasa apso, shih tzu og tibetansk spaniel. Mitt inntrykk er at shih tzuen er både vennlig og ukomplisert. Den krever en del pelsstell, men den har enklere pels enn lhasaen for eksempel. Gemyttmessig har jeg mye mer til overs for shih tzu, da både tibbe og lhasa ofte er mer egne og til tider direkte grumpy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstell er en sak i seg selv, men blir det ikke fryktelig tungvint å ha havanaise, schnauzer eller annet med masse beinpels som stallhund? Collie-pelsen er nå en sak, den er vel noe mer selvrensende, i hvert fall.

Jeg vil selvsagt slå et slag for norsk lundehund. Liten, praktisk og kjekk, og tilpasser seg veldig lett aktivitetsnivået til eierne sine. De vil gjerne være med, da. Og ja, det er en spisshund, så litt lyd må man regne med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt shih tzu. Jeg klipper/steller ofte rasene, lhasa apso, shih tzu og tibetansk spaniel. Mitt inntrykk er at shih tzuen er både vennlig og ukomplisert. Den krever en del pelsstell, men den har enklere pels enn lhasaen for eksempel. Gemyttmessig har jeg mye mer til overs for shih tzu, da både tibbe og lhasa ofte er mer egne og til tider direkte grumpy.

Hvordan er helsen (/anatomi) på shih tzu, vet du noe om det? Har et øye ute etter en trivelig liten hund til mine foreldre, men vet veldig lite om forskjellene på disse små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er helsen (/anatomi) på shih tzu, vet du noe om det? Har et øye ute etter en trivelig liten hund til mine foreldre, men vet veldig lite om forskjellene på disse små :)

Helsen vet jeg dessverre veldig lite om, men de er jo brakycefale med et snuteparti på noen centimeter. Altså ikke ulevelig kort. Har ikke hørt noen ulyder fra dem når de puster og de peser lite (altså, ikke sånn pekingeserpesing). Mer kan jeg dessverre ikke komme med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstell er en sak i seg selv, men blir det ikke fryktelig tungvint å ha havanaise, schnauzer eller annet med masse beinpels som stallhund? Collie-pelsen er nå en sak, den er vel noe mer selvrensende, i hvert fall.

Jeg vil selvsagt slå et slag for norsk lundehund. Liten, praktisk og kjekk, og tilpasser seg veldig lett aktivitetsnivået til eierne sine. De vil gjerne være med, da. Og ja, det er en spisshund, så litt lyd må man regne med.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg skal ikke ha noe utstillingsfrisyre, men synes det er så søtt med bamseklipp! :)

Skal lese mere om de. Har ikke sett så mye på dem fordi jeg trodde de krevde mye mer mosjon og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...