Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten selvskapshund?


Nomi
 Share

Recommended Posts

Nå må dere rulle inn :lol: Selv om de setter pris på lengre turer betyr det ikke at de krever det for å ikke å bli utrivelige, og det gjelder vel omtrent samtlige av rasene på den lista.

Altså det er skjeldent mine får mer enn 1 time aktivitet på tur/sykkel/kløv.

Nå får de annet i tillegg, men det er jo pga hjernen deres krever endel mer. Men 1 time fysisk er nok for de fleste raser så lenge de ellers få være endel av hverdagen.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må dere rulle inn Selv om de setter pris på lengre turer betyr det ikke at de krever det for å ikke å bli utrivelige, og det gjelder vel omtrent samtlige av rasene på den lista.

Du skal IKKE kjøpe deg en shiba som selskap for en annen hund, eller med så lite stimuli som du her beskriver. Shibaen er en jakthund som i dag i all hovedsak lever som selskapshund, men den er normal

Hvordan kan man ikke velge en sånn om man har muligheten??

Hihi, jeg har ikke tenkt å skaffe meg shiba til de som kommenterte her, men jeg har vurdert det. Mest fordi de jeg kjenner er herlige hunder og en av de fineste rasene jeg har sett.. Kanskje en gang i framtiden når jeg får bedre tid og mer erfaring?

Nå har jeg enda mer lyst på CC! Jeg har lett litt på finn og har lagt merke til hvor lite Kinesiske nakenhunder er verd? Dette gjelder også border collie og husky.. Noen som vet hvorfor? CC koster somregel rundt 5-8 000 imens pomeranian og bulldogger koster opp i 20?

Har egentlig sansen for de fleste sofahunder med lang pels jeg :)

Grunnen til at jeg ville ha stor puddel om jeg skulle hatt puddel er at det er den eneste rasen jeg ville hatt i stor... Men de er nydelige som små også så det blir kanskje en liten grå..

Har engelsk collie fra før forresten :) Hest og en katt :) Stor plass i hagen til å gå løs avogtil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CC fra skikkelig oppdretter koster 12 000 og oppover, altså det samme som de fleste andre småhundraser (unntaket er chihuahua, pomeranien og flatsnuterasene, disse er dyrere). Det er MYE useriøst her, så kjempe viktig at du kjøper fra en seriøs og ordentlig oppdretter. Ikke gå i fella og velg den første og billigste valpen du finner :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billige Kineserene selges uten stamtavle.. tipper att fra 10 -14000 er normalpris fra en seriøs oppdretter som NKK registrerer valpene sine. Om du sjekker disse på finn så ser du det.. Forresten pleier oppdretter å slå av noen tusenlapper om valpen er litt eldre

http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=chinese&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&categories=77%3A5192&sort=5&periode=

Pom og Bulle har høyere pris fordi det er stor etterspørsel og små kull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Italiensk mynde ikke er med på listen. Jeg synes de er kule, og de er ganske rare på en veldig herlig måte :)

Er veldig glad i disse også, men har lest at de er litt vanskeligere å trene og sosialisere?

Se her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44281034&searchQuery=chinese

Søteste jeg har sett! Blir kanskje litt i minste laget, men..

Er det noen som vet om Japansk chin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i disse også, men har lest at de er litt vanskeligere å trene og sosialisere?

Se her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44281034&searchQuery=chinese

Søteste jeg har sett! Blir kanskje litt i minste laget, men..

Er det noen som vet om Japansk chin?

Anbefaler deg virkelig å kjøpe en renraset, NKK-registrert, valp, etter helsetestede foreldre.

Chinese crested har en rekke arvelige sykdommer, og seriøse oppdrettere tester for disse, og avler kun på friske foreldre.

Dette gjelder andre raser også, finn deg en seriøs oppdretter, om du så må vente en stund på rett valp :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man ikke velge en sånn om man har muligheten??

207954_10150166114536985_7727629_n.jpg

:lol:

Line, nå må du kutte ut med disse bildene, prinsessen på erten bilder på face feks ;)

Du får andre til å få bittelitt lyst på, skjønner du ;)

Nei, ikke kutt ut, de er jo så søte de jentene dine <3

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt ærlig, så ville jeg personlig aldri ha finn.no som utgangspunkt i anskaffelse av hund, da spesielt blandinger. Man vet aldri hva som er sannheten, og folk gjør mye rart for å tjene penger ("norsk bull terrier er på vei til å bli registrert som egen rase av NKK", ja, ikke sant). Når du har funnet deg en passende rase, så let i NKKs registrerte oppdrettere, og sil ut et godt individ eller foreldre du kunne ønsket deg valp eller :)

Forøvrig så kommer jeg bare med mellompuddel og DS! *smelte bare med tanken*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i disse også, men har lest at de er litt vanskeligere å trene og sosialisere?

Jeg har passet tre stykk av den rasen og har ikke hatt rasen selv, men ingen av de var usosiale eller vanskelig å trene på noe vis. De strakk seg kjempelangt for en godis :D Ser for meg at de var lette å trene siden de lot seg motivere såpass enkelt. Har også sett de som er mer redde av seg, så det kan være du har rett ;) Uansett, hvis du ønsker mer pels så er jo ikke akkurat italienere rasen. Jeg fikk ikke helt med meg at du ønsket det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line, nå må du kutte ut med disse bildene, prinsessen på erten bilder på face feks ;)

Du får andre til å få bittelitt lyst på, skjønner du ;)

Nei, ikke kutt ut, de er jo så søte de jentene dine <3

Synes at 2014 kan bli snuseråret på sonen sjø.. :D

Tenk deg når jeg begynner å spamme med Smulebebiser da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg har ikke tenkt å skaffe meg shiba til de som kommenterte her, men jeg har vurdert det. Mest fordi de jeg kjenner er herlige hunder og en av de fineste rasene jeg har sett.. Kanskje en gang i framtiden når jeg får bedre tid og mer erfaring?

Jeg synes det er fantastisk hyggelig at du liker rasen, altså, det varmer et raseentusiasthjerte! :) For meg finnes det ikke noe annet enn disse spretne, våkne og rare skjønningene. :wub: Jeg trur bare ikke du får det du ønsker deg i en shiba ut fra hva du beskriver her.

Vi er forøvrig mange, mange førstegangseiere som har fått fine hunder ut av sprettpopcorn-shibavalpene våre, så at en trenger så voldsomt mye erfaring er ganske overdrevent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at 2014 kan bli snuseråret på sonen sjø.. :D

Tenk deg når jeg begynner å spamme med Smulebebiser da!

Oh shit...da må jeg stay strong ;)

Har faktisk møtt flere på tur i det siste, og de er jo så glade og 'over alt hele tiden' uten å stresse.

Pratet med to av eierene og de var såå fornøyde og kunne ikke fått skrytt nok av rasen, han ene var på sin 3, så han viste hva han pratet om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh shit...da må jeg stay strong ;)

Har faktisk møtt flere på tur i det siste, og de er jo så glade og 'over alt hele tiden' uten å stresse.

Pratet med to av eierene og de var såå fornøyde og kunne ikke fått skrytt nok av rasen, han ene var på sin 3, så han viste hva han pratet om ;)

Why stay strong? :icon_confused::lol:

Og ja, de er det så lenge de får den timen pluss med tur og får litt grunnoppdragelse, samt får være med flokken sin så er det stort sett happy go lycky hunder som tåler en støyt. De er robuste både fysisk og psykisk, men det er ikke hvem som helst jeg ville kjøpt fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt ærlig, så ville jeg personlig aldri ha finn.no som utgangspunkt i anskaffelse av hund, da spesielt blandinger. Man vet aldri hva som er sannheten, og folk gjør mye rart for å tjene penger ("norsk bull terrier er på vei til å bli registrert som egen rase av NKK", ja, ikke sant). Når du har funnet deg en passende rase, så let i NKKs registrerte oppdrettere, og sil ut et godt individ eller foreldre du kunne ønsket deg valp eller :)

Forøvrig så kommer jeg bare med mellompuddel og DS! *smelte bare med tanken*

Synes finn.no er et fint utgangspunkt jeg, men som med alt annet så bør man jo sjekke fakta og ikke bare stole blindt på det folk sier eller skriver, men det er jo like gjeldende på hjemmesider også, i tillegg til at de man finner på raseklubbens sider, sjeldent er noe voldsomt kvalitetsstempel alene, så uansett hva man bruker som utgangspunkt, sjekk fakta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med pekignesere? Er det å kjøpe pekigneser å støtte dårlig avl? Er det vanskelig for de å gå ogsånt?

Har kanskje litt lyst på en liten tibbe også :) Og kanskje en shih tzu eller en lignende hund? Leste endel på canis og sånt igår kveld. Gikk igjennom alle selvskapshundene de har der, men siden virker ikke som om det faktisk er folk som kjenner til rasen som har skrevet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med pekignesere? Er det å kjøpe pekigneser å støtte dårlig avl? Er det vanskelig for de å gå ogsånt?

Har kanskje litt lyst på en liten tibbe også :) Og kanskje en shih tzu eller en lignende hund? Leste endel på canis og sånt igår kveld. Gikk igjennom alle selvskapshundene de har der, men siden virker ikke som om det faktisk er folk som kjenner til rasen som har skrevet..

Det er pga snuten dems ;)

Tibbene er kjempe fine hunder, søstrene mine har en hver og naboen vår har en, de er lette å oppdra og du må ikke aktivisere den kjempe mye ( selvom jeg personlig hadde ikke hatt samvittighet til å ha en hund som ikke blir aktivisert skikkelig, de aller fleste hunder liker å bli brukt litt, og det syntes jeg de har rett på å få også )

De trenger nok litt oppmerksomhet når det kommer til bjeffing, men det er ofte noe som ligger til små hunder ;)

Også har de verdens mykeste og godeste pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en lurer på hvordan disse hundene over egentlig er konstruert:

pekingeser_zps1d742c39.jpg

Her er et bilde av skallen til en Mops, men den kunne tilhørt andre raser og:

mops_zps5f9dffc1.jpg

Fy og skam til både de som har godtatt denne standarden over tid og de som fortsetter å avle så ekstreme hunder.
Eneste måten er å spre kunnskap, slik avl bør ingen støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. Var det ikke sånn at mopsens øyne kunne falle ut? eller er det bare en myte? Ser poenget, men ville ikke hatt utstillingspels på dem uansett :)

Er Tibbene like ille? Har tenkt å kastrere uansett og hadde ikke turd å få valper på sånne små hunder. Venninnen min sin hund måtte ta keisersnitt og var ganske dårlig. Dette har jeg hørt er vanlig for små hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pelsen som gjør at de ikke kan bevege seg eller ikke kan puste, det er dens anatomi.

Er massevis av flotte pelshunder med normal anatomi, som beveger seg kjempeflott, selv under masse pels :)

Jeg tror tibben er bedre, selv om det også er en chondrodystrof rase.

Det er vanlig med keisersnitt på raser med spesiell anatomi. Små raser er også litt ekstra utsatt dersom det er få og store valper i kullet. Nå er det uansett ikke noe vits å avle bare for å avle. Og det er heller ikke noe problem og holde tispen unna en hannhund akkurat de få ukene i året den har løpetid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pelsen som gjør at de ikke kan bevege seg eller ikke kan puste, det er dens anatomi.

Er massevis av flotte pelshunder med normal anatomi, som beveger seg kjempeflott, selv under masse pels :)

Jeg tror tibben er bedre, selv om det også er en chondrodystrof rase.

Det er vanlig med keisersnitt på raser med spesiell anatomi. Små raser er også litt ekstra utsatt dersom det er få og store valper i kullet. Nå er det uansett ikke noe vits å avle bare for å avle. Og det er heller ikke noe problem og holde tispen unna en hannhund akkurat de få ukene i året den har løpetid. :)

Ja, jeg vet at det ikke er pga. pelsen :P Men mente at jeg ikke vil ha pekingser med sånn pels. :)

Har Collie fra før og de er jo friske og raske selv med masse pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...