Nomi Skrevet 20. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 20. Oktober 2013 Hei. Jeg leter etter en liten selvskapshund som går fint sammen med andre hunder og katter. Helst ikke en som bjeffer så veldig, men dette kan jo trenes litt på. Jeg liker pelsstell og vil gjerne ha en med pels, men dette er ikke noe krav. Jeg har en hund til i huset og hun er veldig grei og lager ikke trøbbel med noen hunder. Har også små barn i familen, men disse er forsiktige og dyrevante, men de har jo litt mindre forsiktige venner. Siden jeg driver mye med hest har jeg ikke så mye tid til tur, men har litt tid. ca en time og andre dager mere. Hunden kan også få være med i stallen og på besøk.Kjøper den hovedsaklig til kos og som selvskap til den andre hunden. Disse rasene har jeg tenkt på: Pekigneser Kinesisk nakenhund Shih tzu Shiba Inu og Chow chow (men hører at de er litt vanskeligere) Dvergshnauzer Lasa apso Puddel(alle størrelser) Og så har jeg sett litt på de små terrierene.. Har noen noe å annbefale? Siter
Elisabeth00 Skrevet 20. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 20. Oktober 2013 Jeg skulle til å foreslå chinese crested, før jeg leste at det allerede var en av rasene du vurderte Du kan kanskje kikke på papillon/phalene også? 1 Siter
Lola Pagola Skrevet 20. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 20. Oktober 2013 Pekingeser ville jeg styrt langt unna. Har du sett hvordan de ser ut? Jeg synes det er helt forferdelig å støtte slik avl. Ville heller sett på Tibetansk Spaniel, var omtrent slik pekingeseren så ut i gamle dager. Dvergschnauzer har en mildt sagt lav gneldreterskel... men det går jo an å trene bort, til en viss grad (helt lydløse får man dem vel ikke?). Spørs bare hvor mye energi du gidder legge i det. 2 Siter
Pringlen Skrevet 20. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 20. Oktober 2013 Shih Tzu og Lasa Apso framstår som trivelige og enkle hunder gemyttmessig - om man kan leve med pelsstellet og utseende 2 Siter
xxx12345 Skrevet 20. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 20. Oktober 2013 Dvergschnauzer har en mildt sagt lav gneldreterskel... men det går jo an å trene bort, til en viss grad (helt lydløse får man dem vel ikke?). Spørs bare hvor mye energi du gidder legge i det. Javel? DS som ikke får nok aktivisering og oppdragelse kan gneldre ja, men ellers er de ikke gneldrebikkjer. De bjeffer når det kommer folk, men med oppdragelse så stopper de raskt. Men de varsler, det var jobben deres. TS, spør ellers om ting du lurer på om rasen. Siter
Lola Pagola Skrevet 20. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 20. Oktober 2013 Javel? DS som ikke får nok aktivisering og oppdragelse kan gneldre ja, men ellers er de ikke gneldrebikkjer. De bjeffer når det kommer folk, men med oppdragelse så stopper de raskt. Men de varsler, det var jobben deres. TS, spør ellers om ting du lurer på om rasen. *eriertehumør* visste du kom til å kommentere på det. Men altså, det er en super rase, og kan sikkert passe TS, men du er vel litt enig i at det også er en rase med ganske lav bjeffe-terskel? Det er jo ikke den mest lydløse rasen akkurat? Siter
xxx12345 Skrevet 20. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 20. Oktober 2013 Lola, det er veldig individuelt, og det er lett å se her hjemme hvem som er best oppdratt. De bjeffer når det ringer på eller det kommer folk, men Freya kan fint sitte på sofaryggen og se ut på folket og sier ikke et lite boff. Ute så kan Smula ha litt å si om enkelte hunder hun møter i perioder, men ikke konstant, Freya sier ikke et pip. Men det er avhengig av aktivisering og oppdragelse, det er klart. Jeg vil ikke kalle dem gneldrebikkjer, men når det er sagt så er jo varsling vanlig blant omtrent alle raser under knehøyde. DS er ikke verre enn andre 1 Siter
simira Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Chowchow er slett ikke så liten da. Og kan være ganske krevende. Kinesisk nakenhund kan ha en del dårlig gemytt, vær obs på det. Papillon var nevnt, ser jeg. Siter
puddellover Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Puddel er selvfølgelig helt supert! Da ville jeg gått for en mellom - eller dvergpuddel, de er ganske aktive de første årene og ELSKER den farten som er i en aktiv familie, men ikke mer aktive enn at de klarer å slappe av inne etter en helt vanlig runde. Når de bikker 5-6 år begynner de å bli ganske praktiske for de som har det travelt i hverdagen: f.eks vår mellompuddel synes alle turer lenger enn en runde i kvartalet i hverdagen er unødvendig lange, men blir gjerne med på lange turer dersom vi er up for det. Ellers er egentlig storpuddel helt fantastisk flotte familiehunder de også, men de er større og krever en del mer. Puddel er en rase som går overens med omtrent alt og alle, men det er viktig å være obs på at foreldrene til valpen du kjøper fra er tilstrekkelig helsetestet (det kan jeg gå nærmere inn på hvis du vurderer puddel seriøst) og har et gemytt du liker! Jeg har kjempelyst på en CCPP i framtiden, men det var utelukket som familiehund fordi de har en tendens til å bli enmannshunder. Det kan pudler forresten tendere til å bli også, så da er det viktig at alle tar hver sin skjerv i oppdragelsen og gjøremålene med hunden for at det skal bli hele familiens hund Siter
roxie88 Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Ville sett på bichon havanais også hvis jeg var deg Siter
SandyEyeCandy Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Disse rasene har jeg tenkt på:Shiba Inu og Chow chow (men hører at de er litt vanskeligere) Du skal IKKE kjøpe deg en shiba som selskap for en annen hund, eller med så lite stimuli som du her beskriver. Shibaen er en jakthund som i dag i all hovedsak lever som selskapshund, men den er normalt svært aktiv og våken, og ønsker å være med på det som skjer. Ikke er de nødvendigvis så kosete heller, da de er ekstremt selvstendige. Sammeligna med de andre rasene du lister opp, skurrer det veldig med shiba. I tillegg krever den ganske mye oppfølging det første leveåret, ikke fordi de er født umulige eller vanskelige, men fordi de er urhunder med instinktene utenpå kroppen og veldig mye drifter og egne meninger. Jeg pleier å si at en må ville ha en shiba for å trives med rasen, ikke bare en vakker spisshund i hendig størrelse. 3 Siter
Tabris Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Jeg pleier å si at en må ville ha en shiba for å trives med rasen, ikke bare en vakker spisshund i hendig størrelse. Nei, da skaffer man seg heller en japaner. 2 Siter
SandyEyeCandy Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Nei, da skaffer man seg heller en japaner. Akkurat det tenker jeg også, men det må liksom komme av en som lever med rasen, ellers høres jeg bare nedlatende ut, og det er overhodet ikke meninga når jeg snakker om japanere. Siter
Tabris Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Akkurat det tenker jeg også, men det må liksom komme av en som lever med rasen, ellers høres jeg bare nedlatende ut, og det er overhodet ikke meninga når jeg snakker om japanere. Hadde jeg overhodet ikke tenkt. Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4 1 Siter
lucy Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Er det bare jeg som tenker at noen av rasene her utgår med bare en times tur for dagen og ingen annen form for aktivisering? F.eks shiba, ds, i hvert fall storpuddel om ikke alle str, og papillon/phalene? 1 Siter
SandyEyeCandy Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Er det bare jeg som tenker at noen av rasene her utgår med bare en times tur for dagen og ingen annen form for aktivisering? F.eks shiba, ds, i hvert fall storpuddel om ikke alle str, og papillon/phalene?Neida, derav svaret mitt ang egen rase. 1 Siter
Lola Pagola Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Kinesisk nakenhund er vel også relativt aktive hunder? Siter
mushi Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Jeg har kjempelyst på en CCPP i framtiden, men det var utelukket som familiehund fordi de har en tendens til å bli enmannshunder. Det kan pudler forresten tendere til å bli også, så da er det viktig at alle tar hver sin skjerv i oppdragelsen og gjøremålene med hunden for at det skal bli hele familiens hund Dette er ikke mitt inntrykk av rasen! Min CC er kjempeglad i familien og venner. Hun er veldig familiekjær, men liker i tillegg alle som gir henne litt oppmerksomhet. Horer seg ut til fremmede og kjente for slikk og ingenting Har fått inntrykket av at det er sånn med de fleste CC jeg kjenner Kinesisk nakenhund er vel også relativt aktive hunder? De fleste nakenhunder ville vært veldig fornøyd med en time tur om dagen så lenge de får være sammen med familien og ikke stues bort i et bur. Jeg går 1,5-2 timer med min hver dag i sommerhalvåret og 0,5-1 time i vinterhalvåret. Dette virker som det holder i massevis for min, og hun er ganske aktiv. Har henne i tillegg med meg rundt overalt. Er det veldig dårlig vær eller veldig kaldt (mer enn ti-femten minus) går vi nesten ikke tur og dette er ikke noe problem hvis ikke det varer mer enn tre-fire dager. Siter
Elisabeth00 Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Jeg har kjempelyst på en CCPP i framtiden, men det var utelukket som familiehund fordi de har en tendens til å bli enmannshunder. Det kan pudler forresten tendere til å bli også, så da er det viktig at alle tar hver sin skjerv i oppdragelsen og gjøremålene med hunden for at det skal bli hele familiens hund Her er jeg nok uenig. CC er en rase som knytter seg veldig sterkt til hele sin familie, er vennlig og lojal, egenskaper som gjør den til en utmerket familiehund. Noen kan være reserverte ovenfor fremmede, så om det er veldig viktig med en hund som elsker alt og alle ved første øyekast, så er CC kanskje ikke rasen å gå for. Dårlig gemytt (som dessverre er utbredt på rasen) kan gjøre at den er uegnet som familiehund (eller hund i det hele tatt), men da gjelder det å være nøye med oppdretter, sjekke foreldredyr, og ikke ta ting man hører for god fisk. Altså undersøk så mye som mulig selv, besøk forskjellige kennler, og skaff ett eget inntrykk av hva man faktisk ønsker CC, slik den skal være, er en super familiehund, for dem som liker "borrelåshunder". Det er altså ikke en hund man skaffer seg om man vil ha en selvstendig hund som liker å være for seg selv, man må forvente hund i armkroken, liggende ved beina, osv. Rasen er kjent for å ikke være glade i å være aleine hjemme, men det går som oftest greit om man har flere husdyr/hunder. Kinesisk nakenhund er vel også relativt aktive hunder? De krever ikke stort med mosjon, men er med på alt. Veldig fleksible hunder Men de er svært sosiale, og krever på den måten en del oppmerksomhet fra eier, i forhold til en hund som bare går å legger seg for seg selv innendørs. Klovnete hunder oppfatter jeg dem som. Skal definitivt en CC i hus her etterhver Siter
xxx12345 Skrevet 21. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 21. Oktober 2013 Nå må dere rulle inn Selv om de setter pris på lengre turer betyr det ikke at de krever det for å ikke å bli utrivelige, og det gjelder vel omtrent samtlige av rasene på den lista. 6 Siter
MegaMarie Skrevet 22. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 22. Oktober 2013 Signerer Line. Min papillon er kjempe fornøyd med 1 times tur. Er ca rundt 1 time keg pleier å bruke på tur henne 1 Siter
bea Skrevet 22. Oktober 2013 Rapporter Skrevet 22. Oktober 2013 Papillon og Kleinspitz.vil jeg anbefale. Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.