Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

@raksha God bedring til vesla

@Marie Lykke til med barnehagestarten igjen.

I natt har jeg sovet på sofaen med ungen. Vi har ikke samsovet siden hun var to uker gammel. Forstår ikke hvordan man skal klare det og samtidig få sovet selv. Jeg har blitt sparkt ganske hardt i ansiktet opp til flere ganger og hun snur seg jo rundt hvert andre minutt! Men veldig koselig når hun legger seg i armkroken og gir meg en skikkelig klem :wub: Hun er ikke i form og blir hjemme i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

@raksha God bedring til vesla

@Marie Lykke til med barnehagestarten igjen.

I natt har jeg sovet på sofaen med ungen. Vi har ikke samsovet siden hun var to uker gammel. Forstår ikke hvordan man skal klare det og samtidig få sovet selv. Jeg har blitt sparkt ganske hardt i ansiktet opp til flere ganger og hun snur seg jo rundt hvert andre minutt! Men veldig koselig når hun legger seg i armkroken og gir meg en skikkelig klem :wub: Hun er ikke i form og blir hjemme i dag.

God bedring til Isa og! Tung i hodet og sår i kroppen i dag jeg og, så spørs om jeg ikke har fått det jeg og. Sagt i fra til barnehagen at vi blir borte hvertfall til og med i morgen. Kos med kosejente sombare skal kose :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på bedringens vei her, hun er feberfri for øyeblikket :ahappy: Håper det holder seg slik nå da. Hun har også fått en ny tann på vei, men regner med tannsprett ikke gir nesten 40 i feber, så er vel heller tanna som utnyttet febern til å komme opp.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleh. E har fortsatt feber og er ikke i form. Jeg skal heldigvis på kveldsvakt i morgen, men jeg skal på Oslo dyreklinikk med Santo først, og skal være på vakt kl 1430. Samboeren kan ikke dra tidligere fra jobben, tror jeg, så da må svigermor passe... Da får ikke E sovet ut... Passer alltid så dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen prevensjon, for noen av oss.

Blir ikke så lett gravid jeg. Ikke det at det er noe positivt akkurat men.

:)

*kremt* Ja, er vel ikke verdens flinkeste å ta pillene og gikk flere måneder uten av ren latskap, så blir nok (dessverre) ikke lett gravid jeg heller :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sover deres barn på dagen?

Mener jeg har hørt at mørkt rom er forbeholdt natten, men lillemor sliter med å sove i stua (i vugga) på dagen. Sover bare 30-60 min avgangen. Er 8 uker nå. Sover godt om natta.

Sover i vår seng på dagtid, egen seng på natta. Er jo også mørkere om natta enn på dagen, for oss ble det viktig å skille natt og dag for å få lange nok søvnintervaller på natta, men det fungerte greit å gjøre det sånn. Det er mange som ikke trenger mer skille enn at det er lysere på dagtid enn på nattestid, og fint kan sove i samme seng som de gjør om natta. Prøv det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at mørkt rom er forbeholdt natten, men lillemor sliter med å sove i stua (i vugga) på dagen. Sover bare 30-60 min avgangen. Er 8 uker nå. Sover godt om natta.

Brage sover enten i bæresele eller på soverommet. Eneste som funker her. Nattesøvnen er like god uansett, så for oss har det ikke noe å si :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lystette gardiner, men det blir ikke 100% mørkt om dagen. Om kvelden har jeg ei nattlampe stående på gulvet for at det skal være litt lys slik at jeg ser litt når jeg må inn :P og ellers har jeg ei lampe under senga som skal egentlig være til hjelp, men ideen funka ikke like godt som jeg trodde :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta litt tid før de kommer inn i rutiner.

Prøvd trilleturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere det mørkt på rommet? Type rullgardin nede og ikke noe lampe på.
Så mørkt som mulig. Men helt nattmørkt blir det ikke. Søvn avler søvn. Sover han godt om dagen, sover han bedre om natten. Og må legge til; tann!! En skarp og ru liten bit har krøpet seg fram i underkjeven. Ikke rart han har vært litt ekstra suttrete i dag. Kjenner jeg syns dette er nesten litt tullete stas. Tann liksom :P yay!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta litt tid før de kommer inn i rutiner.

Prøvd trilleturer?

Hun våkner så fort vogna stopper og den siste uka har hun vært ustabil om hun vil sove eller ei i vogna. Så har måtte ta med bæresele som backup og bære henne i den om hun ikke slår seg til ro i vogna.

Så mørkt som mulig. Men helt nattmørkt blir det ikke. Søvn avler søvn. Sover han godt om dagen, sover han bedre om natten. Og må legge til; tann! En skarp og ru liten bit har krøpet seg fram i underkjeven. Ikke rart han har vært litt ekstra suttrete i dag. Kjenner jeg syns dette er nesten litt tullete stas. Tann liksom :P yay!

Grattis med tann :)

Da skal vi prøve å sove på rommet i morgen

Hun sover godt om natta, så det er dagen som er ustabil og ender med overtrøtt sliten unge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogna ute på dagen og vårt soverom på natta. Men vi har hatt mye variasjon i hva som har fungert rundt soving på dagen selv om natta har vært stabil. En periode ble han hysterisk når vi putta han i vogna. Vi svøper og det fungerer godt på han.

Så jeg tror man bare må prøve seg fram og være forbredt på at når man tror det er en rutine på plass så endres alt :lol:

Vi sliter litt med å finne en løsning på soving på ettermiddag/kveld for å få det litt smidigere frem til han skal sove for natta, men regner med at det går seg til etterhvert. Jeg synes det er god hjelp i å skrive ned når han sovner og våkner for da har jeg litt mer oversikt, ellers går jeg helt i surr.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde første dag i barnehagen idag! Jaran er litt mer pyse enn søsteren, men etter noen timer søkte han litt til de andre barna og voksne, og når vi var ute storkoste han seg (Alene, men men.) sååå stort område å utforske på :) Han fant seg en liten trillebår og trilla rundt og fant skatter ute ( Pinner, bark, kvister, gress, løvetann osv :P ) Imorgen skal vi være der hele dagen. Jeg gikk fra han 5 min ute (For å hente Sophia!) og det gikk helt greit, han hadde ikke kikket noe særlig etter meg, men var så glad når jeg kom tilbake. Og Sophia (som gikk selv tidligere på denne avdelingen.) var veldig stolt over å fortelle at det der var HENNES lillebror, og han er veldig flink til å gå med trillebår nemlig.

Alt i alt gikk det veldig fint :) (Men huff, var ei bittelite jente som gråt hele hele tiden mens vi var der og ropte på mamma :( De ansatte var flinke og tok alltid mye tid til å trøste henne, men still.. DET var så sårt!)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg bry meg om at det er palmeolje i babygrøten?

Jeg trodde det var nei-nei, og så putter de det i barnemat liksom..

Vi gav litt f, men småfolk har babygrøt uten palmeolje. :) Brukte det når det passet seg sånn. Slapp ikke unna palmeolje uansett siden det er det i mme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav litt f, men småfolk har babygrøt uten palmeolje. :) Brukte det når det passet seg sånn. Slapp ikke unna palmeolje uansett siden det er det i mme.

Hun spiser ikke så mye grøt heller, så det gjør kanskje ikke sååå mye. Men kjente jeg ble litt overrasket i går da jeg oppdaget det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi ikke så lang erfaring med dette enda, men knotten sover i vugge natt og dag - om dagen i stua med lys og lyd, om natta på soverommet, mørkt og stille. Med unntak av tur hvor han sover i vogn, og det hender også han sover i bæresjal både inne og ute. Han sover lenger om natta, 3 timer om gangen, enn dagen, ca 1-2 timer av gangen.

Han sover forøvrig i samme vugge som jeg selv, mine søsken, og de fleste av deres barn har brukt som spebarn. Veldig koselig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...