Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Så bra at dåpen ble alt du ønsket @raksha :D

"skal jeg i barnehagen i dag?"

Ja.

"hurra!"

:D

Enkle tiltak kan gjøre underverker. På torsdag var han så opptatt av leken ( med et par av guttaboys) at han ikke ville hjem. Jeg tror barnehagen har satt i gang samme tiltak, iflg A i hvertfall.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Noen som har tips?

L kastet opp et par ganger torsdag formiddag. Var hjemme fra bh da og fredag, spiste godt, og ikke mer oppkast. Hun får vanligvis en flaske melk på morgenen (før barnehagen, spiser frokost i bh).

Lørdag fikk hun melk på morgenen (på tom mage). Og kaster opp igjen. Vi konkluderte med at det var melk på tom mage (ekstra tom mage) som var problemet. Testet litt melk utover dagen/kvelden lørdag og søndag og det gikk greit.

I god tro gav jeg henne melk på morgenen i dag noe som selvsagt førte til at hele mageinnholdet ble spydd opp. Og vi kan ikke sende henne i bh på 48 t.

Ikke feber, syns bare det er veldig ekkelt å kaste opp. Skal bestille time hos legen når det åpner.

Men er det noen som har opplevd liknende?

Kan det være en slags mild melkeallergi eller var bare problemet tom mage? Hun sitter v siden av meg her og spiser uten problem nå. Og pappaen er kjempesur for at jeg tok sjansen på å gi melk/skaffet oss to dager til vi må være hjemme/ødela for hans hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips?

L kastet opp et par ganger torsdag formiddag. Var hjemme fra bh da og fredag, spiste godt, og ikke mer oppkast. Hun får vanligvis en flaske melk på morgenen (før barnehagen, spiser frokost i bh).

Lørdag fikk hun melk på morgenen (på tom mage). Og kaster opp igjen. Vi konkluderte med at det var melk på tom mage (ekstra tom mage) som var problemet. Testet litt melk utover dagen/kvelden lørdag og søndag og det gikk greit.

I god tro gav jeg henne melk på morgenen i dag noe som selvsagt førte til at hele mageinnholdet ble spydd opp. Og vi kan ikke sende henne i bh på 48 t.

Ikke feber, syns bare det er veldig ekkelt å kaste opp. Skal bestille time hos legen når det åpner.

Men er det noen som har opplevd liknende?

Kan det være en slags mild melkeallergi eller var bare problemet tom mage? Hun sitter v siden av meg her og spiser uten problem nå. Og pappaen er kjempesur for at jeg tok sjansen på å gi melk/skaffet oss to dager til vi må være hjemme/ødela for hans hjemmekontor.

Ikke at jeg er ett barn lengre, men ja ;)

Men begynte ikke med det før jeg var 5-6 år. Da kastet jeg opp. Som voksen vår jeg diaré ved melk på tom mage. Naturlig nok så går det ikke i melkeprodukter til frokost eller etter alt for mange timer uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er ett barn lengre, men ja ;)

Men begynte ikke med det før jeg var 5-6 år. Da kastet jeg opp. Som voksen vår jeg diaré ved melk på tom mage. Naturlig nok så går det ikke i melkeprodukter til frokost eller etter alt for mange timer uten mat.

Takk for tips. Det trenger jo ikke være noe annet enn at hun bare er sånn. Og at det kommer nå. Jeg er heller ikke særlig glad i melk for tidlig på morgenen, får vondt i magen. Rart jeg ikke tenkte på det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som melken ja siden hun har vært frisk i mellom?

Bsrnehagen skjønner kanskje at det ikke er smittsomt?

@soelvd: Johanne spiser mm 07 - 08, en brødskive ca 09 og en før soving kl 12. En fruktsmoothie når hun våkner igjen, og mm når jeg kommer hjem fra jobb. Middag i 4 tiden og kveldsgrøt kl 18, mm før legging kl 19. Hørtes ikke det ganske likt ut?

@raksha høres ut som en super dag :heart:

Jeg er så syk som jeg ikke har vært på lenge med høy feber og må holde senga. Håper virkelig ikke J blir smittet. Vondt at jeg ikke klarer å ta meg ordentlig av henne, det har hun heldigvis opptil flere andre som kan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som melken ja siden hun har vært frisk i mellom?

Bsrnehagen skjønner kanskje at det ikke er smittsomt?

Ja, det ser ut som det er melken. Og det virker som det går greiere utover dagen (det var derfor jeg trodde det var greit i dag, for hun drakk melk i går kveld uten problem) Nå har vi fått legetime i morgen, så da blir vi uansett hjemme da og (som barnehagen vil), men jeg vet ikke hvor enkelt å ta en sånn diskusjon med barnehagen, jeg? Vi er sikkert ikke de første som har prøvd å diskutere oss bort fra den regelen, enten man har en god grunn til det eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@soelvd: Johanne spiser mm 07 - 08, en brødskive ca 09 og en før soving kl 12. En fruktsmoothie når hun våkner igjen, og mm når jeg kommer hjem fra jobb. Middag i 4 tiden og kveldsgrøt kl 18, mm før legging kl 19. Hørtes ikke det ganske likt ut?

Ja, det hørtes ganske likt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norovirus kan gå over flere dager. Jeg hadde blitt sur om foreldre sendte ungene sine på skolen før de 48 timene var gått. Vi måtte faktisk ta det opp på foreldrerådsmøte frodi barn kom på skolen etter å ha kastet opp samme morgen. Med et barn som hadde dårlig immunforsvar så var det veldig irriterende å måtte "straffes" fordi andre foreldre forhandlet seg frem til å la ungene komme på skolen som smittebærende. Mitt barn var sykt 2-3 ganger lengre enn de andre fordi han fikk etterfølgende sykdom. Kroppen danner heller ikke immunforsvar i særlig grad mot Noro, enten er det lite eller kortvarig. Derfor kan runden med Norovirus gå omatt og omattatt i skoler og barnehager om karantenetiden ikke overholdes.

Melk er ikke gunstig å gi mens kroppen holder på å helbrede seg etter virus. Eneste er morsmelk, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norovirus kan gå over flere dager. Jeg hadde blitt sur om foreldre sendte ungene sine på skolen før de 48 timene var gått. Vi måtte faktisk ta det opp på foreldrerådsmøte frodi barn kom på skolen etter å ha kastet opp samme morgen. Med et barn som hadde dårlig immunforsvar så var det veldig irriterende å måtte "straffes" fordi andre foreldre forhandlet seg frem til å la ungene komme på skolen som smittebærende. Mitt barn var sykt 2-3 ganger lengre enn de andre fordi han fikk etterfølgende sykdom. Kroppen danner heller ikke immunforsvar i særlig grad mot Noro, enten er det lite eller kortvarig. Derfor kan runden med Norovirus gå omatt og omattatt i skoler og barnehager om karantenetiden ikke overholdes.

Melk er ikke gunstig å gi mens kroppen holder på å helbrede seg etter virus. Eneste er morsmelk, da.

Ja, og vi vet jo ikke hundre prosent hva dette er. Derfor holder vi henne hjemme. Og av "respekt for reglene" og de andre i barnehagen. Men det er mange tegn som tyder på at det siste her ikke er noe smittsomt. Ivertfall ikke nå lenger. Hun har ikke kastet opp flere ganger siden torsdag (tre ganger på formiddagen torsdag). Da ventet vi til lørdag (da hadde hun virket helt frisk siden torsdag før lunsj) med å gi noe melk. Og det var ikke vellykket. Men når hun fikk kastet opp det var alt greit igjen. Så gikk det nesten to døgn til vi prøvde litt melk søndag kveld. Som gikk bra. Og så prøvde vi igjen mandag morgen som gikk veldig dårlig. Nå har vi ivertfall fått legetime, så da får vi sjekket det enten det er noe eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norovirus kan gå over flere dager. Jeg hadde blitt sur om foreldre sendte ungene sine på skolen før de 48 timene var gått. Vi måtte faktisk ta det opp på foreldrerådsmøte frodi barn kom på skolen etter å ha kastet opp samme morgen. Med et barn som hadde dårlig immunforsvar så var det veldig irriterende å måtte "straffes" fordi andre foreldre forhandlet seg frem til å la ungene komme på skolen som smittebærende. Mitt barn var sykt 2-3 ganger lengre enn de andre fordi han fikk etterfølgende sykdom. Kroppen danner heller ikke immunforsvar i særlig grad mot Noro, enten er det lite eller kortvarig. Derfor kan runden med Norovirus gå omatt og omattatt i skoler og barnehager om karantenetiden ikke overholdes.

Melk er ikke gunstig å gi mens kroppen holder på å helbrede seg etter virus. Eneste er morsmelk, da.

Men hvis det ikke er virus, men feks allergi så smitter det jo ikke.

Hadde jeg vært sikker på at det ikke var feks omgangssyken så hadde jeg sendt E i bhg selv om hun hadde kastet opp en gang. Så lenge allmenntilstanden er bra, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk vi faktisk mail fra barnehagen (fellesmail) som understreket viktigheten av å holde barna hjemme lenge nok. Så det skal litt til at jeg tar den diskusjonen eller leverer henne i barnehagen etter for kort tid, og så risikerer å bli spurt om hvor lenge siden det er siden sist hun kastet opp. Hvis legen finner ut om det skulle være allergi e.a så er det selvsagt no annet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål! Jeg skal strikke et babyteppe som skal fores. Har et fleeceteppe jeg tenkte å bruke, men så ble jeg brått usikker på dette med materialer og babyer? Går fleece greit i et vognteppe, eller er det feks bedre med flanell eller bomull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekegrinden har satt fortgang i den mororiske framgangen! Hun sitter (endelig) på rumpa uten å måtte holde seg i noe! Hun klarer også å gå rundt bordet mens hun holder seg i det. Halvparten av gangene hun har reist seg opp klarer hun å sette seg ned igjen på en kontrollert måte. Så her har det skjedd sotre ting på bare ei uke.

Nå kan hun begynne å krabbe ordentlig synes jeg, så hun blir litt sterkere. Får litt hjerte i halsen når hun står å vingler overalt. For første gang har hun fått skikkelig donaldkul i hodet og blåmerker! *liker ikke* Men hun griner ikke da, skal bare desperat opp og stå igjen.

Jeg lurer på om jeg har fått en liten bøllefrøken (ikke i positiv forstand). Når jeg møter venninnene mine som har sønner på 11 måneder og 1 år, så kjører hun over dem. Hun klatrer på dem, tar fra dem smukken og enten tar den selv eller kaster den så langt hun kan. Hun river vekk de tingene de holder på med. Begge guttene begynner nå å gråte når de ser henne :( Hva skal jeg gjøre med dette? Den eldste gutten er lillebror så han er vandt til å bli herset med. Jeg vil ikke ha noen bølle.

Jeg sitter på gulvet med dem og prøver å fjerne henne med en gang jeg ser at hun er på vei til å plage guttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt A i barnehage til tross for oppkast og barnehagen har faktisk valgt å ikke sende han hjem til tross for oppkast. Han har en sart og treg mage som gjør at han lett kaster opp hvis han spiser for mye av noe. Både jeg og barnehage ser forskjell på allmenntilstanden hans.

Når det ble hengt opp plakat i forrige uke ang 48 timers regelen pga et Norovirus som herjer fikkjeg beskjed om at A skulle sees ann og at de stolte på min vurdering. Nå er jeg slik at jeg heller holder han hjemme en dag for lite enn for mye, men skulle A vært hjemme i 48 timer hver gang han har vært litt forstoppet hadde vi begge gått på veggen.

Jeg leser han uansett godt. Er han kvalm og syk så er han dårlig. Har han bare kastet opp så er han like blid rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål! Jeg skal strikke et babyteppe som skal fores. Har et fleeceteppe jeg tenkte å bruke, men så ble jeg brått usikker på dette med materialer og babyer? Går fleece greit i et vognteppe, eller er det feks bedre med flanell eller bomull?

Fleece er vel veldig brennbart om jeg husker rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker at dersom barnet kaster opp "alt" så holder man det selvsagt hjemme. Ser man et mønster på det (som feks hver gang barnet drikker melk eller andre ting) og ellers er i toppform og ikke kaster opp så blir det jo noe annet. Omgangssyken er litt mer enn å kaste opp 1 gang og så være i toppform (altså uten mer oppkast eller diaré). Er nøye med å heller holde E hjemme mer enn egentlig nødvendig altså, men oppkast kan jo bare være oppkast uten å være smittsomt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha noen erfaringer med babyer, har jeg laget meg en idé over at body + strømpebukse er det ultimate antrekket for smårollinger. Det virker så praktisk og greit. Men. Jeg finner nesten ingen strømpebukser i små størrelser?! Er det jeg som er blind, eller er det ideen min om det ultimate antrekk som er helt på jordet? :P

Hva har vært "hverdagsantrekkene" til deres i den første tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha noen erfaringer med babyer, har jeg laget meg en idé over at body + strømpebukse er det ultimate antrekket for smårollinger. Det virker så praktisk og greit. Men. Jeg finner nesten ingen strømpebukser i små størrelser?! Er det jeg som er blind, eller er det ideen min om det ultimate antrekk som er helt på jordet? :P

Hva har vært "hverdagsantrekkene" til deres i den første tiden?

Jeg syntes det var vanskelig å ta på stømpebukse på nyfødt, så jeg gikk for omslagsbody og sånn myk joggebukse-lignende underdel. Nå hadde jeg sommerbarn og trengte ikke ta så mye hensyn til påkledning. Sokker bare ramlet av, så likte egentlig bukser med føtter, men hun vokste jo ut av dem annenhver uke :P

Unngå ting med for mye dill på, jakker med hetter, bukser med store baklummer og gensere/dresser med knapper i ryggen. Utrolig mye upraktiske klær som finnes, men som er fine å se på :) men jeg slår iallefall et slag for omslagsbody! Utrolig prakrisk plagg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kom midt på sommeren og var stort sett kledd i omslagsbody og bukse. Hadde ofte på seg pysj også forresten! Alt var jo bare kaos den første tida uansett, så var ikke så nøye om de hadde på seg pysj døgnet rundt, det var bare praktisk :P Nå har de stort sett på seg body, sokker og bukse. SKal vi ut, er det på med enten tjukkere bukse og jakke, eller hel dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...