Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur, hva er vitsen? Og spm. om "burdør"


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Hvorfor bruker man egentlig bilbur? Hvis man har lastegitter så vil vel det gjøre samme susen? Overlever hunden lettere et kræsj om det sitter i bur fremfor et avgrenset bagasjerom?

Jeg tenker litt på dette om dagen, for en gang skal jeg jo kjøpe meg bil. Og da tenker jeg at jeg har ikke lyst til å ha Casper i bur, fordi da blir det jo veldig trangt? Tenker jo da hvis han skal oppholde seg i bilen over litt tid, at det er bedre om han kan være løs?

Hva er egentlig sikrest for hunden? Hva tenker dere om bur vs ikke bur i bilen? Hvis lastegitter er på plass utgjør jo ikke hund i bagasjerommet noen fare for mennesker. Men det er ikke det jeg tenker på nå akkurat, nå er det hundens sikkerhet jeg er interessert i.

I mitt hode så virker jo det å ha hunden "løs" sikrest. Hvis bilen blir påkjørt og bulket innover kommer hunden seg unna, på en måte? Istedenfor å sitte fast i et bur som kanskje blir most om det befinner seg på feil side i bagasjerommet?

Jeg kunne godt tenkt meg å gjøre om hele bagasjerommet til bur, altså at jeg kan ha gitter ytterst, slik at døren kan være oppe, men hunden er i bilen. Men finnes det slike ting? Som faktisk holder seg på plass (skru fast i bilen?), tenker så det kan låses, og ikke rives ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har vært med i en kollisjon med grind og løs hund i bagasjerommet.. For å si det sånn: mine hunder sitter i bur

En venninne av meg mistet sin 8 mndr beardisvalp pga en bitteliten ulykke hvor også et vindu knuste - valpen løp ut og ble overkjørt.. Så dels skal buret beskytte personene i bilen for at hunden k

Et av poengene med bur er jo og sikre mennesker i bilen ved kolisjon, et annet er og holde hunden på plass i bilen om uhellet er ute og vinduer knuses etc, og det tredje er jo at jo mindre plass hunde

Men man skal vel ikke kimse over at endel hunder syns bilinteriør er godt å tygge på..

Så det er kanskje derfor så mange bruker bur? Nå spiser ikke min på bilinteriør eller annet interiør, så for meg er det ikke et problem, heldigvis :)

Som dere skjønner så ser jeg ikke heelt vitsen. Med mindre hunden ødelegger noe, eller at man trenger å ha andre ting i bagasjerommet og, da er det selvsagt best at ikke verktøy og ting ikke ligger sammen med hunden. Jeg tenker bare at om jeg f.eks får meg en bil som denne:

Jotunheimen-med-Catalina-2013-2013-08-31

der bagasjerommet ikke er så stort, så vil det bli fryktelig trangt om jeg skal presse inn et bur. Så bortsett fra nevnte grunner sliter jeg litt med å se sikkerhetsaspektet av det? Er det i det hele tatt noen sikkerhetsgrunner til å bruke bur? Så fremt bagsjerommet er avgrenset fra resten av bilen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stroppet buret fast, slik at det ikke skal komme flyvende gjennom baksetene, noe som er min største bekymring. Buret er solid slik at det ikke klapper over hundene og de har ikke så lang vei å skade seg på som hvis de satt løs i bagasjerommet. Har også 'kollisjonsputer' slik at det ikke blir like hardt ved et lite uhell. Vi tenkte gitter først, men det holder ikke setene på plass hvor der kommer to hunder flygende imot. Bilsele kommer vi aldri til å bruke igjen, ettersom nettopp selen nesten drepte bikkja ved en liten bakstuss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilbur sørger for at hunden ikke kommer seg ut også. Det gjør ikke en grind om vinduer knuses. Og litt kjedelig om hunden kommer seg ut i veibanen og blir enten påkjørt, eller skaper flere ulykker.

Garantier finnes ikke. Dører kan gå opp. Men det blir som bilbelte. Du kan dø selv om du bruker det. I tillegg innbiller jeg meg at hunden sitter litt mer beskyttende mot karosseriets bevegelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i en kollisjon med grind og løs hund i bagasjerommet.. For å si det sånn: mine hunder sitter i bur ;)

Hva skjedde? Holdt ikke grinden seg på plass?

Vi har stroppet buret fast, slik at det ikke skal komme flyvende gjennom baksetene, noe som er min største bekymring. Buret er solid slik at det ikke klapper over hundene og de har ikke så lang vei å skade seg på som hvis de satt løs i bagasjerommet. Har også 'kollisjonsputer' slik at det ikke blir like hardt ved et lite uhell. Vi tenkte gitter først, men det holder ikke setene på plass hvor der kommer to hunder flygende imot. Bilsele kommer vi aldri til å bruke igjen, ettersom nettopp selen nesten drepte bikkja ved en liten bakstuss...

Ja hvis jeg skal ha bur skal det være et som er sikkert, Hercules osv. Selvsagt ikke gitterræl. Ang. plass å fly rundt på, så kommer jeg til å gå for det største buret jeg får plass til. Litt mindre plass blir det jo, men jeg har jo en relativt stor hund, så et bur vil jo uansett fylle opp bagasjerommet.

Grunnen til at jeg lurer så fælt er jo at jeg tenker at da kan jeg ha med hund f.eks på skolen når været passer seg, men det kommer jeg ikke til å gjøre om han må ligge i et lite bur i flere timer. Så praktisk sett er det mye bedre å slippe buret. Men det er jo sikkerhetsaspektet jeg er usikker på. Og jeg er usikker på akkurat hvor mye forskjell det utgjør. Sett at jeg får laget en vegg inn mot resten av bilen, da vil ikke hunden komme gjennom setene. Pappa kan sveise for meg og sånn.

Det kommer jo an på hvilken bil jeg kjøper meg. Blir det en berlingo (?) på grønne skilter blir det bur, helt klart. Men blir det en toyota ettelerannet eller lignende som på bildet over, der det uansett ikke er mye plass til å fly rundt på bak, er jeg mer usikker på om det er så mye poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilbur sørger for at hunden ikke kommer seg ut også. Det gjør ikke en grind om vinduer knuses. Og litt kjedelig om hunden kommer seg ut i veibanen og blir enten påkjørt, eller skaper flere ulykker.

Garantier finnes ikke. Dører kan gå opp. Men det blir som bilbelte. Du kan dø selv om du bruker det. I tillegg innbiller jeg meg at hunden sitter litt mer beskyttende mot karosseriets bevegelser.

Kom til en ulykke hvor hunden satt løs i bagasjerommet og den stakk ut i marka i frykt :no:

Uff ja, det er jo og et aspekt som jeg ikke tenkte på... men da har jo ting uansett gått til *******... nei. Må nok se det an, hva slags bil det blir. Har egentlig alltid tenkt at jeg skulle ha bur, men har blitt litt usikker i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i en kollisjon med grind og løs hund i bagasjerommet.. For å si det sånn: mine hunder sitter i bur ;)

Vil du dele hvorfor?

Selv har jeg mine i bur, men har en liten bil med lite bagasjerom og det er begrenset hvor god plass det er til et stort bur bak i bagasjerommet. Jeg tror det blir for trangt til kelpien etterhvert. Men jeg er i kontakt med noen som kanskje kan lage burdører, slik at hele bagasjerommet blir et bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg mistet sin 8 mndr beardisvalp pga en bitteliten ulykke hvor også et vindu knuste - valpen løp ut og ble overkjørt..

Så dels skal buret beskytte personene i bilen for at hunden kommer flyvende over seteryggene, og dels skal det hindre at hunden kommer seg løs og enten skader seg eller gjør det vanskelig for evt. redningspersonell å gi personene i bilen hjelp. Det finnes tilfeller av hunder som forsvarer sin skadde eier mot både ambulansepersonell og andre, ja..

Så jeg synes bur er den beste løsningen på oppbevaring av hunder i bil - uten tvil.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men forstår jeg det rett da at bur a) først of fremst beskytter menneskene under et kræsj og b) beskytter mennesker (og til en viss grad hunden) fra å lage nye ulykker i etterkant av en ulykke? Buret har dermed ikke så mye å si for selve hundens sikkerhet under et kræsj, det er mer det som skjer med menneskene under et kræsj og hunden i etterkant av et kræsj?

Jeg ser helt klart at bur er en god ting, men jeg er usikker på hvor god, hvis dere skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en stasjonsvogn kan jeg ikke se at bagasjerommet blir for lite? Vi har alltid hatt stasjonsvogn med spesialtilpasset bur og to voksne hunder inni. Nei, det er ikke mye boltreplass, men det er godt nok plass til å kjøre noen timer mellom hvert stopp på langturer i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde? Holdt ikke grinden seg på plass?

Ja hvis jeg skal ha bur skal det være et som er sikkert, Hercules osv. Selvsagt ikke gitterræl. Ang. plass å fly rundt på, så kommer jeg til å gå for det største buret jeg får plass til. Litt mindre plass blir det jo, men jeg har jo en relativt stor hund, så et bur vil jo uansett fylle opp bagasjerommet.

Grunnen til at jeg lurer så fælt er jo at jeg tenker at da kan jeg ha med hund f.eks på skolen når været passer seg, men det kommer jeg ikke til å gjøre om han må ligge i et lite bur i flere timer. Så praktisk sett er det mye bedre å slippe buret. Men det er jo sikkerhetsaspektet jeg er usikker på. Og jeg er usikker på akkurat hvor mye forskjell det utgjør. Sett at jeg får laget en vegg inn mot resten av bilen, da vil ikke hunden komme gjennom setene. Pappa kan sveise for meg og sånn.

Det kommer jo an på hvilken bil jeg kjøper meg. Blir det en berlingo (?) på grønne skilter blir det bur, helt klart. Men blir det en toyota ettelerannet eller lignende som på bildet over, der det uansett ikke er mye plass til å fly rundt på bak, er jeg mer usikker på om det er så mye poeng.

Vi har et Herkules dobbel L, selv om vi har forholdsvis små hunder ifht dalmantiner(?). Det tar hele bagasjerommet på Passaten, det måtte lirkes inn i alle kanter og passer perfekt. Det er mulighet for å ta ut skilleveggen, og da blir det jo gigantisk. Det er kjøpt med tanke på at de må oppholde seg der en god stund under skoletider, kurs og alle mulige hendelser, men det viktigste var sikkerheten. Du får det jo aldri helt sikkert, det er alltid livsfarlig i trafikken, men tenker at bur er sikrere enn alle andre løsninger i bil :)

Du må bare se ann hvilken bil du evt. bestemmer deg for, mtp. hvilket bur!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bur for at:

1. Hunden ikke skal spise/spy på noe annet enn det tilgjengelig

2. Fordi jeg kan ha bagasjerommet åpent (for lufting osv) under trening eller lignende

3. Fordi jeg og mine passasjerer er sikret for skader

4. For å redde mest mulig av hunden ved et evt uhell

5. Sikre andre ved et evt uhell, mot løs hund

Kravet mitt for et bilbur er at hunden kan stå oppreist, sitte uten å bøye hodet og ligge i dekkposisjon. Veldig spent om det buret jeg har nå blir stort nok, evt må det byttes ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en stasjonsvogn kan jeg ikke se at bagasjerommet blir for lite? Vi har alltid hatt stasjonsvogn med spesialtilpasset bur og to voksne hunder inni. Nei, det er ikke mye boltreplass, men det er godt nok plass til å kjøre noen timer mellom hvert stopp på langturer i alle fall.

Kommer an på hvilken stasjonsvogn, men det er nok grei plass til bur hvis jeg kjøper en med litt rett bakdør. På den på bildet f.eks er jo bakdøren skrå, så det er ikke god plass til bur av ok størrelse. Men det vil jo aldri bli så stort at jeg kan rettferdiggjøre flere timer i strekk der...

Det handler ikke så mye om økonomi sånn egentlig, men spesialtilpassede bur er jo dyre, egentlig er alle bilbur dyre, og jeg stritter litt imot å investere i noe slikt når min første bil sikkert blir en billig bruktbil som ikke kommer til å holde i så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde? Holdt ikke grinden seg på plass?

Ja hvis jeg skal ha bur skal det være et som er sikkert, Hercules osv. Selvsagt ikke gitterræl. Ang. plass å fly rundt på, så kommer jeg til å gå for det største buret jeg får plass til. Litt mindre plass blir det jo, men jeg har jo en relativt stor hund, så et bur vil jo uansett fylle opp bagasjerommet.

Grunnen til at jeg lurer så fælt er jo at jeg tenker at da kan jeg ha med hund f.eks på skolen når været passer seg, men det kommer jeg ikke til å gjøre om han må ligge i et lite bur i flere timer. Så praktisk sett er det mye bedre å slippe buret. Men det er jo sikkerhetsaspektet jeg er usikker på. Og jeg er usikker på akkurat hvor mye forskjell det utgjør. Sett at jeg får laget en vegg inn mot resten av bilen, da vil ikke hunden komme gjennom setene. Pappa kan sveise for meg og sånn.

Det kommer jo an på hvilken bil jeg kjøper meg. Blir det en berlingo (?) på grønne skilter blir det bur, helt klart. Men blir det en toyota ettelerannet eller lignende som på bildet over, der det uansett ikke er mye plass til å fly rundt på bak, er jeg mer usikker på om det er så mye poeng.

Vil du dele hvorfor?

Selv har jeg mine i bur, men har en liten bil med lite bagasjerom og det er begrenset hvor god plass det er til et stort bur bak i bagasjerommet. Jeg tror det blir for trangt til kelpien etterhvert. Men jeg er i kontakt med noen som kanskje kan lage burdører, slik at hele bagasjerommet blir et bur :)

Vi kjørte en volvo 245 (mange år siden dette) og hadde en eller to border collier løs baki.. Det var ordentlig stålgrind mellom bagasjerommet og setene..

Vi ble påkjørt i et kryss, så bilen traff oss på omtrent ved fremhjulen på siden, og vi kjørte heller ikke fort (knapt 60 vil jeg tro).. Men den farten og smellen hundene fikk pga bråstoppen, gjør at jeg vil ikke prøve det engang til.. Grinden holdt, men en helt annen type kvalitet enn mye av det som finnes nå.. Men hundene fikk alt for stor fart pga stor plass slik at ved en større fart, ville nok gjøre at hundene ville bli skikkelig skadet..

Det dunket hundene gir når de fyker fremover, vil også passasjere få i ryggen..

Visste dere det forresten at hvis dere har en person/hund på ca 40 kg i baksetet som sitter løst, så er det ingen vits at dere bruker bilsele når dere sitter foran? fordi ved en bråstopp vil seteryggen knekke pga hunden bak og en sele vil uansett ikke berge deg for skadene.. Det kan i værste fall bety dødsfall..

Godkjente bilbur er mitt tips! Er baggasjerommet lite, så kjøp en annen bil istedenfor..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av poengene med bur er jo og sikre mennesker i bilen ved kolisjon, et annet er og holde hunden på plass i bilen om uhellet er ute og vinduer knuses etc, og det tredje er jo at jo mindre plass hunden har, jo mindre vil den skade seg under en evt kolisjon, det fordrer selvfølgelig at bilburet er så lite som mulig.

En mulighet om man vil ha god plass ved "oppbevaring" er jo og kjøpe et dobbeltbur med uttagbar skillevegg, det var planen min. Da kan man ha skilleveggen i når man kjører og ta den ut om hunden skal ligge i bilen i pauser på trening eller om man er ute og reiser og ikke får ha med hund inn etc.

Også er det jo fordeler som at man slipper så mye hår/skitt inne i bilen som setter seg i stoffet på gulvet og i seteryggene. Man kan ha hele bakluka oppe på trening etc om det er varmt ute.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Herkules dobbel L, selv om vi har forholdsvis små hunder ifht dalmantiner(?). Det tar hele bagasjerommet på Passaten, det måtte lirkes inn i alle kanter og passer perfekt. Det er mulighet for å ta ut skilleveggen, og da blir det jo gigantisk. Det er kjøpt med tanke på at de må oppholde seg der en god stund under skoletider, kurs og alle mulige hendelser, men det viktigste var sikkerheten. Du får det jo aldri helt sikkert, det er alltid livsfarlig i trafikken, men tenker at bur er sikrere enn alle andre løsninger i bil :)

Du må bare se ann hvilken bil du evt. bestemmer deg for, mtp. hvilket bur!

Ja er nok for tidlig for meg å planlegge bur! :) Et bur som fyller hele bagasjerommet er jo ypperlig, jo større jo bedre, mtp. dette med opphold mens jeg er på skolen osv. Hvis jeg får et bur som ikke sløser bort mye plass i bagasjerommet ser jeg jo at det er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Herkules dobbel L, selv om vi har forholdsvis små hunder ifht dalmantiner(?). Det tar hele bagasjerommet på Passaten, det måtte lirkes inn i alle kanter og passer perfekt. Det er mulighet for å ta ut skilleveggen, og da blir det jo gigantisk. Det er kjøpt med tanke på at de må oppholde seg der en god stund under skoletider, kurs og alle mulige hendelser, men det viktigste var sikkerheten. Du får det jo aldri helt sikkert, det er alltid livsfarlig i trafikken, men tenker at bur er sikrere enn alle andre løsninger i bil :)

Du må bare se ann hvilken bil du evt. bestemmer deg for, mtp. hvilket bur!

Jeg får ikke min dalmatiner inn i det største dobbeltburet til hercules engang... Med skilleveggen i!

Og jeg synes dobbeltburet til Varipcage i xxl er for smalt til han igrunn.

Foreløbig har jeg selv en "dårlig" løsning. Jeg har lastegitter i bilen, ett enkeltbur til yngstemann av merket Retreq (yngstemann er makuleringsmaskin og hadde nok spist opp hele bilen), eldstemann (dalmatineren) sitter løs utom enkeltburet og likevell synes jeg at han ikke har mer boltreplass enn nødvendig :/ Plana er selvsagt større bil etterhvert OG spesialbur fra trønderburet. men begge deler koster og jeg har ikke råd til å kjøpe spesislbur til 6500kr til bilen jeg har nå om jeg ikke får tatt buret med til neste bil ;-)

Jeg har samme dilemma som Lola bare enda større hund! Og jeg vil at han skal ha nok plass!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange grunner til at jeg bruker bur i bilen, og de fleste er allerede nevnt her, men:

Vi har et variocage som er stroppet fast i bilens lastepunkter i bagasjerommet

- beskytter passasjerer

- beskytter hunden, variocage er blant de burene som er kræsjtestet og tåler en god trøkk. http://www.youtube.com/watch?v=9AJC6IxO7I0

- slipper at hunden evt stikker av/gjør det vanskelig for redningspersonell ved uhell

- nødutgang hvis bagasjeluke blir sperret/ødelagt

- kan ha bagasjerommet oppe når hunden ligger i bilen på trening i pausene

- mulighet til å ha bagasje oppå/på siden uten fare for hunden (har lastenett som beskytter mot at ting kommer fremover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke min dalmatiner inn i det største dobbeltburet til hercules engang... Med skilleveggen i!

Nei, var det jeg tenkte! Det er i minste laget med en dalmis i et todelt bur, men det går vell uten skilleveggen, mtp høyde og dybde? Vi har dristet oss til å la dem begge være 'løs' i buret uten skilleveggen når Bonnie var syk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund regnes som last og skal derfor være forsvarlig sikret i bil.
Et kollisjonssikkert bur har flere fordeler: (Gitt at buret er forsvarlig festet)

  • Det hindrer at hunden blir prosjektil, med fare for skade av både tobente og hunden selv.
  • Det hindrer at en skadet fryktaggressiv hund hindrer hjelpemannskaper i å gi livstrengende førstehjelp til eventuelt skadede mennesker.
  • Det hindrer hunden i å stikke av i frykt etter en kollisjon. Det siste skjedde med en av mine barndoms familiehunder. Hun var borte i tre døgn før vi fant henne igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...