Gå til innhold
Hundesonen.no

Politikk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Overhodet ikke, jeg bare syns det er noe betenkelig at det kommer nå i forbindelse med statsbudsjettet etter å ha vært skuffa under teppet i hele valgkampen og prosessen med ny regjering.

Åh, sånn sett, jo.

Nå holder jeg jo meg rimelig oppdatert på det som skjer i den økonomiske verdenen,

så for meg var dette absolutt ingen nyhet. Men det har kanskje ikke blitt skrevet mye om

i vanlige norske aviser.

Det ligger mange tilsvarende tikkende bomber klar, og det er nok mye

av det som allerede ligger i kortene som den nye regjeringen vil få skyld for.

Jeg håper at de er rustet til å takle utfordringene, for jeg tror ikke at denne regjeringsperioden blir lett,

uansett hvem som hadde sittet ved roret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 437
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er blodig urettferdig at en mann ikke har noe bestemmelsesrett over sitt ufødte barn, uten tvil. Men sånn må det bare være. Her er det biologien som har bestemt for oss rett og slett, og før en ma

Eller nekte å gi krisehjelp til homofile/muslimer/jøder, tenk om det strider i mot min moralske overbevisning? Nei, helsepersonell kan ikke holde på sånn. Enkelt og greit. Vi har pliktet oss gjenno

#Minkropp Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette bloggin

Er med på en seminargruppe/prosjekt som har mennesker fra forskjellige sider av verden. Snakket i dag med ei fra Spania, som også har bodd i Nederland og Italia. For henne var det ubegripelig at vi i Norge skulle ha noe dårlig råd, og når jeg fortalte henne om sykehjemsplasser, medisiner og annet som det er mangel på i norge pga økonomi ble hun helt fra seg. At det gikk an, vi kunne jo kjøpt hele verden sa hun. Hvordan vi kunne holde på sånn når vi HADDE penger, når Spania som knapt har ei rød øre igjen i statskassa klarer å tilby folk det de trengte (i følge henne). Så jeg måtte forklare handlingsregelen og de "rare" prioriteringene vi har i Norge.... Det setter ting litt i perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på en seminargruppe/prosjekt som har mennesker fra forskjellige sider av verden. Snakket i dag med ei fra Spania, som også har bodd i Nederland og Italia. For henne var det ubegripelig at vi i Norge skulle ha noe dårlig råd, og når jeg fortalte henne om sykehjemsplasser, medisiner og annet som det er mangel på i norge pga økonomi ble hun helt fra seg. At det gikk an, vi kunne jo kjøpt hele verden sa hun. Hvordan vi kunne holde på sånn når vi HADDE penger, når Spania som knapt har ei rød øre igjen i statskassa klarer å tilby folk det de trengte (i følge henne). Så jeg måtte forklare handlingsregelen og de "rare" prioriteringene vi har i Norge.... Det setter ting litt i perspektiv.

Ja, man så jo hvordan det gikk i Spania når de trodde de hadde råd..... Spania ble sett på som et økonomisk mirakel for kun 8-10 år siden, og hadde enorm fremgang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på en seminargruppe/prosjekt som har mennesker fra forskjellige sider av verden. Snakket i dag med ei fra Spania, som også har bodd i Nederland og Italia. For henne var det ubegripelig at vi i Norge skulle ha noe dårlig råd, og når jeg fortalte henne om sykehjemsplasser, medisiner og annet som det er mangel på i norge pga økonomi ble hun helt fra seg. At det gikk an, vi kunne jo kjøpt hele verden sa hun. Hvordan vi kunne holde på sånn når vi HADDE penger, når Spania som knapt har ei rød øre igjen i statskassa klarer å tilby folk det de trengte (i følge henne). Så jeg måtte forklare handlingsregelen og de "rare" prioriteringene vi har i Norge.... Det setter ting litt i perspektiv.

Det er noe virkelig å tenke på. Men det blir kanskje litt som med privatpersoner. Når man har mye penger, så tenker man ikke så nøye på hvor hvert eneste øre forsvinner. Og de småsummene blir fort store. Har man dårlig råd, må man tenke mer på hvor alle pengene faktisk blir av.

Blant annet mistenker jeg at vi i Norge bruker mye mer på konsulenttjenester, utredningsrapporter, logoer og lignende enn i mange andre land. Jeg har aldri sett noen tallsammenligninger over dette, men skulle veldig gjerne likt å se hvordan slike poster ser ut i ulike lands regnskap.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en vanvittig stor utfordring å forvalte økonomien i Norge ... Halvparten av stemmerne vil ha skatter og avgifter ned drastisk, samtidig som alt skal bli billigere - uten at vi kan ta et svalestup ned i oljefondet og bruke for mye for raskt av det. Hvor skal pengene tas fra?

Jeg må si jeg er spent på hvordan landbruket vil påvirkes av den nye regjeringen (landbruksminister fra FrP - herregud!!). Jeg tror vi kommer til å se en stor nedbygging av bygdenorge, avvikling av boplikten er jo for eksempel helt krise for små bygdesamfunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Horne fra Frp blir vår nye barne -og likestillingsminister...! :huh:

Dette er dama som har tvitret:

"lurer på om det er helt greit at barnehagene leser homoeventyr for små barn?" .6. mai 2010.

Hun representerer partiet som ikke tror på kvotering, ikke ser behov for særrorganisasjoner som LHBT ol, er bekymret for alminneliggjøring av homofili og vil fjerne fedrekvota og likestillingsombudet... :ermm:

Jada... :|

http://fett.no/2013/10/m%C3%B8t-var-nye-barne-og-likestillingsminister/

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Horne fra Frp blir vår nye barne -og likestillingsminister...! :huh:

Dette er dama som har tvitret:

"lurer på om det er helt greit at barnehagene leser homoeventyr for små barn?" .6. mai 2010. Hun representerer partiet som ikke tror på kvotering, ikke ser behov for særrorganisasjoner som LHBT ol, er bekymret for alminneliggjøring av homofili og vil fjerne fedrekvota og likestillingsombudet... :ermm:

Jada... :|

http://fett.no/2013/10/m%C3%B8t-var-nye-barne-og-likestillingsminister/

Likestilling gjelder bare heterofile, vettu :sleep::rolleyes: Jeg dør litt inni meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er enig i all hennes politikk må jeg si at jeg synes Erna er en strålende flink politiker og virker som en klok dame. Hun er rett og slett flott synes jeg! Høyre er heldig som har henne!

... og etter å ha sett Ernas tale fra statsministerens kontor konkluderer jeg med at politiske journalister flest nok ikke har fått jobben pga karisma og sjarm.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Horne fra Frp blir vår nye barne -og likestillingsminister...! :huh:

Dette er dama som har tvitret:

"lurer på om det er helt greit at barnehagene leser homoeventyr for små barn?" .6. mai 2010.

Hun representerer partiet som ikke tror på kvotering, ikke ser behov for særrorganisasjoner som LHBT ol, er bekymret for alminneliggjøring av homofili og vil fjerne fedrekvota og likestillingsombudet... :ermm:

Jada... :|

http://fett.no/2013/10/m%C3%B8t-var-nye-barne-og-likestillingsminister/

"Budsjettforslaget tar høyde for pris- og kostnadsvekst, her under virkning av takstopp- gjøret for leger, psykologer og fysioterapeuter."

Statsbudsjettet:

Har jeg forstått det riktig som at de øker egenandelen som de gjorde for et par år siden? Du skrev noe om det for litt siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Budsjettforslaget tar høyde for pris- og kostnadsvekst, her under virkning av takstopp- gjøret for leger, psykologer og fysioterapeuter."

Statsbudsjettet:

Har jeg forstått det riktig som at de øker egenandelen som de gjorde for et par år siden? Du skrev noe om det for litt siden!

Hvor leste du det? Står det noe mer konkret om økning av egenandel?

Nå har ikke de blåblå kommet med sitt reviderte statsbudsjett ennå, men det ville ikke forundre meg om de vil øke egenandelen og frikortgrensen ytterligere. Samt kutte ut noen av særreglene for enkelte pasientgrupper - de har prøvd seg på det før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kjønnskvotering er diskriminering, så der er dama kanon enig med meg. Man skal få jobb på evner og egenskaper, ikke på kjønn. Ferdig snakka.

Er vel ikke akkurat bare hennes syn på kjønnskvotering som gjør henne noe kontroversiell, så litt snålt å si at du er ferdig snakka? Synes du ikke det er en tanke spesielt at hun er i mot "homoeventyr i barnehagen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kjønnskvotering er diskriminering, så der er dama kanon enig med meg. Man skal få jobb på evner og egenskaper, ikke på kjønn. Ferdig snakka.

Kjønnskvotering handler om mer enn den typiske "kvinne får en jobb hun er dårligere kvalifisert til enn sin mannlige motkandidat grunnet kjønnskvotering", bl.a. at man skal sikres at f.eks. politiske utvalg og kommunestyrer skal bestå av representanter fra begge kjønn (jada, i en ideell verden har man like muligheter over alt uavhengig av kjønn, men det stemmer faktisk ikke over alt i praksis). Selv med bedre utdanning, egenskaper, evner og erfaring hender det fremdeles at menn blir forbigått både innad i en organisasjon og på vei inn i en - kun på bakgrunn av at de er menn. Men nå er holdning til kvotering en bagatell i forhold til det andre akkurat denne ministeren står for i mine øyne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er vel ikke akkurat bare hennes syn på kjønnskvotering som gjør henne noe kontroversiell, så litt snålt å si at du er ferdig snakka? Synes du ikke det er en tanke spesielt at hun er i mot "homoeventyr i barnehagen"?

He he, jeg skjønte ikke helt den hva homoeventyr er det snakk om?

Ellers syns jeg vel hva folk kan ha sagt på twitter, FB, fest for noen år siden og whatever er relativt uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg skjønte ikke helt den hva homoeventyr er det snakk om?

Ellers syns jeg vel hva folk kan ha sagt på twitter, FB, fest for noen år siden og whatever er relativt uinteressant.

Det er skrevet en barnebok om en prins som skal gifte seg, og derfor lar moren hans han møte alle prinsessene i kongeriket. Men, så forelsker han seg jammen i broren til en av prinsessene, og blir sammen med (troor ikke han gifter seg? :P) med han, og de blir begge to konger i kongeriket ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg skriver kontroversielle (i følge noen) ting på facebook, instagram, forum eller internett generelt betyr ikke det at jeg praktiserer alle tankene mine i virkelighetens liv (skole, jobb). Det er ingen nødvendighet at ens personlige uttalelser vil blir regjerende politikk, en slik holdning minner vel mest om en misforstått forståelse for hva en ministerpost er - og ikke minst typisk rødgrønn venstrevridd mediedekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er skrevet en barnebok om en prins som skal gifte seg, og derfor lar moren hans han møte alle prinsessene i kongeriket. Men, så forelsker han seg jammen i broren til en av prinsessene, og blir sammen med (troor ikke han gifter seg? :P) med han, og de blir begge to konger i kongeriket ^^

Huff da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg skriver kontroversielle (i følge noen) ting på facebook, instagram, forum eller internett generelt betyr ikke det at jeg praktiserer alle tankene mine i virkelighetens liv (skole, jobb). Det er ingen nødvendighet at ens personlige uttalelser vil blir regjerende politikk, en slik holdning minner vel mest om en misforstått forståelse for hva en ministerpost er - og ikke minst typisk rødgrønn venstrevridd mediedekning.

En skulle jo tro at disse politikerne snart hadde fått med seg at de er offentlige personer, og at alt de sier/skriver kan og vil bli brukt mot dem når anledningen byr seg. Selv jeg, som er milevis langt unna politikk, forstår det. Man kan ikke si og skrive hva man vil når man er en offentlig person uten at folk reagerer på det, det burde være ganske åpenbart.

Interessante ministervalg ihvertfall. Ei som ikke syns noe om homoeventyr og likestilling som barne-, likestilling- og inkluderingsminister (hvis det fortsetter å være en ministerpost som heter det da), og ei som syns at norsk landbrukspolitikk til nå har vært kommunistisk, la oss håpe at det er det verste? Så kan vi jo håpe at med en FrP'er som finansminister gir oss lavere skatter og avgifter og en FrP'er som samferdselsminister gir oss motorveier bygget uten bompenger, slik de har lovet nå i minst 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle jo tro at disse politikerne snart hadde fått med seg at de er offentlige personer, og at alt de sier/skriver kan og vil bli brukt mot dem når anledningen byr seg. Selv jeg, som er milevis langt unna politikk, forstår det. Man kan ikke si og skrive hva man vil når man er en offentlig person uten at folk reagerer på det, det burde være ganske åpenbart.

Interessante ministervalg ihvertfall. Ei som ikke syns noe om homoeventyr og likestilling som barne-, likestilling- og inkluderingsminister (hvis det fortsetter å være en ministerpost som heter det da), og ei som syns at norsk landbrukspolitikk til nå har vært kommunistisk, la oss håpe at det er det verste? Så kan vi jo håpe at med en FrP'er som finansminister gir oss lavere skatter og avgifter og en FrP'er som samferdselsminister gir oss motorveier bygget uten bompenger, slik de har lovet nå i minst 20 år.

Hun var da vel ikke en offentlig person den gangen hun skreiv det?

Til del to er det ditt syn. Jeg ser mer eller mindre alle ministrene i et helt annet lys enn deg, men vi velger jo alle våre fokusområder. Der du ser homoeventyr ser jeg en minister som innrømmer hun har skrevet det, men som ønsker å se opp og fram. "Så får tiden vise om dere synes jeg gjør en god jobb" sier hun selv, men det får man vel ikke når man forhåndsdømmes samme dagen man er utnevnt til en jobb. Well Played. Der du ser noe negativt i at landbruksministeren synes norsk landbrukspolitikk har vært kommunistisk ser jeg en landbruksminister som er født og oppvokst på gård og som tør å ta bladet for munnen og kalle en spade for en spade. Friskt, deilig og gledelig at ærlige, rett-fram politikere endelig får komme på sine plasser og ta for seg problemene i Norge. Hvor mange bondegårder har ikke vært lagt ned de siste 8 årene? Men å dømme noen samme dagen de kommer inn døra i jobben sin er liksom mer viktig å fokusere på.

Ellers er det så uendelig gledelig med både Siv og Solvik-Olsen med poster som de har vist før at de kan. Ikke minst Børge Brende som utenriksminister, det er rett og slett flott :) Hurra for disse nye, spennende menneskene som har sin første dag på jobb i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kvotering er et ypperlig virkemiddel for å jevne ut kjønnsbalansen i arbeidslivet. Kjønnskvotering handler ikke om å velge inn en kvinne som er dårligere kvalifisert enn en mann. Eksempelvis handler det om å gi godt kvalifiserte kvinner samme mulighet som menn med tilsvarende kvalifikasjoner i mannsdominerte felt - vise versa for menn som vil inn i kvinnedominerte yrker. Kjønnskvotering gjelder begge kjønn.

Det er forøvrig mange som reagerer på den blåblå kjønnspolitikken. NTL skriver "Kvotering har vært et viktig virkemiddel for å nå målene om minst 40 % av begge kjønn i for eksempel styresammensettinger. På tross av en opprinnelig skepsis, har tilbakemeldingene fra næringslivet vært overveiende positive til det bestemmelsene har ført med seg av fornyet kompetanse, nye perspektiver og viktig kunnskap inn i styrene. Det er derfor alarmerende at regjeringskoalisjonen ser ut til å fjerne kvoteringsvirkemiddelet i likestillingsarbeidet. Mange tiår med likestillingskamp har vist at vi ikke kommer noen vei uten sanksjonsmidler. Regjeringen synes å tro at stimuli alene skal være nok, men all erfaring tilsier at det ikke er tilstrekkelig."

Forresten var Solveig Horne stortingspolitiker i 2010 da hun tvitret om homoeventyr, et stort mer offentlig verv har man faktisk ikke i Norge. Så jo, hun var absolutt en offentlig person og hadde vært det siden hun ble valgt inn på Stortinget i 2005.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kvotering er et ypperlig virkemiddel for å jevne ut kjønnsbalansen i arbeidslivet. Kjønnskvotering handler ikke om å velge inn en kvinne som er dårligere kvalifisert enn en mann. Eksempelvis handler det om å gi godt kvalifiserte kvinner samme mulighet som menn med tilsvarende kvalifikasjoner i mannsdominerte felt - vise versa for menn som vil inn i kvinnedominerte yrker. Kjønnskvotering gjelder begge kjønn.

No shit, dette er jo omtrent barneskolepensum som vi får trødd inn kjeften alle mann her i Norge på høyde med tvangsforing av gjess til foie gras. Jeg synes det er BS fra ende til annen, man har fritt valg av studier i den moderne verden vi har i dag, arbeidslivet er mer eller mindre fritt for diskriminering (jada, ingen regel uten unntak) og sliter man med mannsdominerte styrerom så er det rett og slett fordi det er lite talentfulle damer på det tidspunktet i bransjen, som rett og slett ikke passer inn der. Jeg går selv et mannsdominert studie og har jobbet i mannsdominerte arbeidsmiljøer (OG har mannsdominerte interesser) så jeg er overhodet ikke fremmed for å sitte som alene jente med en haug menn. Både menn i aldersgruppen 20-30, 30-40, 40-50 og 50-60. Aldri om jeg har opplevd å føle meg ekskludert, utelukket eller utsatt for en eneste kjønnsdiskriminerende kommentar. Tvert i mot er jeg mer kjønnsdiskriminerende med selvironi mot meg selv enn mannfolka akkumulert over hele tidsrommet har vært mot meg.

Og ikke minst vice versa for mannfolka.

Kjønnskvotering er gammeldags og diskriminerende i seg selv, mener jeg. Det skaper ukomfortable situasjoner og interne gnisninger når damer skal presses inn på styrerom fullstendig uten kunnskap om emnet - og vice versa hvis menn skvises inn på goodwill i stedet for kunnskap. Vi er kommet så langt at menn er barnehageonkler og damer er adm.dir i konserner. Damer kan være bilmekanikere og menn kan være fantastiske sykepleiere, frisører og hjemmeværende de og.

Og ikke minst - noe som alltid blir dratt inn i dette gnellet om likestilling. Studietall som viser at til tross for at norge er likestilt så er det overvekt av jenter som velger sykepleier og overvekt av gutter som velger fysikk. SO WHAT? Hvorfor må vi endre på noe når folk har et 100% fritt valg? Hvorfor skal det være politisk korrekt å la gutter gå med rosa glitrende votter, men om de bare vil leke med biler og være brannmann i tradisjonens tro så setter alle moderne mødre paleo-dietten sin i vranghalsen? Man blir så innmari åpen for alt at huet detter ut og man er like vrangsynt bare andre veien. La folk velge selv, og skape sin egen kunnskap. La de vokse til styrerommet og oppleve å få jobben pga SINE KUNNSKAPER - ikke pga det kjønnet de ble født med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter bare fordi denne skal inneholde intet mer enn et vakkert bilde av to flotte damer som overhodet ikke har blitt kvotert inn, men som har jobba og fått sine plasseringer i samfunnet på bakgrunn av kompetansen sin. Demokratisk stemt inn. De stråler! :)

1375195_10153335028200247_1795300765_n.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til del to er det ditt syn.

At det er interessante valg av ministere? Ja, helt klart mitt syn. Vi får håpe jeg tar like feil i mitt syn som du gjør i ditt når du følte at Norge ble kjørt på dunken av rødgrønn regjering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leste du det? Står det noe mer konkret om økning av egenandel?

Nå har ikke de blåblå kommet med sitt reviderte statsbudsjett ennå, men det ville ikke forundre meg om de vil øke egenandelen og frikortgrensen ytterligere. Samt kutte ut noen av særreglene for enkelte pasientgrupper - de har prøvd seg på det før..

http://www.regjeringen.no/pages/38489356/PDFS/PRP201320140001GULDDDPDFS.pdf

3.8

Helse- og omsorgsdepartementet (side 36) i innledningen. Det står ikke noe mer, derfor jeg stusset litt og lurte på om du visste, men jeg tolker det i hvertfall dithen at de kommer til å prøve seg på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er interessante valg av ministere? Ja, helt klart mitt syn. Vi får håpe jeg tar like feil i mitt syn som du gjør i ditt når du følte at Norge ble kjørt på dunken av rødgrønn regjering :)

De hadde 8år og gjøre noe på, at jeg følte norge ble kjørt på dunken på bakgrunn av 8 års erfaring kan da ikke avskrives som det samme som å ha en mening om ministere etter et par timer og på bakgrunn av all den dritten mediene har klart å skrape opp på de få timene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...