Gå til innhold
Hundesonen.no

Politikk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Tikka inn en spørreundersøkelse fra InFact her på telefonen nå. "Hvilket parti stemte du på ved stortingsvalget" - "hvilket parti ville du stemt om det var stortingsvalg i morgen". Gjorde mitt for å unngå krigsoverskrift i mårra "JÄVLAR NÅ VIL IKKE FOLKET STEMT BLÅTT OM DET VAR VALG I MORGEN BUWAUAJAÆÆÆÆÆ CAPTIAL CAPITAL WHITE ON BLACK BOLD WRITING". Nå er det sagt, bare vent, det kommer garantert. Så forutsigbare er møkka-avisene i Norge.

Ærlig talt Kanger, nå synes jeg du er litt ensidig i ditt avishat. De rødgrønne har da virkelig fått sin del av fete typer i negativ forstand de også. Hva med etter 22. Juli f.eks.? "Sykehuskrisene"? Antall drepte i trafikken - alt de rødgrønnes feil som har satset på feil veier, fartsgrenser, tollsatser på importerte biler og jeg vet ikke hva. Det ligger i tabloidenes natur å henge ut, kritisere og overdrive negative elementer, og sånn har det også vært de siste åtte årene. Du har et poeng, det er en overvekt av venstreorienterte journalister i de største avisene i Norge, men jeg mener at det på langt nær er så ensidig som du vil ha det til.

"Andelen SV’ere (blant norske journalister), som var en tredel omkring 2003 og 2005 er riktignok halvert, i takt med partiets nedgang i meningsmålingene. Til gjengjeld eksploderte Venstre-andelen i 2008, til 20 prosent. Arbeiderpartiet er også overrepresentert blant journalistene, og nesten halvparten av redaktørene stemmer AP. Dette fremgår av målinger fra Norsk Respons. Høyrefolk er litt underrepresentert, men den store forskjellen mellom folkemeningen og journalistene er at det nesten ikke finnes FrP’ere i pressen." (Fra artikkel i Minerva).

For øvrig er jeg enig i at det er viktig med alternative selvstendige aviser, og må jo si det er synd at det ønskes kutt i støtten til disse. Vi trenger de små også, som kommer med andre vinklinger på sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 437
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er blodig urettferdig at en mann ikke har noe bestemmelsesrett over sitt ufødte barn, uten tvil. Men sånn må det bare være. Her er det biologien som har bestemt for oss rett og slett, og før en ma

Eller nekte å gi krisehjelp til homofile/muslimer/jøder, tenk om det strider i mot min moralske overbevisning? Nei, helsepersonell kan ikke holde på sånn. Enkelt og greit. Vi har pliktet oss gjenno

#Minkropp Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette bloggin

Guest Kåre Lise

Tikka inn en spørreundersøkelse fra InFact her på telefonen nå. "Hvilket parti stemte du på ved stortingsvalget" - "hvilket parti ville du stemt om det var stortingsvalg i morgen". Gjorde mitt for å unngå krigsoverskrift i mårra "JÄVLAR NÅ VIL IKKE FOLKET STEMT BLÅTT OM DET VAR VALG I MORGEN BUWAUAJAÆÆÆÆÆ CAPTIAL CAPITAL WHITE ON BLACK BOLD WRITING". Nå er det sagt, bare vent, det kommer garantert. Så forutsigbare er møkka-avisene i Norge.

Selvfølgelig kommer dette. Det er standard prosedyre etter valg, det er velgerne som gjør dette, ikke møkka-avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nu må æ si som samboern min bruka å si til mæ etter æ har lagt ut langt og lenge om ka, kordan og koffør:

"Slapp av, æ satt det bare på spissen"

:D

(Noe har jo disse mannfolka rett i :P )

Viktig med litt spiss-setting;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt i arbeidsledighetstiltak - Fantastisk, Det er tullete at vi skal bruke flere hundre millioner på ett moralsk sprørsmål om at folk skal opp om morran. Disse tiltakene er Plukke søppel,Klippe gress og som søskenbarnet mitt var en del av, Være med sjefen til Sverige å handle mat. DETTE er tiltakene som er SÅÅÅÅÅ farlig om vi kutter i. De gir folk NULL grunn til å ansette deg, Tvert imot blir man ansett som samfunnets taper. Dette gjør at folk som heller burde vært utplassert eller plassert på kurs/skole ALDRI blir attraktive arbeidstakere.

Som en som jobber i NAV må jeg si at jeg blir litt provosert. Veldig få tiltak går ut på at folk plukker søppel, klipper gress ol. Disse tiltakene er som regel ikke "arbeidsledighetstiltak", men noe de som mottar sosialhjelp må gjøre. Dette gjelder særlig ungdom for at de ikke skal snu døgnrytmen, bare spille tvspill ol. Det er viktig at ungdom som dropper ut av vgs og arbeid ikke blir stillesittende.

Resterende tiltak som NAV er med på er praksisplasser (viktig at folk får arbeidserfaring) og kurs av diverse slag.

Syns @Aya har mye bra i innlegget sitt om arbeidsmarkedet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å sende inn klage til PFU på saker som denne: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10153157

For den undergraver ALT som har med god journalistikk å gjøre. En journalist skal ikke skape føringer for hva som er rett eller galt, en journalist skal informere. I denne artikkelen renner journalistens egne mening så igjennom at det nesten fosser i mot deg som en hageslange sikta rett i auan på deg. Trist at Norge er der...

Hvilke regler er det som sier at "god journalistikk" er apolitisk og nøytral? Det står ingenting om det i Vær varsom-plakaten. Journalistikkens oppgave er å opplyse, ikke informere. Opplysning er politisk og kritisk av natur, og journalistikken har alltid hatt en politisk oppgave. Den skal derimot være uavhengig, men det er noe annet.

Nå leser jeg riktig nok kun tre aviser i Norge, og to av de er høyrevridde (Klassekampen, Aftenposten, og Dagens Næringsliv er de eneste lesverdige avisene i Norge, samt regionavisen Bergens Tidende). Jeg bryr meg om kvalitet, og er bevisst på avisenes historie og politiske plattform. At VG og Dagbladet suger har ingenting med at de har venstrevridde journalister å gjøre. Det har med at det er noen skikkelige drittaviser som først og fremst er ute etter å selge nyheter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke regler er det som sier at "god journalistikk" er apolitisk og nøytral? Det står ingenting om det i Vær varsom-plakaten. Journalistikkens oppgave er å opplyse, ikke informere. Opplysning er politisk og kritisk av natur, og journalistikken har alltid hatt en politisk oppgave. Den skal derimot være uavhengig, men det er noe annet.

Nå leser jeg riktig nok kun tre aviser i Norge, og to av de er høyrevridde (Klassekampen, Aftenposten, og Dagens Næringsliv er de eneste lesverdige avisene i Norge, samt regionavisen Bergens Tidende). Jeg bryr meg om kvalitet, og er bevisst på avisenes historie og politiske plattform. At VG og Dagbladet suger har ingenting med at de har venstrevridde journalister å gjøre. Det har med at det er noen skikkelige drittaviser som først og fremst er ute etter å selge nyheter.

Nå står det ikke et ord om at det var en venstrevridd artikkel, bare en møle-elendig artikkel, Marjan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og titter litt på Aftenposten nå. Og de snakker om skattelette. Og ganske interessant hvor stor forskjell det er i skattelettet etter inntekt. Alle får skattelette på 0.5% eller mindre, så sant man ikke tjener over 2 mill. Da får man skattelette på 1.1%.

Jeg vet at jeg har stemt fullstendig feil i år, og jeg kommer ikke til å stemme det en gang til. For meg var det kun et tema som var interessant i år, og det var egenandelen på bolig. Men det ser ut som om de ikke kommer til å holde det løftet heller, av alt mulig annet de lover og ikke holder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på radioen nå at de 10 rikeste i Norge får skattelette på til sammen 47 millioner. Olav Thon alene får skattelette på 10 millioner. Heia blåblå...

Hadde prosentene stemt med alle inntektsgrupper, så hadde jeg egentlig ikke brydd meg sånn sett. Evt hatt høyere prosent på de lavere inntektsgruppene. Men når det er over en prosents forskjell fra de som tjener 2 mill, til de under, så er det veldig skjevfordelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prosentene stemt med alle inntektsgrupper, så hadde jeg egentlig ikke brydd meg sånn sett. Evt hatt høyere prosent på de lavere inntektsgruppene. Men når det er over en prosents forskjell fra de som tjener 2 mill, til de under, så er det veldig skjevfordelt...

Ja, så klart. :) Setter det litt i perspektiv når gjennomsnittsfamilien sitter igjen med en skattelette på ca. 3000 kr (i følge Siv selv). Da er det noe som ikke stemmer. Nå synes jeg forsåvidt uansett at det er en feilprioritering å kutte skatter jeg da, men det skjevheten gjør det enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så klart. :) Setter det litt i perspektiv når gjennomsnittsfamilien sitter igjen med en skattelette på ca. 3000 kr (i følge Siv selv). Da er det noe som ikke stemmer. Nå synes jeg forsåvidt uansett at det er en feilprioritering å kutte skatter jeg da, men det skjevheten gjør det enda verre.

Gir ikke mye mer å rutte med per månde nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som jobber i NAV må jeg si at jeg blir litt provosert. Veldig få tiltak går ut på at folk plukker søppel, klipper gress ol. Disse tiltakene er som regel ikke "arbeidsledighetstiltak", men noe de som mottar sosialhjelp må gjøre. Dette gjelder særlig ungdom for at de ikke skal snu døgnrytmen, bare spille tvspill ol. Det er viktig at ungdom som dropper ut av vgs og arbeid ikke blir stillesittende.

Resterende tiltak som NAV er med på er praksisplasser (viktig at folk får arbeidserfaring) og kurs av diverse slag.

Syns @Aya har mye bra i innlegget sitt om arbeidsmarkedet :)

Jobber i feltet jeg også, og har de samme tankene som deg. Godt innlegg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på radioen nå at de 10 rikeste i Norge får skattelette på til sammen 47 millioner. Olav Thon alene får skattelette på 10 millioner. Heia blåblå...

Olav Thon gir tilbake så det holder. For det første har Olav Thon bestemt at hele hans formue skal gå til samfunnsnyttige formål når han dør. http://www.na24.no/article2194647.ece

"Thon har en gigantformue anslått til å være om lag 21 milliarder kroner, men Thon vil ikke røpe hva pengene konkret skal gå til.

- Pengene vil ikke gå til privatpersoner eller private formål. De vil komme fremtidige generasjoner til gode"

Thon har gitt og gir fra seg penger hele tiden. Et kjapt søk på "olav thon gir bort" gir mange treff. Alt fra 200,000 til Vesterålen Turlag til flere millioner til andre veldedige formål. Det er så innmari smålig å hakke på dem, når de faktisk gir og gir så de kan. Trond Mohn er også et eksempel på en rik bergenser som bl.a har gitt 100 millioner til Universitetet i Tromsø og flere millioner kroner til Tromsø IL (fotballlaget). Men det er vel grusomt at disse menneskene må betale noen få prosenter mindre i skatt, når de uansett gir tilbake til samfunnet. Igjen, det er noe med å bare fokusere på det negative? :( I stedet for å sitte her, sjalu og surmulende og sutre over at noen som er stinn av penger får marginal reduksjon i skattenivået for at andre mennesker som ikke tjener like mye, men allikevel en slant, skal få litt mindre skatt å betale. For mamma betyr det forskjellen på å kunne ha huslån eller ikke, for Olav Thon er det knapt en rørelse på kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Gi skattelette til de som trenger det, ikke til mangemillionærene...

Da må man vel strengt tatt innføre noe sånn som skattelette opp til…. hvor? Og innføre en øvre grense, hvor skatten begynner å øke igjen. Hvem avgjør hva som er for mye inntekt per år? Er gründeren som drar inn 1 mill i året for rik? Han som jobber offshore med overtid, risikotillegg og ubekvem arbeidstid som kanskje bikker 1,3 mill / året? Skal han straffes fordi vi synes han tjener for mye per år? Eller er det da enklere å bare ha formueskatt for disse slemmingene. Men så arver du kanskje 2 millioner fra pappa. Fortjener du da å betale like mye i formueskatt som alle andre?

….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo allerede i dag differensiert skatt, så det hadde nok latt seg gjennomføre. Det samme gjelder formueskatten. I dag kan du ha formue, men dersom du har mer enn 870 000,- i formue må du begynne å skatte av det. Så ja, det går an å sette tak på hvem som skal betale mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo allerede i dag differensiert skatt, så det hadde nok latt seg gjennomføre. Det samme gjelder formueskatten. I dag kan du ha formue, men dersom du har mer enn 870 000,- i formue må du begynne å skatte av det. Så ja, det går an å sette tak på hvem som skal betale mer enn andre.

Det var ikke det jeg spurte om, men hvordan vi skal sette skillet mellom "slemme rikinger", "fattige arvinger", "hardtarbeidende ærlige sjeler" og "sløve slabbiser som er født inn i konsernet"….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er heldigvis ikke politiker, så det slipper jeg å komme med en løsning på. Men dersom man setter en grense (som man har gjort i dag) blir ingen slemme eller snille. Da forholder man seg til økonomiske fakta, uten å sette stempler på folk. Jeg driter i de to millionene man har på konto kommer av hardt arbeid eller arv. Vi er avhengige av at alle deltar etter evne i et velferdssamfunn.

Det jeg vet er at JEG syns det er unødvendig at de rike får haugevis av kroner i skattelette, mens "folk flest" (som Siv sa ettusennihundreogførtiganger i løpet av talen sin) får smuler. For min del er det viktigere at skoler, helsevesenet og velferden blir bygd opp og ikke ned. Bruk heller de stusselige 2000 jeg tror jeg får i skattelette til noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det burde jo være så lett at alle fikk noen lunde samme skattelette i prosent. Ikke skille i over en prosent fra om man tjener 2 mill i året eller ikke. Det er svært få som merker at de får 300 kr i skattelette akkurat, og det er få det vil utgjøre en kjempestor skille på.

Nei. Høyre har fått min siste stemme. Enkelt og greit. Og jeg kommer til å stemme rødgrønt igjen neste år. Noe "hjelp" inn på boligmarkedet får jeg ikke av en blå regjering, selv om de har masa om det i en evighet om hvor urettferdig ting har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er heldigvis ikke politiker, så det slipper jeg å komme med en løsning på. Men dersom man setter en grense (som man har gjort i dag) blir ingen slemme eller snille. Da forholder man seg til økonomiske fakta, uten å sette stempler på folk. Jeg driter i de to millionene man har på konto kommer av hardt arbeid eller arv. Vi er avhengige av at alle deltar etter evne i et velferdssamfunn.

Det jeg vet er at JEG syns det er unødvendig at de rike får haugevis av kroner i skattelette, mens "folk flest" (som Siv sa ettusennihundreogførtiganger i løpet av talen sin) får smuler. For min del er det viktigere at skoler, helsevesenet og velferden blir bygd opp og ikke ned. Bruk heller de stusselige 2000 jeg tror jeg får i skattelette til noe fornuftig.

Da er vi grunnleggende uenig. Hvis jeg arver 1 million er det faktisk min arv. Det er ikke samfunnets penger. Det er mine, fordi et menneske ønsket å gi de til meg. Pengene kommer tidsnok tilbake til samfunnet gjennom f.eks boligkjøp, matkjøp eller kjøp av bil eller andre produkter/tjenester. Men i sin form er det faktisk mine penger. Et samfunn kan ikke basere seg på at alle skal ha det likt, Nord-Korea og Cuba med sine kommuniststyrer er jo ikke akkurat foregangsland i verden ;)

@Nirm, høyre og frp har vært i regjering i knapt 2-3 uker, og har overtatt en regjeringsplan for økonomien fra de rødgrønne. Jeg stiller meg overrasket over hvor kjapp du er til å avskrive alt. Magic shit doesnt happen in a night, liksom. Folk hyler og skriver om løftebrudd og kameler som svelges, hva f*** er det egentlig man forventer? Alle valgløfter kan da UMULIG oppfylles i løpet av en natt?

Hvis du overtar ei omplasseringsbikkje har den baggasje med seg. Du skal få den rehabilitert, men det tar sure as f*ck ikke 1 uke å fikse den til tipp topp stand. Betyr det at du har ljugd ang hva du skulle gjøre med den? Nei, det betyr bare det det faktisk er: man overtar noe dritt som man må vaske rent. Det kan faktisk ta tid. Fatter ikke hva slags verdenssyn man har om man forventer alt skal endres på et knips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...