Gå til innhold
Hundesonen.no

Politikk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

My thoughts exactly.

Og apropo tarvelige mennesker, jeg kjenner jeg blir litt lei meg når jeg ser hvordan Sør-Afrika fremstiller seg selv under minneseremonien til Nelson Mandela. Her skal man minnes en stor mann, med så utrolig mange gode mål og meninger - også blir minneseremonien preget av buing og man ser politiske protester - i tillegg til denne skandalen med døvetolken som åpenbart ikke fikk jobben pga evner. Trist at man ikke bare kunne samlet seg om Nelson Mandela og gjort det på en ordentlig måte.

Noe å sammenlikne? :no:

Synd om det bare er buing, politiske protester og denne tolken du fikk med deg. Jeg fikk nå med meg en del mer, riktignok holdt lite av det vestlig standard men arrangementet som helhet går nok ned i historien som noe helt annet enn hva du beskriver. De politiske forholdene tatt i betrakting ville det og vært rart om alt sku blitt fremstilt rosenrødt. For det er det jo ikke, til tross for alt som er skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 437
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er blodig urettferdig at en mann ikke har noe bestemmelsesrett over sitt ufødte barn, uten tvil. Men sånn må det bare være. Her er det biologien som har bestemt for oss rett og slett, og før en ma

Eller nekte å gi krisehjelp til homofile/muslimer/jøder, tenk om det strider i mot min moralske overbevisning? Nei, helsepersonell kan ikke holde på sånn. Enkelt og greit. Vi har pliktet oss gjenno

#Minkropp Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette bloggin

Noe å sammenlikne? :no:

Synd om det bare er buing, politiske protester og denne tolken du fikk med deg. Jeg fikk nå med meg en del mer, riktignok holdt lite av det vestlig standard men arrangementet som helhet går nok ned i historien som noe helt annet enn hva du beskriver. De politiske forholdene tatt i betrakting ville det og vært rart om alt sku blitt fremstilt rosenrødt. For det er det jo ikke, til tross for alt som er skjedd.

Hehe, herregud Snusken, jeg sa ikke det var det det skulle gå ned i historiebøkene som. Jeg mener selvfølgelig at det var synd at slike ting forekom overhodet, i tillegg til alt det andre. Og ja, det går an å sammenlikne fordi begge tilfellene inkluderer mennesker som framfor å samles om én konkret god sak, heller velger å gjøre politisk krussedull på det. Det er den småligheten og sneverheten om å heller være negativt irritert fokusert, framfor å fokusere på det positive. Gåtta banen så negativt man skal tolke alt da, sånn apropo.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gåtta banen så negativt man skal tolke alt da, sånn apropo.... :)

Ja sånn apropo din tolkning av minnestunden i sørafrika? Litt av en sammenlikning forøvrig. :D

Nå har vel jeg og skrevet at det er flott og fint at Thon gir bort noen slanter, jeg har bare påpekt at det er direkte feil å si at han gir bort alle 25 milliardene som overskriftene feilaktig jubler over.

Den eneste "grunnen" som står oppgitt som grunn, er at denne BI karen mener Thon er egoistisk som ikke gir direkte til veldedige organisasjoner men heller lar pengene gå til en stiftelse.

Det var vel ikke helt det han mente men mer at ideen bak måten han gjør det på som dyrker hans ego og sikrer hans ettermæle.

"Det Olav Thon gjør er at han sørger for at livsverket hans fortsetter som før når han dør og så skal det dryppe noen smuler til veldedige formål."

Og det er jo helt riktig, hvordan kan du mene noe annet? Fakta er at noen promille årlig vil gå til allmennyttige formål mens media skriver om milliardformuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: smålig. Olav Thon kunne gitt hele driten til familie og venner. Samfunnet kunne bare drømt om å sett ett rødt øre av dette. I stedet forvaltes pengene og kan skape en flerårig kasse hvor samfunnet kan få. Makan til smålighet, jeg blir rett og slett litt provosert over hvor kjip man kan være med medmennesker. Som en skreiv i kommentarfeltet:
"Jeg gremmes på vegne av Olav Thon og alle andre som måtte finne på å stikke fram hue for å gjøre noe positivt. Jeg synes oppriktig synd på nasjonen Norge som består av en så helt sinnsvak stor andel missunnelige syt-peiser som bruker en hver anledning til å tråkke andre ned i møkka, nær sagt uansett hva de gjør."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe annet sted i verden hvor folk ville klagd over at noen gir ut store millionbeløp til veldedighet og forskning hvert år? Syns det er meget spesielt at noen i det hele tatt har anstendighet til å klage over at det ikke blir gitt ut mer. Enda mer spesielt er det å klage over at de heller vil ha 25 milliarder up front, istedenfor å sikre arbeidsplasser og likviditeten i selskapet.

Hvis jeg klager på noe, så er det over hyllesten av det Thon gjør. Å samtidig påpeke at Thon gjør dette av egoistiske grunner og samtidig lurer seg unna skattesystemet, er ikke klaging. Det er påpeking av fakta.

Thon har gjort en del bra, men er ingen helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg klager på noe, så er det over hyllesten av det Thon gjør. Å samtidig påpeke at Thon gjør dette av egoistiske grunner og samtidig lurer seg unna skattesystemet, er ikke klaging. Det er påpeking av fakta.

Thon har gjort en del bra, men er ingen helgen.

Hvem har sagt han er en helgen? Hvem "hyller han"? Det er jo rett og slett små stråmanner du fant på nå, for alt man har gjort er å poengtere at Olav Thon gir penger til veldedighet og almenn interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt han er en helgen? Hvem "hyller han"? Det er jo rett og slett små stråmanner du fant på nå, for alt man har gjort er å poengtere at Olav Thon gir penger til veldedighet og almenn interesse.

Thorbjørn Røe Isaksen: «Olav Thon gir bort formuen sin. You go guy!»

Knut Olav Åmås: «Et strålende eksempel på å vise samfunnsansvar!»

Dagbladet: «Tidenes julenisse»

Mens rektor ved UiO sier Thon «kan gå inn i rekken av store filantroper.»

Dette er hyllest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klargjøre. Folk skal, til en viss grad, kunne gjøre hva de vil med pengene sine. Thon gjør ingenting "galt" i den forstand. Jeg reagerer på at dette møtes med hyllest fordi man da har misforstått veldig om man mener denne handlingen fører til at mer penger kommer det norske samfunnet til gode. Det er verken mer eller mindre som kommer samfunnet vårt til gode, men i utgangspunktet er det heller mindre. Det er også en fallitterklæring mot det norske samfunnet og velferdsstaten vi har bygget opp, Thon ytrer med dette en viss mistillit til hvordan norske skattepenger brukes. Det syns jeg er negativt og lite verdig en hyllest. Pengene forblir på private hender. Noen syns dette er bra (Røe Isaksen og Åmås), mens andre syns det er mindre bra (jeg, blant annet). Thon kunne gitt penger tilbake til samfunnet på veldig mange måter, og jeg tror ikke dette er den beste måten hvis intensjonen var å investere i naturvitenskapelig og medisinsk forsnkning—50 millioner i året er naturligvis ingenting i denne sammenhengen, det er ikke mer enn Thon per i dag betaler i skatt.

Sparer 70 millioner, slipper å betale formueskatt, og folk kaller det en gave... høl i hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, sorry dette gidder jeg ikke kverulere videre på. Hvis man har så innmari lyst å sitte og surke for at samfunnet får millioner fra en person som har tjent egne penger så får man gjøre det. Jeg veit å sette pris på penger til forskning, det betyr ufattelig mye. Og hvis penger også går til sykehus og forskning på f.eks kreftforskning kan det ikke bli bedre. Gudd nait.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til noe litt viktigere enn en manns private pengebruk, her er en kampanje jeg mener det er verdt å skrive under på:

http://action.sumofus.org/a/mining-costarica/8/2/?sub=fb

Ikke at en underskrift betyr mye, men det kan hjelpe å spre slike saker. Dessverre er det blitt slik at multinasjonale selskaper tror de eier verden, og går frem akkurat som de selv lyster hvis de blir talt imot. Fattige land har ingenting å stille opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...