Gå til innhold
Hundesonen.no

Politikk


Hermes
 Share

Recommended Posts

Spennende å se hva slags endringer som kommer nå med ny regjering. Ikke minst hva som er valgflesk og hva som er valgløgner.

For tiden er det boligpolitikken som er min store sak. Og jeg håper at de tar til vett og setter ned egenandelen nå...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 437
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er blodig urettferdig at en mann ikke har noe bestemmelsesrett over sitt ufødte barn, uten tvil. Men sånn må det bare være. Her er det biologien som har bestemt for oss rett og slett, og før en ma

Eller nekte å gi krisehjelp til homofile/muslimer/jøder, tenk om det strider i mot min moralske overbevisning? Nei, helsepersonell kan ikke holde på sånn. Enkelt og greit. Vi har pliktet oss gjenno

#Minkropp Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette bloggin

Jeg synes det er maks ironisk at Krf og Venstre jubler over "fattigdomsavtalen" de har fått gjennomslag for når Høyre og Frp har som mål for å kutte kraftig i overgangsstønaden (fra 3 til 1 år) samt kutte i inntektssikring til enslige forsørgere og uføre. Har de ikke skjønt at fattige barn er fattige fordi foreldrene er fattige...?

Det er ikke så innmari lett å kvalifisere til nytt arbeid på et år, når de fleste utdanninger tar 3 år å fullføre, hvertfall med helsehindringer, og eneomsorg for barn i tillegg.

Og jeg gleder meg til å se hvilke NAV ordninger de unge uføre må gjennom for å beholde en redusert trygd. Dette kan bli moro.. :rolleyes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte? Hvilke verdier?

Kristendommen sto sterkt i landet i den perioden landet fikk sin grunnlov, både på godt og vondt. Jeg har selv ingen sterke meninger om akkurat dette temaet annet enn jeg synes synd på de som underviser i faget som IGJEN må forholde seg til ny læreplan. I tillegg så er jeg sjuk og huet virker ikke så jeg har ingen intensjoner om å diskutere noe som for meg er såpass irrelevant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen sto sterkt i landet i den perioden landet fikk sin grunnlov, både på godt og vondt. Jeg har selv ingen sterke meninger om akkurat dette temaet annet enn jeg synes synd på de som underviser i faget som IGJEN må forholde seg til ny læreplan. I tillegg så er jeg sjuk og huet virker ikke så jeg har ingen intensjoner om å diskutere noe som for meg er såpass irrelevant :)

Det er helt fair enough, Line. :) Jeg har ikke noe ønske om å sette deg fast heller. Men jeg er opprktig nysgjerrig på dette, fordi det sies hele tiden at Norge er et kristent land bygget på kristne verdier. Da lurer jeg på hvilke verdier man snakker om så er så unikt kristne.

Det er litt ironisk at vi spiser ribbe til jul, sant? Eller at det heter "jul" i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei som vokste opp med kristendom som fag, så skjønner jeg ikke helt at det skal være noen big deal at 55 % av religionsfaget skal handle om kristendom. Jeg er faktisk helt enig med Kangerlussuaq her, uten at jeg kaller meg personlig kristen eller "ber og sånt". Hva eksakt er galt med å fokusere på kristne verdier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så mye med kristne verdier å gjøre, ei heller kristendommen som religion. Det har noe med signalene man sender ut når én spesifikk religion får ta hovedsetet i religionsundervisningen. Da sier man at den religionen er viktigere enn de andre, og i et land hvor det skal være et skille mellom stat og religion så bør man ikke si slike ting gjennom den offentlige skolen. Man gjør noe med det skillet. At kristendommen har vært en del av Norges religionshistorie kan man da virkelig undervise på en god måte uten at det trenger å oppta 55% av undervisningen.

Jeg synes Marjan sa det bra jeg.

Men nå følger jeg Lines fotspor inn i senga.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, hva for slags grusomme signaler sender man ut når man vil ha 55 % kristendomsundervisning da? I don't see it.

Jeg syns forøvrig ikke det er mer ironisk at vi spiser ribbe på julaften enn at vi spiser pizza Grandiosa. Det er visst ikke helt uvanlig lenger det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om "seieren" for amnesti for asylbarna, for alle som har lest avtalen er det jo klart at dette er et amnesti for langt færre barn en Krf gikk til valg for. Da Krf gikk til valg ville de ha et generelt amnesti, men de gått med på et veldig særskilt amnesti - for noen barn. Mer her: http://www.indregard.no/2013/09/30/et-hullete-amnesti/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig at selvstendig næringsdrivende også får noe som tilsvarer minstefradraget for vanlige lønnsmottakere,

ellers vil det bare bli enda mer ulønnsomt å drive for seg selv ettersom de vil øke minstefradraget :/
Det er litt surt å betale 80 000 mer i skatt i året enn lønnsmottakere, samtidig som man ikke får noen av rettighetene

som de har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.adressa.no/nyheter/politikk/valget/article8372511.ece#.UkwF7WYrjRk.facebook

Man vet man sliter som parti når man ikke har nok kompetente folk til å fylle statsrådpostene. :P:whistle:

Man vet media er venstrevridd når 99% av avisartikler er negative, kunnskapsløse oppgulp om partier man ikke liker. Det er omtrent like mye verdi i slike artikler som at jeg skulle skrevet en artikel om "min kjære Jensemann". Hadde dere tatt den seriøst? Hadde jeg hatt mye kunnskap om partiet? Nei, det hadde vært partisk hakking og mobbing.

Eneste forskjellen her er at "mobberne" har muligheten til å legge ut på forsiden av VG etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet media er venstrevridd når 99% av avisartikler er negative, kunnskapsløse oppgulp om partier man ikke liker. Det er omtrent like mye verdi i slike artikler som at jeg skulle skrevet en artikel om "min kjære Jensemann". Hadde dere tatt den seriøst? Hadde jeg hatt mye kunnskap om partiet? Nei, det hadde vært partisk hakking og mobbing.

Eneste forskjellen her er at "mobberne" har muligheten til å legge ut på forsiden av VG etc...

I alle dager..? Kildene er 3 Frp'ere - som sier sitat: Frp kan få problemer med å finne nok kvalifiserte folk til å bekle partiets statsrådposter. Så Frp driver med negativ kunnskapsløst oppgulp om sitt eget parti eller?

Jeg må si at jeg synes det er av stor nyhetsverdi at et regjeringsparti(!!) ikke har kvalifiserte folk til å sitte som statsråd. Det er bare noen av de viktigste stillingene vi har i demokratiet Norge - så om ikke dette er har nyhetsverdi da vet neimen ikke jeg hva som er det!

Seriøst.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok neimen ikke lang tid for Krf å gå til angrep på kvinners rett til selvbestemmelse..

Synes følgene av den nye avtalen som gir leger rett til å reservere seg mot å henvise til abort, assistert befruktning og til å skrive ut p-piller blir forklart godt i denne artikkelen. http://maddam.no/2013/10/spar-meg-for-hoye-herrer-og-ren-moral/

Jeg er jammen glad jeg ikke er en 16 årig jente som bor i utkantNorge og trenger p-piller eller abort for den saks skyld...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok neimen ikke lang tid for Krf å gå til angrep på kvinners rett til selvbestemmelse..

Synes følgene av den nye avtalen som gir leger rett til å reservere seg mot å henvise til abort, assistert befruktning og til å skrive ut p-piller blir forklart godt i denne artikkelen. http://maddam.no/2013/10/spar-meg-for-hoye-herrer-og-ren-moral/

Jeg er jammen glad jeg ikke er en 16 årig jente som bor i utkantNorge og trenger p-piller eller abort for den saks skyld...

Jeg er så enig. Den avtalen er noe av det verste jeg har sett av politiske endringer de siste årene, og jeg kan ikke fatte og begripe at to store partier som har gått til valg på "enkeltindividets frihet"-fanesak virkelig kan gå med på en sånn avtale! Men det er vel slik at legers frihet veier tyngre enn unge jenters frihet til å bestemme over egen kropp. Jeg SPYR! Nå er det på tide å engasjere seg kjenner jeg!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes følgene av den nye avtalen som gir leger rett til å reservere seg mot å henvise til abort, assistert befruktning og til å skrive ut p-piller blir forklart godt i denne artikkelen. http://maddam.no/2013/10/spar-meg-for-hoye-herrer-og-ren-moral/

Det er helt utrolig. Abort er en lovlig medisinsk prosedyre, det samme med assistert befruktning, p-piller er et lovlig medikament. Legens moralitet skal ikke stå i veien for pasientens ønsker, moralitet og kroppslig autonomi. Det er alltid pasienten som skal stå i sentrum på legekontoret.

Jeg grøsser over dette. Jeg synes helt oppriktig at det er skummelt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig. Abort er en lovlig medisinsk prosedyre, det samme med assistert befruktning, p-piller er et lovlig medikament. Legens moralitet skal ikke stå i veien for pasientens ønsker, moralitet og kroppslig autonomi. Det er alltid pasienten som skal stå i sentrum på legekontoret.

Jeg grøsser over dette. Jeg synes helt oppriktig at det er skummelt.

Jeg er helt enig. Det skremmer meg veldig!! Allerede bare tre uker etter overstått valg, det vitner om en lystig utvikling ja ... Det spøker om USA-tendenser og fundamentalisme. Usj. Beklager kort svar, jeg har allerede rast fra meg i akkurat nå når det gjelder denne spesifikke saken :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig. Den avtalen er noe av det verste jeg har sett av politiske endringer de siste årene, og jeg kan ikke fatte og begripe at to store partier som har gått til valg på "enkeltindividets frihet"-fanesak virkelig kan gå med på en sånn avtale! Men det er vel slik at legers frihet veier tyngre enn unge jenters frihet til å bestemme over egen kropp. Jeg SPYR! Nå er det på tide å engasjere seg kjenner jeg!

Det er helt utrolig. Abort er en lovlig medisinsk prosedyre, det samme med assistert befruktning, p-piller er et lovlig medikament. Legens moralitet skal ikke stå i veien for pasientens ønsker, moralitet og kroppslig autonomi. Det er alltid pasienten som skal stå i sentrum på legekontoret.

Jeg grøsser over dette. Jeg synes helt oppriktig at det er skummelt.

Ja det er faktisk til å grine av -hele greia. Med et pennestrøk er kvinner redusert til å måtte bukke og nikke og må ta en hel masse merarbeid og merbelastning i en prosess skal være enkel. Leger skal hjelpe de - ikke sette pasientene sine på en karusell for å finne en lege som føler det moralsk riktig å gi ut p-piller...! :gaah:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Mari! Jeg var bare for frustrert til å tenke riktig :P Her er innleggene som omhandler den saken, vi kan fortsette diskusjonen her hvor den hører hjemme!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10152354 Fy søren. Ikke en måned siden valget engang, og det er tatt et klart steg tilbake i utviklingen av kvinners rettigheter over egen kropp. Jeg blir kvalm! Ikke at dette i seg selv nødvendigvis vil ha så store innvirkninger på enkeltpersoner, men det gir meg mareritt om hva som kan komme ... En seier for fanatikerne som kun går utover de svakeste - unge jenter som ikke vet hvordan de skal håndtere en vanskelig situasjon. USA-tendenser? *Grøss*

oh no :(:no:

:no: At KrF har noe som helst makt viser seg å være ganske katastrofalt. :(

Dette er faktisk bare trist. Honnør til venstre som står på sitt her.

Men da håper jeg virkelig at de også legger ut ett skjema så det kan sjekkes når man søker om fastlege om de har reservert seg mot å henvise eller ikke.

Stor tilbakesteg i selvbestemmelse dette :no:

Fy ****....

Jeg synes faktisk det er helt greit at når man skal ha retten til å velge abort selv, så skal andre mennesker og ha rett til å si at man ikke klarer det pga egen samvittighet. Akkurat som man skal respektere vegetarianere som ikke klarer spise kjøtt fordi man dreper dyr, for eksempel. Jeg er for at man skal ha fritt valg om abort, jeg er "så drøy" at jeg også vil ha muligheten til å teste barnet for funksjonshemminger og så velge abort. Disse mulighetene har vi enda i norge. Men at man ogdå som lege skal ha muligheten til å henvise til noen andre enn seg selv? Egentlig skulle det bare mangle. Det er et fåtall leger som føler det slik, la dem ha sine følelser. Samfunnet har det best om vi respekterer hverandre, og ikke overkjører hverandres meninger, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mitt siste svar, som ikke kom med i siteringsrunden.

Det handler ikke om at leger kan reservere seg mot å utføre abort, det synes jeg er HELT greit. Vi har alle hver våre overbevisninger, og jeg kan forstå at noen leger synes det blir vanskelig å aktivt utføre en abort. Det handler jo ikke om det her! Det handler om at fastlegen kan reservere seg mot å HENVISE jenter til en spesialist som så skal utføre aborten (i tillegg til at han da selvsagt kan nekte å henvise et par som sliter med å bli gravide på den naturlige måten for assistert befruktning, eller kan nekte å skrive ut resept på p-piller). Det er jo ikke et stort praktisk problem på større steder hvor man kan velge å bytte fastlege, selv om det i seg selv sikkert virker ganske uoverkommelig for en fortvilet femtenåring som ikke vet hvordan hun skal komme seg ut av en fryktelig vanskelig situasjon. Men i mange steder i utkantnorge er det milevis til nærmeste lege, for ikke å snakke om en ANNEN lege, dersom den første reserverer seg! Hvordan i alle land og riker skal en ung jente da klare å få en henvisning til abort før de 12 ukene er gått? Hvordan skal hun få resept på p-piller uten å måtte fortelle det til foreldrene sine, når hun kanskje vil bli avhengig av å bli kjørt langt for å komme til en lege som vil gi henne resepten? Dette er i mine øyne et vanvittig trist tilbakesteg i kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp! Jeg synes Trine Skei Grande sa det bra. "Venstres oppgave er å alltid være på de svakeste sin side. På et legekontor i en slik situasjon er det alltid den unge kvinnen som er den svakeste part."

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet media er venstrevridd når 99% av avisartikler er negative, kunnskapsløse oppgulp om partier man ikke liker. Det er omtrent like mye verdi i slike artikler som at jeg skulle skrevet en artikel om "min kjære Jensemann". Hadde dere tatt den seriøst? Hadde jeg hatt mye kunnskap om partiet? Nei, det hadde vært partisk hakking og mobbing.

Eneste forskjellen her er at "mobberne" har muligheten til å legge ut på forsiden av VG etc...

Mobbing? I alle dager? Det er jo kilder internt i FRP som har sagt det. Man kan jo spørre seg selv om det ikke er litt skummelt at ett parti nå skal inn i regjering, når tre separate personer innad i partiet ikke mener de har nok kompetente folk til å fylle statsrådspostene? Forøvrig sier det ingen ting om personene i FRP annet enn at de ikke er kvalifiserte til å sitte i statsrådsposter. Sier ikke at de er en gjeng med dumminger, eller lignende. Så hvordan du IKKE kan ta denne artikkelen seriøst skjønner jeg faktisk ikke. Eller sitter du på noen kunnskap om kandidatene til statsrådsstillinger som partiet selv ikke har??

Man vet man er høyrevridd når altså...!

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...