Gå til innhold
Hundesonen.no

Politikk


Hermes
 Share

Recommended Posts

  • Svar 437
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er blodig urettferdig at en mann ikke har noe bestemmelsesrett over sitt ufødte barn, uten tvil. Men sånn må det bare være. Her er det biologien som har bestemt for oss rett og slett, og før en ma

Eller nekte å gi krisehjelp til homofile/muslimer/jøder, tenk om det strider i mot min moralske overbevisning? Nei, helsepersonell kan ikke holde på sånn. Enkelt og greit. Vi har pliktet oss gjenno

#Minkropp Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette bloggin

Denne diskusjonen ble litt for het for mitt vedkommende, best jeg trekker meg ut.

Ok. Skal være seriøs. Jeg må innrømme jeg har ikke sett mye på nyheter siden valget, så jeg har egentlig ikke så mye å komme med. Det er vel ikke så mye å si enda heller? Det er vel ingen hemmelighet at jeg ikke er overbegeistret over utfallet (med unntak av at jeg gleder meg til god underholdning hvis en viss sminketilhenger kommer i regjering, det er iallefall en liten trøst midt i det hele).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bioteknologilovenevalueres.
Det
innføres
ikke
et
offentlig
tilbud
om
tidlig
ultralyd
eller
et
tilbud
om
NIPD-blodprøve
til
alle
gravide."

Får ikke til å kopiere uten at det ser retarded ut, men dette synes jeg hørtes litt spesielt ut. Er det KrF som har pressa igjennom anti-abort-greier, eller misforstår jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bioteknologilovenevalueres.
Det
innføres
ikke
et
offentlig
tilbud
om
tidlig
ultralyd
eller
et
tilbud
om
NIPD-blodprøve
til
alle
gravide."

Får ikke til å kopiere uten at det ser retarded ut, men dette synes jeg hørtes litt spesielt ut. Er det KrF som har pressa igjennom anti-abort-greier, eller misforstår jeg?

Det høres veldig ut som en KRF fanesak som er formulert slik at Høyrevelgerene forstår at de likevel står fritt til å betale for tidlig ultralyd og NIPD blodprøve på det private markedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å kopiere uten at det ser retarded ut, men dette synes jeg hørtes litt spesielt ut. Er det KrF som har pressa igjennom anti-abort-greier, eller misforstår jeg?

Hvem ellers. Mer kristendom i skolen skulle de visst også ha fått til.

Ser ut som at Venstre og Krf har vunnet noen symbolsaker, så gjenstår det å se om det ble med det, eller om de faktisk kommer til å ha noen påvirkning på Høyre-Frp-regjeringen de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ellers. Mer kristendom i skolen skulle de visst også ha fått til.

Ser ut som at Venstre og Krf har vunnet noen symbolsaker, så gjenstår det å se om det ble med det, eller om de faktisk kommer til å ha noen påvirkning på Høyre-Frp-regjeringen de neste årene.

Må ærlig si jeg synes det er helt fantastisk at "RLE" forsvinner og "KRL"(e) kommer tilbake :) Med MINST 55% kristendom i undervisningen. Ah, så deilig det er med disse borgerlige, sett bort fra at jeg synes det er idiotisk å nekte oljeboring i Lofoten og vesterålen så er jeg så enig med denne samarbeidsplanen deres at det skinner i øya :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig si jeg synes det er helt fantastisk at "RLE" forsvinner og "KRL"(e) kommer tilbake :) Med MINST 55% kristendom i undervisningen. Ah, så deilig det er med disse borgerlige, sett bort fra at jeg synes det er idiotisk å nekte oljeboring i Lofoten og vesterålen så er jeg så enig med denne samarbeidsplanen deres at det skinner i øya :lol:

Hvorfor er det fantastisk??

EDIT: Jeg har liksom ikke oppfattet deg som noen som fronter kristendommens sak, men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda.... mer kristendom i skolen er jeg absolutt ikke for... nå er kirke og stat skilt, så ser ikke helt grunnen til at kristendommen skal få mer plass enn andre religioner?

Flott med oljeboringen da.

*flir* du og jeg kanger, vi er grunnleggende uenig politisk!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda.... mer kristendom i skolen er jeg absolutt ikke for... nå er kirke og stat skilt, så ser ikke helt grunnen til at kristendommen skal få mer plass enn andre religioner?

Flott med oljeboringen da.

*flir* du og jeg kanger, vi er grunnleggende uenig politisk!

Når ble kirke og stat skilt i Norge? Vi har da fremdeles en statskirke. Forøvrig så er det ikke helt fjernt at Frp er kliss enige med Krf på akkurat dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble kirke og stat skilt i Norge? Vi har da fremdeles en statskirke.

2012? Statskirken er da avviklet? Kirke og stat er skilt... http://www.nrk.no/nordland/mandag-avvikles-statskirken-1.8145631

"Den norske kirke (Dnk), tidligere også kalt statskirken, er det største trossamfunnet i Norge og inntil den 21. mai 2012 den offentlige religionen i Norge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det fantastisk??

EDIT: Jeg har liksom ikke oppfattet deg som noen som fronter kristendommens sak, men mulig jeg tar feil.

Jøss, har jeg ikke? :P Kanskje ikke, men jeg er kristen. Vokst opp i et kristent hjem og er både døpt og konfirmert kristent. Ber til gud, "og sånt" :) Det går an å være kristen uten å trøkke det på folk hele tiden, uten å være høyreligiøs og uten å tro på en kristenfundamentalistisk verden. Jeg vokste opp med KRL som et fantastisk fag, det kjedeligste jeg viste var når vi måtte ha "etikk-delen". For meg er Norge et kristent land, selv om andre er rivende uenig og har en attitude mot kristendommen som er helt ekstremt negativ uten at jeg forstår den nesten skarpe aggresjonen, derfor stemmer dette 100% med mitt "livssyn" :) Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skumlest avtalen, og så mye jeg likte. Spesielt at det blir en avklaring angående asylbarna og bedre behandlingstilbud for rusmisbrukere *liker*
Jeg er litt skuffet over at Venstre ikke blir med i regjering, men håper at de likevel får gjennomslag for mye de neste 4 årene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har jeg ikke? :P Kanskje ikke, men jeg er kristen. Vokst opp i et kristent hjem og er både døpt og konfirmert kristent. Ber til gud, "og sånt" :) Det går an å være kristen uten å trøkke det på folk hele tiden, uten å være høyreligiøs og uten å tro på en kristenfundamentalistisk verden. Jeg vokste opp med KRL som et fantastisk fag, det kjedeligste jeg viste var når vi måtte ha "etikk-delen". For meg er Norge et kristent land, selv om andre er rivende uenig og har en attitude mot kristendommen som er helt ekstremt negativ uten at jeg forstår den nesten skarpe aggresjonen, derfor stemmer dette 100% med mitt "livssyn" :) Enkelt og greit.

Men innfører vi kristendom i skolen så "trøkker" vi jo det på folk? De aller, aller fleste her i Norge er faktisk ikke kristne, så hvorfor i alle dager skal de måtte lære om kristendom noe mer enn noe annen religion?

EDIT: "Mer" kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men innfører vi kristendom i skolen så "trøkker" vi jo det på folk? De aller, aller fleste her i Norge er faktisk ikke kristne, så hvorfor i alle dager skal de måtte lære om kristendom noe mer enn noe annen religion?

Det er ditt syn, beklagelig at du føler det sånn. Selv om jeg lærer om kommunisme, fascisme, nazisme eller buddhisme på skolen har ingen av tingene blitt trøkka på meg. Å lære/lese om noe på skolen er ikke å få "trøkka" noe på deg. Jeg har aldri opplevd å få høre på skolen "dette er rett, dette er galt", kun historier, informasjon og lærdom. Det er informativt. Kristendommen er en del av norges historie, og at man bruker prosentvis mer tid på å se på kristendommen mer enn andre verdensreligioner er helt korrekt etter mitt syn. Å LÆRE om noe, er ikke det samme som å INDOKTRINERES eller å bli utsatt for MISJONERING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting imot kristendom. Mye imot blanding av stat og tro. Er politikken jeg er uenig i, ikke livssynet. Kjenner flere personlige kristne som også er for å skille stat og kirke.

Det. :)

Jeg ser på Norge som et sekulært land med religionsfrihet, ikke et kristent land. Religionslære er fint, at over halvparten dedikeres til én spesifikk religion er en uting. Kan man ta barnet sitt ut og heller ha livssyn eller whatever slik man kunne da jeg var lita?

Så mye har det påvirket min hverdag at jeg ikke har fått det med meg engang :lol:

Jeg tenker det sier litt om hvor lite kristent Norge egentlig er som land. :) For meg er det en bra ting.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt syn, beklagelig at du føler det sånn. Selv om jeg lærer om kommunisme, fascisme, nazisme eller buddhisme på skolen har ingen av tingene blitt trøkka på meg. Å lære/lese om noe på skolen er ikke å få "trøkka" noe på deg. Jeg har aldri opplevd å få høre på skolen "dette er rett, dette er galt", kun historier, informasjon og lærdom. Det er informativt. Kristendommen er en del av norges historie, og at man bruker prosentvis mer tid på å se på kristendommen mer enn andre verdensreligioner er helt korrekt etter mitt syn. Å LÆRE om noe, er ikke det samme som å INDOKTRINERES eller å bli utsatt for MISJONERING.

Nei, men nå praktiserer vi generelt separasjon av stat og religion i Norge, og jeg ser ikke helt hvorfor man skal lære MER om kristendom enn andre religioner. At vi er ett kristent land er jo faktisk ikke fakta i Norge i dag. Er vel mer muslimer enn praktiserende og troende kristne i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nå praktiserer vi generelt separasjon av stat og religion i Norge, og jeg ser ikke helt hvorfor man skal lære MER om kristendom enn andre religioner. At vi er ett kristent land er jo faktisk ikke fakta i Norge i dag. Er vel mer muslimer enn praktiserende og troende kristne i Norge?

For meg føles det helt korrekt, jeg tror ikke vi kommer oss noe nærmere. Jeg er selvsagt ikke for at kristendommen skal legge normative tråder på samfunnet, jeg er f.eks uenig i at vi ikke kan ha tidlig ultralyd eller tilby blodprøver for å se om barnet er funksjonshemmet - da jeg mener man som menneske har rett til å si at "nei, jeg ønsker ikke å bære et slikt barn fram". Dette bryter jo med et kristentfundamentalistisk syn.

For meg er kristendommen mer historikk, ikke en måte å leve livet på. Jeg synes det er en fascinerende fortelling i bibelen, jeg synes kristendommens påvirkning på europa (og norge) er utrolig interessant - det er disse tingene man lærer om på skolen. Man blir ikke fortalt at abort er fælt og fossiler er ljug liksom. Bare for å spesifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...