Gå til innhold
Hundesonen.no

Politikk


Hermes
 Share

Recommended Posts

#Minkropp

Minkropp.png

Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette blogginnlegget. Hensikten er å spørre den enkelte stortingsrepresentant: Vil du virkelig si ja til et vedtak som innskrenker norske kvinners rett til å få henvisning til assistert befruktning, abort eller få resept på ønsket prevensjon hos fastlegen sin? I så fall ber vi deg tenke deg om en ekstra gang - og stemme mot forslaget.

Heng dere med! :)

EDIT:

Jeg må bare legge til et sitat fra Marie Simonens kronikk "Det nye matriarkatet":

"Når fastlegen blir framstilt som den svake part i spørsmålet om reservasjonsrett, er det fortsatt noen som må si, nei, slik er det ikke, og forsvare den 16 år gamle jenta som er blitt gravid.

-Godt sagt! :)

Endret av LivB
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 437
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er blodig urettferdig at en mann ikke har noe bestemmelsesrett over sitt ufødte barn, uten tvil. Men sånn må det bare være. Her er det biologien som har bestemt for oss rett og slett, og før en ma

Eller nekte å gi krisehjelp til homofile/muslimer/jøder, tenk om det strider i mot min moralske overbevisning? Nei, helsepersonell kan ikke holde på sånn. Enkelt og greit. Vi har pliktet oss gjenno

#Minkropp Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette bloggin

#Minkropp

Minkropp.png

Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette blogginnlegget. Hensikten er å spørre den enkelte stortingsrepresentant: Vil du virkelig si ja til et vedtak som innskrenker norske kvinners rett til å få henvisning til assistert befruktning, abort eller få resept på ønsket prevensjon hos fastlegen sin? I så fall ber vi deg tenke deg om en ekstra gang - og stemme mot forslaget.

Heng dere med! :)

EDIT:

Jeg må bare legge til et sitat fra Marie Simonens kronikk "Det nye matriarkatet":

"Når fastlegen blir framstilt som den svake part i spørsmålet om reservasjonsrett, er det fortsatt noen som må si, nei, slik er det ikke, og forsvare den 16 år gamle jenta som er blitt gravid.

-Godt sagt! :)

Veldig bra! Skal dele den kronikken på fb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel omtrent like tidlig å ta sorgene på forskudd som å tro man vinner lottopremien i vikinglotto i morgen bare fordi man har kjøpt en kupong i dag :P Ingen ting er avgjort, det er en enkeltperson som uttaler seg om en sak, jo!

Men at politikere hører på folk med høyere utdanning innen et felt er jo en sjelden sak, at noe er trist for oss som vil inn på boligmarkedet er forsåvidt underordnet en nasjons økonomiske stabilitet. Jeg stoler forsåvidt på fagpersonell hvis de sier at norge kan kjøres i dass av en slik ordning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet om egenkapital er viktig. Gjeld er et stort problem i vårt samfunn.

Vi må finne andre måter å sikre folk et eget hjem enn å låne ut mer penger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel omtrent like tidlig å ta sorgene på forskudd som å tro man vinner lottopremien i vikinglotto i morgen bare fordi man har kjøpt en kupong i dag :P Ingen ting er avgjort, det er en enkeltperson som uttaler seg om en sak, jo!

Men at politikere hører på folk med høyere utdanning innen et felt er jo en sjelden sak, at noe er trist for oss som vil inn på boligmarkedet er forsåvidt underordnet en nasjons økonomiske stabilitet. Jeg stoler forsåvidt på fagpersonell hvis de sier at norge kan kjøres i dass av en slik ordning :P

Fair enough. :)

Kravet om egenkapital er viktig. Gjeld er et stort problem i vårt samfunn.

Vi må finne andre måter å sikre folk et eget hjem enn å låne ut mer penger.

Forsåvidt til dere begge: Jo da, sikkert godt mulig at kravet om egenkapital er viktig, men for meg personlig har jeg veldig, veldig lyst til å komme inn på boligmarkedet si, i løpet av de neste 15 årene, og da synes jeg det er trist at kravet til egenkapital er så høyt. Det er mulig det er litt egoistisk, men innerst inne er vi vel alle litt egoister. For meg, personlig, er det en ganske viktig sak.

Og Marjan, gjeld er et stort problem i vårt samfunn? Tenker du på globalt, eller tenker du da i Norge? For om det er Norge, så lurer jeg litt på hvor du har det fra, for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kravet om egenkapital er viktig. Gjeld er et stort problem i vårt samfunn.

Vi må finne andre måter å sikre folk et eget hjem enn å låne ut mer penger.

Men de låner jo bare til egenkapital annensteds, forbrukslån, familie osv.

Boligmarkedet er på trynet, hva som er løsningen aner jeg ikke. Gjelder jo leie minst like mye som kjøp.

Tragisk for de som er alene. Hersens etablissement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt til dere begge: Jo da, sikkert godt mulig at kravet om egenkapital er viktig, men for meg personlig har jeg veldig, veldig lyst til å komme inn på boligmarkedet si, i løpet av de neste 15 årene, og da synes jeg det er trist at kravet til egenkapital er så høyt. Det er mulig det er litt egoistisk, men innerst inne er vi vel alle litt egoister. For meg, personlig, er det en ganske viktig sak.

Og Marjan, gjeld er et stort problem i vårt samfunn? Tenker du på globalt, eller tenker du da i Norge? For om det er Norge, så lurer jeg litt på hvor du har det fra, for å være ærlig.

Men de låner jo bare til egenkapital annensteds, forbrukslån, familie osv.

Boligmarkedet er på trynet, hva som er løsningen aner jeg ikke. Gjelder jo leie minst like mye som kjøp.

Tragisk for de som er alene. Hersens etablissement.

Vi bør kanskje høre på folk som er utdannet innen, og har erfaring fra, finans og økonomi? Og da tenker jeg ikke utdanning og erfaring fra å ha lest en wikipediaartikkel og holdt seg oppdatert på Norge gjennom Dagens Næringsliv - men faktisk arbeidet i f.eks finanstilsynet. Som er en faglig sterk gruppe (quote fra deres egen hjemmeside: "De fleste av våre ansatte har høyere akademisk utdanning, hovedsakelig som sivil- og samfunnsøkonomer, jurister, revisorer og aktuarer.")

"Egenkapitalkravet er fastsatt av Finanstilsynet, og de fleste vil forstå at det er galt å overprøve faglig fastsatte krav i en regjeringserklæring, sier Høyres finanspolitiske talsmann Jan Tore Sanner."

Står det i artikkelen. Ergo er det siviløkonomer med flere som har funnet ut av dette. Forøvrig er Jan Tore Sanner i Høyre også utdannet markedsøkonom ved BI, så han har nok forsåvidt hakket mer peiling på temaet enn folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør kanskje høre på folk som er utdannet innen, og har erfaring fra, finans og økonomi? Og da tenker jeg ikke utdanning og erfaring fra å ha lest en wikipediaartikkel og holdt seg oppdatert på Norge gjennom Dagens Næringsliv - men faktisk arbeidet i f.eks finanstilsynet. Som er en faglig sterk gruppe (quote fra deres egen hjemmeside: "De fleste av våre ansatte har høyere akademisk utdanning, hovedsakelig som sivil- og samfunnsøkonomer, jurister, revisorer og aktuarer.")

"Egenkapitalkravet er fastsatt av Finanstilsynet, og de fleste vil forstå at det er galt å overprøve faglig fastsatte krav i en regjeringserklæring, sier Høyres finanspolitiske talsmann Jan Tore Sanner."

Står det i artikkelen. Ergo er det siviløkonomer med flere som har funnet ut av dette. Forøvrig er Jan Tore Sanner i Høyre også utdannet markedsøkonom ved BI, så han har nok forsåvidt hakket mer peiling på temaet enn folk flest.

Jo da, klart vi bør det, men har de foreslått noen løsning? Det bør være åpenbart for de fleste i dag at boligmarkedet ikke på noen måte er gunstig for unge, og som Snusken påpeker er leiemarkedet heller ikke ideelt. Jeg er spent på hva løsningen til finanstilsynet er, for noe håper jeg virkelig den blåblå regjeringen klarer å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Marjan, gjeld er et stort problem i vårt samfunn? Tenker du på globalt, eller tenker du da i Norge? For om det er Norge, så lurer jeg litt på hvor du har det fra, for å være ærlig.

Både generelt og i Norge. Det går mot boligboble i Norge, og denne er tildels gjeldsdrevet. Steve Keen er en av flere økonomer som advarer mot dette: http://theboombust.blogspot.no/2013/10/steve-keen-norge-har-en-gjeldsdrevet.html

Vi trenger rimeligere og flere boliger, ikke mer gjeld og den utviklingen vi ser på boligmarkedet i dag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de låner jo bare til egenkapital annensteds, forbrukslån, familie osv.

Boligmarkedet er på trynet, hva som er løsningen aner jeg ikke. Gjelder jo leie minst like mye som kjøp.

Tragisk for de som er alene. Hersens etablissement.

Enig i en ting: Situasjonen på det norske boligmarkedet er tragisk, og vil over tid skape store forskjeller hvis det fortsetter som nå (enslige og vanskeligstilte blir stående utenfor, det samme gjelder for så vidt veldig mange par med lavere inntekt, mens de som har foreldre eller lignende som kan skyte inn kapital vil komme seg raskt inn på markedet - eiendom vi i større grad gå i arv).

Det verste som kan skje nå er at vi firer på egenkapitalkrav, gir ut flere lån, og får en boligboble. Svært mange kommer til å lide av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sette ned egenkapitalkravet er nepe noen løsning, ikke for de aller fleste iallefall. I dag er det relativt lett og få mye lån, fordi renten er lav og det er rimelig, men med de prisene som er på de fleste boliger i dag så sitter folk med store summer lån, fordi de får det av banken, og pr i dag er ikke det noe stort problem, men jeg kan garantere at de som sitter med 3-4 mill i lån vil merke en evt renteoppgang, rente på nivå med det vi hadde sist kan nok resultere i 10000 kr ekstra i mnd i renteutgifter på et så stort lån.... Da er det nok mange som vi slite. Med prisene som er i dag tvinges folk til og ta opp mer lån (om de vil ha en sikker plass og bo) og mange kommer til og slite når renten går opp. Og det kommer den til og gjøre før eller siden.

Det eneste som kan hjelpe på bolig og leiepriser er og bygge flere boliger slik at prisene går ned til litt mer normale nivåer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig fornuftig (om enn irriterende for de som vil inn på boligmarkedet, som meg) med dagens egenkapitalkrav. De lærde strides riktignok om det er en boligboble i Norge (artikkel, IMF advarer mot norsk boligboble) eller om markedet bare skal korrigeres noe, men de fleste har etterhvert innsett at tiden med høy vekst i boligmarkedet er over. Boligprisene har alt begynt å synke, og dette kan fort bli selvforstekende. Da er det tryggest for både de enkelte og norsk økonomi i sin helhet at folk har lavere boliglån og mer egenkapital.

Denne artikkelen fra Aftenposten forklarer ting veldig fint. Fordelen vil jo være at dersom boligprisene faktisk synker 15-20%, så blir det billigere for førstegangsetablerer å komme seg inn på markedet :)

Norge ser, iallfall slik jeg ser det, ut til å være på vei mot dårligere økonomiske tider. Flere og flere bedrifter går konkurs, det er usikkerhet rundt oljeprisen som Norge er veldig avhengig av, og Europa begynner så smått å komme på beina igjen etter krisen.
Snur strømmen av arbeidsinnvandring til Norge, kan det fort bli mange ledige boliger.

(Noen puttet penger på meg i dag :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

*Breaking news*

Oljeinntektene kan falle 100 mrd mot 2015

I 2012 var inntektene fra olje og gass på 395 milliarder. I år vil inntektene fra Norges største eksportnæring falle med over 50 milliarder kroner til 344 milliarder kroner, viser beregninger fra statsbudsjettet som ble lagt fram mandag.

Allerede i 2014 ventes det at inntektene faller med ytterligere 30 milliarder kroner til 314 milliarder kroner, skriver Stavanger Aftenblad.

Tilfeldig at dette kommer nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Breaking news*

Oljeinntektene kan falle 100 mrd mot 2015

Tilfeldig at dette kommer nå?

Dette er da ikke noe nytt? :icon_confused:

Her er feks en lignende sak fra 2010.

Da jeg studerte økonomi, var prognosene for fremtiden at Norges oljeproduksjon ville falle kraftig fra ca 2015.

Det oppdages stadig nye oljefelt, men disse er mindre, vanskeligere å utvinne, og mer kostnadskrevende enn tidligere oljefelt.

Jeg er oppriktig bekymret for Norges fremtid da landet er så utrolig avhengig av oljeindustrien,

samtidig som det har blitt lagt for dårlig til rette for små og mellomstore bedrifter.

Norge har lagt de fleste eggene sine i oljekurven...

Her i området begynner vi å merke resultatene. Statoil reduserer antall ansatte og prosjekter, og det får store ringvirkninger for alle småbedriftene som er bygget opp rundt oljeindustrien. Antall konkurser har økt jevnt og trutt over det siste året... Nå har boligprisene også begynt å falle, og dersom østeuroperene som har flyttet hit for å jobbe begynner å dra andre steder, vil dette bare forsterkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å nevne at Statoil outsourcer stillinger, slik som nevnt om både luftfarten og skipsfarten. Det er alltid noen som kan gjøre ting billigere.... Presser lønna ned, vilkår ned, rettigheter i dass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette er da ikke noe nytt? :icon_confused:

Overhodet ikke, jeg bare syns det er noe betenkelig at det kommer nå i forbindelse med statsbudsjettet etter å ha vært skuffa under teppet i hele valgkampen og prosessen med ny regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...