Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det lov å gå på jordene om høsten?


Petra
 Share

Recommended Posts

Troil er ikke den eneste som har brutt den loven i ren utvitenhet. :icon_redface: Nå har jeg heldigvis jorder jeg kan kose meg på helt lovlig, året rundt (med untak av når gresset begynner å bli høyt). Men understreker igjen det renate sa om traktoregg - ligg unna! Hvertfall de helt ferske, de er oppblåst og går lettere hull i plasten enn de som har ligget og "seget sammen" en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

IKKE, IKKE, IKKE la hundene hoppe opp på "traktoreggene" (dvs. de hvite rundballene på jordet), ser mange tar bilder av hunder oppå dem, det er IKKE sjarmerende og søtt!!!! Grunnen er at dersom plas

Jeg tror heller ikke folk som lar hundene sine hoppe opp er klar over hvilken skade det kan gjøre, så jeg ville definitivt ikke kjefta om jeg så noen gjøre det Jeg hadde forklart at de ikke bør gjøre

Fordi det er noen som sår vinterkorn, dvs at man tråkker i sund såkornet om man går på stubbmark. Greitt å sjekke med bonden om han har vinter- eller vårkorn

Jeg veit at det ikke blir sådd høstkorn her, og siden bonden får leie jorda vår gratis så tar jeg meg til rette på de ande jordene hans og :lol: Har prata med han flere ganger mens vi er på jordet, og han har ikke sagt noe ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg et høstet jorde går jeg på det jeg, har aldri falt meg inn å spørre noen om lov :icon_redface: (kommer sannsynligvis ikke til å begynne med å spørre om lov heller.). Er en selvfølge at jeg ikke lar hunden løpe opp til gårder, rive istykker traktoregg osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da lærte jeg noe nytt i dag og :) For jeg følte meg fryktelig truffet av det som sto her om høyballene skal sies.

229764_10151371045432105_1302300981_n.jp

21717_10151114050442105_1962576745_n.jpg

Grøss og gru, det der må dere ikke fortsette med.

Eller kan fortsette med det, men gå iallefall opp til bonden med penger for høyballen som ikke kan brukes ;)

Simira (får ikke quotet flere innlegg på mobil): vi har også trent hestene på jordet, men da med lov fra bonden, det er mange som rir/kjører på jordene nå på høsten i Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Fordi jeg ikke gidder. Men det jordet jeg går på her går ALLE på, det blir en skikkelig sti over det om høsten (og vinteren), så da regner jeg egentlig med at det er greit, ellers hadde vel toppidrettskolen fått beskjed av bonden om å be elevene gå på veien isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor ikke?

Det er da ikke noen vits i å spørre bonden om å få lov å gå på jordet hans på vintern med frost i bakken. Utenom det, ja helt klart. Men når loven sier at man kan gå på jordene etter en viss dato og frosten har satt seg, så er det vel ikke noe poeng i å spørre bonden (unntatt jordene nær hus og gård da selvfølgelig, det blir noe annet). Da må man begynne å spørre skogeiere om å få gå gjennom skogen deres også da? Det er ofte oppkjørte skiløyper og greier over jordene om vintern, vil tippe bonden bli litt lei av å få folk rennende på døra og spørre om lov til å gå over jordene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noen vits i å spørre bonden om å få lov å gå på jordet hans på vintern med frost i bakken. Utenom det, ja helt klart. Men når loven sier at man kan gå på jordene etter en viss dato og frosten har satt seg, så er det vel ikke noe poeng i å spørre bonden (unntatt jordene nær hus og gård da selvfølgelig, det blir noe annet). Da må man begynne å spørre skogeiere om å få gå gjennom skogen deres også da? Det er ofte oppkjørte skiløyper og greier over jordene om vintern, vil tippe bonden bli litt lei av å få folk rennende på døra og spørre om lov til å gå over jordene?

Det var jo ikke det Lola skrev. Hun skrev ingenting om dette var etter frosten/datoen? Bare etter det var høstet, men det sier jo ingenting om bonden vintersår eller syns det er greit. Jeg har fått svar, og jeg ser ikke noe gæli i det hun gjør siden det later til å være et vel brukt jorde som bonden ikke har reagert på. Ferdig med det.

Og kjære vene, det er STOR forskjell på dyrka mark og utmark, det blir en urelevant sammenligning. Ang løyper og sånn; vi har i vinter brøytet jordet vårt ved hytta slik at det skulle være parkeringsplass for skigåere, det er noe vi ikke kommer til å gjøre igjen siden det gjorde gresset i år dårligere. Skiløyper ligger dog såpass høyt opp fra bakken slik at det eneste som vil være forskjellen der og steder uten skiløyper er at snøen smelter saktere, noen steder kan det føre til mindre problemer, andre steder ikke, det kommer helt an på jordsmonnet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mye jorder til spor uten å spørre om lov, men har aldri fått kjeft om bonden har sett meg. Så antar at det er vårsådde åkre alle jeg har vært på. Noen steder har vi fått lov til å gå på enger med gress på sommerstid, så lenge vi bare har gått der av og til for å legge spor. :)

Men den bildetakinga på traktoreggene har jeg aldri skjønt poenget med. For det første finnes det ikke et eneste pent bilde av en hund på de, og for det andre så klatrer man ikke på annen manns eiendom... Ingen har hadde likt at noen klatra på deres eiendeler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser/så ikke på traktoregg på helt samme måte som jeg feks ser på en bil eller lignende. For meg blir det liksom litt mer som å lene seg på noens gjerde, eller klatre på noen europaller man finner på en parkeringplass.

Men så har jeg heller ikke visst at man på noen måte kunne skade egget. Selvom jeg ikke kan minnes at jeg har vært tett innpå et egg med eller uten hund. Poenget mitt er at dette sikkert er noe som folk flest kanskje ikke vet.

Jeg regner med at KristinR feks ikke fikk hunden sin opp på egget for å ødelegge det.

Jeg er egentlig veldig glad for at det kom opp her, så vet man faktisk hvor stor skade det kan og sannsynligvis gjør at en hund hopper opp på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke folk som lar hundene sine hoppe opp er klar over hvilken skade det kan gjøre, så jeg ville definitivt ikke kjefta om jeg så noen gjøre det :) Jeg hadde forklart at de ikke bør gjøre det fordi skade på plasten = skade på foret, det kommer man mye lenger med enn kjeft, hvor man da fort kan fremstå som en surmula dust som bare kjefter på pur f.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE, IKKE, IKKE la hundene hoppe opp på "traktoreggene" (dvs. de hvite rundballene på jordet), ser mange tar bilder av hunder oppå dem, det er IKKE sjarmerende og søtt!! :sint_01:

Grunnen er at dersom plastikken får et lite rift i seg og rundballen får litt luft i seg så har dere ødelagt HELE rundballen, kjempe irriterende for bonden som skal fôre dyrene sine at maten blir ødelagt fordi en hundeeier lar hunden hoppe opp på dem :sint_01:

Jeg bare måtte få med dette fordi det er så kjempe irriterende at folk gjør dette og ikke tar hensyn til andres ting og bare gjør som de vil, tenk om det var maten til din hund :|

Dette har jeg gjort mye av før, både mennesker og bikkjer har vært oppe på traktoregg. Aldri igjen, Ikke etter at jeg har begynt å skjønt konsekvensene av det. Men ja, det burde være mer opplyst om (skjønner at det kan være vanskelig å få til) dette, tror mange flere traktoregg hadde overlevd da.

Kjekt å vite når man kan gå lovlig på jordene, da har jeg lært noe nytt i dag også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men innmarksbeite, hva er reglene rundt det? Noen som vet? Er det samme som på dyrka mark? Gitt at det ikke går dyr der da selvfølgelig.

Jeg er omgitt av dyrka mark og beiter, og når dyra er tatt inn hadde det jo vært praktisk å kunne gå på beitene. Er til og med flere steder hvor det er snekra "stige" for å komme seg over gjerdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om innmarksbeite er det samme som inngjerda området med beitedyr så bor jeg rett ved et. Der er det også stiger overalt og tilogmed grusete turveier. Her går alle uansett om det er beitedyr eller ikke, står bare lapp om at hunden skal holdes i bånd og at hester slippes fredag kl 15.00 så man er obs på løpske hester.

Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt over å finne ut hvem som eier og spørre dem om jeg kan gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med traktoregg burde det virkelig opplyses mer om. Jeg ante ikke dette og kunne sikkert funnet på å ta bilde på toppen av en høyball, før nå of course.

Det hadde selvfølgelig ikke vært for å ødelegge for noen som helst, men av uvitenhet.

Det er mange som setter opp skilt (blant annet mine foreldre). Det er utrolig mange barn som ikke bryr seg likvel :/ Det er nok et problem at folk ikke forstår verdien av god jordstruktur, gjennlegg eller dyrefor OG at veldig få vet hvor sårbart det er. Å gå på mark der det er skjør jordstruktur kan ødelegge utrolig mange mål med avlinger.

Hundene mine hopper noen ganger på rundballene, men det er våre egne og de får bare gjøre det rett før de skal brukes :P For det ER jo gøy å hoppe på dem! Derfor er jeg enig i at det bør være mer skilt/info om dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om innmarksbeite er det samme som inngjerda området med beitedyr så bor jeg rett ved et. Der er det også stiger overalt og tilogmed grusete turveier. Her går alle uansett om det er beitedyr eller ikke, står bare lapp om at hunden skal holdes i bånd og at hester slippes fredag kl 15.00 så man er obs på løpske hester.

Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt over å finne ut hvem som eier og spørre dem om jeg kan gå der.

Sauejordet har i alle tider vært et "friområde" som alle får benytte så lenge de har hunden i bånd og ikke mater dyrene.

Finnes folk som ikke skjønner hvor farlig det kan være å gi hester i flokk godbiter når de er ute, er ikke så lenge siden at det skjedde en ulykke pga nettopp dette på sauejordet... :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men innmarksbeite, hva er reglene rundt det? Noen som vet? Er det samme som på dyrka mark? Gitt at det ikke går dyr der da selvfølgelig.

Jeg er omgitt av dyrka mark og beiter, og når dyra er tatt inn hadde det jo vært praktisk å kunne gå på beitene. Er til og med flere steder hvor det er snekra "stige" for å komme seg over gjerdet...

Hvis der ikke er dyr på beitet, så gjelder samme regler som for dyrket mark. Ikke tillatt mellom 31. mars og 14. oktober eller til frosten er satt i marka. Selvsagt hvis du ser at der er dyr 'iblandt', så vær forsiktig!

Jeg er for å spørre bonden uansett nå på høsten, bare for å unngå misforståelse. Og selvfølgelig, hold kontroll på hunden(e), gjerne unna høyballer og andre dyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjeller innen innmarksbeite også. Vi har jo to innmarksbeite som bare er "skau" og tuer, en hamning rett og slett, der er det jo ikke dyrka og helt klart fritt frem uansett så lenge kuene ikke er der (de får mord i blikket når de ser bikkjer :| ). Så er det noen i bygda som har et par innmarksbeiter som utelukkende er som beite og ikke noe mer. Også er det innmarksbeite som først sås, gjødsles, slås, høstes og deretter brukes til beite for dyra (altså dyrka mark).

Må rett og slett vurdere litt hvordan marka er. Er det kun beite vil jeg tenke meg at få bønder vil tenke to ganger om noen går der en gang i blant når dyrene ikke er der. Det har mindre å si om det ikke er noe som skal høstes forestiller jeg meg. Litt usikker på akkurat det her faktisk, men det er slik jeg har fått det for meg i løpet av mine 20 år på landet i alle fall :P

Forresten, mange som gjødsler på høsten, så pass i det minste på at det ikke er nymøkka der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A har lært å klatre på høyballer av bestemoren som er bonde han? Her gjør vi det ikke.

Jordet på utsiden her er mye i bruk fra høsting av. Alle rundt bruker det til hundelufting ( Yari løp lykkelig rundt der for få minutter siden) og snarvei til skolen. Regner med det er helt ok, står ingen skilt noen steder og det ville det vel gjort hvis det var et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis der ikke er dyr på beitet, så gjelder samme regler som for dyrket mark. Ikke tillatt mellom 31. mars og 14. oktober eller til frosten er satt i marka. Selvsagt hvis du ser at der er dyr 'iblandt', så vær forsiktig!

Jeg er for å spørre bonden uansett nå på høsten, bare for å unngå misforståelse. Og selvfølgelig, hold kontroll på hunden(e), gjerne unna høyballer og andre dyr ;)

Den skjønner jeg ikke helt. Om det er beite og det har gått dyr der og beitet ned alt, så har det vel lite å si om jeg slipper bikkjene mine der (uten at det står dyr der så klart). Gresset der blir jo ikke tatt, og det som vokser opp blir ødelagt av vinter og tele og er fullstendig uten næring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...