Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det lov å gå på jordene om høsten?


Petra
 Share

Recommended Posts

Er det noen måte å finne ut hvem som eier et jorde? Utenom å banke på hos allr bøndene rundt :P Jeg fant et kjempefint et i går, nyslått og bare korte gresstuster igjen, hadde vært supert å slippe hunden på for litt løping :D

Vet vi får lov å bruke et annet jorde rett ved her så fort kornet er slått, men tustene som står igjen der er så harde, synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

IKKE, IKKE, IKKE la hundene hoppe opp på "traktoreggene" (dvs. de hvite rundballene på jordet), ser mange tar bilder av hunder oppå dem, det er IKKE sjarmerende og søtt!!!! Grunnen er at dersom plas

Jeg tror heller ikke folk som lar hundene sine hoppe opp er klar over hvilken skade det kan gjøre, så jeg ville definitivt ikke kjefta om jeg så noen gjøre det Jeg hadde forklart at de ikke bør gjøre

Fordi det er noen som sår vinterkorn, dvs at man tråkker i sund såkornet om man går på stubbmark. Greitt å sjekke med bonden om han har vinter- eller vårkorn

Er det noen måte å finne ut hvem som eier et jorde? Utenom å banke på hos allr bøndene rundt :P Jeg fant et kjempefint et i går, nyslått og bare korte gresstuster igjen, hadde vært supert å slippe hunden på for litt løping :D

Vet vi får lov å bruke et annet jorde rett ved her så fort kornet er slått, men tustene som står igjen der er så harde, synes jeg..

Mange kart viser eiendomsgrenser, for eksempel seeiendom.no, og da kan du sjekke gårds- og bruksnummer for å finne ut hvilken går jordet hører til. Man må inn i Matrikkelen for å se hvem som er eier (og den informasjonen ligger ikke offentlig), men man kan i de fleste tilfeller klare å pønske ut hvilken gård jordene tilhører ved å se på eiendomsgrensene. Og skulle du ta kontakt med feil bonde vil sikkert vedkommende kunne fortelle deg hvem som eier jordet. :)

--------------------------------

Så lenge man følger friluftslovens bestemmelser er det ikke nødvendig å ta kontakt med bønder for å spørre om å gå på jordene (men man bør selvsagt gjøre det om man går der tidligere enn hva som er tillatt). Der holder det å støtte seg på allemannsretten. At man ikke går inn på hustomta (og heller ikke lar hunden gjøre det) sier seg selv, og står dessuten også i friluftsloven. Jeg linket til den i et tidligere innlegg i denne tråden, og om man lurer på noe finner man sannsynligvis svaret der. Der står det også hva som defineres som innmark osv. Som hundeeiere og brukere av andres eiendom burde det være en selvfølge å ha lest gjennom lovens paragrafer (i alle fall de første), for å vite både hvilke plikter og hvilke rettigheter man har når man er ute på tur.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen måte å finne ut hvem som eier et jorde? Utenom å banke på hos allr bøndene rundt :P Jeg fant et kjempefint et i går, nyslått og bare korte gresstuster igjen, hadde vært supert å slippe hunden på for litt løping :D

Vet vi får lov å bruke et annet jorde rett ved her så fort kornet er slått, men tustene som står igjen der er så harde, synes jeg..

Jeg fant eierne på et hus jeg kunne tenke meg å leie ved å ringe teknisk etat på kommunen og spurte dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...