Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter skikkelig med avgjørelsen nå om dagen.. Jeg var ganske sikker på Bergen en stund, både fordi jeg må være litt realistisk, og fordi at det å måtte ta en master på Ås skremte meg. Men hver gang jeg går inn på studiet på Ås og leser om fagene, så skriker hjertet mitt litt at det er dette jeg vil! Men jeg kommer til å havne i den økonomiske knipen om jeg skal betale 2 husleier (som nå faktisk ble 3 fant jeg ut da jeg sjekket nettbanken min i dag og forrige husleie ikke var gått igjennom) neste måned.. Men jeg vet ikke om jeg slipper unna å betale for husleien for Juli om jeg sier opp nå. Æsj for en utrolig kjip avtale! :( Skulle ønske jeg kunne spole tilbake i tid, aldri sagt ja til leiligheten og heller satset på at jeg fant noe om jeg kom inn på skolen.. Dette er surt altså! Jeg har sendt mail til Siås og hørt hva de har å si om saken, men jeg tenker at de bare vil ha pengene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Haha, trippelposter! :lol:

Jeg fikk svar fra Siås om at jeg kunne si nei til studentboligen i dag, og dermed slippe å betale for den i Juli :) Etter en samtale med samordna opptak om poenggrenser osv, konkluderte jeg med at oddsen for å komme inn var såpass liten at jeg ikke orket å kaste penger ut vinduet og bekymre meg økonomisk. Da kan jeg like så godt spille lotto :P Ås er likevel førstevalget, så om jeg ved et mirakel kommer inn, så tenker jeg at alt ordner seg :ahappy: Jeg finner sikkert et sted å bo :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, trippelposter! :lol:

Jeg fikk svar fra Siås om at jeg kunne si nei til studentboligen i dag, og dermed slippe å betale for den i Juli :) Etter en samtale med samordna opptak om poenggrenser osv, konkluderte jeg med at oddsen for å komme inn var såpass liten at jeg ikke orket å kaste penger ut vinduet og bekymre meg økonomisk. Da kan jeg like så godt spille lotto :P Ås er likevel førstevalget, så om jeg ved et mirakel kommer inn, så tenker jeg at alt ordner seg :ahappy: Jeg finner sikkert et sted å bo :)

Ting ordner seg alltid. :) Godt å slippe den økonomiske bekymringen i det minste! Dersom du kommer inn ordner det seg på et eller annet vis med bolig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting ordner seg alltid. :) Godt å slippe den økonomiske bekymringen i det minste! Dersom du kommer inn ordner det seg på et eller annet vis med bolig.

Samme jeg tenker, men det er godt at andre er enig :) Spesielt en som bor på Ås :ahappy:

Jeg fikk B på fysikk eksamen :D Herrgud jeg er så lykkelig om dagen :D Alt ordner seg for snille piker. Jeg som virkelig trodde jeg kunne stryke i fysikk, så gikk det så bra :D Jeg koste meg skikkelig på den eksamen også :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to eksamener i Mai hvor jeg satt igjen med en skikkelig dårlig følelse, så for meg en F og en E egentlig, fikk tilbake karakterene i dag, det ble D og C. D'en greier jeg liksom ikke være fornøyd med selvom jeg er overlykkelig for at jeg ikke strøk, men C'en - jeg har aldri vært så glad for en C i hele mitt liv :lol:

Nå venter jeg bare på resultater fra den siste eksamenen, har fått beskjed fra foreleser om at den ligger ute på studweb men får ikke logga inn :gaah:

Også må jeg få godkjent i det faget jeg har nå da, og komme inn på master. SÅ er livet mitt komplett :teehe: To be continued 20. juli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk resultat på min eksamen idag. Med tanke på at jeg bare kom gjennom halve pensum og virkelig trodde jeg skulle stryke er jeg overrasket over å få en D! Tenk hvor bra det kunne vært om jeg kom gjennom hele pensum før eksamen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk B på geo, meget fornøyd. :D Spesielt fordi jeg dreit meg ut og fikk D på ene midtveisen. :P

Noen som har klaget på eksamenskarakter før? Samboeren min går litteratur, og har til nå bare fått A'er og B'er på sine eksamener. Fikk igjen ex.phil, og så fikk han D... Han følte selv at oppgaven var dårligere enn det han har levert tidligere, men jeg mener han bør klage på karakteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har klaget på eksamenskarakter før? Samboeren min går litteratur, og har til nå bare fått A'er og B'er på sine eksamener. Fikk igjen ex.phil, og så fikk han D... Han følte selv at oppgaven var dårligere enn det han har levert tidligere, men jeg mener han bør klage på karakteren...

Først må man be om en begrunnelse, og innen tre uker etter begrunnelsen er gitt må man fylle ut et klageskjema mener jeg. Hvis ikke det holdt med å sende en mail. Litt usikker. Uansett så må man be om begrunnelsen innen en viss frist, og deretter overholde neste frist. Snakk med eksamenskontoret. De vet helt sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige @ :) Her ble det stryk i exfac, og siste sjanse (strøket to ganger nå) :( :(

Men man har vel tre forsøk på å stå eksamen? Sånn har det vært ved de tre institusjonene jeg har avlagt eksamen ved i alle fall. På NMBU har man faktisk mulighet til å få enda en sjanse om faget er obligatorisk i den graden man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ikke be om begrunnelse for å klage på karakter. Men dersom man klager, og får klagevedtaket, kan man ikke be om begrunnelse i etterkant.

Da er det forskjellig praksis altså. Vi (gruppeoppgave) kunne ikke klage uten begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det forskjellig praksis altså. Vi (gruppeoppgave) kunne ikke klage uten begrunnelse.

På UiB er det i alle fall slik jeg beskrev. Klagde selv på ene eksamen forrige semester.

@Elisabeth00 http://www.uio.no/studier/admin/eksamen/klage/ Slik jeg tolker det er det altså ikke nødvendig å be om begrunnelse på eksamen før du klager. MEN, dersom du har bedt om begrunnelse, går fristen for å klage ut 3 uker etter du fikk begrunnelsen, og ikke 3 uker etter at du fikk karakteren.

Sitat:

Klage på eksamenskarakter: Tre veker etter at karakteren blei kunngjord. Dersom du har bede om grunngjeving eller klaga over formelle feil ved eksamen, går klagefristen frå det tidspunktet du har fått grunngjevinga eller svaret på den formelle klagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har vel tre forsøk på å stå eksamen? Sånn har det vært ved de tre institusjonene jeg har avlagt eksamen ved i alle fall. På NMBU har man faktisk mulighet til å få enda en sjanse om faget er obligatorisk i den graden man tar.

Ja, @Ingvild, så har bare 1 forsøk igjen.. :no: Men tror jeg tar den til våren. Da har jeg "kun" 2 hjemmeeksamener på 7 og 8 dager (15 stp. hver), så da skal en liten eksamen i exfac gå bra :) Bevarte heldigvis alle notater og sånn fra dette semesteret, så maybe maybe jeg har lykken med meg? :icon_redface: Fikk begrunnelse, og ser at jeg trenger å lese/pugge mer :innocent:

Har innsett at jeg er og alltid vil forbli en D og E student.. :huh: Føler jeg aldri får gitt uttrykk for hva jeg kan i skriftlige eksamener eller oppgaveinnleveringer.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innsett at jeg er og alltid vil forbli en D og E student.. :huh: Føler jeg aldri får gitt uttrykk for hva jeg kan i skriftlige eksamener eller oppgaveinnleveringer.. :hmm:

Det finnes skrivekurs i akademisk skriving. Skriftlig formidlingsevne er veldig viktig i mange universitetsfag, og det går heldigvis an å øve seg til å bli bedre i strukturering og formulering av oppgaver. Men det forutsetter at man er villig til å jobbe mye og bevisst med tekstene man skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått igjen alle resultatene nå. Var sikker på at jeg kom til å stryke i fysikk, men endte på en C. Har aldri vært så glad for en C i hele mitt liv! Fikk B i molekylærbiologi og B i organisk kjemi, så nå tar jeg sommerferie med god samvittighet :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes skrivekurs i akademisk skriving. Skriftlig formidlingsevne er veldig viktig i mange universitetsfag, og det går heldigvis an å øve seg til å bli bedre i strukturering og formulering av oppgaver. Men det forutsetter at man er villig til å jobbe mye og bevisst med tekstene man skriver.

Hm, kanskje vi skal prøve dette ;) Har sett en del på akademisk skrivning på nettet (UiB har fine nettsteder), men akk. Det er vel kanskje tålmodigheten og motivasjonen min som er problemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje vi skal prøve dette ;) Har sett en del på akademisk skrivning på nettet (UiB har fine nettsteder), men akk. Det er vel kanskje tålmodigheten og motivasjonen min som er problemet :P

Det finnes ikke emne® i det på UiB, da? Det er mye lettere å jobbe med slikt sammen med andre enn å sitte alene med det. Bare det å lese og gi innspill til hverandres tekster gjør at man får et mye mer bevisst forhold til hvordan man skriver. På NMBU har vi et emne i akademisk skriving som jeg tenker å ta semesteret før jeg skal skrive masteren min. Det er innleveringer annenhver uke og uannonserte prøver i forelesningene, så man er helt nødt til å jobbe jevnlig med det gjennom semesteret. Men alle jeg vet av som har tatt det sier at det er SÅ verdt det til tross for mye jobb, nettopp fordi man blir veldig bevisst på hvordan man skriver og bygger opp teksten sin.

Jeg har en søster som skal skrive masteroppgave om klarspråk i offentlig forvaltning, så jeg har blitt nokså bevisst på dette i det siste. I tillegg til at jeg alltid har vært opptatt av å skrive godt og uttrykke meg tydelig. Men ALLE har forbedringspotensiale når det gjelder dette. Og det er jo supert at du har kommet fram til en erkjennelse av at du har en utfordring på det området - for da er du i det minste klar over hvordan du kan forbedre karakterene i alle fagene dine uten å lese veldig mye mer i hvert enkelt av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fik B på min ped. eksamen og C på mit fordybningsfag, så det var jo helt greit. Er stolt over ikke at have fået nogen karakterer uden C hele året :D Men det vare nok ikke ved… hehe...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått karakterer! C på organisasjonsteori, her er jeg ærlig talt skuffet – hadde forventet en A eller B... Det var jo liksom "mitt" fag. Men, på politisk teori og styreformer, hvor jeg fryktet en svært dårlig karakter, fikk jeg B. Så det ble ikke så altfor ille dette semesteret :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...