Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Har du forresten skrevet noe til hunden din i "acknowledgements"-delen av mastern din? :P Jeg leste nettopp mastern til en venninne og synes det er så koselig når man skriver om det :wub: Så jeg tenkte at , hvor er det bedre å spörre om slikt enn på hundesonen.

Jeg gjorde:) Jeg takket samboern og hunden:) (pluss de andre mer vanlige). Linux fortjente takk for å ha tvunget meg til å ta pauser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

eksamen i kognitiv psykologi i morra. :|

har lest halve pensumboka, ikke vært på forelesning siden februar og sitter fortsatt med teori om hukommelse.

føkk livet :icon_cry:

I tillegg har jeg vært så tøff å ta enda et masterfag i pedagogikk, siden jeg fikk B sist semester i et liknende fag.

skal levere oppgaven neste fredag.

skjønner ikke hva jeg tenkte med da jeg meldte meg opp til eksamen før jul.

breddeår suger max! :x:gaah:

valpis på 8 uker skjønner ikke hvorfor jeg er så stressa da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig ha 4 eksamener dette semesteret, men har meldt meg av 1 eksamen. Noen som vet hvor mye jeg mister i stipend hvis jeg stryker eller ikke tar den opp igjen? En mister vel ikke hele stipendet vel hvis en bare mangler 7,5studiepoeng? (av 60)

Greia hvis du ikke består en eksamen e.l. er at deler av lånet ikke blir omgjort til stipend ved semesterslutt.

Tidligere semester har jeg bestått alle eksamener og fått omgjort den store bølingen med penger som kommer i januar og august (ca litt over 18k for hver gang)

Så det eneste som skjer hvis du ikke står er at lånet ditt blir litt større, enn hvis du hadde bestått alle eksamener.

Her kan du lese mer om omgjøring av lån til stipend

:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan det er i Ås, men studentboliger er jo gjerne ettertraktet. Spesielt i inntaket kanskje, så tror nok ikke det er en veldig stor utfordring å få noen inn i tilfelle du ikke kommer inn :)

Jeg tror det er ganske ettertraktet, så jeg håpet det ikke blir noe problem :)

Sitter og jobber med en eksamensoppgave i matte nå. Jeg syntes begynnelsen var litt tricky. Jeg har ikke fasit heller, så jeg får ikke sjekket om det er rett eller galt. Men det er deilig å kjenne at jeg er blitt tryggere på en god del og det er god trening å regne uten fasit :) Gjøre ferdig noen oppgaver til før jeg tar meg en husmorspause :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med treider fagskoler? Sitter og leser om medisinsk sekretær, og lurer på om det kan være noe for meg. Det står at de har en egen finansieringordning lik statens lånekasse. Men, det jeg lurer på: utdanningen koster ca 50 000; er dette noe man betaler selv av egen lomme, eller kan man få det dekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig i morgen. "Dere trenger ikke lese stort på pensum altså". Veldig betryggende. Ikke at jeg hadde tenkt å gjøre det uansett, men alltids greit å vite.

Blir så siiiiiiiiiiinnssykt deilig med ferie. Eller ferie og ferie. Utstilling i Drammen og kombinert røntgentur/ferie i Sarp før hel*etes sommeren starter med 12 - 20 vakter, før deretter gå rett tilbake til studiene. Latterlig glad for at jeg ikke har dame oppi det greiene her, for da kunne det jo blitt et helsikes tidsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig i morgen. "Dere trenger ikke lese stort på pensum altså". Veldig betryggende. Ikke at jeg hadde tenkt å gjøre det uansett, men alltids greit å vite.

Blir så siiiiiiiiiiinnssykt deilig med ferie. Eller ferie og ferie. Utstilling i Drammen og kombinert røntgentur/ferie i Sarp før hel*etes sommeren starter med 12 - 20 vakter, før deretter gå rett tilbake til studiene. Latterlig glad for at jeg ikke har dame oppi det greiene her, for da kunne det jo blitt et helsikes tidsproblem.

Skal du være her i byen mens du har helvetesvaktene dine eller er du en av de heldige som slipper å betale for hybel og kan være hjemme hele ferien? :P (Forøvrig ... resten av norge betaler jo tusenvis for å være et par dager i Kristianby i sommermånedene, så sånn sett vet jeg ikke hvor heldig du er om du skal til østlandet :P).

Det minner meg på, sommer på sørlandet er så koooselig! Jeg gleder meg sykt til jeg er ferdig med eksamenene og kan ligge ute i solen med en god bok igjen. Bare synd jeg har bestemt meg for å lese masse, masse pensum i sommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du være her i byen mens du har helvetesvaktene dine eller er du en av de heldige som slipper å betale for hybel og kan være hjemme hele ferien? :P (Forøvrig ... resten av norge betaler jo tusenvis for å være et par dager i Kristianby i sommermånedene, så sånn sett vet jeg ikke hvor heldig du er om du skal til østlandet :P).

Det minner meg på, sommer på sørlandet er så koooselig! Jeg gleder meg sykt til jeg er ferdig med eksamenene og kan ligge ute i solen med en god bok igjen. Bare synd jeg har bestemt meg for å lese masse, masse pensum i sommer :P

Men du kan jo lese pensum i sola! Det er riktignok ikke like bra som å ikke lese pensum i det hele tatt, men vesentlig bedre enn å lese pensum andre steder enn i sola altså.

Oooog jeg skal være her! Forøvrig er det veldig sjeldent det er heldig å dra til Østfold. Det må isåfall være av handlepåsvinesund-grunner. Eller bare, jegharlysttilågåigrilldressoggliinnimiljøetsamtidig-grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: @Michellus - sorry at jeg ikke har sagt ifra før nå, men jeg fant ikke eksamensforberedelsene mine fra BUS110 :( Fikk de tydeligvis ikke med på backupen når jeg formaterte macen..

___

Jeg sliter så sykt med det faget vi har eksamen i på mandag, og jeg trodde bare det var meg, men det gjelder tydeligvis resten av klassen også, PHEW! I fjor var det 50% stryk i det faget, skulle tatt seg ut om 50% av oss gitt ut uten bachelor pga dette faget? Makan. Så taktikken min er som følger: alle hjelpemidler (utenom kommunikasjon selvfølgelig) er lov på eksamen, så jeg printer ut ALT av oppgaver vi har hatt i forelesninger med løsning + tidligere eksamener med løsning, og tar med oppgaveboka med fasit.. Da burde jeg greie noe, ikkesant? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du forresten skrevet noe til hunden din i "acknowledgements"-delen av mastern din? :P Jeg leste nettopp mastern til en venninne og synes det er så koselig når man skriver om det :wub: Så jeg tenkte at , hvor er det bedre å spörre om slikt enn på hundesonen.

Hehe. Jeg er kanskje litt rar sånn, men jeg skiller veldig på hunde-Maria og "vanlig"-Maria, så for meg ville ikke det føltes naturlig å nevne hudene :P Nevnte dog sambo og annen familie og venner som viktige støttespillere :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

**** heller! Jeg hadde akkurat roet meg ned jeg, før jeg ringer for å høre hva som skjer om jeg ikke kommer inn på Ås.. Nei, altså, man var jo bundet frem til jul uansett, men om de fant noen andre leietakere før det, så trengte man ikke å betale frem til da. Det hadde aldri skjedd heller at noen måtte betalt så lenge. Men uansett. Dobbelt leie i opptil flere måneder er en stor økonomisk belastning for en student. Jeg syns de er skikkelig slue og stygge som setter bindetiden helt frem til jul! 3 måneder er vanlig.. I tillegg til at jeg må betale for en måned hvor jeg ikke bor der en gang..

@MegaMarie Jeg har betalt dobbel husleie siden midten av november til nå i mai/juni. 5000 ekstra i mnd, totalt 37.500 rett ut av vinduet :x Så ja - det suger! Skjønner virkelig ikke hvordan jeg har overlevd som student, med hund. Alle sparepengene mine er dog borte :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MegaMarie Jeg har betalt dobbel husleie siden midten av november til nå i mai/juni. 5000 ekstra i mnd, totalt 37.500 rett ut av vinduet :x Så ja - det suger! Skjønner virkelig ikke hvordan jeg har overlevd som student, med hund. Alle sparepengene mine er dog borte :no:

Æsj, for noe dritt! Hvordan skjedde det at du måtte betale dobbel husleie så lenge? Jeg skal nok klare meg, jeg hadde bare planer om å kanskje klare å ikke leve på studielånet og kun på stipend (fungert frem til nå), så om det eventuelt skjer, så får jeg bare bruke studielånet på den ekstra boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det håpløst for meg. Jeg har eksamen i morgen, tirsdag og onsdag, og dette er hva jeg har gjort siden jeg kom til skolen klokka 11:

- lest alle nye svar i trådene på sonen

- spist en hel pose med biler, en hel melkerull og en halv eske tom og jerry-kjeks

- hjulpet Jerry med å finne frem til osten gjennom labirynten bakpå nevnte tom og jerry-kjeksesken

- Skrevet overskriften "Utarbeidelse av standardkalkyler"i notatboka mi

På tide å dra hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ****** helg - beklager ordbruken (eller blir det bare sensurerte stjerner mon tro?). Byttet allergimedisiner på fredag, noe som alltid gjør meg skikkelig trøtt og "uttafor", fyllesyk av to glass vin osv. Så hele lørdag byttet jeg på å hvile på sofaen og prøve å lese metodefag. På kvelden gikk jeg og la meg klokken tolv, mens samboer hadde besøk av noen kompiser - noe som gjorde at jeg lå våken til de gikk (halv to), fordi jeg er for nysgjerrig til å klare å sove når mennesker snakker i huset. Opp klokken åtte i dag, fremdeles dødelig trøtt, kvalm og med vondt i hodet, og begynte å lese igjen.

Men så! Dro på jobb for å få arbeidsro, drakk en halv liter energidrikk og spiste masse smågodt, og sukkeret og koffeinen i fellesskap har gjort at jeg har jobbet nyyydelig effektivt. Nå skal jeg hjem, spise grillmat, og så skrive en liste over mest viktige begreper som jeg MÅ pugge, og så pugge på den. I morgen skal vi kollokvie og regresjonsanalysere oss til det tyter ut av ørene våre, noe som forhåpentligvis gjør at vi kanskje kan klare å stå på eksamen på tirsdag. Jeg skal være SÅ GLAD NÅR DETTE FAGET ER OVERSTÅTT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, for noe dritt! Hvordan skjedde det at du måtte betale dobbel husleie så lenge? Jeg skal nok klare meg, jeg hadde bare planer om å kanskje klare å ikke leve på studielånet og kun på stipend (fungert frem til nå), så om det eventuelt skjer, så får jeg bare bruke studielånet på den ekstra boligen.

Lang historie, men taklet ikke å bo med han jeg leide hos og ble tvunget til å betale de resterende 7,5 månedene fordi han var for sta og sær til å godta noen av de jeg hadde funnet for å ta over kontrakten min :blink: Så ja.. Og besteforeldre som skulle hjelpe meg med leien og sånt gav ingenting utover lovnaden og første leien. Nå har jeg heldigvis ingen husleie før 1. juli og da blir det 6500 inkl alt, så blir litt lettere.

-------

Æsj æsj æsj, eksamen på fredag. Jeg har ikke lest noe, og det er generell psykologi 2 jeg skal ha som anses for å være veldig vanskelig. Må bare ha en E da, men uansett.. På grunn av alt stresset med overnevnte problem med husleien og mye annen drit har jeg virkelig ikke prioritert studiet framfor jobb, hund og min egen helse. Det straffer seg så klart nå, men ja. Håper og tror jeg består exfac i tillegg til å få en grei karakter på ene pedagogikk faget, så da får siste faget bare bli som det blir. Stryker jeg stryker jeg, møter jeg ikke opp møter jeg ikke opp, består jeg blir jeg veldig glad (men tviler på at det skjer).. :hmm:

Har levert mappen i PED112 idag da, med totalt litt under 6000 ord og 20 sider. Så satser på sensor liker den og gir meg en grei karakter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen på onsdag og jeg må ha minimum C. Tror ikke det går altså! Jeg klarer rett og slett ikke formulere meg korrekt og halvparten av det i sensorveiledningen kunne ikke falt meg inn engang! Er den siste eksamenen før jeg er ferdig med bachelor. Det er så hardt! Vil bare få det overstått, men må ha den C'en. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen på onsdag og jeg må ha minimum C. Tror ikke det går altså! Jeg klarer rett og slett ikke formulere meg korrekt og halvparten av det i sensorveiledningen kunne ikke falt meg inn engang! Er den siste eksamenen før jeg er ferdig med bachelor. Det er så hardt! Vil bare få det overstått, men må ha den C'en. :(

You can do it! Du kan sikkert få noen biter på plass disse to dagene her også :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen i morgen, i metode. Jeg eeer så sliten! Har lest og lest og lest og lest til det tyter ut av ørene mine, men fikk en liten opptur i dag - i kollokviegruppe var jeg den som kunne mest! Krysser alle fingre og tær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen i morgen, i metode. Jeg eeer så sliten! Har lest og lest og lest og lest til det tyter ut av ørene mine, men fikk en liten opptur i dag - i kollokviegruppe var jeg den som kunne mest! Krysser alle fingre og tær!

Årnærsæ! Metode suger metode (et mye mer beskrivende ord en balle) og jeg er så misunnelig på deg når du er ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levert eksamen!

Da er det bare semesteroppgaven på 20 stp igjen, den skal inn om 10 dager, så jeg tror nesten jeg skal ta resten av dagen fri, jeg! :D ...og kanskje sove litt også. Jeg kjenner at 2 1/2 time fordelt på 4 "økter" er litt mindre søvn enn det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå merker jeg studentlivet ikke helt har blitt brukt optimalt av underskrevne dette semesteret (og forrige for den saks skyld). På grunn av mye jobbing (grunnet høye utgifter), bikkja, sykdom, latskap, mangel på motivasjon og alt det der innser jeg nå at jeg kun består 45 studiepoeng av 60 dette året :hmm: , men lar meg selv ha litt mindre dårlig samvittighet ved å tenke at det er bra jeg (forhåpentligvis) har bestått de 25 poengene i år og 20 sist semester. Jeg ligger 15 poeng bak, men akkurat nå gjør det faktisk ganske lite. Å være student med hund og en ukjent sykdom som gjør meg både trøtt og sliten av hverdagslige ting :thumbsdown: , i tillegg til å ha faste månedlige utgifter på 11 000 (pluss strøm) og utgifter til mat, hunden, busskort, reiser hjem og annet, så er det kanskje ikke så verst? :innocent:

Jeg vet ihvertfall hva jeg må forberede meg på neste semester, hvilken taktikk jeg bør og IKKE bør følge, litt mer om hvordan det fungerer på universitetet og jeg ser lyst på de 2 siste årene av bacheloren min, men har i bakhodet at jeg kanskje bare burde ha tatt det friåret dette året, men shit samme.. Nå er det uansett forsent, og jeg kom meg gjennom 75 %. Ikke verst, ikke verst. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...