Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for oss som jogger/løper


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Kommer jo aldri i gang med joggingen igjen her, forkjøla på 6. uka. Hvor settere dere grensen for når dere trener når dere ikke er helt i form? Hadde et par dager sist uke som kjentes bra ut, jogget ikke, men hadde litt fartslek på sykkel. Ble dårlig igjen, men om det har noe sammenheng med at jeg tok ut endel der, eller om det skyldes barnehagebasselusker aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg melder meg offisielt inn i tråden! Sto opp 05.40 og dro på mitt livs tredje løpetur. Lagde spilleliste i går kveld og la fram klær. Hadde på pulsmåler (vi leker ikke!) og bare løp. Så himmelen lys

Jogget to dager på rad - lang tur i går med innlagt gåing (for meg er 13 km veldig langt når det kommer til jogging altså ), og ca 8 km joggetur i kveld, også med innlagt litt gåstrekker, men langt m

Jogget 5 km runden min i kveld og har siden sist uke forbedret tiden min med 2 min og kuttet ut alle 3 gåpausene og enda kjentes det lettere enn sist

Posted Images

Kommer jo aldri i gang med joggingen igjen her, forkjøla på 6. uka. Hvor settere dere grensen for når dere trener når dere ikke er helt i form? Hadde et par dager sist uke som kjentes bra ut, jogget ikke, men hadde litt fartslek på sykkel. Ble dårlig igjen, men om det har noe sammenheng med at jeg tok ut endel der, eller om det skyldes barnehagebasselusker aner jeg ikke.

Hvis jeg kjenner at jeg ikke er helt i form så løper jeg ikke, men er jeg bare litt forkjøla mens formen er fin så løper jeg.

Jeg kjenner i hvert fall på min kropp at den ikke blir bedre av løping hvis den allerede strever med å bli kvitt det den sliter med av baselusker. Men er det på hell, så løper jeg og da kjennes det gjerne ikke så tungt heller. Så ser jeg an hvordan formen er den dagen og tilpasser etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjenner at jeg ikke er helt i form så løper jeg ikke, men er jeg bare litt forkjøla mens formen er fin så løper jeg.

Jeg kjenner i hvert fall på min kropp at den ikke blir bedre av løping hvis den allerede strever med å bli kvitt det den sliter med av baselusker. Men er det på hell, så løper jeg og da kjennes det gjerne ikke så tungt heller. Så ser jeg an hvordan formen er den dagen og tilpasser etter det.

Ah ja, sånn jeg og har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jogget på en stund. Tenkte jeg skulle prøve Nesøya rundt idag, 8 km. La meg på lavt tempo så jeg skulle holde ut hele runden og klarte det på en time. Det er helt greit, mtp at jeg har grusomme sko. Skikkelig feil-kjøp. De passer absolutt ikke foten min :hmm: Men har ikke råd til nye med det første... Skal gå rundt med en venninne ikveld og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

5 km i dag, måtte ha noen få gå pauser i dag også, irriterer meg siden jeg klarte å løpe hele veien i sommer. Jeg sliter jo med tett pust og en del slim, så da må det bare bli sånn. Jada jeg kunne ha sluttet å røyke, så ville det sikkert bli bedre, men det gjør jeg ikke, så da får det bare være sånn. Har kjøpt meg nye ørepropper til tlf, de var veldig gode. Adidas tror jeg. Jeg hører på country når jeg jogger, hva hører dere på?

Har forresten bestemt meg for å ikke skru på klokka enda, venter til jeg klarer å jogge hele strekket uten gå pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nesøya-runden igjen idag,8 km på 57:18, 3 minutter raskere enn forrige uke - denne gangen med gode joggesko. Planen er at jeg skal helt ned på 45 minutter til jul.

. Jeg hører på country når jeg jogger, hva hører dere på?

Når jeg har med musikk liker jeg å høre på ny popmusikk eller trance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på country når jeg jogger, hva hører dere på?

Jeg må ha musikk med litt fart i for å holde piffen, så det går i rock hos meg :)

-----

Nå har jeg hatt et opphold i jogginga på noen mnd :o Jeg løp nettopp et stafettløp, og har fått smaken på dette. Det blir nok derfor mye intervalltrening og sprint, må få bedre sprintteknikk! Distansene er på 130-290 meter liksom, nytter ikke med jogging der :P

Den faste løypa mi er på 8 km, så det blir spennende å se hvor godt det går neste gang :P

Jeg har lyst å delta på et halvmaraton en gang, så jeg begynner også treninga mot dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå har jeg løpt rundt Nesøya, med nesten 3 minutters forbedring igjen :D 8km - 55:32 min. Det rare er at jeg følte at det gikk sååå tregt idag :P Det med kondisjon er merkelig. Vil gjerne klare å ligge på over 10km/h hele runden, men om jeg kommer ned på 45 min før jul er jeg usikker på.

Jeg har kjøpt gode løpehansker fra Nike nå som det begynner og krype ned mot minusgradene, og kjente idag at jeg trenger noe lett til å ha over ørene også, får småvondt i hodet av kalde ører. Noen som kan anbefale noen ørevarmere som ikke er for tykke og stramme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg løpt rundt Nesøya, med nesten 3 minutters forbedring igjen :D 8km - 55:32 min. Det rare er at jeg følte at det gikk sååå tregt idag  :P Det med kondisjon er merkelig. Vil gjerne klare å ligge på over 10km/h hele runden, men om jeg kommer ned på 45 min før jul er jeg usikker på.

 

Jeg har kjøpt gode løpehansker fra Nike nå som det begynner og krype ned mot minusgradene, og kjente idag at jeg trenger noe lett til å ha over ørene også, får småvondt i hodet av kalde ører. Noen som kan anbefale noen ørevarmere som ikke er for tykke og stramme?

Så sprek!

Jeg pleier å bruke en ullhals som jeg bretter, som ørevarmer. Synes det fungerer veldig fint :) Akkurat nå bruker jeg en hals fra Devold mest, den er veldig mjuk og passe tjukk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Hva løper dere i på kalde dager? Noen gode jakker og bukser/tights å anbefale for jogging i noen minusgrader?

Ullgenser, langrennsjakke og 2xu thermal compression thighs. :) + pannebånd og vanter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å løpe i dag. Visste ikke helt hvordan jeg skulle kle meg. Det er like ille å fryse som å svette bort synes jeg. Og jeg blir fort varm og fort kald. Gikk akkurat uten stilongs under løpebuksa i dag. Hadde langermet superyndertøytrøye, men ikke ull. Så en tynn fleece. Over der hadde jeg en übertynn og lett vindtett jakkesak bare til å starte å gå med. Den måtte av før jeg startet å løpe :P

Hendene holdt jeg varme ved å ha de rett innenfor fleecen. Vanter hadde blitt for varmt for meg i dag. Men par grader lavere så må de vel på.

Løpeformen var upåklagelig i dag. Løp en time i strekk og det gjorde godt for 3 kropper og 3 sjeler :P

Da vi kom hjem lå Dany som vanlig og sprellet og ålte seg bortover på ryggen på stuegulvet og skravla gikk. Det er liksom bankers det. Hver gang. Rare, fine dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har løpt på meg en skade i foten :( folk sier jeg burde ha løpepause i 6 uker, menjeg hat jo endelig begynt å komme i siget...

Da vi kom hjem lå Dany som vanlig og sprellet og ålte seg bortover på ryggen på stuegulvet og skravla gikk. Det er liksom bankers det. Hver gang. Rare, fine dyret.

så koselig :) sånn er Aida og, digger det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har løpt på meg en skade i foten :( folk sier jeg burde ha løpepause i 6 uker, menjeg hat jo endelig begynt å komme i siget...

så koselig :) sånn er Aida og, digger det.

Herlig, de er så søte når de gjør sånn :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke løpt siden i sommer og har nå så smått tatt opp løpetreninga igjen. Varierer mellom intervaller og liiitt langøkt. Men jeg blir så himla stiv i beina! Det er mest på utsiden av leggene og på slutten av økta er jeg så stiv at jeg halter og det gjør skikkelig vondt. Er det fordi det er uvant for beina mine eller? På mølla går det bra, det er ute jeg merker det. Løper på asfalt med snø/is på. Kanskje for hardt underlag? Har noen langdistansesko jeg kjøpte på Löblabbet, men de blir helt drepen for beina mine, inkludert når jeg går, så de skal jeg ikke bruke mer. Ellers har jeg løpt med Icebugs sine piggsko som er to-tre sesonger gamle, så de er klare for utskiftning. I dag varmet jeg opp ekstra lenge og det så ei stund ut til å gå bra, men etter ca halve økta begynte jeg å bli stiv, i stedenfor med nesten en gang med kortere oppvarming.

Har dere noen tips? Hva tror dere det kommer av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere, har du overbelastet bør du holde formen ved like med feks sykkel eller svømming. Løpeskader bør man ikke løpe med...

Jeg vet det egentlig innerst inne, men fortrenger at det er en løpeskade. Tror det kom den gangen jeg løp med de dårlige skoene.. Alternativ kondistrening er egentlig ikke noe alternativ, for da kan jeg ikke ha med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Jeg vet det egentlig innerst inne, men fortrenger at det er en løpeskade. Tror det kom den gangen jeg løp med de dårlige skoene.. Alternativ kondistrening er egentlig ikke noe alternativ, for da kan jeg ikke ha med hunden.

Sykle kan man jo gjøre med hund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Min hund kan ikke følge med meg på kondisjonstrening, hun har for korte ben. Hennes tempo er ikkw trim for meg :)

Åja, men hva med å sykle i skogen, og ha henne løs? Evt. legge opp turen slik at det blir mest oppoverbakker? :)

Men hvor fort er kondisjonstrening for deg, da? Simba henger med i opp mot 17-18 km/t, og tror ikke han har så mye lengre bein enn en staffe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...