Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for oss som jogger/løper


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg melder meg offisielt inn i tråden! Sto opp 05.40 og dro på mitt livs tredje løpetur. Lagde spilleliste i går kveld og la fram klær. Hadde på pulsmåler (vi leker ikke!) og bare løp. Så himmelen lys

Jogget to dager på rad - lang tur i går med innlagt gåing (for meg er 13 km veldig langt når det kommer til jogging altså ), og ca 8 km joggetur i kveld, også med innlagt litt gåstrekker, men langt m

Jogget 5 km runden min i kveld og har siden sist uke forbedret tiden min med 2 min og kuttet ut alle 3 gåpausene og enda kjentes det lettere enn sist

Posted Images

Dessverre :)

Stoppeklokke var veldig lurt da. Er jo bare å løpe med den i hånda. Siden jeg er i samme type opptrening fra bare gange hadde det vært motiverende å se fremgangen så konkret.

Det er veldig motiverende, og veldig lett å pushe seg bittelitt ekstra med den synes jeg. Som i starten da jeg MÅTTE klare å løpe minst ett minutt til å starte med. Eller da jeg så at jeg var på vei til å klare 15 min for første gang. Og man kan konkurrere litt med seg selv på den måten, og se fremgang konkret på papiret. Logger alt i et excell-ark også, for å følge med.

Og så er jeg veldig for oppnåelige delmål, og en liten belønning når man klarer det. :aww: Så om jeg noen ganger skulle mistrives i singeltilværelsen, og få meg dame, ikke fortell at jeg er lettbelønnet. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering på denne fronten! Kondisen har på en eller annen måte blitt bedre, selvom distansen er den samme. Ca 3 km- hverken runkeper eller endomondo blir enig med seg selv om det er 2,74 kg eller 3,1 km. Men i følge merkingen i løypa er det 3 km.

I starten måtte jeg ta pause i midten av løypa, det trenger jeg ikke. Nå kan jeg løpe hele veien til enten, så ta pause, for å løpe hele veien tilbake.

Avg min pr KM har gått i fra 8:59 til 6,91 ! Det føler jeg er ganske bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alt går etter planene, og jeg holder meg frisk til neste år, så får du følge av meg Line. :ahappy:

Ukas første løpetur unnagjort. Jeg bare bestemte meg at jeg SKULLE løpe etter jobb i dag. Det var 0 grader der, men da fikk jeg testa ut at klærne mine holder i den temperaturen bare jeg får starta å løpe. I og med at jeg har jobbet hele natta, og gått en ca 15 km, så ble det litt mer gåing enn jeg har gjort i det siste. Men da kjørte jeg intervaller, og kjørte opp tempo i stede, og hadde flere gåpauser bare. Veldig effektiv trening var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogget i går etter 2,5ukes opphold pga sykdom og jakta. Var deilig å løpe igjen.

Kjenner at formen er merkbart bedre enn for 1 mnd siden. Deilig :) Nå må jeg bare presse meg mer, både på tid og distanse.

Noen spørsmål:

- Dere som har løpesko fra Løpelabbet, hva ca koster de?

- Jeg blir ofte stiv i leggene, hva kan dette komme av? Og hvordan tøyer jeg de best mulig etter løpetur?

Vi kan gjerne dele tips om godt løpetøy nå når kulda kommer. Løp med vanter i går og det var deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Löplabbet sine sko har ca samme pris som på hvilken som helst annen sportsbutikk. Mine Saucony koster 1300,- og det betalte jeg for det forrige paret også.

Ang leggene: Still deg på tåballen på et trappetrinn og legg hele vekten på den ene foten. La hælen falle ned, sånn at du bruker kroppsvekten til å strekke muskelen. Tøying og behov for dette er veldig individuelt - jeg tøyer aldri og blir aldri stiv (med unntak av litt støl etter ei mil på asfalt..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogget i går etter 2,5ukes opphold pga sykdom og jakta. Var deilig å løpe igjen.

Kjenner at formen er merkbart bedre enn for 1 mnd siden. Deilig :) Nå må jeg bare presse meg mer, både på tid og distanse.

Noen spørsmål:

- Dere som har løpesko fra Løpelabbet, hva ca koster de?

- Jeg blir ofte stiv i leggene, hva kan dette komme av? Og hvordan tøyer jeg de best mulig etter løpetur?

Vi kan gjerne dele tips om godt løpetøy nå når kulda kommer. Løp med vanter i går og det var deilig.

Tøying om du har behov for akkurat det er fint som Line beskriver det, om det er snakk om avspenning, kvitte seg med syre etc etter tur så er det aller beste og gå et stykke etter du er ferdig og jogge. Det er eneste måte og få syre ut av musklene(som er eneste måte og unngå/forebygge/minske stølhet, du tøyer også fint når du går.

Hva det kommer av at du blir stiv i leggene er litt vanskelig og si, jeg kjenner det mer enn vanlig nå når skoene mine begynner og bli dårlig, så dårlige/slitte/feiltilpassede sko kan være en årsak.

Begynnende beinhinnebetennelse/overanstrengelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøying om du har behov for akkurat det er fint som Line beskriver det, om det er snakk om avspenning, kvitte seg med syre etc etter tur så er det aller beste og gå et stykke etter du er ferdig og jogge. Det er eneste måte og få syre ut av musklene(som er eneste måte og unngå/forebygge/minske stølhet, du tøyer også fint når du går.

Hva det kommer av at du blir stiv i leggene er litt vanskelig og si, jeg kjenner det mer enn vanlig nå når skoene mine begynner og bli dårlig, så dårlige/slitte/feiltilpassede sko kan være en årsak.

Begynnende beinhinnebetennelse/overanstrengelse

Takk for svar

Ønsker meg nye joggesko til bursdagen min som er i neste uke. Jeg starter alltid joggeturen med å gå/oppvarming og avslutter med å gå. Merker at jeg blir stiv i leggene når jeg går tur i oppoverbakker også. Tøyer alltid ut etter joggetur, henger i fra tidligere når jeg trente kampsport.

Skal jogge i dag. Blir med hund, noe som jeg synes er litt slitsomt, men sånn er det med tidsklemma. Orker ikke gå to turer med bikkjene og deretter jogge, så da får Amigo bli med på joggetur. Det går greit, selv om han svimer litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var TUNGT i dag, men jeg løp da! Korter ned runden min litt i arbeidsuka da, siden jeg rett og slett ikke har ork for den siste bakken enda. Og klokker ikke tiden nå. Løper det jeg orker, og går litt innemellom. Men, da fikk jeg ukas andre løpetur som jeg hadde planer om. :ahappy:

Det positive er at når jeg løper på samme fart som jeg gjorde i starten, så er pulsen min MYE lavere. Så formen har blitt bedre, selv om det blir litt tungt når man allerede har tilbakelagt over 50 km allerede denne uka. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har lagt inn bestilling på tykkere løpetigthts og en genser som vist skal være bra for denne årstiden av han storebror, så da får jeg testet ut det, har en tynn jakke som egner seg med t-skjorte under om det trengs. Her er det lagt under 10 grader på morgenen når jeg skal ut, eller var ihvertfall det forrige uke, nå er det mildt igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne å jogge med Leo nå. Men hva har dere på dere nå som det er kaldt ute? Vil jo ikke fryse, men man blir jo svett og varm av å jogge også, så må jo ikke har for mye klær på heller.

Rundt 0 grader har jeg bare på meg en tynn jakke i tillegg. Det er helt greit å fryse litt i starten har jeg funnet ut, siden man blir varm etter hvert man starter å løpe. Eneste jeg ser av alle disse morgenjoggerne i sentrum forrige jobbuke, er at de har buff foran munn og nese, samt et hodeplagg.

Så har jeg kjøpt løpetøy for minusgrader. De skulle gå fra -15 til 0 grader påstod de, så det kan bli spennende å teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 0 grader har jeg bare på meg en tynn jakke i tillegg. Det er helt greit å fryse litt i starten har jeg funnet ut, siden man blir varm etter hvert man starter å løpe. Eneste jeg ser av alle disse morgenjoggerne i sentrum forrige jobbuke, er at de har buff foran munn og nese, samt et hodeplagg.

Så har jeg kjøpt løpetøy for minusgrader. De skulle gå fra -15 til 0 grader påstod de, så det kan bli spennende å teste ut.

Lue og buff, godt tips! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det SYKT tungt å løpe. Lunger var tunge, bein var tunge og kropp var tung. Men jeg fikk løpt mine 3 km, selv om det ble en del gåing også i dag. Det er tungt å løpe i arbeidsukene mine, men jeg er fornøyd bare jeg får mine to turer i løpet av uka. :) Om så jeg går halve runden. Det handler litt om det psykiske også, og få det bare inn i ryggmargen at man skal ut litt ekstra den uken også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3 uker med forkjølelse/halsvondt - og dermed ingen løping - ble det endelig løpetur i kveld. 6 km i helt OK tempo :bananas:

Siden Mona har mast endel om tur i det siste tok jeg henne med, og hun klarte seg veldig bra. Så nå tror jeg at hun ikke er pensjonert fra jogging likevel, men at det var de "høye" temperaturene tidligere i høst som gjorde henne daff. Jeg er kjempeglad, for det er så mye hyggeligere å jogge med hund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona og jeg løp en ny runde i dag - i følge RunkePer har vi tilbakelagt 8,05 km og 764 høydemeter. Godt fornøyd :D

Mona synes det er dumt at hun ikke får lese avisa første kilometeren, men ellers virker det som hun koser seg like mye som meg :)

(Føler meg litt teit som trodde hun måtte pensjoneres fra løpeturer, loppa løper jo rundt på fjellet flere ganger i uka...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2XU har en thermotights som er helt super for litt kjølige høstdager. Selvsagt ikke varm på samme måte som en vindtett og mer fôret bukse, men den har kompresjonsegenskaper, så den får i gang blodsirkulasjonen godt også. Jeg merker iallefall stor forskjell på vanlig tights og denne i samme temperatur og værforhold.

Jeg løper for tida intervaller 2-3 ganger i uka. Elsker å løpe ute, men har så sykt dårlig tid om dagen, så da blir det liksom mørkt før jeg kommer i sving, og da blir det tredemølle. Og jeg dør av kjedsomhet om jeg skal koseløpe, så jeg må variere med intervaller og fartslek. Intervaller har iallefall forbedret formen min veldig. Løper med ca 1-2 i stigning, da føles det mer naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...