Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for oss som jogger/løper


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Mange flinke Soniser om dager som trener, så tenkte vi kunne ha en egen tråd om jogging.
Er så vanskelig å holde oversikten i treningstrådene.

Her kan vi dele tips, mål, motivasjon og erfaring.

Jeg har startet å jogge 2 ganger i uka. Gjort nå i 4 uker faktisk (litt stolt)

Så i går hadde jeg min joggetur nr 8. Jeg jogger ikke langt eller fort, men jeg kjenner at formen blir bedre. Og enda bedre skal den bli :)

Leste et sted at det var ok for en mosjonist å ha 7min pr km. Nå ligger jeg litt over men ikke så langt i fra.

I går jogget jeg 2,5 km hvor jeg gikk litt som oppvarming og laptime på første km var 7:45 og laptime på andre km var 6:54. De siste 500meterne er oppoverbakke så der gikk jeg.

Jeg jogger med Endomondo og det gir stort motivasjon. Både å se totaltiden og kilometertiden/laptime.

Har to runder jeg jogger, en på 4,6km som er testrunden min og en på 2,5km som jeg jogger mest.

Liker best å jogge uten hund, men har hatt med Amigo på 4 av joggeturene. Blir bare sånn når tidsklemma kommer.

Jeg skal kjøpe nye joggesko som belønning til meg selv på neste lønn. Noen tips?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg melder meg offisielt inn i tråden! Sto opp 05.40 og dro på mitt livs tredje løpetur. Lagde spilleliste i går kveld og la fram klær. Hadde på pulsmåler (vi leker ikke!) og bare løp. Så himmelen lys

Jogget to dager på rad - lang tur i går med innlagt gåing (for meg er 13 km veldig langt når det kommer til jogging altså ), og ca 8 km joggetur i kveld, også med innlagt litt gåstrekker, men langt m

Jogget 5 km runden min i kveld og har siden sist uke forbedret tiden min med 2 min og kuttet ut alle 3 gåpausene og enda kjentes det lettere enn sist

Posted Images

Jippi, joggetråd :D

Jeg jogger litt, prøver å få det til 3-4 ganger i uka sammen med en god kollega. Vi jogger for tiden 7 km, ganske så rolig tempo for vi bruker ca. 50 minutter på runden. Planen er å komme oss ned på 40 - tallet (45 min er passe), og så utvide turen vår til ei mil i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må egentlig bare gå i en butikk og få hjelp til å prøve sko og hva som passer for deg :) . Da jeg kjøpte mine asfaltsko prøvde jeg først ett par som var litt "njæææ", og da jeg tok på par nummer to kjente jeg at de satt helt perfekt på min fot.

Har gjort en dårlig innsats de siste to ukene, har vel bare blitt jogging to ganger. Øsssj. Sliter virkelig med motivasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk klart og holde liv i joggingen i mange måneder nå, men det blir litt for sjeldent til at jeg får noe serlig formøking etc. Så neste mål nå er og økte det. Første mål er min 2 økter i uken og min 10 km sammenlagt.

For og presse meg selv løper jeg ofte samme runde, da har jeg holdepunkter og forholde meg til underveis og da er det lettere og presse seg litt. Har man feks faste stoppeplasser i starten så er det en fin gulrot når man begynner og bli litt sliten så vet man at 500m til så er det pause, da gir man alt for og klare de 500 m som er igjen. Og når formen blir bedre så kan jo neste mål være og løpe forbi det første stoppestedet og helt bort til neste før man stopper/går litt. Og istedet for og gå opp bakker så løper jeg opp, gjerne enda raskere enn ellers(så fort jeg får til), bare for og gi alt, også går jeg når jeg kommer på toppen, til jeg har fått igjen pust osv litt igjen. Ikke minst er den enkelt og se forbedringer og sammenligne når man løper samme runde. Jeg har alltid som mål og forsøke og slå dagen før og da er det lettere og gi litt ekstra :) Eller som i går da jeg løp på ny plass, viste at jeg skulle jogge 3 km så når endomondo da forteller meg at jeg har jogget 2 km så økte jeg tempoet litt for og få presset på litt ekstra rett før jeg var ferdig. Alt teller :)

Fokusnå er i hovedsak og øke utholdenhet(lengde) og fart så jeg velger rimelig lette løyper for og få mest antall km sammenhengende. Runden nå er 5,3 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint med en joggetråd :) Ingen av vennene mine løper, så da blir det ikke til at jeg snakker om jogging med noen andre.

Jeg jogger bare 2 ganger i uka (av og til 3), siden jeg har pensjonert hunden fra joggeturer og ikke har samvittighet til å la henne ligge så mye hjemme. Veksler mellom en kort runde på ca 5 km og en lengre på 7-8 km (avhengig av rutevalg) - begge i flott skogsterreng. Satser på å løpe den "lange" runden rett etter jobb i dag :) .

Foreløpig bruker jeg i snitt 6 min per km på den korte runden og 7,5 min per km på den lange (som har en del mer stigning) - målet er å etterhvert løpe den lange like fort som den korte...

Red: målet er også å etterhvert løpe lengre, dvs bruke 7-8 kilometeren som kort runde og utvide den "lange" til 11-12 km. Jeg orker ikke å løpe flere like runder, så utformingen av dalen det jeg løper avgjør lengden på turene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd :).

Min oppdretter og jeg fant ut at vi skulle begynne å jogge regelmessig sammen i vår, så vi har forsøkt å ha to faste joggedager i uka, en fast strekning på 7,4 km. Vi jogger da med hundene - DVs jeg har en hund, hun har to :).

Vi har hatt noen tuer i veien for å få til jevnlig jogging - først skulle hun gjennom en operasjon i beina som resulterte i 3-4 uker pause (jeg jogget litt da også, men hadde litt vondt for å holde oppe motivasjonen), så var vi i gang igjen noen få ganger før JEG ble dårlig nå i sommer og ikke greide å jogge.

Nå er vi heldigvis i gang igjen - og jeg krysser fingrene for at vi nå kan få en lengre periode med jevnlig joggeturer.

Tempoet vårt er vel ikke noe å skryte av, men vi ligger sånn mellom 9 og 10 km/t, men vi går litt innimellom (voksne damer har jo sine skavanker å ta hensyn til *ler*). Det er selvsagt litt juks å jogge med hunder som trekker, men du verden så deilig det er for selvtilliten *fnis*.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, i dag løp jeg 7 km-runden på 41 minutter, altså en god del raskere enn jeg har gjort tidligere. "Fremgangen" skyldes nok først og fremst at jeg denne uken ikke har tatt med hunden (så det virker som det var et riktig valg å pensjonere henne fra joggeturer). Men da må jeg ha nye mål :P

Jeg har bare ca 45-60 min til rådighet for jogging. Kanskje det nye målet skal være å klare ei mil (i litt kupert skogsterreng) på under en time. Høres det realistisk ut? (Igjen, jeg kjenner ingen joggere som kan svare på slike dumme spm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på Løplabbet og kjøp sko der! De kan sko virkelig. Kjøpte mine første sko der for et par år siden, og de filmet først mens jeg løp med nøytrale sko for å se hvordan beina mine var. Så fant de flere par sko som de mente passet, filmet mens jeg løp med de også for å se at de støttet bra nok (jeg tråkker innover) og vi fant hvilke som passer. Så mine neste sko skal komme derifra igjen!

Jeg har startet å jogge igjen! Har funnet ut at min "greie" er terrengløping, så jeg må ha sko til det. Jeg storkoser meg med å løpe på små stier, kontra asfalt eller grusveier. Nå starter jeg veldig forsiktig opp igjen. Går enda mye, men skal jogge så og så mange minutter per tur. I tillegg har jeg planer om å kjøre noen økter med mer intervaller.

Problemet mitt har vært jobbukene mine hele veien. Det er begrensa hva jeg orker før jobb, særlig med tanke på at jeg aldri vet hvor hard natta blir før jeg er der. Men om jeg kjører intervalltreninger etter jobb i jobbukene, og lengre løping i friukene mine, så tenkte jeg det var mer overkommelig rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokke! Beste investeringen EVER :) Når jeg kjenner meg litt lat og dørstokkmila blir lang kommer jeg rett som det er på at "åh, men jeg har pulsklokke!" - og så er det all dytten jeg trenger :) Det er LETT å holde seg innafor intensitetssone 2, så da kan man holde på lenge uten å bli sliten = lett å finne motivasjonen til å komme seg ut. De dagene jeg kjører intervall er jeg nøye på at det bare er 4x4 jeg kjører, da blir jeg heller ikke mer sliten enn at det fortsatt er gøy. Pulsklokka altså <3 Rååååsa er den også :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogget to dager på rad - lang tur i går med innlagt gåing (for meg er 13 km veldig langt når det kommer til jogging altså :aww:), og ca 8 km joggetur i kveld, også med innlagt litt gåstrekker, men langt mindre enn fryktet. Beina var overraskende gode etter gårsdagens kraftanstrengelse *ler*, så jeg fikk en riktig opptur :). Deilig å kjenne at formen er på vei tilbake etter kjip sykdom i sommer :).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetråd :D

Jeg har jo løpt en god stund nå, men de siste ukene har jeg hatt for mye å tenke på, så jeg har rett og slett ikke kommet meg ut og i joggemodus. Før det stoppet opp jogget/løp jeg 1,3 mil i skogene her, bratt opp og ned. Motivasjonen er drit for tiden... Men jeg skal komme igang gjen etter helgen kjenner jeg. Jeg er sliten for tiden så jeg orker ikke å gjøre meg selv helt utslitt.

Kjøpte meg løpetights for ikke så lenge siden. Digg og løpe i! Nå mangler jeg bare skikkelige joggesko..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg løpetights for ikke så lenge siden. Digg og løpe i! Nå mangler jeg bare skikkelige joggesko..

Jeg hadde aldri trodd at jeg noen sinne skulle synes det var deilig å løpe, men nå blir det mer sånn at det er kjedelig å gå fordi det går så sakte :lol:. Løpetights er deilig, det - og gode sko er jo alfa og omega for beina :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetur i dag! Og var veldig deilig. :)

Har funnet ut at å følge planlagt program blir litt vanskelig, så jeg har funnet ut at jeg må bare løpe og kose meg. I tillegg skal jeg føre journal fra alle løpeturene mine, og registrere både total tid, tid løpt, hastighet og lengde, og prøve å forbedre meg på de forskjellige punktene, og følge med framgangen bare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetur etter jobb i dag - det var faktisk riktig så deilig :)

Men er det noen som kjenner et OK styrkeprogram som man kan gjøre hjemme uten andre hjelpemidler enn egen kroppsvekt og et par fitnesstrikker? Jeg kan jo en del øvelser, men det hadde vært fint å ha et gjennomtenkt program som jeg kan kjøre gjennom et par ganger i uken i tillegg til løpe- og fjellturer. Studio blir for dyrt, siden jeg bruker en del penger på dagmamma til hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi kan joine oss her :P

Magebeltet kom i posten i dag, og måtte testes. En av grunnene (untatt astma) til at jeg ikke har jogget noe særlig med Jatzy, er jo at jeg har måttet holde båndet i hånda, noe som bare blir tungvindt.

Første jogge tur :

I følge RunkePer

2,74 km

23:47 min

Avg min pr KM:

8:40

Ikke gærent sånn egentlig. Ja jeg har dårlig kondis, og hadde jeg blitt overfalt, så hadde det vært ''figth before fligth''. Måtte kaste meg over astmamedisinen når jeg kom hjem da, ble tett som bare rakkkern, pokkerns burot -skylder på den jeg for tenk. Neste jogge tur blir på fredag. Tenker jeg tar samme løypa, den er ikke så lang, men det er iallefall ikke asfalt vei. :aww: Nå trenger jeg bare noen gode joggesko. Noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i billige, men bra sko? gjerne nettbutikk :)

Og Jatzy er en ubrukelig trekk hund... :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

I dag skal jeg på min første joggetur på en del år :o Følger C25K sitt opplegg og er på dag en uke en og det ser da slik ut:

5 min oppvarming

[Jogge 60 sek

Gå 90 sek]

[...] gjentas over 20 minutter

5 min nedtrapping

Grugleder meg :P Jeg har sinnsykt dårlig kondis, men dette er jo noe jeg har hatt lyst til å sette i gang med lenge. Bite tenna sammen og kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg på min første joggetur på en del år :o Følger C25K sitt opplegg og er på dag en uke en og det ser da slik ut:

5 min oppvarming

[Jogge 60 sek

Gå 90 sek]

[...] gjentas over 20 minutter

5 min nedtrapping

Grugleder meg :P Jeg har sinnsykt dårlig kondis, men dette er jo noe jeg har hatt lyst til å sette i gang med lenge. Bite tenna sammen og kjøre på!

You go girl! :banana:

Bruk Runkeeper og logg øktene, så ser du framgangen også lett. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sto 3 km på planen og etter en del prokastinering ble det gjennomført. Kjentes tungt selv om det var en kort runde, men fornøyd med at jeg for det første ikke ga meg når jeg hadde lyst til det eller ga etter delvis og tok en gå pause og for det andre fordi jeg klarte og holde et allright tempo. Det mentale er jo vel så viktig som det fysiske, så på dager som i dag får man være fornøyd med at man kommer seg gjennom på tross av litt trøbbel, det blir man sterkere av :)

Jogget jo lengre på mandag så tipper det er en sammenheng mellom det og at det var tungt i dag, henter meg ikke inn så raskt pga sykdom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi kan joine oss her :P

Magebeltet kom i posten i dag, og måtte testes. En av grunnene (untatt astma) til at jeg ikke har jogget noe særlig med Jatzy, er jo at jeg har måttet holde båndet i hånda, noe som bare blir tungvindt.

Første jogge tur :

I følge RunkePer

2,74 km

23:47 min

Avg min pr KM:

8:40

Ikke gærent sånn egentlig. Ja jeg har dårlig kondis, og hadde jeg blitt overfalt, så hadde det vært ''figth before fligth''. Måtte kaste meg over astmamedisinen når jeg kom hjem da, ble tett som bare rakkkern, pokkerns burot -skylder på den jeg for tenk. Neste jogge tur blir på fredag. Tenker jeg tar samme løypa, den er ikke så lang, men det er iallefall ikke asfalt vei. :aww: Nå trenger jeg bare noen gode joggesko. Noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i billige, men bra sko? gjerne nettbutikk :)

Og Jatzy er en ubrukelig trekk hund... :pinch:

Skikkelig bra til å være første forsøk og med astma! :D Hvis du vil ha kjapp fremgang, legg inn en eller to intervall-økter på mølla hver uke. Smart med fast rute, da ser du fort hvordan kondisen forandrer seg. Og det går fort!

Her hadde jeg planlagt to treninger med selskap og to alene resten av uka, men ble selvfølgelig sjuk og alt avlyses. Trøkker inn på med sjokolade i stedet, da passer nok buksene mine igjen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...