Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for oss som jogger/løper


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Fortelle litt om hvordan det gikk kanskje :)

Nå skal det sies at jeg måtte slutte etter 12 min da smerten i leggene ble for uutholdelig, men det positive er at jeg bare hadde 2 intervaller igjen! Det vil si at jeg har jogget seks minutter! Og det er stort for meg :D Er stolt av meg selv!! Og det beste var at det var faktisk ganske gøy!

Jeg kommer til å bruke noe sånt som 2 uker på uke 1 programmet for å komme ordentlig inn i dette med jogging. Neste joggedag er fredag før jobb! Da kommer jeg nok ikke til å ta med Angus da han sinker meg ved å lukte i grøftekantene eller gå så sakte at jeg enten snubler i han eller båndet (bruker magebelte) :P

Alt i alt en ganske grei start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg melder meg offisielt inn i tråden! Sto opp 05.40 og dro på mitt livs tredje løpetur. Lagde spilleliste i går kveld og la fram klær. Hadde på pulsmåler (vi leker ikke!) og bare løp. Så himmelen lys

Jogget to dager på rad - lang tur i går med innlagt gåing (for meg er 13 km veldig langt når det kommer til jogging altså ), og ca 8 km joggetur i kveld, også med innlagt litt gåstrekker, men langt m

Jogget 5 km runden min i kveld og har siden sist uke forbedret tiden min med 2 min og kuttet ut alle 3 gåpausene og enda kjentes det lettere enn sist

Posted Images

Fortelle litt om hvordan det gikk kanskje :)

Nå skal det sies at jeg måtte slutte etter 12 min da smerten i leggene ble for uutholdelig, men det positive er at jeg bare hadde 2 intervaller igjen! Det vil si at jeg har jogget seks minutter! Og det er stort for meg :D Er stolt av meg selv! Og det beste var at det var faktisk ganske gøy!

Jeg kommer til å bruke noe sånt som 2 uker på uke 1 programmet for å komme ordentlig inn i dette med jogging. Neste joggedag er fredag før jobb! Da kommer jeg nok ikke til å ta med Angus da han sinker meg ved å lukte i grøftekantene eller gå så sakte at jeg enten snubler i han eller båndet (bruker magebelte) :P

Alt i alt en ganske grei start :)

Bra jobbet :)

Nå vet ikke jeg hvorfor du får vondt, men om det er lengde det går på så kan jo kanskje kortere og færre intervaller med mer intensitet være en god start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Bra jobbet :)

Nå vet ikke jeg hvorfor du får vondt, men om det er lengde det går på så kan jo kanskje kortere og færre intervaller med mer intensitet være en god start :)

Takk! :)

Ja det er jo kanskje en god løsning. Ellers tror jeg også at skoene KAN spille en liten rolle + at jeg jogger på asfalt (det var mørkt ute og da holder pingla seg til veiene :P ) eller grus. Tenker å investere i noen gode joggesko når lønna kommer inn, så får vi se om det hjelper :) Får jeg vondt så slår jeg bare over til rask gåing. Også tenker jeg det sikkert blir litt mindre smertefullt når jeg går ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Ja det er jo kanskje en god løsning. Ellers tror jeg også at skoene KAN spille en liten rolle + at jeg jogger på asfalt (det var mørkt ute og da holder pingla seg til veiene :P ) eller grus. Tenker å investere i noen gode joggesko når lønna kommer inn, så får vi se om det hjelper :) Får jeg vondt så slår jeg bare over til rask gåing. Også tenker jeg det sikkert blir litt mindre smertefullt når jeg går ned i vekt :)

Jeg har merka veldig på særlig knær når jeg løper nå. Ikke minst i trapper på jobb. Da jeg snudde om nå, var jeg på det tyngste jeg noen sinne har vært, og jeg starta å kjenne det på knær når jeg løp ned trapper på jobb bl.a.... Så det kommer til å bli lettere etter hvert på alle måter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Ja det er jo kanskje en god løsning. Ellers tror jeg også at skoene KAN spille en liten rolle + at jeg jogger på asfalt (det var mørkt ute og da holder pingla seg til veiene :P ) eller grus. Tenker å investere i noen gode joggesko når lønna kommer inn, så får vi se om det hjelper :) Får jeg vondt så slår jeg bare over til rask gåing. Også tenker jeg det sikkert blir litt mindre smertefullt når jeg går ned i vekt :)

Lettere blir det iallefall ja :) Sko har mye og si også underlaget, så du kommer nok til og merke bedring etter den investeringen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har merka veldig på særlig knær når jeg løper nå. Ikke minst i trapper på jobb. Da jeg snudde om nå, var jeg på det tyngste jeg noen sinne har vært, og jeg starta å kjenne det på knær når jeg løp ned trapper på jobb bl.a.... Så det kommer til å bli lettere etter hvert på alle måter. :)

Det høres veldig bra ut! Jeg sliter spesielt med knær og hofter etter mine skiftvakter på jobb (null pause, null sitting). Da er det bare å stå på også satser vi på at det blir lettere :ahappy: Så får vi "hjelpe til" med et par flunka nye joggesko fra Löplabbet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut! Jeg sliter spesielt med knær og hofter etter mine skiftvakter på jobb (null pause, null sitting). Da er det bare å stå på også satser vi på at det blir lettere :ahappy: Så får vi "hjelpe til" med et par flunka nye joggesko fra Löplabbet :D

Det høres ut som en god plan. :)

Det er tungt for ledd og kroppen generelt at vi veier for mye. Så du vil merke stor framgang etter hvert sikkert! :D De har Løplabbet på Ski Storsenter nå forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bra til å være første forsøk og med astma! :D Hvis du vil ha kjapp fremgang, legg inn en eller to intervall-økter på mølla hver uke. Smart med fast rute, da ser du fort hvordan kondisen forandrer seg. Og det går fort!

Her hadde jeg planlagt to treninger med selskap og to alene resten av uka, men ble selvfølgelig sjuk og alt avlyses. Trøkker inn på med sjokolade i stedet, da passer nok buksene mine igjen. :lol:

Takk :) Det er motiverende å høre. Lurer på om det blir like bra i morra. Har blitt kjempe forkjølet, men i værste fall får det blir en lang powerwalk istede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det skikkelig tungt :sweat: De siste dagenes regnvær har gjort det ordentlig vått i myra, så jeg ble uvanlig sliten av å løpe der. Måtte faktisk gi meg et par hundre meter før "mål" pga begynnende krampe i leggen.

Men men...jeg skal vel være glad for at det ble løpetur - før jeg startet var det egentlig sofaen som fristet mest :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetur idag. Jeg løp samme runde som sist. Økte løpetiden med 2 minutter på runden, senket gjennomsnittfarten med 1.5 minutt per km og brukte kortere tid på runden. :ahappy: Sist løp jeg 24.6% av runden, idag 36.10%! :D

Traff på en hund i den siste bakken jeg hadde planer om å løpe opp, så da ble det å gå den siden jeg måtte holde litt kontroll på jentene. Men siste resten på en grusvei så trente vi på å løpe ved siden / bak meg også. Det kan være greit å kunne for de. :)

Verste er at jeg storkoste meg. :ahappy:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogge tur nr 2, samme runde som sist:

I følge RunkePer

2,74 km

24:36 min

Avg min pr KM:

8:59

Litt mer lim i rumpa enn sist. Formen er ikke helt på topp pga forkjølese, så valgte å ta det litt med ro. Prøvde å jogge med musikk på øra, men det funka ikke for meg. Det ble bare irriterende og plagsomt. Så da ble det litt stopping og gåing mens jeg fikk slått av den plagsomme musikken.

Noen som har tips til åssen jeg lærer dyret å trekke? Hun vil jo aller helst gå lineføring hu, tullehunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig som har så fint terreng å løpe i "rett utenfor døra" :) Jeg har to faste hverdagsruter som jeg løper, den ene er på flat grusvei og den andre går i variert kupert skogsterreng. Begge løypene er på ca 5 km. Når jeg føler for det og er "kvil" i kroppen legger jeg turene lengre, og i går tok jeg en dobbelt så lang runde, bare fordi det var så deilig å løpe! Fordi jeg primært løper for fettforbrenning prøver jeg å holde meg i intensitetssone 2 når jeg løper, pluss at det er mer motiverende enn å løpe opp mot syreterskel hele tida. Kjører noen lange intervaller i sone 3 innimellom på løpeturene, i tillegg til rene 4x4 intervaller (motbakke) et par ganger i uka. Dette for å høyne oksygenopptak, og jeg merker at det gjør susen for kondisjonen. Mangler litt styrke, spesielt i lårene, for å virkelig kunne sparke fra opp bakkene (nå blir det litt til at jeg må dra meg opp med viljen kontra å sparke meg opp av ren muskelkraft), så jeg vurderer til stadighet om jeg må ta opp gamle kunster med styrketrening... Æsj. Men jeg kjenner jo at bare det å bli lettere i kroppen og få forbedret generell formkurve gjør at det koster stadig mindre å holde farta oppover, så jeg skal holde meg unna studioet så lenge jeg kan *ler*

Mesteparten av tida løper Eddard løs og får fjotte som han vil, men det er rett så godt for oss begge at han løper i lina på deler av turene. Han ligger godt fremover og liker styrketreningen han får ved å dra meg, og jeg får trenet kjernemusklatur ved å holde igjen. Da reduseres jaggu midjemålet mitt samtidig også! Tjenestehunden min er genial til all slags bruk :)

Gruer meg litt til det blir våtere utover høsten. Sleipe røtter og glatte steiner er litt av et mareritt, og jeg merker jo allerede forskjell. Selv om terrengskoene griper godt og er stødige, er det jo bare "so much" de kan takle. Hjelper det med piggsko? Prøvde et par skikkelig bra piggsko på salg i sommer, men kjøpte de ikke - angrer enda!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny løpetur idag. Litt rot i starten siden jeg måtte snu og låse bilen (for noen hadde glemt det) bl.a.

Kjøpte et par Adidas Adizero XT 4 idag. De var utrolig deilige å løpe i! Det beste er jo at jeg ikke hadde antydning til gnagsår, og jeg er av typen som får det bare man nevner nye sko omtrent. :P Så tydelig at skoa passer bena mine veldig bra.

Veldig morsomt å se beina mine løpe igjen på film. Jeg tråkker innover når jeg løper (som så mange andre), men nå så man en veldig liten antydning til det på testskoene. På terrengskoene er det jo ikke oppbygging på innsiden, og man ser at jeg tråkker innover, men det var under halvparten så mye som sist jeg løp på mølle der. Så tydelig at jeg har klart å stramme opp sener og muskler og stabilisert beina bedre. :)

Forrige gang jeg løp, så hadde jeg løpetid på 14.22 minutter på runden. I dag hadde jeg 19.10 minutter!!! Nesten 5 minutter bedre. Prosentvis er det oppgang fra 36,1% til 51,3%. Så veldig fornøyd. Siden jeg er veldig inspirert av "Eat & Run" for tiden, så tenkte jeg en del på teknikken min når jeg løp, og klarte å endre bittelitt i dag, så det gikk lettere. Noen steder MÅ jeg gå fordi det er ikke mulig å løpe der, så en 100% når jeg aldri på løypa sånn sett (i tillegg til at oppvarming er med i trackinga på RunkePer), men den dagen jeg bare går der jeg må, og når jeg varmer opp, så skal jeg være superglad. :ahappy: )

Gikk mye kortere avstander nå, og færre gåpauser. De fleste var der det ikke er mulig å løpe + litt til. Og nedover igjen hadde jeg en lang økt som jeg løp hele veien. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor mange minus løper dere forresten, og hvordan kler dere dere da? Vinteren er jo på vei, og jeg har planer om å løpe gjennom hele vinteren også, og gjerne ute. Men jeg aner liksom ikke hvordan jeg burde kle meg da...

Jeg har ikke løpt på vinteren, men går mye på ski. Hvis det er kaldere enn -10 anstrenger jeg meg ikke så veldig (men går gjerne en roligere runde likevel). Vanligvis kler jeg meg i lett ullundertøy (langermet/langbent) + en lett overtrekksdress/langrennsdress (og selvfølgelig lue, votter og kanskje en hals). Man kan ha på overraskende lite tøy når man holder seg i bevegelse :)

Red: og refleks + hodelykt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvor mange minus løper dere forresten, og hvordan kler dere dere da? Vinteren er jo på vei, og jeg har planer om å løpe gjennom hele vinteren også, og gjerne ute. Men jeg aner liksom ikke hvordan jeg burde kle meg da...

I vinter hadde jeg noen få løpeturer, og mellom -15 og -20 er helt ok, men noe særlig kaldere enn deg gidder jeg ikke altså :). Det går helst i ski på vinteren her da, og da har jeg ull innerst og så fleece eller ull utapå - og så en litt tykkere skidress ytterst. Nå er jeg ikke ræsergåer på ski, så det antrekket funker fint.

Jeg kjøpte joggesko med pigger i fjor vinter også, og de var supre å bruke når det var glatt :).

Min løping foregår ikke så veldig vitenskapelig, egentlig, har sjelden med noe som måler fart, lengde og sånt - men jeg vet lengden på de turene vi løper - og sånn ca hvor lang tid vi bruker selvsagt :). Det er jo mest kjerringløping vi driver med, og ikke noe særlig mer enn 2-3 ganger i uka, men vi merker jo godt framgang fra første turen vi hadde og nå. Vi løper mye mer på turen nå enn vi gjorde i starten, så vi er riktig godt fornøye med oss selv :). Jeg synes faktisk Willy har fått bedre bevegelser også av disse joggeturene - han tar ut steget mye bedre nå enn han har gjort tidligere, han løper mer avslappet og det ser veldig bra ut faktisk :).

I går kjente jeg for øvrig smerter i senefestet til akillessenen, så jeg har nok feilbelastet litt under joggeturen. Det var lurt med en pause i dag i alle fall :). Får se an tilstanden i morgen, men det kan vel hende det er sykkeltur med bikkja som blir kveldens trim da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :) Da trur jeg at jeg satser på en skidress, og så prøver ut hva slags undertøy jeg skal ha under. Tenkte jeg skulle gå mer på ski i vinter også uansett. Så kan jeg jo se hvor lenge jeg kan løpe med det jeg har også med noe under, siden det er vindtett.

Jeg har veldig vitenskapelig løping her, med klokking av tider og måling av distanser. Men det motiverer meg veldig. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett bare ull longs og skjorte under en tynn overtrekks dress og lue/hansker. Da er det som regel litt kaldt før jeg starter, men perfekt så lenge man er i bevegelse :) går mest på ski her også om vinteren, men var ut et par turer og jogget i januar når det var en 10 minus og mer enn det på ski, kanskje opp mot 20, ikke hatt noe problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også stort sett på ski om vinteren og har på meg et lag med tynt ull ned til minus ti omtrent, under skitøyet. Det holder for meg hvis jeg holder meg i aktivitet. Når det tipper under dette blir jeg fort kald på lår/rumpe, så da har jeg gjerne dobbel stillongs og evt. en tykkere ulltrøye. Fra 15-20 minus og nedover sverger jeg til brynje under ull-laget. Skal jeg gå lengre tur i roligere tempo evt. hvis jeg vet det blir pauser, tar jeg brynjen også når det er varmere. Den varmer veldig godt når det er kaldt, uten å bli for varm selv om det skulle bli varmere i været underveis, i tillegg til at den varmer på en helt annen måte enn bare ull hvis du blir svett.

Og tjukkere hansker evt. hummervotter etterhvert som det blir kaldere.

Gleder meg til vinteren :heart: Snøøø! :jump:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...