Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt

Maria
 Share

Recommended Posts

• Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Hvordan beregner man hvor mye kcal man skal ha iløpet av en dag? Jeg følger shapeup-appen, den sier jeg skal ligge på 1300. Grete roede sier 1600. Hvordan beregner man egentlig?

Jeg ligger stort sett rundt 1300, av og til litt mer og mindre. Er dette for lite?

Er kanskje skrevet noe om det før her; men hvordan trening anbefales? Hvilke øvelser kan jeg utføre hjemme, uten utstyr?

Og en ting jeg er redd for; overflødig hud. Noe man kan gjøre for å minske sjansen for å få mye løs hud? Dere som har gått ned mye, har huden strammet seg opp, eller har dere fått mye løs hud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan beregner man hvor mye kcal man skal ha iløpet av en dag? Jeg følger shapeup-appen, den sier jeg skal ligge på 1300. Grete roede sier 1600. Hvordan beregner man egentlig?

Jeg ligger stort sett rundt 1300, av og til litt mer og mindre. Er dette for lite?

Er kanskje skrevet noe om det før her; men hvordan trening anbefales? Hvilke øvelser kan jeg utføre hjemme, uten utstyr?

Og en ting jeg er redd for; overflødig hud. Noe man kan gjøre for å minske sjansen for å få mye løs hud? Dere som har gått ned mye, har huden strammet seg opp, eller har dere fått mye løs hud?

Jeg ligger på mellom 1800 og 2300 forbrente kalorier pr dag. Min kostholdsplan ligger på ca 1200 kcal pr dag. Det er litt lite for meg så jeg har en ekstra proteinshake for dagen for å ha noe å gå på :) Alle har forskjellig forbrenning så du må egentlig bare prøve deg frem. :)

Når det gjelder overflødig hud gjelder det å gå ned sakte og samtidig trene styrke for å bevare muskelmasse og stramme opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300 er vel omtrent det en person i koma trenger for å overleve. Du trenger mer!

Jeg har ikke erfaring med å kalkulere slikt, da jeg aldri har hatt behov for det. Jeg forsøkt å telle en kort periode, bare for å sjekke hvor mye jeg spiste per dag, men ikke noe mer. Men jeg er veldig skeptisk til å kutte så mye! Jeg har ingen tro på at det er sunt på lang sikt!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er dårlig på er å trene styrke, burde egentlig begynt med det men aner ikke hvordan. Men jeg trener vel egentlig mye indirekte styrke med beina mine, går veldig mye i oppoverbakke og "klatrer" i ulendt oppoverbakke terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på mellom 1800 og 2300 forbrente kalorier pr dag. Min kostholdsplan ligger på ca 1200 kcal pr dag. Det er litt lite for meg så jeg har en ekstra proteinshake for dagen for å ha noe å gå på :) Alle har forskjellig forbrenning så du må egentlig bare prøve deg frem. :)

Når det gjelder overflødig hud gjelder det å gå ned sakte og samtidig trene styrke for å bevare muskelmasse og stramme opp :)

Så du spiser kun 1200kcal per dag?

Jeg trener til forskjellige treningsvideoer på youtube, håper det er bra nok for å forhindre løs hud!

1300 er vel omtrent det en person i koma trenger for å overleve. Du trenger mer!

Jeg har ikke erfaring med å kalkulere slikt, da jeg aldri har hatt behov for det. Jeg forsøkt å telle en kort periode, bare for å sjekke hvor mye jeg spiste per dag, men ikke noe mer. Men jeg er veldig skeptisk til å kutte så mye! Jeg har ingen tro på at det er sunt på lang sikt!

Jeg har ikke noe problem med å ligge på 1300kcal på en dag. Går ikke rundt sulten.. Men kanskje jeg bør øke likevel? Er 1600 bedre kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spiser kun 1200kcal per dag? 

Jeg trener til forskjellige treningsvideoer på youtube, håper det er bra nok for å forhindre løs hud! 

Jeg har ikke noe problem med å ligge på 1300kcal på en dag. Går ikke rundt sulten.. Men kanskje jeg bør øke likevel? Er 1600 bedre kanskje? 

Skulle spist 1200 pr dag men det ble for lite. Ligger nå på rundt 14-1500 kcal pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet det og fant en formel for å beregne hvor mye man trenger for å holde vekta. Aner ikke hvor nøyaktig den er: http://www.side3.no/hvor-mange-kalorier/3104209.html

Den sier jeg trenger 2400kcal per dag. For å gå ned i vekt må jeg jo ligge i underskudd på kalorier, men hvor mye? Har hørt 500kcal i underskudd er greit, men føler det blir for mye å innta 1900kcal per dag når jeg skal ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist mer, men jeg er ikke noe ekspert. Hvis du kan spise 1300 kcal per dag, og ikke føle deg trøtt og sliten, så ville jeg nesten vært bekymret. Er du overvektig i tillegg, vil jeg nesten mene det er noe galt, hormonelt eller annet. Nå er jeg mann og sikkert mye større enn deg, men jeg spiser sikkert 3-4000 kcal per dag, og har relativt lav fettprosent.

Jeg ville vurdert å ta kontakt med en ernæringsfysiolog, og få hjelp til et godt, gjennomtenkt kosthold. Mange velmente meninger her inne, men vi er legmenn.

Kosthold er viktigere enn trening hvis du ønsker å gå ned i vekt. Du må ligge i underskudd for å gå ned i vekt, men personlig ville jeg vært vel så opptatt av næringsinnhold i den maten du spiser, og ikke se på tallet i seg selv. Et mer helhetlig syn på kosthold og helse, rett og slett.

Sier dette i beste mening altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hjelp til å sette opp en skikkelig diett til deg! Det hjelper ikke bare å telle kalorier. Du må få satt opp en realistisk diett og en diett som du klarer å følge og som ikke består av mat som du ikke liker/tåler osv. :) Dette er viktig. :)

Sikkert lurt! Hvem tar man kontakt med for å ordne det da? :)

@Marjan

Jeg føler meg ikke spesielt trøtt og sliten, nei. Men, jeg går stort sett hjemme for tiden, hadde kanskje vært mer sliten og trøtt om jeg hadde jobb. Skal jobbe i sommer, da, så merker vel da om jeg blir fort sliten. Har aldri hatt mye energi, men det har nok sammenheng med at jeg aldri har vært veldig aktiv. Nå prøver jeg å både spise sunt og være mer i aktivitet. Jeg trener litt styrke hjemme, men må bli flinkere å komme meg ut på tur, og etterhvert begynne å jogge litt igjen.

Er så usikker, vil jo ned i vekt, så redd for å spise for mye. Men er vel ikke sunt å spise for lite heller.

Blir glad for alle innspill! :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ligge på så lavt kaloriinntak er nok ikke ideelt. Får kroppen for lite mat sparer den på fettlagrene og "spiser" heller musklene. Få hjelp av en PT/ernæringsfysiolog til dietplan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marjan

Jeg føler meg ikke spesielt trøtt og sliten, nei. Men, jeg går stort sett hjemme for tiden, hadde kanskje vært mer sliten og trøtt om jeg hadde jobb. Skal jobbe i sommer, da, så merker vel da om jeg blir fort sliten. Har aldri hatt mye energi, men det har nok sammenheng med at jeg aldri har vært veldig aktiv. Nå prøver jeg å både spise sunt og være mer i aktivitet. Jeg trener litt styrke hjemme, men må bli flinkere å komme meg ut på tur, og etterhvert begynne å jogge litt igjen.

Er så usikker, vil jo ned i vekt, så redd for å spise for mye. Men er vel ikke sunt å spise for lite heller.

Et enkelt lite knep for å få i seg litt mer mat og næring, og samtidig har kontroll over næringsinnhold, er å lage en smoothie eller lignende etter tur og trening, hver dag, i tillegg til den maten du ellers får i deg. Grunnoppskrift i mine smoothies: banan/avocado, bær, proteinpulver, vann. Ellers er det bare å eksperimentere...

Jeg ville anbefalt noe slikt, men igjen, jeg ville kanskje forhørt meg hos en som kan seg på dette. @Ane er inne på det under, du ønsker å beholde musklene dine samtidig som du går ned i vekt, og da må du få i deg nok mat (og proteiner) og tenke langsiktig. På sikt ønsker du kanskje også å øke muskelmasse, og på den måten øke forbrenningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ligge på rundt 1200 i en hel uke og ikke føle meg spesielt sulten. Tror jeg har en ekstremt lav forbrenning. Jeg har nemmelig aldri spist spesielt mye (men svært usunnt) selv når jeg veide mitt meste.

Derimot er trening 3x i uka medført at jeg nå må spise litt mer, også de dagene jeg ikke trener. Spiser mao når jeg er sulten og noen ganger når jeg bare har lyst på noe. Prøver å spise frukt og bær i stedet for sjokolade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skremmende å skulle ligge på så lavt kcal-nivå som mulig. Det er mye bedre å begynne i andre enden etter min mening - mye aktivitet, sunn mat (dvs. masse grønnsaker, magert kjøtt, fisk, grove kornprodukter dersom du spiser det, masse vann - tallerkenmetoden). Å ligge på et lavt kcal-nivå og bent frem slanke seg tror jeg øker sjansen mye for å gå opp masse etter "kuren". Det er viktig å finne et kosthold hvor du kan spise deg mett og gi kroppen det den trenger hver dag, ellers er det helt fåfengt. Vi skal da ikke bare bli slanke, vi skal bli sunne og sterke - eller hva?

Gode hjemmeøvelser (sjekk youtube for tutorial-videoer)

- Hip thrust, med eller uten vekt

- Situps, både rette og skrå

- Knebøy (vær nøye med teknikken)

- Burpees

- Armhevinger

- Dips

- Planke

- Utfall

Dessuten - få opp pulsen, helst to-tre ganger i uken. Lett jogging er bra, gåturer i ulendt terreng er bra, intervalltrening er GULL hvis du vil oppleve rask formvekst.

--

Jeg feirer ny jobb i dag, og har akkurat spist tidenes største muffins og pittelitt smågodt. Jau jau.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skremmende å skulle ligge på så lavt kcal-nivå som mulig. Det er mye bedre å begynne i andre enden etter min mening - mye aktivitet, sunn mat (dvs. masse grønnsaker, magert kjøtt, fisk, grove kornprodukter dersom du spiser det, masse vann - tallerkenmetoden). Å ligge på et lavt kcal-nivå og bent frem slanke seg tror jeg øker sjansen mye for å gå opp masse etter "kuren". Det er viktig å finne et kosthold hvor du kan spise deg mett og gi kroppen det den trenger hver dag, ellers er det helt fåfengt. Vi skal da ikke bare bli slanke, vi skal bli sunne og sterke - eller hva?

Gode hjemmeøvelser (sjekk youtube for tutorial-videoer)

- Hip thrust, med eller uten vekt

- Situps, både rette og skrå

- Knebøy (vær nøye med teknikken)

- Burpees

- Armhevinger

- Dips

- Planke

- Utfall

Dessuten - få opp pulsen, helst to-tre ganger i uken. Lett jogging er bra, gåturer i ulendt terreng er bra, intervalltrening er GULL hvis du vil oppleve rask formvekst.

--

Jeg feirer ny jobb i dag, og har akkurat spist tidenes største muffins og pittelitt smågodt. Jau jau.

Jeg må ha noe å gå utifra, hvis ikke har jeg lett for å spise altfor mye. Jeg vil jo ned i vekt - og bli der. Nå spiser jeg variert og nok til å holde meg mett. Spiser på en slik måte at jeg fint klarer å leve sånn, ikke bare for en periode. Jeg vil bli både slank, sunn og sterk - men akkurat nå er det slank som teller mest. Lei av kommentarer på vekta mi - både direkte til meg og bak min rygg. For min del er det ikke om å gjøre å ligge på så lavt kcal som mulig, men ligge såpass lavt at jeg går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha noe å gå utifra, hvis ikke har jeg lett for å spise altfor mye. Jeg vil jo ned i vekt - og bli der. Nå spiser jeg variert og nok til å holde meg mett. Spiser på en slik måte at jeg fint klarer å leve sånn, ikke bare for en periode. Jeg vil bli både slank, sunn og sterk - men akkurat nå er det slank som teller mest. Lei av kommentarer på vekta mi - både direkte til meg og bak min rygg. For min del er det ikke om å gjøre å ligge på så lavt kcal som mulig, men ligge såpass lavt at jeg går ned i vekt.

Jeg må bare anbefale Grete Roede-kurs jeg altså. Der lærer du om mat og kalorier. Hva som er ja-mat og nei-mat, ca hvor mye du trenger å innta på en dag, hvilke matvarer kroppen din trenger osv. For meg var kursene jeg har gått på vært uvurderlige og veldig verdt pengene. Man går ned i vekt sikkert, men ikke i rasende fart. Og det man lærer tar man med seg videre slik at det blir en livsstilsendring og ikke bare en rask løsning. Da varer det og man holder vekta etterhvert. Jeg kan masse om prinsippene og om "pensum" på de kursene, men føler ikke det er riktig av meg å sitte og brette ut Roedes metoder på nett. :P

Uansett er det viktig å spise i underskudd for å gå ned i vekt. Underskuddet over lengre tid avgjør også vektnedgang. Er man veldig overvektig og er vant til å spise mye mat kan man legge seg på 1800 kcal per dag til å begynne med. Men 1600 er liksom det de aller fleste damer som vil ned i vekt regner seg frem til på roede-kurs i alle fall. Noe mindre enn det nlir veldig ekstremt for kroppen, og anbefales ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kroppsscann på jobb idag. Ja, jeg er heldig som har fri tilgang, ikke sant :D Og jeg har gått ned nesten et kg, og det bare i fett, og litt opp i muskelmasse. Yej! Hadde håpet på mer, så skal justere litt på inntaket :) Anbefaler alle å prøve slik scanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare anbefale Grete Roede-kurs jeg altså. Der lærer du om mat og kalorier. Hva som er ja-mat og nei-mat, ca hvor mye du trenger å innta på en dag, hvilke matvarer kroppen din trenger osv. For meg var kursene jeg har gått på vært uvurderlige og veldig verdt pengene. Man går ned i vekt sikkert, men ikke i rasende fart. Og det man lærer tar man med seg videre slik at det blir en livsstilsendring og ikke bare en rask løsning. Da varer det og man holder vekta etterhvert. Jeg kan masse om prinsippene og om "pensum" på de kursene, men føler ikke det er riktig av meg å sitte og brette ut Roedes metoder på nett. :P

Uansett er det viktig å spise i underskudd for å gå ned i vekt. Underskuddet over lengre tid avgjør også vektnedgang. Er man veldig overvektig og er vant til å spise mye mat kan man legge seg på 1800 kcal per dag til å begynne med. Men 1600 er liksom det de aller fleste damer som vil ned i vekt regner seg frem til på roede-kurs i alle fall. Noe mindre enn det nlir veldig ekstremt for kroppen, og anbefales ikke.

Har vurdert det og tenkt på det, men dessverre strekker ikke økonomien til. Kanskje etter sommeren, om jeg får meg en jobb. Da jeg registrerte meg på nettsiden til roede ble jeg anbefalt 1600kcal, så kanskje jeg skal prøve å holde meg til det heller?

Jeg prøver jo nå og tenke på hva jeg putter i meg, ikke BARE antall kcal. Men kan nok bli flinkere på det, spesielt flinkere å spise grønnsaker!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet her inne, synes gjengen her inne er flinke og har supre resultater. Jeg har håpet et par uker nå å kunne skrike ut at jeg har gått ned 30 kg, men vekta rikker seg ikke ned de siste grammene. Vekta viser 80.5 en dag, 80.2 en annen, men å vise 7tallet først sitter visst langt inne.. Jaja, dagens sutring unnagjort. Det positive er at jeg ser fine resultater på trening, ny pers på sykkel og jogging er ikke så verst likevel :-) Gleder meg til en aktiv sommer

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en løpetur for første gang på 2-3 mnd i kveld. 4,5 km på 27 min :) Veldig fornøyd med det. Både opp- og nedoverbakker og noen skikkelige kneiker på slutten. Formen føltes upåklagelig, og all treninga den siste tiden er helt klart synlig. Ser at sist jeg løp ble det 4 km på 28 min. ;) Det er bare veldig synd at knærne mine er så kranglete og at jeg var rimelig forspist før jeg løp ut og hadde hold hele tiden! Haha. Så omstendighetene tatt i betraktning er jeg desto mer fornøyd. Neste gang blir det en lengre tur for å teste kondisen mer. I morgen - styrketrening :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kroppsscann på jobb idag. Ja, jeg er heldig som har fri tilgang, ikke sant :D Og jeg har gått ned nesten et kg, og det bare i fett, og litt opp i muskelmasse. Yej! Hadde håpet på mer, så skal justere litt på inntaket :) Anbefaler alle å prøve slik scanner.

Høres artig ut. Hvor finner man sånne?

Og hva er normalt sett prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på "ferie" og det kommer til å flyte både drikke og mat (60 års lag hele helgen :P ) men jeg har vært flink idag og jogga en tur på 35 min, innkludert et par ordentlige spurter. kommer til å prøve å gjøre det i morgen og Søndag også, for å bøte litt på fråtsinga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider