Gå til innhold
Hundesonen.no

Doodle-debatten...?


Cams
 Share

Recommended Posts

DET argumentet kan jeg kjøpe, altså... Men er det bare doodle-kjøpere som blir overrasket av uventet pelsstell? Tenker tilbake på min kjære venn i barndommen; en Eng.Cocker. Moren min kjøpte dyret til søsteren min (som da var 6 år) Pelsstell var et ikke-tema, og slik forble det til bikkja tippet over, 13 år gml. Ørene ble skrellt for enorme floker/tover med noen års mellomrom. Resten av pelsen levde sitt eget liv... Jeg tror ikke dette er et enestående eksempel innen rasehunder med pels?

Nei, det er ikke bare doodleeiere, men de er i påfallende stort antall sammenlignet med andre raser. Doodlepelsen er ofte grovere enn vanlige pelsrasers, og derfor skal det mindre til før pelsen er ute og kjøre. Det er min erfaring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bare doodleeiere, men de er i påfallende stort antall sammenlignet med andre raser. Doodlepelsen er ofte grovere enn vanlige pelsrasers, og derfor skal det mindre til før pelsen er ute og kjøre. Det er min erfaring.

Ok :) Varierende pelser og mangelfull info. fra "oppdretter" da, regner jeg med. Er det allikevel så mye verre enn all annen feilinfo. og lureri innen hundeverdenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Varierende pelser og mangelfull info. fra "oppdretter" da, regner jeg med. Er det allikevel så mye verre enn all annen feilinfo. og lureri innen hundeverdenen?

Nei, men doodler har blitt såpass stort og jeg mener det ikke er moralsk forsvarlig å opphøye denne spesifikke avlen, som man gjør her. Det ene utelukker ikke det andre, jeg støtter ikke andre aspekter ved det jeg kategoriserer som uforsvarlig avl og villedende markedsføring. Men man velger sine kamper.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang noen nevner ordet "doodle" vrenger hele mitt indre seg. Jeg blir kvalm. Av lureriet, og at folk er så dumme. At de tror dette er fantastisk genialt, og ikke minst at det er en rase. Jeg blir helt fra meg av denne planlagte blandingsavlen, og det faktum at det ikke er noe jeg kan gjøre med det.

Jeg har generelt svært lite interesse for avl og oppdrett. Jeg har også svært liten kunnskap om linjer og blod, og jeg tviler ikke på at mange av disse hundene er sunne og flotte og friske. Men at folk ikke forstår at de ikke er annet enn blandingshunder? At de tror de får seg et renraset dyr, en fantastisk allergivennlig retriver, fordi en helt uanerkjent mann som kaller seg oppdretter lover det? Kanskje en dag, om mange generasjoner, er doodlene blitt rene raser og jeg kan svelge alle mine ord, men enn så lenge går jeg videre hvis en hundeeier på gata presenterer lodotten sin som en "Renraset Labradoodle" :lol:

Uff, nei. Kanskje er min avsky for ubegrunnet, men sterk: det er den!

Og Milly Kakao? Ikke la meg starte... :frantics:

Er det virkelig så mange som faktisk tror de får seg en renraset hund? De aller fleste vet jo at det er en blanding av puddel og labrador, de syns kanskje bare navnet "labradoodle" er stilig/praktisk.

Mine tanker om doodleoppdrett...

Det er ille at dette hysteriet har startet, for det er mest fordi det er trendy rett og slett, litt kult å ha noe utenom det vanlige og slikt skaper marked som lokker fram useriøse kjøkkenoppdrettere som vil tjene penger på dette. Og denne misinformasjonen, det er ganske ille.

Men når jeg leser på hjemmesidene til folk som driver noe man kanskje kan kalle seriøst oppdrett av det, føler jeg ikke jeg egentlig har så mye jeg skulle ha sagt. Type folk som har kanskje 1-2 kull i året, røntger hundene sine, har masse info på hjemmesiden sin, og egentlig bare driver et helt vanlig oppdrett, som ville vært akseptert om bare ikke hundene var blandinger. Det får meg litt til å tenke, Dersom de faktisk helsetester hundene sine, og det er et marked for det - hva kan jeg egentlig si på det? Da om de gir riktig informasjon og ikke selger til blodpris, og faktisk tar helse og gemytt seriøst.

For dem som kjøper dem og er fornøyde, er det rett og slett ingen rase som kan sammenlignes. En slik blanding er ikke som verken en puddel eller en labrador. For folk som liker den blandingen virker det som rett rase. Rett og slett personlig smak kan og ha noe og si.

Til dere som sier; det er nok av raser å velge i, hvorfor velge akkurat den". Dette er typisk å høre fra folk som ikke har hatt blanding føler jeg. Hva hvis det var deres rase som av en eller annen grunn ikke burde kjøpes - syns dere det er lett å finne en ny hjerterase, siden det er så mange? For noen er det bare én hund de vil ha. Og ja jeg er klar over at det er stor variasjon innen doodler. Men ikke uendelig mye. Det er grenser for hvor krise det kan gå med puddel og labrador. Begge raser er relativt lettrente og smarte hunder, med en del likheter. Det blir ikke som å blande en rase som har lav terskel for kamp/biting med en vokterrase. Jeg syns det er litt overdrevent når folk argumenterer for "du vet ikke hva du får." Nja jeg vil si til en viss grad kan man det nå da det er avlet fram så mange doodler. Man kan få mer eller mindre av den ene rasen. Det er ikke totalt sjansespill. Men man må såklart være klar over at man kan få hva som helst fra begge deler, det er en ting.

Jeg har tenkt en del på dette, men når jeg ser for meg en oppdretter som avler fram slike blandinger til folk som vil ha det, og faktisk helsetester og informerer kjøpere, føler jeg ikke at jeg egentlig har noe jeg skulle ha sagt. Hvada, "det er useriøst... fordi... fordi... det er blandinger!"

Og jeg synes og det er litt dumt når folk som skrievr om dette overdriver så kraftig. Det høres jo ut som rene umulige pelsmonstre folk har skaffet seg. Hvorfor er da så mange fornøyde? Det er synd fordi disse bloggene har mange gode poeng, men det blir vanskelig for ikke-raseentusiaster å ta dem seriøst, de går kanskje heller i forsvar.

Jeg kjenner en labradoodle. Enklere hund har jeg aldri møtt, og eierne er strålende fornøyd. Hun er vel av den som er 2.generasjons, eller så var det 75% puddel. Det virker som om det er denne blandingen som har høyest sannsynlighet for å bli røytefri.Uansett - jeg skjønner at de er fornøyde, for den er virkelig utrolig grei å ha med å gjøre, uten at disse er kjempeerfarne hundefolk som har lagt i mye arbeid i sosialisering og lydighet. Det er en hund med kjempefint gemytt og røytefri pels. Den minner meg verken om labrador eller puddel, selvom den ligner mest på en litt ekstra kraftig puddel. Å hoppe rett til renraset puddel blir plutselig veldig annerledes.

Når man har en blandingshund blir man gjerne forelsket i både kombinasjonen og at hunden er noe for seg selv. Så jeg for min del forstår ønsket til folk om å skaffe seg en doodle, hvis det er det de liker - men eg synes og at alt dette useriøse oppdrettet trenden fører med seg er ille.

Når det er sagt synes jeg opplegget til Drøbak og kongefamilien er tragisk, men det er først og fremst fordi dette er en valpefabrikk og jeg synes ikke noe om måten de driver på og markedsfører seg.

Jeg er litt dårlig på å forklare - men det jeg prøver å si er at jeg også er imot dette doodlehysteriet og doodletrenden og all misinformasjonen og generelt planlagt blandingsavl. Men alt i alt er det jo kjøperne og hundenes liv og trivsel som teller mest, om det blir ivaretatt, hva kan jeg argumentere med da?

Alt i alt så ender mine tanker alltid på at det rett og slett er useriøst oppdrett jeg er imot, enten det er ren rase eller blandings. Useriøst som i valpefabrikk, ingen helse-gemyttfokus, skyhøye priser osv osv.

Gah dette ble rotete :|

EDIT: Hva synes dere om denne teksten her, til en norsk oppdretter av doodle:

http://www.arcticlabradoodles.com/67740505

Jeg synes begynnelsen er litt overdrevet, så vidt jeg har fått med meg var doodle-prosjektet mislykket og han som starta det angrer på hele greia, og at det ikke er noenting som tyder på at det er realistisk at doodle noengang blir en godkjent rase. Men senere nedover i teksten forklarer forfatter at man ikke kan garantere røytefri pels, og at hunden kan bli registrert kun som blandingshund, man kan ikke delta på utstillinger, at en av pelstypene de kan få trenger pelsstell som på en puddel, og han/hun oppfordrer sterkt til å bli medlem i NKK og å kun kjøpe hund fra oppdrettere som helsetester.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doodle eller ikke doodle: Jeg synes planlagt avl på blandingshunder uten annen mål og mening enn pene, snille, søte osv hunder er ille generelt. Dette gjeder også avl på rasehunder uten papirer. Jeg synes heller ikke om avl på hunder med papirer bare fordi tispene fortjener et kull, valper er søt osv, eller at man avler valper bare for å gjøre det - altså uten må l og mening.

Men det spiller i grunnen liten rolle, for folk avler uansett.
Jeg må flire litt da, når eiere av kjøtere klarer sammenligne med mulatter, eller si de ikke støtter avl på disse hundene, men allikevel kjøper dem. Eller de som kommer med: en gang var alle blandingshunder ... De artigste er de som kommer med rasistkortet da.

Overhørte på toget eierene til en stor, i mine øyne ikke pen og ikke velstelt, labrador/puddelblanding, som fortalte at det var renraset labradoodle, og de var så fine og flotte og ditt og datt, greie og lydige og man trengte ikke særlig erfaring for å eie dem osv. Litt motstridende, der de slet med å få kjøteren til å legge seg, til å ikke bjeffe på det meste osv. Og jada, jeg vet jo at det er eierens feil at dyret var slik det var. NSB mottok flere klager på denne hunden etter den togreisen.

En kort periode krydde det av puddelblandinger i Drøbak, alle kom jo fra DH. Det var mang en fortvilet hundeeier man traff, både pga hundens adferd, men også pelsen. De var blitt lovet røytefrie, allergivennlige hunder som ikke krevde det pelsstell som en puddel gjør. Det ble brått mindre av dem som man traff på tur, og en av veterinærene i områder var lettere oppgitt over antallet av disse blandingene som ble levert inn for avlivning.

Ang blogginnlegget: Tipp topp, tommel opp!

Hadde blandinen vært så bra som den påståes være, hadde man sett flere førerhunder blandt dem. Men, det er få som blir godkjent.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene kollegaen min har jo bestilt seg cockerpoo fra DH. Jeg er spent på å høre om den ble som forventet med tanke på alt fra pelsstell til gemytt.

De cockerpooene jeg kjenner til, har i alle fall hatt et mareritt av en pels. Valpepelsen er grei, men det går gjerne et år og opp til tre, før man får se det reelle resultatet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

De cockerpooene jeg kjenner til, har i alle fall hatt et mareritt av en pels. Valpepelsen er grei, men det går gjerne et år og opp til tre, før man får se det reelle resultatet.

Det er jo det jeg også ser for meg. Men hun er jo fast bestemt på at den "homogene rasen" er perfekt for henne. Ene venninna hennes har en sånn en som er så laid back inne og action ute og det var akkurat det hun ville ha..

Nei uff, jeg er virkelig glad på hennes vegne, at hun får seg hund hun har ønska seg i x antall år. Men jeg må virkelig si at jeg ikke synes så mye om "rasevalget" hennes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt; spiller det noen rolle for deg og meg, hva mannen i gata gidder å la seg lure av? Om fru Olsen kjøper seg en scnoodel-doodel, eller en renraset drittbikkje som er redd sin egen skygge (selv om foreldrene har vært på ørten utstillinger og har titler så lange som et vondt år - akkurat ang. dette er jo blogginnlegget tråden her er laget ut i fra litt over middels naiv!) Vel - ingen av delene imponerer meg veldig, ingen av delene er min sak, og ingen av delene bør egentlig bry meg veldig mye.... Kanskje fru Olsen blir veldig fornøyd med kjøteren sin, og en lykkelig hundeeier kan da ikke være helt feil?

Like lite imponerende er det egentlig når man ser div. oppdrettere som selv spyr ut hunder av ymse kvalitet, deler for harde livet på fb. Om både doodler og romaniabikkjer og useriøs miniatyrhundavl.... Hvis folk har lyst til å velge pest framfor kolera, så la de nå gjøre det da?

Ok :) Varierende pelser og mangelfull info. fra "oppdretter" da, regner jeg med. Er det allikevel så mye verre enn all annen feilinfo. og lureri innen hundeverdenen?

Så fordi det finnes noe som er verre eller like ille så er det greit? Jeg kunne godt ha hatt en lang diskusjon om hva jeg synes om enkelte oppdrettere av rasehunder og forsåvidt om hele raser (som igjen gjenspeiler avlen), men det er ikke det vi diskuterer, og det har jo ingenting med hva jeg synes om doodle avl og gjøre utover at dårlig oppdrett er dårlig oppdrett uansett hva som oppdrettes.

Hvorfor bryr jeg meg om det? Jeg bryr meg om det for hundenes del, oppdrett og salg av hunder er i veldig stor grad et dyrevelferdsaspekt, og dyrevelferd er noe jeg bryr meg om. Jeg bryr meg om det fordi det er slike ting som kan ødelegge for alle som driver med hund og oppdrett, fordi det er slike dårlige oppdrettere som avler missfornøyde kunder, kunder som føler seg lurt og kunder som kan spre budskap om hvor dårlig hundeavl er, eller om man snur på det, kunder som kan spre positive ord i stedet om de er fornøyd. Og jeg bryr meg om det fordi det er trist og sitte igjen med en hund man er glad i som man må kvitte seg med fordi man ikke kan ha den.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg også ser for meg. Men hun er jo fast bestemt på at den "homogene rasen" er perfekt for henne. Ene venninna hennes har en sånn en som er så laid back inne og action ute og det var akkurat det hun ville ha..

Nei uff, jeg er virkelig glad på hennes vegne, at hun får seg hund hun har ønska seg i x antall år. Men jeg må virkelig si at jeg ikke synes så mye om "rasevalget" hennes..

Jeg forstår jo ikke hva som er galt med "bare" en cocker eller en puddel. Synes ikke de to rasene utfyller hverandre i det hele tatt, men meg om det *sukk*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke doodle-fan bare så det er sagt. Men stadig når det er diskusjoner om doodlene så skriver mange om de har møtt folk som er så missfornøyde med doodlene sine og at de ikke ble som forespeilet. Men når jeg prøver å google litt for å finne ut om noen av eierene noen gang har skrevet innlegg her eller der om problemer med doodlene sine så finner jeg ingenting.

Derfor lurer jeg på om disse som ikke er "fornøyde" med doodlene sine aldri kommenterer dette noen sted, aldri offentlig innrømmer det? Eller om folk generelt er fornøyd med doodlene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor lurer jeg på om disse som ikke er "fornøyde" med doodlene sine aldri kommenterer dette noen sted, aldri offentlig innrømmer det? Eller om folk generelt er fornøyd med doodlene sine?

Det kan kanskje høres rart ut, men, det er faktisk mange folk som ikke skriver på nettet. Og i sin tid var jo også finn.no og andre annonsestder et godt bevis på at folk ikke fikk hva de forventet. Men klart, står det ikke på nett, så farer jo vi som sier vi har hørt med løgn ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje høres rart ut, men, det er faktisk mange folk som ikke skriver på nettet. Og i sin tid var jo også finn.no og andre annonsestder et godt bevis på at folk ikke fikk hva de forventet. Men klart, står det ikke på nett, så farer jo vi som sier vi har hørt med løgn ;)

Jeg mente ikke å anklage noen for lyving med innlegget mitt Justisia :) Jeg tror på at mange ikke er fornøyde, og skjønner ikke helt hvorfor man ikke hører fler negative kommentarer...

Jeg synes det er rart at man ikke kan lese noe negativt - for googler man på en hvilken som helst rase så finner man masse både positivt og negativt med rasen. At doodlene ikke skal ha noe negativt med seg, at det ikke finnes en doodle men problemer av noe slag synes jeg er mystifistisk.

Da lurer jeg på om folk ikke "tørr" å innrømme at doodelen deres ikke ble som forespeilet - eller hva grunnen er? Men det er mulig at mange doodleeiere bare kjøper seg "familiehund" og omplasserer eller avliver hvis det ikke ble som planlagt - jeg vet ikke.

Det er bare litt rart at man ikke finner noen som innrømmer at de ikke ble fornøyd med hunden sin, eller kanskje det sitter for langt inne å innrømme det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke vet jeg hvorfor.
Jeg vet at førerhundbrukere i sin tid gikk ut med god forklaring på hvorfor de mente disse blandingene ikke egnet seg som førerhunder. Og vet at et par av disse skrev om det, men om det var i blogger eller på face, det er jeg kar om å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å anklage noen for lyving med innlegget mitt Justisia :) Jeg tror på at mange ikke er fornøyde, og skjønner ikke helt hvorfor man ikke hører fler negative kommentarer...

Jeg synes det er rart at man ikke kan lese noe negativt - for googler man på en hvilken som helst rase så finner man masse både positivt og negativt med rasen. At doodlene ikke skal ha noe negativt med seg, at det ikke finnes en doodle men problemer av noe slag synes jeg er mystifistisk.

Da lurer jeg på om folk ikke "tørr" å innrømme at doodelen deres ikke ble som forespeilet - eller hva grunnen er? Men det er mulig at mange doodleeiere bare kjøper seg "familiehund" og omplasserer eller avliver hvis det ikke ble som planlagt - jeg vet ikke.

Det er bare litt rart at man ikke finner noen som innrømmer at de ikke ble fornøyd med hunden sin, eller kanskje det sitter for langt inne å innrømme det?

Kanskje doodleeiere jevn over faktisk er fornøyd da?

Jeg misliker denne doodleavlen like mye som dere altså. Men kanskje er eierne virkelig fornøyde mens det er alle oss som misliker avlen som gnager og sutrer?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på om folk ikke "tørr" å innrømme at doodelen deres ikke ble som forespeilet - eller hva grunnen er? Men det er mulig at mange doodleeiere bare kjøper seg "familiehund" og omplasserer eller avliver hvis det ikke ble som planlagt - jeg vet ikke.

Det er bare litt rart at man ikke finner noen som innrømmer at de ikke ble fornøyd med hunden sin, eller kanskje det sitter for langt inne å innrømme det?

Vel, hvis jeg hadde vært doodle-eier, så ville ikke jeg innrømmet noe sted at det var noe galt med hunden min heller, for det er bare å gi doodle-motstandere mer ved å fyre på. Samt at samtlige av oss ville ha sagt "hva er det vi sa?". Jeg skjønner godt at doodle-eiere går i forsvar av hundene sine jeg, en skulle jo tro at doodle-hunder var roten til alt ondt omtrent når man leser eller hører om dem. De er ikke det. De er hunder. Hunder som tilfeldigvis har foreldre som hører til hver sin rase.

Hvor mye trenger man egentlig å vite om man bare skal ha en familiehund? Jeg mener, min første hund var en alaska husky, og selv om han var avlet for helt andre ting enn hva vi brukte ham til, så var han for oss den perfekte familiehund. Det var ikke før interessen for å gjøre litt mer enn å gå tur med bikkja at dette med rasevalg ble viktig (jada, jeg veit at hverken doodle-hunder eller AH er rasehunder). Nei, han hadde ikke papirer. Nei, han hadde ikke helsesjekka foreldre. Han hadde ikke meritterte foreldre. Han ble knapt helsesjekka sjøl (frem til han var 9 år, var de eneste veterinærbesøkene våre når vi skulle vaksinere, og en gang der han måtte sy etter å ha blitt bitt av en annen hund). Han ble nesten 13 år han, dvs minst 5 år eldre enn den eldste rasehunden jeg har hatt - rasehund som var helsesjekka, etter helsesjekka og forholdsvis meritterte foreldre. Jeg sitter for øyeblikket med rasehund nr 3 etter helsesjekka og meritterte-ish foreldre som er sjuk (pluss et par som ble avlivet pga mentalitet før de rakk å bli 2 år gamle). Noen ganger så savner jeg at hundeholdet var enkelt, at hund var hund, og at bikkja var frisk så lenge ingenting tydet på noe annet.

Jeg er puddelfantast, jeg skjønner ikke at folk ikke vil ha en poodledoodle om de førstes skal ha noe doodle-greier i det hele tatt. Men at doodle-motstanden har blitt så stor, er litt over min fatteevne, må jeg innrømme. Jeg skjønner kritikken mot Drøbak Hundehotell, don't get me wrong, men det er fordi det er en valpefabrikk som tjener rått på sine papirløse blandingshunder. Jeg liker ikke storoppdrettere generelt som driver useriøs avl, det har ikke så mye med hva de driver oppdrett av, men hvordan de driver oppdrett.

Jeg tror som KristinR at doodle-eiere flest er fornøyde. Og det bør være det viktigste, at eieren er fornøyd med bikkja si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg 2ne :)

Jeg er medlem i en doodle-gruppe på facebook - det er mange fine hunder der som virker til å ha det veldig bra. Det virker også som en del av folka der inne ikke liker Drøbak Hundehotell sin avl og mener de ødlegger for doodlene - mens mange der inne igjen har kjøpt hund der fra og sier de er veldig fornøyde- så det kan bli store diskusjoner der inne også ;)
Doodle-eiere er vel like forskjellige som andre eiere, mange fine blandinger som har fine familier de bor hos. Mens Drøbak Hundehotell sin valpefabrikk med sin enorme matadoravl (har dere sett hvor få hann-hunder de egentlig bruker i avlen sin?) og sine mange løgner og villedninger på hjemmesiden sin, tar jeg avstand fra og skulle gjerne sett at når folk absolutt må kjøpe seg doodle heller kjøper hos noen andre (for det virker faktisk som det finnes noen seriøse "oppdrettere" av doodle også) - mer seriøs enn DHH iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis jeg hadde vært doodle-eier, så ville ikke jeg innrømmet noe sted at det var noe galt med hunden min heller, for det er bare å gi doodle-motstandere mer ved å fyre på. Samt at samtlige av oss ville ha sagt "hva er det vi sa?". Jeg skjønner godt at doodle-eiere går i forsvar av hundene sine jeg, en skulle jo tro at doodle-hunder var roten til alt ondt omtrent når man leser eller hører om dem. De er ikke det. De er hunder. Hunder som tilfeldigvis har foreldre som hører til hver sin rase.

Hvor mye trenger man egentlig å vite om man bare skal ha en familiehund? Jeg mener, min første hund var en alaska husky, og selv om han var avlet for helt andre ting enn hva vi brukte ham til, så var han for oss den perfekte familiehund. Det var ikke før interessen for å gjøre litt mer enn å gå tur med bikkja at dette med rasevalg ble viktig (jada, jeg veit at hverken doodle-hunder eller AH er rasehunder). Nei, han hadde ikke papirer. Nei, han hadde ikke helsesjekka foreldre. Han hadde ikke meritterte foreldre. Han ble knapt helsesjekka sjøl (frem til han var 9 år, var de eneste veterinærbesøkene våre når vi skulle vaksinere, og en gang der han måtte sy etter å ha blitt bitt av en annen hund). Han ble nesten 13 år han, dvs minst 5 år eldre enn den eldste rasehunden jeg har hatt - rasehund som var helsesjekka, etter helsesjekka og forholdsvis meritterte foreldre. Jeg sitter for øyeblikket med rasehund nr 3 etter helsesjekka og meritterte-ish foreldre som er sjuk (pluss et par som ble avlivet pga mentalitet før de rakk å bli 2 år gamle). Noen ganger så savner jeg at hundeholdet var enkelt, at hund var hund, og at bikkja var frisk så lenge ingenting tydet på noe annet.

Jeg er puddelfantast, jeg skjønner ikke at folk ikke vil ha en poodledoodle om de førstes skal ha noe doodle-greier i det hele tatt. Men at doodle-motstanden har blitt så stor, er litt over min fatteevne, må jeg innrømme. Jeg skjønner kritikken mot Drøbak Hundehotell, don't get me wrong, men det er fordi det er en valpefabrikk som tjener rått på sine papirløse blandingshunder. Jeg liker ikke storoppdrettere generelt som driver useriøs avl, det har ikke så mye med hva de driver oppdrett av, men hvordan de driver oppdrett.

Jeg tror som KristinR at doodle-eiere flest er fornøyde. Og det bør være det viktigste, at eieren er fornøyd med bikkja si.

Bra innlegg :thumbsup: og jeg tenker det samme som deg angående det at vi ikke hører noe negativt om doodlene fra doodle-eiere. Hvem vil vel si at de ikke er fornøyd med bikkja si? Selv om man får en annerledes hund enn man ble forespeilet når man kjøpte valpen, om hunden blir sjuk osv., så har man jo knyttet et bånd til hund og blitt glad i den.

---------

Når det er sagt så er jeg ikke så veldig glad for alt fokuset doodler har fått. Jeg har ingenting i mot blandingshunder som ikke var planlagt, men jeg syns det er fælt at man skal drive valpefabrikk og la tispa få ha valper fordi "hun må jo få oppleve å være mor" også selge valpene for en skyhøy pris for å tjene fett på det. Jeg syns det er skummelt at med doodler så virker det som mange har et inntrykk av at det er lett som en plett å være oppdretter og få valper. Virker som mange tenker at så lenge man kjenner noen som har puddel eller har en puddel selv og parrer den med en annen rase, så kan man få valper og tjene masse penger på de. For valpene blir jo så bra valper når man lager doodle, cockapoo osv, også de er jo så lett å selge. Og folk flest selger de jo som rasehunder i tillegg.

Jeg kjenner at jeg kan bli ganske irritert over alt dette doodle-greiene, kanskje litt fordi jeg har puddel selv og ikke liker å se at flertallet syns man får bra bikkjer så lenge det er puddel med i blandingen. Er ikke puddelen bra nok? Er den for femi for noen, men så vil de likevel ha en røytefri hund? Er det kult å eie en doodle siden de liksom er så sjeldne og en "ny rase"?

Det som irriterer meg mest er at valpekjøpere ofte blir lovet gull og grønne skoger, fordi valpen er etter en "perfekt" kombinasjon og får de beste egenskapene fra mor og far (ja, for her har doodle-oppdretterne sittet å plukket egenskaper og satt de sammen til en perfekt valp :no: ). Også er det mange som blir skuffet, ikke klarer å håndtere bikkja når den blir voksen, pelsstellet blir for overveldende osv. Det er ingen, INGEN, som kan forespeile hvordan en valp blir som voksen. Ikke oppdrettere av renrasa hunder en gang. De kan si noe om hvordan mor og far er og om hvordan valpen forhåpentligvis blir, men valpen blir preget både av arv og miljø, så man kan aldri peke på en valp og si "Sånn og slik blir den som voksen". De er individer.

Markedsføringen som mange doodle-oppdrettere driver med er til å få fnatt av, og mange doodle-eiere tar det for god fisk. De forteller om den fantastiske valpen sin som har flotte foreldre med helsepapirer i orden, som de har blitt lovet at skal bli røytefri, den trengs ikke klippes så ofte og alt annet som er fantastisk med denne valpen. Når sannheten er det motsatte og at det bare var tilfeldig at det var den tispa og den hannhunden som ble parret. Men disse doodle-eierne tar med seg de "sannhetene" de har blitt fortalt og sprer de videre til venner og bekjente som kommer på besøk for å se på valpen. Og alle valper er jo søte, og siden det høres ut som en perfekt rase, så får venner og bekjente lyst på rasen selv og kjøper seg en valp eller de sprer "sannhetene" videre til andre som ser etter valp å kjøpe. Det blir en ond sirkel av feilinformasjon som blir spredd. Og når valpen er voksen er den ikke som lovet og man sitter kanskje litt skuffet med en hund man ikke takler og innser at man ikke kan ha den lenger.

Jeg sier ikke at det er slik for alle som kjøper seg doodle, mange er helt sikkert fornøyde med hunden sin og de er helt sikkert flotte og stødige hunder. Som 2ne skriver, så er det helt sikkert mange som er veldig fornøyd med doodelen sin og som trives sammen med hunden.

Men jeg kjenner jeg blir provosert når folk som kjenner noen som har doodle foreslår at jeg kjøper doodle istedet for puddel fordi doodler er jo såååååå mye bedre. Og det er bare de skjønneste hundene i verden og bla bla bla... DA kjenner jeg at det koker i topplokket og det skal ikke mye til før man får et ganske så krasst svar tilbake. :sint_01:

Puuh, skrev nesten en helt roman :lol: Jeg vet ikke om jeg helt fikk frem det jeg ville, men jeg vil bare si at:

1: Jeg hater ikke bikkja di eller deg selv om du har doodle (Jeg bare tenker at du ikke har sjekket ut valpekjøpet så veldig :lol: )

2: Ikke kom her og si at doodle er den perfekte rase og bedre enn alle andre. Det er den ikke. (Det er det ingen rase/blanding som er).

3: Det er selve konseptet "Doodle er en rase" og at folk driver valpefabrikk og parrer bikkjer i hytt og pine som irriterer mest. Tenk på dyrevelferd!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at doodle-eiere går i forsvar. De fleste gjør jo det når de blir fortalt "sannheter" om sin rase/blanding fra folk som ikke engang har eid rasen selv. Også blir det veldig ofte krasse kommentarer som lett kan tas personlig eller som hets av hunden som man er så glad i.

Mopseeiere kan nok fortelle litt om hvordan det føles, da de blir mer eller mindre fremstilt som dyremishandlere i slike diskusjoner, og hunden deres, som kanskje har veldig bra pust, er i god form, og ikke har vært syk en dag i sitt liv får de høre at lider sånn pga. dårlig pust og sopp, allergi, osv.

Det blir jo generaliseringer i slike diskusjoner fordi man snakker om kjente problemer som rasen/blanding kan ha. Ofte er problemene blåst way out of proportion, eller er myter (sikkert basert på noen få ekstremtilfeller). Så prøver de vel gjerne og forsvare/forklare sitt eget valpekjøp og dele egne erfaringer om hunden de har i hus, og for motparten høres det ut som de rosemaler rasen/blandingen.

Jeg leste blogginnlegget og synes det var veldig bra! Så leste jeg kommentarene under og lo litt for meg selv. Så kom jeg hit inn, og da satt jeg meg ned å tenkte litt over det. Innlegget var veldig bra, og det er umulig å skrive noe sånt uten å tråkke på tær og såre noen. Samtidig håper jeg at de sinte i kommentarfeltet også mener at man burde få bedre informasjon, for ikke å snakke om RIKTIG informasjon om hva man kjøper! Hvis man kjøper en "allergivennlig" hund, for så å finne ut at man må gi hunden fra seg fordi lillegutt ikke tåler den, så sitter familien der med knuste hjerter og et savn. Får man en hund som man ikke gir god nok trening fordi man fikk høre at hunden ikke krevde så mye, så kan man plutselig sitte der med en problemhund som kanskje til og med må avlives. Og hvis man ønsker en hund uten behov for pelsstell, så kan det ødelegge all kosen med hund hvis du må børste dyret daglig, og klippe flere ganger i året.

En doodle er ikke en rase, men det er en så utbredt blanding at man på noen punkter må kunne se på dem som nettopp det. Å informere om at rasen kan ha store problemer med vanskelig pels er så vidt jeg skjønner et såpass utbredt problem at det burde folk være forberedt på, akkurat som at en valpekjøper av staffordshire bullterrier får informasjon om at sosialisering er veldig viktig siden rasen er kjent for å kunne være hundeaggressiv. I begge tilfeller betyr dette at individet KAN ha et problem, ikke nødvendigvis at de får det, og det kunne jeg ønske at det var enighet om i disse doodledebattene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig helt enig i det maysofie skriver.

Selv er jeg en goldendoodle eier, men presenterer alltid hunden min som en blanding av de to rasene.

Jeg er også helt enig i at de er overpriset, mange laget på fabrikk og fremstilles så superflotte i alle sammenhenger. Mye av det stemmer hvis man velger en hund som likner mest på puddel, noe jeg personlig har gjort. Som anbefalt skrevet i det blogginnlegget googlet jeg opp blandingen før kjøpet og leste meg til hvordan pelsstellen var, og at man måtte klippe den mange flere ganger i løpet av året. Men det sier seg jo selv når man blander den med puddel! Problemet er vel at ikke alle kjøpere vet det og har satt seg inn i det. Dessverre.

Jeg har aldri angret kjøpet, og stortrives med hunden jeg har fått. Passer virkelig inni mitt hjem som en aktiv og ikkerøytende hund. (støvsuger sjeldent pga han!) Selvfølgelig kunne jeg sikkert vurdert å kjøpt en renraset puddel, men nå ville jeg jo ikke det. Jeg synes det fint kan sammenliknes for mennesker å være mulatt. (noe jeg ikke har noe imot)

Veldig viktig som maysofie poengtere er å ikke lange ut mot eierne! Ikke alle eiere er enig i hvordan de blir fremstilt og produsert!

Selvfølgelig, når folk som meg kjøper slike blir det jo et marked for de "oppdretterne" som ønsker å tjene mye raske penger. Det er jo noe dritt at det blir så useriøst. Det sier jeg ingenting imot. Neste gang velger jeg nok en seriøs oppdretter selv.

Vil poengtere at jeg er fornøyd over min hund til mitt behov. Jeg er selv midten av tyveårene og er ganske aktiv med hunden min. Så min hund hadde ikke passet inn i en stor barnefamilie nå som han er midt i unghundperioden.(som annonsene skriver) Alt for mye energi til det! Jeg forstår at pelsen kan slå alle veier, men igjen min hund ser ut som en puddel og kjempegrei å klippe. Jeg har nok rett og slett vært veldig heldig at jeg har fått en hund som passer meg så bra på mange måter. Hadde jeg fått en slik hund med pels som mange klager på, hadde nok også jeg blitt misfornøyd. Det høres iværfall ikke bra ut!

Mye av problemet ligger i at annonsene fremstiller valpene som ferdig trente, perfekte og passer inn over alt. Det stemmer jo ikke.

Men HVORFOR valgte du da ikke en renraset puddel fra en seriøs oppdretter når du "velger en hund som likner mest på puddel, noe jeg personlig har gjort" og "min hund ser ut som en puddel og kjempegrei å klippe". De aller fleste som velger doodler oppgir puddelens utseende som hovedgrunn, at de vil ha en hund med "barskere" utseende. Men her sier du at du bevisst valgte en doodle som ser ut som en puddel, har puddelens pels, og er veldig fornøyd med hunden.

Puddelklubben har tatt grep, heldigvis, og har innsett at det er viktig å vise frem puddelen i alle mulige frisyrer og situasjoner, ikke bare stylet i løvemanke og venstresvinger. Det er nå mye mer fokus på puddelen som HUND, ikke bare utstillingsdokke, og jeg gleder meg over utviklingen. Mye av doodleproblematikken grunner jo ut i mangel på kunnskap, både om doodlene og om pudlene. Folk flest virker tro at puddelen MÅ ha løvemanke og er ubrukelig som vanlig hund, og at skal de ha en røytefri hund uten løvemanke må de velge en doodle. Det at puddelen kan brukes til det meste, kommer i alle ønskelige størrelser, et vell av farger (både godkjente og ikke-godkjente) og kan holdes nærmest uten pelsstell så lenge man holder dem kortklippet er det få som har fått med seg. Puddelen HAR alle egenskapene folk stort sett velger doodler for, folk vet det bare ikke... Vi med pudler har altså en jobb å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelklubben har tatt grep, heldigvis, og har innsett at det er viktig å vise frem puddelen i alle mulige frisyrer og situasjoner, ikke bare stylet i løvemanke og venstresvinger. Det er nå mye mer fokus på puddelen som HUND, ikke bare utstillingsdokke, og jeg gleder meg over utviklingen. Mye av doodleproblematikken grunner jo ut i mangel på kunnskap, både om doodlene og om pudlene. Folk flest virker tro at puddelen MÅ ha løvemanke og er ubrukelig som vanlig hund, og at skal de ha en røytefri hund uten løvemanke må de velge en doodle. Det at puddelen kan brukes til det meste, kommer i alle ønskelige størrelser, et vell av farger (både godkjente og ikke-godkjente) og kan holdes nærmest uten pelsstell så lenge man holder dem kortklippet er det få som har fått med seg. Puddelen HAR alle egenskapene folk stort sett velger doodler for, folk vet det bare ikke... Vi med pudler har altså en jobb å gjøre :)

Dette tror jeg er kjerne til at folk skaffer doodler. Mange tror nok at puddelen bare er en pyntehund som krever enormt med pelsstell og som bare egner seg for utstilling. Jeg trodde dette selv helt til jeg begynte å lese mer om pudler siden vi ville ha en røytefri hund. Og jeg fikk mange kommentarer om at jeg ville ha puddel og at de bare var pyntebikkjer som bjeffa masse. Faren min prøvde i lang tid å overbevise meg om at vi heller burde se etter andre raser, men tror han har fått et annerledes syn på rasen nå. Og det har jeg og!

Så puddeleiere og oppdrettere må promotere rasen som den hunden puddelen er og det er mange som gjør en god jobb :) jeg fikk iallefall et nytt syn på puddelen etter å ha lest på en del hjemmesider til forskjellige oppdrettere og etter å ha snakket med puddeleiere.

En litt artig tanke jeg har hatt i det siste, hva hvis det hadde blitt startet valpefabrikker osv slik som med doodler, bare med andre raser? Hadde det blitt slått hardere ned på? F.eks. Hvis man hadde startet å blande staffer og sheltier, fordi man ønsker en staffe med lang pels, eller en mer kraftig sheltie.. Hadde det vært større motstand? siden det virker som en del syns det er greit å blande puddelen med alskens raser, og fordi puddelen er for femi for mange så de ønsker en kraftigere puddel, derav doodler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slik pelsdott på fanget, og lest innlegg om hva folk faktisk syntes om hundene sine og om de er redde for å si at det er noe galt med hunden sin, så kan jeg jo kanskje fortelle litt om min erfaring da(?), hvis det på noe vis kan bevise for enkelte at ikke alle puddelblandingeiere er stokk staure trangsynt og idiotisk :ahappy:

Notis: Jeg støtter ikke oppdrett av blanding, av noe slag, og ikke har jeg aldri gjort heller.

Min hund kom til meg via omplassering med trussel om å bli avlivet om hun ikke dro før uka var omme, og bløthjertet som jeg er, tok vi henne inn i vårt hus. Bonnie er en blanding av cocker og mellompuddel, og en forholdsvis grei av det slaget fysisk og pelsmessig. Hun er frisk og rask, smart, lettlært, medium størrelse, og har en lettvint pels å stelle (det med bakgrunn med egen puddel og portugiser). Vi har flere familiemedlemmer som er allergiske, 5 av 6 tåler henne faktisk, våt som tørr. Men hun har en forferdelig mentalitet! Hun fikk antakelig det ytre valpekjøperne var ute etter, men med en gang hun havnet i puberteten var hun er alvorlig problem. og satt i bur store deler av dagen. Hun var aggressiv, ressursforsvar med utløp, omgikk dårlig med andre hunder og barn(!). Rett og slett, hun var en fare for både eier og samfunnet. Vi har jobbet med henne, å hjelpes hvor mange timer vi har holdt på, for å få henne ut av det, men noe sitter fortsatt igjen. Den dag idag er hun faktisk mulig å ha med seg utenfor døra uten å være en trussel, hun elsker barn, angriper ikke hver eneste hund hun ser selv om de er 100m unna, og lar oss få ta matskåla uten å flekke tenner og bite etter oss når vi er 5m unna. Men hun lar aldri andre hunder få leke med henne, hun har enda sterkt ressursforsvar i enkelte settinger, og jeg kommer aldri til å stole 100% på henne med barn. Separasjonsangst, klaustrofobi (ja, jeg kaller det det, hun kan ikke være i et lukket soverom engang), gudene vet hva som ikke er galt med hodet hennes.

Antar at en god del av hennes dårlige mentalitet er arvelig, så godt som det sitter og så mye vi har jobbet med det, og der igjen kommer dårlig avl inn i bildet. Nei, jeg er ikke fornøyd med puddelblandingen min, og som jeg har sagt i flere tilfeller, bruker jeg henne gjerne som et skrekkeksempel, både til samfunnet og til mulige blandingskjøpere! Kommer antakelig aldri til å skaffe meg blanding igjen, men heller ikke en dårlig avlet renraset. Så håper jeg noen som faktisk gadd å lese dette tar med seg videre at selv om folk har en hund som er halvt puddel, så er ikke det det samme som at de alle oppfører seg og har tankegang som 'doodle-entusiaster' :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelklubben har tatt grep, heldigvis, og har innsett at det er viktig å vise frem puddelen i alle mulige frisyrer og situasjoner, ikke bare stylet i løvemanke og venstresvinger. Det er nå mye mer fokus på puddelen som HUND, ikke bare utstillingsdokke, og jeg gleder meg over utviklingen. Mye av doodleproblematikken grunner jo ut i mangel på kunnskap, både om doodlene og om pudlene. Folk flest virker tro at puddelen MÅ ha løvemanke og er ubrukelig som vanlig hund, og at skal de ha en røytefri hund uten løvemanke må de velge en doodle. Det at puddelen kan brukes til det meste, kommer i alle ønskelige størrelser, et vell av farger (både godkjente og ikke-godkjente) og kan holdes nærmest uten pelsstell så lenge man holder dem kortklippet er det få som har fått med seg. Puddelen HAR alle egenskapene folk stort sett velger doodler for, folk vet det bare ikke... Vi med pudler har altså en jobb å gjøre :)

Her slenger jeg meg med og sier meg enig. Jeg var selv en av de som trodde puddelen var en slags jåle-dukke med slik puddel-klipp, og egentlig kun det! Men etterhvert som jeg ble eldre forstod jeg selvsagt at dette ikke stemte kanskje helt 100%, men jeg hang igjen forsatt litt på det for å si det slik. Det var ikke før jeg begynte på VGS i 2010, i hundeklassen hvor det var ei som hadde en puddel. Denne puddelen hadde ikke noe typisk puddel-klipp, og var aboslutt herlig; jeg ble helt forelsket i henne! Slik jeg vil beskrive henne, så likte hun veldig godt å jobbe, men var ikke noe intens for å si det slik. Også var hun litt forsiktig av seg. Til vanlig driver hun med agility, men via skolen prøvde jo vi mye rart, spor, rundering, shaping, lydighet, ja det meste. Det var etter det jeg faktisk tenkte for meg selv "wow, jeg kunne faktisk hatt en puddel". Og det er veldig synd syns jeg at folk flest ser på puddelen slik, da de er helt ypperlige hunder på mange måter! Ikke at jeg har så stor erfaring med dem selv, men litt har jeg erfart og lest. Men når jeg tenker videre, kanskje det ikke er så rart folk får den holdningen til dem? Nå tenker jeg på typiske barnetv-programmer og filmer og slikt, hvor puddelen blir fremstilt som en skikkelig jålebukk i de aller fleste tilfeller. Bare en tanke jeg tenkte litt høyt.. :)

Så når folk forteller meg at "jeg valgte en doodle som lignet mest på puddel og jeg er svært fornøyd", river jeg meg selv litt i håret og tenker "hvorfor ikke bare velge en puddel?!". Nei, jeg er ikke noe fan av denne doodle-avlen, selv om folk avler seriøst noen steder tydeligvis for å få en skikkelig rase ut av det, men når det er sagt liker jeg selvsagt verken planlagt blandingsavl eller useriøs avl på renraset - det sier seg litt selv egentlig. Jeg tenker ofte på at avl uten mål og mening, renraset eller ei, uansett dyr, er håpløst og gjør at jeg får lyst til å legge meg i et hjørne i fosterstilling og grine litt. Men det betyr ikke at jeg "hater"/misliker doodle-eiere eller hundene selv som individer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp annonse på finn for doodlevalper. Sto at de er allergivennlige, som vanlig, og at de krever LITT pelsstell, men ikke mer enn det som er overkommelig. Villedelse heter det. Jeg kan godt forstå hvis folk er misfornøyde, det er jo rein løgn!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...