Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg 2013


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes en type "samleside" som sier noe om hvor de forskejllige partiene står i de "store og viktige" sakene? Jeg synes dette er like vanskelig hver gang jeg skal stemme.... *sukk*

Og ift alvorlig kriminalitet, hvem vil gjøre noe for å øke straffenivået? De stemmer jeg på! :P

Neida, bare nesten ;)

Nei, jeg vet ikke om noen slik samleside, men mange interesseorganisasjoner vurderer og triller terning på partier i forhold til sine kjernesaker. NOAH har en oversikt ift dyrevern feks. Det er flere slike, kommer bare ikke på i farta..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 541
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er det en selvfølge å ikke stemme borgerlig, men om det blir SV eller AP er jeg usikker på. Tror at det i år faktisk er SV sin tur til å få en stemme fra meg, fordi de har et klinkende klart n

Har bodd et år i England, storebror har bodd et år i USA, og jeg har brukt mye tid i USA selv. Jeg kommer aldri til å stemme på et parti som ønsker samfunnet vårt i den retning. Det er samfunnstruktur

Men altså, det er jo ikke bare i lille privilegerte Norge at vi leker oss med å drømme om en miljømessig bedre verden, miljøpartiet i Tyskland har jo blitt en av de store tunge aktørene, har det ikke?

Posted Images

Nei, jeg vet ikke om noen slik samleside, men mange interesseorganisasjoner vurderer og triller terning på partier i forhold til sine kjernesaker. NOAH har en oversikt ift dyrevern feks. Det er flere slike, kommer bare ikke på i farta..

Denne f.eks. http://www.nrk.no/valg2013/gir-karakterer-for-dyrevelferd-1.11183644

Dette er vel dyrevernalliansen som står bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville muligens sjekka ut Venstre om jeg var deg da..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanskje det. Takk for tips! :)

Edit: Spør igjen, partiprogrammene, hvor finner man tak i det? På hver enkelts partis egen nettside etc eller er dette program som leveres ut til befolkningen som ønsker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framgangen til MDG viser i alle fall en ting klart og tydelig: Miljøet har ikke gått av moten.

For å pirke så er jo miljøet ekstremt poppis for tiden, mer enn det var for et par år siden. Pre 2006/2007 var det lite klimasnakk, der var jo egentlig Al Gore's ubehagelige sannhet som satte klimaet på agendaen på ordentlig. Føler iallefall jeg. I ettertid har det tatt seg kraftig opp, så kraftig opp at selv de som mobbet meg for å være "miljøfrik" på ungdomsskolen har blitt observert i Natur og Ungdom i senere år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Spør igjen, partiprogrammene, hvor finner man tak i det? På hver enkelts partis egen nettside etc eller er dette program som leveres ut til befolkningen som ønsker det?

Sjekk hjemmesidene deres du, der ligger partiprogrammene og alt annet du trenger å vite om hvert enkelt partis politkk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje? xD Jeg aner ikke. Har null peiling på politikk.

Ifølge en NRK sin valgomat så ligger vist Rødt og MPG høyest oppe på min liste.

Jeg ville muligens sjekka ut Venstre om jeg var deg da..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dagbladet sin valgomat mente venstre var tingen! (Med MPG og AP(tror jeg, de med rosen?) på andre og tredje. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Computerworld har laget en oversikt over hvilke partier som er best på IT. Den er å finne her: http://www.idg.no/computerworld/article275011.ece

SV kommer best ut, SP dårligst. Rødt og MDG er ikke tatt med.

Forøvrig synes jeg det er kjempeflott at miljøsaken er så viktig for så mange. MDG har mange gode poeng, men jeg stusser litt på noen av kandidatene deres. Tor Øyvind Westbye er 1. stortingkandidat og fylkesleder i Miljøpartiet De Grønne i Sogn og Fjordane. Han skriver selv han er selverklært 'liberal abortmotstander' og han vil inn på Stortinget. Blogginnlegget han skrev er blitt slettet fra bloggen hans, men er funnet igjen her: http://web.archive.org/web/20120430030000/http://westbye.wordpress.com/2012/02/17/liberal-abortmotstander/ MDG har heldigvis programfestet at de er mot innskrenkninger av abortloven, men likevel. For meg er slike meninger en "dealbreaker", enten er man for kvinner rett til selvbestemmelse eller så er man i mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva enhver lokalpolitiker måtte foreta seg på privaten kan ikke jeg forholde meg til ved ett stortingsvalg. Går man sånt i sømmene blir det ikke noe igjen å stemme på.

Noe å tenke på i forhold til MDG var mer det her: http://www.nrk.no/valg2013/bellona-advarer-mot-de-gronne-1.11189237

Egentlig ikke noe nytt, miljøorganisasjonene har jeg opplevd som like sprikende som politikken. Eksempelvis er Kurt Oddekalv, NMF mot vindkraft og har vel ikke vært fra seg av begeistring for CCS eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva enhver lokalpolitiker måtte foreta seg på privaten kan ikke jeg forholde meg til ved ett stortingsvalg. Går man sånt i sømmene blir det ikke noe igjen å stemme på.

Noe å tenke på i forhold til MDG var mer det her: http://www.nrk.no/valg2013/bellona-advarer-mot-de-gronne-1.11189237

Egentlig ikke noe nytt, miljøorganisasjonene har jeg opplevd som like sprikende som politikken. Eksempelvis er Kurt Oddekalv, NMF mot vindkraft og har vel ikke vært fra seg av begeistring for CCS eller..

Jaja, her er jo noen som får sagt det man ikke fikk satt ord på helt selv :P

http://www.nrk.no/ytring/tilbake-til-naturen-1.11190260

Høyre har forresten vært i front for å øke bevilgningene til CCS (CO2-fangst) på Svalbard :)http://e24.no/energi/hoeyre-vil-rense-kullkraft-paa-svalbard/20143006

Grønnvaskinga til Bellona og høyre skal dere få billig av meg. Og hvorfor satse på teknologi som har til hensikt å forlenge oljealderen MDG vil ut av?

At Hauge mener dette betyr at MDG ikke er teknologioptimistiske sier mest om Hauge, han kan umulig ha lest programmet. Eventuelt, kan det ha mest å gjøre med følgende to ting; CCS er vel noe av det han har satsa størst på, det faller ham nok litt tungt for brystet at MDG ikke vil være med på det kjøret. I tillegg er han vel såvidt jeg vet ihuga SV-mann, og dere ser hva som skjer med SV om dagen. Ikke rart han surver litt, men at MDG ikke er teknologioptimister er fullstendig, rungende og rallende galskap å si.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet hovedfagsoppgaven min om CCS så jeg vet ikke om du (jklm) vil ha hele storyen eller om du bare har bestemt deg for at det er dumt :) Jeg kan ikke omvende noen som har bestemt seg for at uansett fakta og kunnskap så er noe dumt, såh :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke hele storyen, så lenge jeg mener å ha skjønt hovedtrekkene i konseptet; fangst og lagring av CO2 i oljeindustrien eller ved olje-/gasskraftverk. Igjen, hvorfor satse penger på noe man uansett mener skal fases ut iløpet av kort tid?

For all del, jeg ser poenget, det er trasig å ikke ville satse på CCS om målet er å forlenge oljeavhengigheten vår. Men nå er det en gang slik at en av MDGs fanesaker er nettopp å fase ut all bruk av fossilt brensel, og da blir det beint ut bortkastede penger å satse på CCS.

Men for all del, har jeg misforstått noe her (skal dere feks hente karbon fra lufta??), så rett på meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke hele storyen, så lenge jeg mener å ha skjønt hovedtrekkene i konseptet; fangst og lagring av CO2 i oljeindustrien eller ved olje-/gasskraftverk. Igjen, hvorfor satse penger på noe man uansett mener skal fases ut iløpet av kort tid?

For all del, jeg ser poenget, det er trasig å ikke ville satse på CCS om målet er å forlenge oljeavhengigheten vår. Men nå er det en gang slik at en av MDGs fanesaker er nettopp å fase ut all bruk av fossilt brensel, og da blir det beint ut bortkastede penger å satse på CCS.

Men for all del, har jeg misforstått noe her (skal dere feks hente karbon fra lufta??), så rett på meg.

Mnei, da kan jeg nok si du ikke har forstått det :) Man skal overhodet ikke hente karbon fra lufta, men det er nå en gang slik at majoriteten av globale klimautslipp fra industri kommer fra "large point sources". Herunder fabrikker og særlig kullkraftverk. Det er - i dag - en helt grei sak å samle CO2 fra slike large point sources.

Men det er like utopisk som å tro på julenissen å tro at Kina og India ikke kommer til å utnytte den billige kullkraften de har tilgang på, for å øke levestandarden sin. Selv om vi er bortskjemt verre enn verst her i Norge, og tror det bare er å fløtte på bøgda og leve "back to nature" så løser alt seg - så lever faktisk folk i U-land med ekstrem fattigdom og vanvittig elendige levekår. Selv om de jo for all del "lever på naturens vis". Disse folka vil ha det vi har, og de kommer til å ta det. Hvis vi faktisk fortsetter å utvikle teknologi som vi deler med andre land som trenger det hadde vi faktisk utgjort en forskjell for verden. Å tro at Norge er verdens sentrum og at "hvis vi slutter med petroluemsbruk" så redder vi verden - det er i beste fall ekstremt navlebeskuende. Norge er NOTHING, ingen ting, globalt sett. Vi er føkkings pointless, en liten mygg.

For meg er naturen global, den ender ikke på grensa til russland, finland og sverige. Derfor gidder jeg ikke legge meg opp i de banalt minimale utslippene Norge har. De utgjør UNDER en promille (vi snakker 0,0001%) av Kina ALENE sine utslipp. Skal vi gjøre noe med klimautslipp, må vi dra dit de faktisk skjer. Og vi må hjelpe de som har rett til lik levestandard som oss, utnytte energien sin renere for hele jordas del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnei, da kan jeg nok si du ikke har forstått det :) Man skal overhodet ikke hente karbon fra lufta, men det er nå en gang slik at majoriteten av globale klimautslipp fra industri kommer fra "large point sources". Herunder fabrikker og særlig kullkraftverk. Det er - i dag - en helt grei sak å samle CO2 fra slike large point sources.

Men det er like utopisk som å tro på julenissen å tro at Kina og India ikke kommer til å utnytte den billige kullkraften de har tilgang på, for å øke levestandarden sin. Selv om vi er bortskjemt verre enn verst her i Norge, og tror det bare er å fløtte på bøgda og leve "back to nature" så løser alt seg - så lever faktisk folk i U-land med ekstrem fattigdom og vanvittig elendige levekår. Selv om de jo for all del "lever på naturens vis". Disse folka vil ha det vi har, og de kommer til å ta det. Hvis vi faktisk fortsetter å utvikle teknologi som vi deler med andre land som trenger det hadde vi faktisk utgjort en forskjell for verden. Å tro at Norge er verdens sentrum og at "hvis vi slutter med petroluemsbruk" så redder vi verden - det er i beste fall ekstremt navlebeskuende. Norge er NOTHING, ingen ting, globalt sett. Vi er føkkings pointless, en liten mygg.

For meg er naturen global, den ender ikke på grensa til russland, finland og sverige. Derfor gidder jeg ikke legge meg opp i de banalt minimale utslippene Norge har. De utgjør UNDER en promille (vi snakker 0,0001%) av Kina ALENE sine utslipp. Skal vi gjøre noe med klimautslipp, må vi dra dit de faktisk skjer. Og vi må hjelpe de som har rett til lik levestandard som oss, utnytte energien sin renere for hele jordas del.

Hm, du får det virkelig ikke med deg? MDGs ambisjoner er å fase ut all form for fossilt brensel. Jeg regner med det inkluderer kull.

DERFOR mener man det er nytteløst å satse på CCS, og vil heller bruke de pengene på satsning på utvikling av fornybar energi - fremfor teknologi som har til hensikt å la oss fortsette med fossilene. Det er bakstreversk og lite fremtidsrettet å kaste bort mer penger på dette.

Forøvrig er det absolutt ikke MDGs intensjon at verdens fattige ikke skal få muligheten til å løfte sin levestandard opp til et akseptabelt nivå - det er heller tvert om. For mange land med utbredt fattigdom vil fortsatt økonomisk vekst være et passende mål.

Så er det slik at MDG er en del av en voksende, global bevegelse i stor framgang verden over. I dette ligger også et tett ideologisk samarbeid globalt, noe som selvfølgelig vil være en av forutsetningene for at dette skal virke. Det er jo delvis riktig som du sier, at det nytter lite å strupe oljekranene her om ikke flere følger etter - og nettopp her har MDG et stort fortrinn, de støtter seg på en verdensomspennende bevegelse som støtter disse ideene og som jobber jevnt og trutt for å få gjennomslag for dette på et globalt plan.

Eller, vi kan gjøre som Høyre m.fl. vil; tenke at så lenge naboen min slår kjerringa si så kan vel jeg også gjøre det. Vold mot kvinner opphører ikke kun fordi jeg slutter. Eller hur?

PS - dette med å hente karbon fra lufta var et slags halvhjerta forsøk på sarkasme. I tilfelle du ikke skjønte det..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL - jaja - hadde jeg ikke før snakket om utopi, så ønsker jeg deg lykke til i hardt vær på the ocean of utter and complete nonsense. Hvis du finner en måte å gi energi til Kina og India som er like billig, effektiv - men mer miljøvennlig - enn kullkraft og dieselaggregater... Da tror jeg du blir rik ;)

Store tanker - fullstendig umulig å sette ut i virkeligheten. For virkeligheten ER ikke sånn. Jorda er rund, ikke flat. Vi er litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL - jaja - hadde jeg ikke før snakket om utopi, så ønsker jeg deg lykke til i hardt vær på the ocean of utter and complete nonsense. Hvis du finner en måte å gi energi til Kina og India som er like billig, effektiv - men mer miljøvennlig - enn kullkraft og dieselaggregater... Da tror jeg du blir rik ;)

Store tanker - fullstendig umulig å sette ut i virkeligheten. For virkeligheten ER ikke sånn. Jorda er rund, ikke flat. Vi er litt der.

Ja, begrensningstenkning har alltid hjulpet menneskeheten.. Kom igjen, mulighetstenkning og positivitet, en ambisiøs og hårete politikk er det eneste som kan få oss ut av det koksgrå sporet norsk og tildels internasjonal politikk har kjørt seg fast på. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL - jaja - hadde jeg ikke før snakket om utopi, så ønsker jeg deg lykke til i hardt vær på the ocean of utter and complete nonsense. Hvis du finner en måte å gi energi til Kina og India som er like billig, effektiv - men mer miljøvennlig - enn kullkraft og dieselaggregater... Da tror jeg du blir rik ;)

Store tanker - fullstendig umulig å sette ut i virkeligheten. For virkeligheten ER ikke sånn. Jorda er rund, ikke flat. Vi er litt der.

Gud, du er så forbanna NEDLATENDE at jeg må slutte å følge med på denne tråden. Jeg blir så sint over den arrogante nedover-holdningen din at det ikke er verdt å følge med på en ellers veldig interessant tråd

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en person, og vi begynte å snakke om Høyre. Om at da ville navianere og syke mennesker komme dårligere ut. Det var denne personen sterkt uenig i. Men hva da???

Alle navianere sier jo at de ikke vil at høyre skal få makta, for da sliter de. Er det helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snakket med en person, og vi begynte å snakke om Høyre. Om at da ville navianere og syke mennesker komme dårligere ut. Det var denne personen sterkt uenig i. Men hva da???

Alle navianere sier jo at de ikke vil at høyre skal få makta, for da sliter de. Er det helt feil?

Verdt å merke seg at Høyre alene aldri kommer til makta. Det blir ev. en koalisjon med FrP og andre for å få flertall. Dvs. mer krangling enn handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, du er så forbanna NEDLATENDE at jeg må slutte å følge med på denne tråden. Jeg blir så sint over den arrogante nedover-holdningen din at det ikke er verdt å følge med på en ellers veldig interessant tråd

Du har åpenbart ikke hørt om sarkasme og ironi, men selv med det i sinn jeg anbefaler deg å tenke over at "når man ikke har bedre argumenter mot fakta enn følelser, er sinne og aggresjon ofte det første man slutter seg til".

Vi lever alle på jorda sammen, jeg hadde nødvendigvis ikke brydd meg så himla mye om jeg bare ser ned på andre. Men når verden ikke fungerer helt som man vil er det sikkert en grei trøst å avskrive det som arroganse. Jeg har vært igjennom stadiene selv, det er ikke morsomt å innse at den grønne utopi er en utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...