Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2014!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 679
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi vart plutseleg medlem av denne gjengen    44      

Endelig kan jeg også bli med i denne gjengen Hils på Gába

Hurra! Ultralyd i kveld bekreftet at Tia er drektig  

Posted Images

Hei.

Planlegger å skaffe meg en engelsk cocker spaniel i februar 2014 :jump: Det blir første gang jeg oppdrar en valp selv, og ikke bare overtar den voksne tispa etter foreldrene mine. Så noen som har tips til en god bok om oppdragelse av valpen? Har lest litt om det som kalles positiv forsterkning (?) og det er den måten jeg gjerne vil oppdra valpen på.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Heisann! :wave: Driver å planlegger og skaffe meg valp i begynnelsen av 2014 en gang! Etter mye lesing og tenking tror jeg at jeg har endt opp på cocker spaniel :thumbs: Har akkurat begynt å ta kontakt med oppdrettere som holder til ikke alt for langt unna. Kjenner det kribler litt i magen ved tanken på et nytt familiemedlem! :blissysmile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Er helt ny her og har ikke lest igjennom hele tråden så... :wave: Hvilken rase?

Heisann og velkommen hit! :) I begynnelsen av januar kommer det en omplasserings groenendael tispe hit. 9 måneder gammel er hun når vi henter henne, og planene er store :) Vi gleder oss veldig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fryktelig lyst på en hund til. Lurer på om 2014 er for tidlig. Men i juli er jo Meesha blitt ett år gammel... :sleep: Har ingen konkrete planer, men følger jo litt med og vet sånn høvelig hvor jeg vil ha fra.

Hehe :D Blir sånn med whippet :P

Men jeg kjenner i forhold til Penny, så var det like greit at det ikke ble noe tispevalp i kullet vi ventet på nå. Det hadde gått helt fint, men vi hadde fått en litt større jobb enn om vi ventet til hun ble litt eldre. :P Håper å få en til før hun er 2 år da. Men får se hva som skjer, kan jo ikke akkurat bestemme hva som popper ut av disse mødrene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :D Blir sånn med whippet :P

Men jeg kjenner i forhold til Penny, så var det like greit at det ikke ble noe tispevalp i kullet vi ventet på nå. Det hadde gått helt fint, men vi hadde fått en litt større jobb enn om vi ventet til hun ble litt eldre. :P Håper å få en til før hun er 2 år da. Men får se hva som skjer, kan jo ikke akkurat bestemme hva som popper ut av disse mødrene :lol:

Haha, ja for meg er det ganske klart hva slags rase jeg vil ha neste gang. I alle fall så lenge vi bor sånn som vi gjør nå (leilighet i byen uten egen bil). Whippeter er så himla praktiske (og ikke minst helt fantastiske).

En gang i tiden ønsker jeg meg kortis også tror jeg. Eller sheltie. Glad i disse collietingene.

Sambo vil ha golden eller schäfer. Det skal vi ikke ha har jeg bestemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja for meg er det ganske klart hva slags rase jeg vil ha neste gang. I alle fall så lenge vi bor sånn som vi gjør nå (leilighet i byen uten egen bil). Whippeter er så himla praktiske (og ikke minst helt fantastiske).

En gang i tiden ønsker jeg meg kortis også tror jeg. Eller sheltie. Glad i disse collietingene.

Sambo vil ha golden eller schäfer. Det skal vi ikke ha har jeg bestemt...

Ja, de er flotte! Spesielt utseende på kortisene, men så utrolig mye finere i virkeligheten enn på bilder. Fine hunder :) Jeg har hatt lyst på sheltie veldig lenge, men slik tingene er nå, så passer whippet meg veldig bra. Krever liksom ingenting, men likevel med på alt :) Dessuten orker jeg ikke røytende pelshunder igjen tror jeg, er så lettvint med whippet og dvergpinscherpels. :lol:

Når dvergpinscheren er gammel, og jeg må ha avløser til ny maskothund, så blir det nok en chinese crested hos oss. Også en rase jeg har drømt om veldig lenge.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er flotte! Spesielt utseende på kortisene, men så utrolig mye finere i virkeligheten enn på bilder. Fine hunder :) Jeg har hatt lyst på sheltie veldig lenge, men slik tingene er nå, så passer whippet meg veldig bra. Krever liksom ingenting, men likevel med på alt :) Dessuten orker jeg ikke røytende pelshunder igjen tror jeg, er så lettvint med whippet og dvergpinscherpels. :lol:

Når dvergpinscheren er gammel, og jeg må ha avløser til ny maskothund, så blir det nok en chinese crested hos oss. Også en rase jeg har drømt om veldig lenge.

Må bare spørre, har hørt at Whippetene er veldig aktive som unge, er det riktig? Og i såfall hvor aktive? :)

Kanskje litt og, men håper det er Ok??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, har hørt at Whippetene er veldig aktive som unge, er det riktig? Og i såfall hvor aktive? :)

Kanskje litt og, men håper det er Ok??

Hm. Jeg syns ærlig talt ikke det. I forhold til andre raser jeg har hatt (dp og bc) så er det himmel og hav i forskjell, i positiv forstand. Whippeten var fra første stund veldig enkel og grei valp på alle måter. Nytt for meg er at hun har vært/er veldig taktil, liker å bære ting, må smake på alt med munnen. Hun ble veldig raskt rolig inne, og turbo ute. Raskt husren. Kan ærlig talt si at hun har vært min drømmevalp :) Det største problemet vi har med henne, er at hun stjeler ting. Hun åpner skap, så her er det lås på søppelskapet, og vi må snart finne en løsning til høyskapet også. Hun henter seg ut tyggebein når det passer henne...

Samboer, som aldri har hatt valp før, syns valpetiden var veldig slitsom. Ute var valpen våres veldig aktiv i forhold til andre whippetvalper på samme alder, så han kikket veldig ofte lengselsfult bort på dem, og lurte på om det var noe galt med vår :lol: Hun hadde nemlig en god periode der hun omtrent ikke hadde noen bein i bakken når vi var ute, sånn om vi så andre mennesker eller dyr (og av og til ellers også), men alt sammen har likom gått seg til av seg selv.

Hun roet seg vel i forhold til mennesker da hun var rundt 6-7 mnd, og hadde en ny periode der hun ble merkbart roligere når hun bikket 10-11 mnd. Sluttet å trekke i båndet, osv. Hun elsker fremdeles alle mennesker like mye, men klarer liksom å beherske seg, samt gå forbi uten å hilse. Det er den største forskjellen fra andre valper jeg har hatt, med Penny så har ting gått seg til av seg selv, mens tidligere valper har krevd at vi har øvd på ting.

Hun som har kullsøsteren til min, i tillegg til 4 andre whippeter, sier de aldri har vært borte i så aktiv whippetvalp. Penny og kullsøsteren er helt like. Nå har jeg bare erfaring med min, men om det stemmer at min er av de aktive whippetene, så tror jeg ingen vil få problemer med å takle en whippetvalp. :P

Vet ikke helt om det svarte på ditt spørsmål da. Whippeten er veldig fleksibel. De krever å få løpt løse, helst et par ganger i uka. Og er med på alt av tur, og elsker det. Min er heldigvis ikke pyse i forhold til vær heller, men det vet jeg at noen kan være.

I "den aktive perioden" til Penny, så merket vi godt dersom hun ikke hadde fått løpt løs. Det merker vi ikke nå lenger, i eksamensperioden nå har hun fått lite tur i forhold til normalt, likevel er hun rolig og fin inne. Sover til langt på dag, og maser aldri. Hun er 12 mnd nå :)

EDIT: Hva syns du @ingvildoline?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg passet Meesha her hjemme så syns jeg han var eksepsjonelt rolig til tross for et helt nytt sted og 3 nye katter han aldri hadde møtt før. Tok livet med knusende ro, og alt var en selvfølge som om han alltid hadde bodd her og var egentlig en veldig grei valp å ha i hus! Lå sammen med oss i sofaen mesteparten av tiden, dog veldig klengete, men det var bare kos (: han gjorde for det meste det samme som meg, var jeg i sofaen var han i sofaen, gikk jeg rundt og fikset noe på gulvet gikk han å fulgte etter. Ute var han veldig grei! Fikk løpe fra seg i en 45 min i gressbakken vi har her og løp etter snøballer som kom fra lufta, og doturene gikk kjapt for seg pga dårlig vær og en som ville inn med en gang ;p

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag siden Meesha er min første valp, men jeg synes han har vært og er en kjempeålreit valp. Han har hele tiden vært med på alt men har ikke klaget de dagene hvor vi kun har vært rett utenfor døra for å tisse. Han har vært veldig bitete og enkelte ting har krevd mange repetisjoner før det har gått inn, og det har vel vært det mest frustrerende (men sånn er kanskje de fleste valper). Han er en godværshund, liker ikke vått vær og kulde, men er med på det han må og trenger bare å overtales litt i starten. Da han bikket 4 mnd skjedde noe magisk og han fikk en svært velfungerende av-knapp. Inne er han stort sett knapt merkbar mens han ute er en propell om han får lov (= er løs). Lite lyd i han jevnt over. Elsker mennesker og tror han er litt større enn det han faktisk er.

I mine øyne er han helt perfekt :)

Ingvild, via Tapatalk for iPhone

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...