Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser ville du ikke hatt, og hvorfor?


Huldra
 Share

Recommended Posts

Ville aldri hatt en kortnesehund da jeg ikke vil klart å leve med å se på en hund hver dag med pusteproblemer. Jeg blir fysisk kvalm av å møte på mopser og bulldogger på tur som knapt får puste. Dyreplageri.

Ville heller aldri hatt hunder med dreads, lang svær pels(nuffe feks) hunder på 35kg+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 258
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis jeg forstod det rett så var det raser du før kunne tenke deg, men så var realiteten en annen på grunn av individene? Da blir jo listen mye enklere! Masebikkjer: Kelpie - Skulle hatt me

Jeg håper du overdriver. Hvis ikke er dette en av tingene som gjør at man misliker folk til tider.

Jeg veit egentlig ikke, jeg blir sjarmert av det meste

Hvis jeg forstod det rett så var det raser du før kunne tenke deg, men så var realiteten en annen på grunn av individene? Da blir jo listen mye enklere!

Masebikkjer:

Kelpie - Skulle hatt medfulgt ritalin.

Corgie - Kjempenydelig, men gud hjelpe deg om du la tilbake noe på feil plass.

Boxer - Uff, har alltid likt boxere, men så møtte jeg den ene. Følte meg seksuelt misbrukt.

Dachs: Så søt, så skjør, så fordømt masete.

Irsk setter: Så masete at hadde de hatt glowsticks istedet for halsbånd ville jeg fått epilepsianfall.

Gneldrebikkjer:

JRT - Syns de var koselige. Så fikk naboen seg en. I løpet av de seks månedene jeg bodde der måtte jeg bytte døgnrytme minst en gang i uka, så jeg skulle forvirre jævelen slik at han ikke skulle bjeffe HVER GANG jeg nærmet meg midlertidig koma.

Airdale terrier: Jeg så en på ferie en gang. Hadde et vokabular av en annen verden. Ikke så rart. Han trente det jo hvert tredje sekund.

Islandsk fårehund: HOLD KJEFT! *bryter sammen* VÆR SÅ SNILL, HVIS DET ER EN GUD: FÅ HAN TIL Å HOLDE KJEFT!

Håpløse bikkjer:

Malle - Stygt å kalle den håpløs, men når man får diarè hver gang man møter en hanhund... Vel, ikke på mitt vegg-til-vegg teppe.

Chow Chow - Blå tunge minner meg om "Blue" av Eiffel 65. Dessuten er jeg ikke glad i ting som kun er interessert i en person. Og om jeg ønsker det en gang, så kan jeg heller dra på sjekkeren med en kompis. Som ser ut som Adonis. Bare mer muskuløs. Og har kritthvite tenner. Og en sprudlende personlighet.

Dalmatiner: Gud så sær. Gjelder forsåvidt kun en av de to jeg har møtt. Akkurat som en bortskjemt liten drittunge som fikk feil krone-is på 17. Mai.

Kongepuddel: Jeg trodde liksom de skulle være smarte... Men man kan da ikke forvente at den skal finne sin egen matskål. Nei, den har tross alt ikke spist der i tre år i strekk.

Hvaiherrensnavnerdettefornoeopplegg?Måleggemegifosterstillingførjegfårkrampeiirritasjonsmuskelen-bikkjer:

Ovtcharka - Det er ikke en hund, det er en bjørn blandet med buldozer og Rambo.

Australsk cattledog - Meg: "Nei, så søt. Hva heter han?" Bikkja: "Er det en knehase jeg kan skimte der borte?" Eieren: "Han het.." Meg: "ÆÆÆÆÆ, KNEHASA MI!"

Doberman - Jeg har alltid digget doberman! Spesielt siden det var en eller annen serie når jeg var ung som omhandlet hunder. Og sjefshunden var en doberman...Men så ble jeg jaget gjennom en polsk småby av en. I Polen finnes det tydeligvis ikke båndtvang.

Berner Sennen - Jeg har lyst på berner sennen, men så fant jeg ut at ei kvinne med en veldig suspekt hundehold er sterkt involvert i raseklubben...Nei, takk. Men det er IKKE bikkja sin skyld!

PS: Jeg kunne sikkert hatt samtlige raser her på et eller annet tidspunkt, men de individene jeg har møtt har gitt litt avsmak.

  • Like 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfer hund: Fordi de jeg har møtt/hatt med og gjort har vært fryktagressive, og angrepet andre hunder uprovosert. Men har møtt 2 helt flotte hunder også i den rasen. men mest negative, så det er en rase jeg aldri har villet ha.

Bulldog familien: søte og fine hunder, men ikke noe for meg.

Mynde familien: ikke riktig hund for meg, liker litt kraftige hunder.

Chi, pom, dverg pincher, chinese c osv: passer ikke meg, derfor jeg valgte JRT pga attitude, osv.

Berner, leonberger, st.bernard osv : SIKKEL,SIKKEL og atter Sikkel..... å masse pels...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette samtaleemnet dukker innimellom opp på jobben som dyrepleier. Vi har veldig mange forskjellige raser (og individer innenfor disse) innom klinikken, og jeg får gjerne oppleve dem i situasjoner som ikke nødvendigvis er dødskule for hundene (stå på bord, klippe klør, ta blodprøve osv). Men man lager seg likevel opp en oppfatning eller formening av rasen/individene i en sånn setting.

Jeg kan like de fleste hunder uavhengig av utseende, men basert på gemytt. For eksempel er jeg ikke noen myndeperson, men igår møtte jeg verdens søteste afghanertispe, hvorpå jeg tenkte for meg selv at "en sånn hund kunne jeg faktisk tenkt meg", uten at jeg trolig kommer til å ha noe form for mynde i hus noensinne.

Men over til "nei-lista":

Irish soft coated wheaten terrier: Disse er bare grøss og gru for min del. Jeg har kanskje møtt èn som var litt søt, men generelt synes jeg gemyttet på dem er ustødig. Nervøse hunder med kort lunte for å bite i situasjoner de ikke føler seg helt komfortable med.

Borzoi: Okei, denne er ikke basert på gemytt da jeg kun har sett dem på utstilling. Men jeg synes bare de er stygge :P

Chow chow: Ikke en rase jeg klarer å forstå hvorfor man velger. Ikke er de pene og ikke har de noe gemytt jeg finner tiltalende. Men det er nå min mening da. For ikke å nevne diverse helseproblemer.

Schæferhund: Jeg hater når jeg møter schæfere på tur, og de bare kaster seg frem for å skremme eller hva søren de driver med. Synes rett og slett de er litt skumle og uforutsigbare. Helsebiten gjelden naturligvis her også. Samtidig skal det sies at jeg har møtt et par veldig trivelige individer, men denne rasen står likevel ganske høyt oppe på nei-lista mi.

Små (og større) gneldrehunder av diverse raser: Jeg synes det er helt okei med hunder som kommer med noen boff for å si ifra at det kommer noen eller ringer på døra, men gneldring orker jeg ikke - det er ikke noe for meg.

Ekstremraser som engelsk bulldog, mops, pekineser etc: Jeg kan sikkert finne individer jeg liker basert på gemytt her også, men aldri i verden om jeg selv ville valgt en rase hvor man ber om helseproblemer, dyr forsikring og mange turer til veterinæren. Det ønsker jeg hverken for hunden eller meg selv.

Håper ikke jeg tråkker noen på tærne, men vi har jo alle våre preferanser på hva vi liker og trives med :) Jeg har eksempelvis fuglehund selv, og blir ikke fornærmet om noen måtte mene at de er dumme og vimsete.

Edit: La til et par tilleggssetninger.

Endret av IreneN
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke mopser. Klarer dem bare ikke.

De jeg har møtt har luktet vondt, hatt stygge tenner og snorket noe helt forferdelig også alle valkene i ansiktet som må renses..

Men de får pluss for at de alltid er glad da!

Jeg kunne heller aldri tenke meg en toller. Hver gang jeg har kost med en toller er jeg helt oransj etterpå og de jeg har møtt har hatt adferdsproblemer. Tror faktisk aldri jeg har møtt en toller uten ett eller annet problem.

Er vel egentlig mange raser jeg ikke kunne tenke meg, men det er disse to som er øverst på nei lista mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig, har i hele mitt liv aldri møtt en dachs uten at den gneldrer og freser.

Soft coated wheaten terrier har noen i slekta, og det er en illeluktende, stressa, jokkende anorektiker, og pelsen er på ingen måte "soft".

På generelt grunnlag,

-menneskeskapte wtf som korte snuter, trange nesebor, lange rygger, korte bein, manglende haler, naken, ekstremt liten eller ekstremt stor

-stygt: alt med bart, sheltie, langhårscollie, afghansk mynde, pomeranian

-gemytt: jack russel terrier, terriere generelt, settere, pomeranian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg sjarmere av enkeltindivider fra de fleste raser, men likevel er der noen raser jeg overhodet ikke vil ha:

Små, skjøre hunder. Rett og slett fordi jeg trenger robuste hunder som "tåler en trøkk". Så feks italiensk mynde hadde blitt helt feil hjemme hos meg. Og tea-cup-hunder….

Hunder med veldig mye pelsstell. Kan godt børste litt og klippe litt og ev nappe av og til. Men ikke hyppig bading, vasking og føning….

Hunder med flat nese. Jeg syns de ser usunne ut…..

Basset hound….jeg liker godt flere individer av rasen - har venninne som er oppdretter, men de er for trege for meg. Og for "primitive".

Mange av terrier.rasene, pga hissigheten og gemyttet. Noen unntak dog.

De mest "ekstreme" av gjeterne, som BC, malle, osv. Jeg er "for bedagelig" anlagt, og har for mange barn og for mye "stress" i omgivelsene rundt meg til at jeg orker å tilrettelegge livet for hunder som er såpass "følsomme".

Raser med mye samkjønns-aggresjon. Jeg orker ikke styret med det. Rett og slett. Jeg vil ha et behagelig liv…. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med terriers , engelsk setter og cocker. Skal aldri ha en sånn selv ! Ellers på nei-listen: Polarhunder (er ikke noe vintermenneske), mynder (blir for tynne og skranglete), schæfer (har møtt altfor mange usympatiske av rasen), dobermann, belger og Shetland sheepdog (altfor ustabile), golden, toller, chess og curly (ingen av dem har det rause, blide retrievergemyttet), ankelbitere som pommer g papillon. Typiske jaktbikkjer kommer heller ikke inn i heimen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, det er noen raser det. Får ta noen eksempler. :)

Shetland Sheepdog. Jeg har truffet altfor mange veldig pinglete sheltier, og de har stort sett alle hatt mye lyd. Jeg er allergisk mot lyd. :aww:

Dachs. Jeg har faktisk til gode å møte en trivelig dachs. Siste jeg traff på nært hold hilste pent på hunden min, så snart hunden min snudde ryggen til så fløy den i og beit.

Basenji. Utrolig vakre hunder, men jeg har møtt en eneste hyggelig basenji, og det var en (tidligere?) sonenbruker sin.

Engelsk setter. Makan til surrehuer, og jeg liker faktisk fuglehunder sånn generelt.

Retrievere fra showlinjer. For noen utrolig kjedelige hunder de fleste er i forhold til hva jeg liker og er vant til. Bortsett fra flattene, de er like surrete som engelsk setterne.

Hunder med korte snuter fordi de lager så mye lyder som tyder på problemer med pust osv. Det får meg til å ha dårlig samvittighet, så det hadde jeg aldri klart å eie.

Var det jeg kom på sånn i farta.





Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meningen at denne tråden skulle bli så stygg? Kan man ikke si hva for slags rase man ikke vil ha uten å si at man syns de er stygge, ufyselige, kvalme, dumme, gneldrete osv. Gjerne basert på at man har møtt ett individ eller to.

Ja, jeg veit, jeg burde holdt meg unna denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meningen at denne tråden skulle bli så stygg? Kan man ikke si hva for slags rase man ikke vil ha uten å si at man syns de er stygge, ufyselige, kvalme, dumme, gneldrete osv. Gjerne basert på at man har møtt ett individ eller to.

Ja, jeg veit, jeg burde holdt meg unna denne tråden.

Er tråden stygg??

Jeg leser den ikke på den måten…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker stort sett alle hunder, synes det er så utrolig mange fantastiske raser der ute som jeg kunne ha tenkt meg :wub:

Tror ikke jeg kunne hatt rottweiler eller schæfer - de blir for store og jeg tror ikke jeg hadde vært flink nok til å håndtere dem *se for meg å bli slept etter 30-40 kgs hund* :D Har møtt både gode og mindre gode individer av begge rasene, men de er nok best å beundre på bilder, ikke for å ha i mitt eie :ahappy:

Norwich terrier: Kjenner en og han er megaskjønn men guri land så utrolig sta han er! Hadde blitt gærn av det.

Cavalier kunne jeg heller ikke hatt, i redsel for sykdom - alle hunder kan bli syke men jeg er blitt skremt av media :icon_redface:

Boxer kunne jeg ikke tenkt meg, de jeg kjenner er så innmari voldsome og energiske - barnslige og herlige da. Men mange sikler og jeg er ikke sånn kjempeglad i hundesikkel.

Teruvuren, kjenner ikke så mange da, men jeg er veldig lettstressa så ser for meg at jeg hadde stressa opp hele hunden bare ved å være som jeg er til vanlig :icon_redface:

Og jeg kunne ikke tenke meg hunder med flate neser siden jeg ikke liker mye snorking og pustelyder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det er såå mange raser jeg absolutt ikke kunne tenkt meg, fordi de ikke passer meg og min livvstil eller smak.

Men skal jeg trekke ut noen jeg absolutt ikke ville hatt, så må det bli..

-engelsk bulldog pga alle helseplagene og at den ikke kan brukes til stort.

-Italiensk mynde. jeg elsker mynder med litt størrelse, men disse ser bare skjøre og litt stakkarslige ut.

-bichon frise. Fordi de er små, vrengte polvotter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke akkurat hatt noen planer om ridgeback, men den har vært innom lista mi.

Men etter å ha møtt noen individer så ser jeg at det er en rase som ikke kunne passet hos meg. Rett og slett fordi de virker så vanskelig å motivere innen trening. Det blir vanskelig for meg å trene slik jeg ønsker med en slik hund.

En annen rase er toller, jeg vurderte rasen veldig sterkt. Men har innsett av at dem ikke passer for meg. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, men kanskje litt det at jeg ønsker en litt roligere hund. Nja ikke helt det heller, men tja har liksom bare funnet ut at nei de er ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tråden stygg??

Jeg leser den ikke på den måten…..

Ja, jeg er jo litt følsom av meg, så jeg syns det. Jeg er glad jeg ikke har flat, for å si det sånn. Eller en flatnesehund. Eller engelsk bulldog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke tråden ble så hyggelig når man ordlegger seg ved å latterliggjøre og beskrive de ulike hunderasene som stygge, ekle, kvalme osv. Jeg trodde man kanskje ville beskrive de negative tingene i form av bruksegenskaper, gemytt, pels, hvordan de er skrudd sammen, eventuelle helseproblemer...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo litt følsom av meg, så jeg syns det. Jeg er glad jeg ikke har flat, for å si det sånn. Eller en flatnesehund. Eller engelsk bulldog.

Jeg har flat og har ikke tatt meg nær av at andre ikke liker rasen i det heletatt.

Så lenge en selv selv er fornøyd med sin rase så spiller det vel egentlig ingen rolle hva andre synes om den? Hadde vært noe annet om folk skrev at akkurat min hund var stygg, ekkel og slitsom da.

Men det er helt lov å synes at en tråd er litt dum :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo litt følsom av meg, så jeg syns det. Jeg er glad jeg ikke har flat, for å si det sånn. Eller en flatnesehund. Eller engelsk bulldog.

JEg er så vant til at folk skriver at de ikke vil ha setter for de er så virrete, stressende og umulige osv….så kritikk av egne raser preller helt av. Hver sin smak, tenker JEG.

JEG liker setter. Og bryr meg lite om andre ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var vi igjen.. nå kan vi jo bruke et par sider på å diskutere om denne tråden er dum eller ikke. Eller vi kan gå den kjedelige veien hvor folk kan få skrive hvilke raser de ikke ville hatt, og hvorfor slik vi har gjort til nå.

Om du blir så innmari butthurt av at noen synes rasen "din" er ekkel, så koster det deg ikke mange kaloriene å scrolle forbi.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...