Gå til innhold
Hundesonen.no

Tok feil av avlivnings-middel og avføringsmiddel


Ozzy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men jeg synes det er så utrolig at de ikke leser på flasken før de gir det? Når det står to nesten like flasker ved siden av hverandre, så titter man vel ekstra nøye vel?

En tragisk hendelse for alle involverte Dette er dyreklinikken som jeg har brukt i alle år, og de har bestandig fremstått som veldig seriøse og flinke. Det var bl.a. her jeg gikk med Stitch, med all

Jeg har det akkurat på samme måte... Jeg overprøver ikke en veterinærs kompetanse (om jeg ikke ser åpenbare feil og ting jeg vil stille spørsmål til), men jeg vil være der for hunden, jeg vil ikke la

Dyrlegen kontaktet familien til 19-åringen samme dag og fortalte at det ved et uhell hadde blitt en forveksling mellom avføringsmiddelet renset parafin og avlivningsmiddelet pentobarbital.

– Flaskene stod rett ved siden av hverandre, og de er veldig like, forteller Fjæreide.

Herregud, noe så BASIC som å risikovurdere dette i den øvre mørkerøde sonen skulle da selv en 6åring klart? Det er jo nesten tatt ut av en sketsj fra MAD tv.... Ekstremt kritikkverdig av dyreklinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De erkjente i hvert fall feilen. Det er det ikke alle dyrleger som gjør. Noen prøver til og med å dekke over feilen de har gjort….

Har til og med opplevd dyrlege som kom med ren løgn for å dekke over feilen. Det er ille, og det sier alt for mye om vedkommende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til og med opplevd dyrlege som kom med ren løgn for å dekke over feilen. Det er ille, og det sier alt for mye om vedkommende..

Du er ikke alene om det. Jeg mistet en 4 år gammel hund pga dyrlegetabbe. De sendte liket til kremering før jeg rakk å hente henne, og babla om at fotoapparatet deres hadde "svikta" den dagen hunden min var der, så de hadde ikke fått tatt bilder av hundens innside undervegs heller….

Med min faglige bakgrunn forstod jeg godt hva som hadde skjedd, utfra symptomer. Og alle dyreleger jeg har snakke med i etterkant sier det samme som jeg tenker…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tragisk hendelse for alle involverte :(

Dette er dyreklinikken som jeg har brukt i alle år, og de har bestandig fremstått som veldig seriøse og flinke. Det var bl.a. her jeg gikk med Stitch, med alle de diffuse problemene han hadde, og de jobbet og stod på for oss. Ikke minst så støttet de meg i min vurdering i forhold til alternativ behandlig på han. Jeg har ingenting å utsette på hverken behandling, kundevennlighet eller priser.

En veldig lei hendelse, men jeg kommer ikke til å slutte og bruke dem for det. Jeg stoler 100 % på dem :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tragisk hendelse for alle involverte :(

Dette er dyreklinikken som jeg har brukt i alle år, og de har bestandig fremstått som veldig seriøse og flinke. Det var bl.a. her jeg gikk med Stitch, med alle de diffuse problemene han hadde, og de jobbet og stod på for oss. Ikke minst så støttet de meg i min vurdering i forhold til alternativ behandlig på han. Jeg har ingenting å utsette på hverken behandling, kundevennlighet eller priser.

En veldig lei hendelse, men jeg kommer ikke til å slutte og bruke dem for det. Jeg stoler 100 % på dem :)

Samme her. Kommer nok aldri til å velge en annen klinikk, ihvertfall ikke så lenge Morten E.O jobber der.

Var hos klinikken nesten ukentlig i 6mnd, og har alltid brukt dem, og anbefalt dem. Og det vil jeg fortsette å til tross denne saken.

Jeg vet at de vil endre rutiner for å forhindre noe lignende skjer igjen..

Har veldig vondt av både eier av hunden og veterinæren..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tragisk hendelse for alle involverte :(

Dette er dyreklinikken som jeg har brukt i alle år, og de har bestandig fremstått som veldig seriøse og flinke. Det var bl.a. her jeg gikk med Stitch, med alle de diffuse problemene han hadde, og de jobbet og stod på for oss. Ikke minst så støttet de meg i min vurdering i forhold til alternativ behandlig på han. Jeg har ingenting å utsette på hverken behandling, kundevennlighet eller priser.

En veldig lei hendelse, men jeg kommer ikke til å slutte og bruke dem for det. Jeg stoler 100 % på dem :)

enig :) ble lei meg når jeg så hvilken klinikk da je ghar gått dit i mange år og de har hjulpet mange av mine hunder og venner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenker at en gang - vel, tabbe - to ganger, da er det reint slurv og så får man bare håpe det ikke er samme veterinæren.

Jeg kjenner at dette er nok en grunn til at jeg ALDRI ALDRI ALDRI legger igjen hunden min hos veterinær med mindre jeg MÅ pga. kirurgisk inngrep - klinikker som ber deg vente ute mens de behandler går jeg ikke til, jeg skal følge hunden min hele veien og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en gang - vel, tabbe - to ganger, da er det reint slurv og så får man bare håpe det ikke er samme veterinæren.

Jeg kjenner at dette er nok en grunn til at jeg ALDRI ALDRI ALDRI legger igjen hunden min hos veterinær med mindre jeg MÅ pga. kirurgisk inngrep - klinikker som ber deg vente ute mens de behandler går jeg ikke til, jeg skal følge hunden min hele veien og ferdig med det.

Enig!

Tabber og feil kan skje, og så lenge veterinæren innrømmer det med en gang og gjør sitt beste for å erstatte/kompensere er det greitt. Men det er for mange tilfeller av bortsnakking og ren løgn i fatale tilfeller at jeg SKAL være med jeg. Jeg har kun blitt nektet en gang, og da sa jeg at jeg kom til å gå til en annen veterinær for operasjonen og vips var det greitt likevel at jeg var til stede...

Jeg kommer heller aldri til å underskrive ansvarsfritakspapirer som jeg hører endel klinikker bruker, dvs at eier signerer på at uansett hva som skjer under op og ev ettervirkninger er ikke veterinæren/klinikken (økonomisk) ansvarlig for det. For noe bullcrap!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang tabbe, to ganger slurv er jeg enig i, om det hadde vært kort tid i mellom. Nå vet jeg ikke om den aktuelle klinikken, men over en ti års periode pleier personell på en klinikk og byttes ut om ikke en, men flere ganger og da kan ting desverre skje :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en gang - vel, tabbe - to ganger, da er det reint slurv og så får man bare håpe det ikke er samme veterinæren.

Jeg kjenner at dette er nok en grunn til at jeg ALDRI ALDRI ALDRI legger igjen hunden min hos veterinær med mindre jeg MÅ pga. kirurgisk inngrep - klinikker som ber deg vente ute mens de behandler går jeg ikke til, jeg skal følge hunden min hele veien og ferdig med det.

Det er utrolig trist at jo mer moderne veterinærkunnskapen blir, så får man mindre og mindre tiltro til profesjonelle som bruker flere år på utdanning. Den faste veterinæren til bikkja mi har nå pause i jobben for å ta doktorgrad i veterinærmedisin. Men her skal hundeeier'n stå med lua i hånda i hjørnet av operasjonssalen og vite bedre liksom? :P Jeg synes det er litt drøyt, men samtidig mener jeg at hvis man har så lite tiltro til veterinærpraksisene i Norge så har disse praksisene ett ALVORLIG problem. Det skal ikke være nødvendig, man skal føle tillitt og ha tiltro når man betaler så mange tusen for å få god behandling av dyret sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig trist at jo mer moderne veterinærkunnskapen blir, så får man mindre og mindre tiltro til profesjonelle som bruker flere år på utdanning. Den faste veterinæren til bikkja mi har nå pause i jobben for å ta doktorgrad i veterinærmedisin. Men her skal hundeeier'n stå med lua i hånda i hjørnet av operasjonssalen og vite bedre liksom? :P Jeg synes det er litt drøyt, men samtidig mener jeg at hvis man har så lite tiltro til veterinærpraksisene i Norge så har disse praksisene ett ALVORLIG problem. Det skal ikke være nødvendig, man skal føle tillitt og ha tiltro når man betaler så mange tusen for å få god behandling av dyret sitt...

Stå med lua i hånda? Du vet at det er en betegnelse for tigging? Jeg tigger ikke, jeg krever!

Og jeg vet ikke alltid bedre enn veterinæren, men om den sier *fasiken, mer svamp, mer sutur* el skal det ikke mye kunnskap til for å vte at noe KAN ha gått anderledes enn beregnet. Det samme om en tarm punkteres, den lukta kjenner alle igjen. Og for grandenes del, jeg kan SE at de snur bikkja rett vei.

Ting kan gå galt, det er hva og hvordan veterinæren gjør ting etterpå som teller for meg, og det skal endel til for at de kan lyve for meg når jeg var til stede og fikk med meg hva som skjedde. Ingenting har gått alt med mine hunder hittil (kryss i taket) men den dagen det ev går galt, vel da har jeg en fordel.

Og hva er anderledes med å være med på feks et kneoperasjon og et keisersnitt? De jeg vet om har vært i operasjonssalen helt inntil tispa og fått valpen rett i hendene for *oppvekking* de har ikke ventet på et annet rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer heller aldri til å underskrive ansvarsfritakspapirer som jeg hører endel klinikker bruker, dvs at eier signerer på at uansett hva som skjer under op og ev ettervirkninger er ikke veterinæren/klinikken (økonomisk) ansvarlig for det. For noe bullcrap!

Veldig OT, kanskje vi kan skille det ut fra tråden, men jeg har skrevet under noe sånt én gang. Da var det i forbindelse med narkose (eller noe svakere?) når vi røntget, fordi det kunne være risikoer, blabla. Er det dette du snakker om? Jeg husker jeg stusset veldig men antok det var vanlig praksis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, kanskje vi kan skille det ut fra tråden, men jeg har skrevet under noe sånt én gang. Da var det i forbindelse med narkose (eller noe svakere?) når vi røntget, fordi det kunne være risikoer, blabla. Er det dette du snakker om? Jeg husker jeg stusset veldig men antok det var vanlig praksis..

Tror du snakker om "oppstallingsskjema" som bare tydeliggjør en risiko ved anestesi. Har ingenting med ansvarsfraskrivelse å gjøre, men er rimelig standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du snakker om "oppstallingsskjema" som bare tydeliggjør en risiko ved anestesi. Har ingenting med ansvarsfraskrivelse å gjøre, men er rimelig standard.

Det er i forhold til anestesi ja. Men det er jo ansvarsfraskrivelse, jeg skriver under på at de ikke har noe ansvar om noe skjer fordi det er risikoer ved anestesi, etc. Men det er kanskje vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå med lua i hånda? Du vet at det er en betegnelse for tigging? Jeg tigger ikke, jeg krever!

Og jeg vet ikke alltid bedre enn veterinæren, men om den sier *fasiken, mer svamp, mer sutur* el skal det ikke mye kunnskap til for å vte at noe KAN ha gått anderledes enn beregnet. Det samme om en tarm punkteres, den lukta kjenner alle igjen. Og for grandenes del, jeg kan SE at de snur bikkja rett vei.

Ting kan gå galt, det er hva og hvordan veterinæren gjør ting etterpå som teller for meg, og det skal endel til for at de kan lyve for meg når jeg var til stede og fikk med meg hva som skjedde. Ingenting har gått alt med mine hunder hittil (kryss i taket) men den dagen det ev går galt, vel da har jeg en fordel.

Og hva er anderledes med å være med på feks et kneoperasjon og et keisersnitt? De jeg vet om har vært i operasjonssalen helt inntil tispa og fått valpen rett i hendene for *oppvekking* de har ikke ventet på et annet rom.

Blir det ikke litt å stå med lua i hånda om man står der og skal uttale seg om noe man - unnskyld ordbruken - egentlig ikke vet noe om? "Ehh, unnskyld men hvorfor trenger du mer svamp nå"? "ehhhh hvorfor gjør du sånn nå?". Utrolig irriterende om noen skulle stått og hengt seg oppi hver liten slurvefeil jeg gjorde på jobb, om det hadde vært meg. Om det nå så skjer at noe *HAR* gått galt så er jo det en del av den medisinske profesjon? Det er da ikke slik at kirurger hverken på dyr eller mennesker, på hjerter eller hjerner ALDRI gjør en eneste feil. Feil forekommer, det er er det er viktig å ha god trening så man kan fikse feilen. Eller ha så god HMS at man ikke tar feil når det gjelder fatale ting som ikke kan reverseres (dette er ting jeg er mye opptatt av pga luftfartsbransjen og dette med å ha sjekklister, sikre, dobbeltsikre og trippeltsikre slik at fatale eller irreversible feil ikke skal skje).

Og jeg har overhodet ingen tro på at min tilstedeværelse i operasjonsrommet med hverken bikkja mi, min bestemor, min datter eller min egen operasjon vil utgjøre noe differens. Om noen av de har lidelser eller allergier er jeg pliktig å opplyse om dette før operasjonen, jeg trenger ikke stå oppå kirurgen under utførelsen. Å faktisk ha tiltro til andre er jo en grei egenskap å ha i verden, hvordan skal man ellers tørre å kjøre langs en forkjørsveg om man ikke stoler på at andre overholder vikeplikten?

Så vidt jeg har forstått skjer keisersnitt ofte utenom klinikkens åpningstider og det kan være fordelsaktig å ha flere mennesker i operasjonssalen under keisersnitt for at flere kan ta hånd om valpene og tørke de/suge opp øgg fra luftveier osv. Dette gjør vel veterinærassistenter til vanlig, at eier gjør dette utenom åpningstid er for meg logisk - det er ikke logisk at eier skal henge over kirurgen under en planlagt korsbåndsoperasjon.

Hva er det du har tenkt å gjøre om noe skjer under en operasjon? Dytte veterinæren vekk og magisk fikse alt? Jeg skjønner det ikke, hvis du kan alt så himla godt selv hvorfor trenger du en veterinær overhodet? Enten så trenger man en veterinær og kan levere hunden fra seg og tenke "puh, nå ordner ting seg forhåpentligvis!", eller så trenger man ikke en veterinær og fikser biffen selv. At det finnes unntak hvor man er med, ved mindre inngrep som gjøres f.eks på behandlingsrommene eller ved nevnte keisersnitt, underbygger ikke opp om at man skal trenge å være tilstede ved planlagte standardprosedyrer.

IMO, anyways.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står egentlig ingenting om ansvar der egentlig. Det er for at eier skal skjønne at man ikke kan GARANTERE at det går bra, pga ukjente sykdommer, allergi osv. Det er nok veldig vanlig, for det er en del av dataprogrammet, ikke noe veterinærene koker sammen selv.

Gjelder riktignok mennesker: http://tidsskriftet.no/article/1954176

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...