Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av tispe


Recommended Posts

Hvor vanlig er det å sterilisere eller kastrere tisper? Vi får valp om et par uker og vi har vurdert å sterilisere henne.

Ikke skal vi avle på henne og fordelene med sterilisering virker på oss bare positive.

Er vi helt på jordet nå?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte den tispa jeg hadde før, fordi hun ble superhormonell flere uker før løpetiden. Vi sleit med utagering mot andre hunder, og det ble alltid ti ganger verre når løpetiden nærmet seg. Men hun fikk en allergisk reaksjon på den indre tråden som var brukt, så hun ble ganske dårlig, og det ble dyrt. Det er jo også en ganske stor operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastrert den eldste tispa mi pga hormonforstyrrelser som gjorde at hun blei en drage og helt utslitt av seg sjøl. Aiko var riktignok ca 2 år, og jeg trur det skal mye til å få lov til å kastrere ei tispe i Norge mens hun er valp. (Men nå kan det hende jeg er litt for naiv og full av tillit til at veterinærstanden faktisk holder seg til loven). Jeg skjønner tanken din, men har samtidig en del betenkeligheter med det å velge kastraksjon når det ikke er nødvendig.

Aiko døde nemlig under operasjonen, men de fikk henne i gang igjen og måtte hjelpe henne med å puste under resten av inngrepet. Jeg kommer aldri til å kastrere en hund igjen med mindre det virkelig er livet om å gjøre, for tanken på å miste mitt livs lys i en operasjon jeg bare følte for å utsette henne for er ikke særlig ålreit. Nå var det heldigvis helt avgjørende for videre samliv og dynamikk i flokken av Aiko blei kastrert, men det hadde ikke vært verdt det om hun døde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som SandyEyeCandy skriver så er det en meget risikabel operasjon og man må ikke glemme tiden etter operasjonen. Noen hunder takler dårlig tiden etter operasjonen fordi de ikke skjønner hvorfor de har vondt.

Storpuddelen vår fikk fjernet rubbet i forbindelse med livmorbetennelse, og det blir hennes siste operasjon (operert en gang før fordi hun slukte trespyd) fordi tiden etterpå (etter begge operasjonene for den saks skyld) var ****** for hennes del og vår del. Det var selvfølgelig verdt det å redde livet hennes, men jeg mener nå at en unødvendig operasjon er en påkjenning og bare det.

Tanken er jo god, man kan jo unngå blant annet jurkreft og livmorbetennelse, men det er en dyr og unødvendig operasjon. Det er bedre å operere den dagen man faktisk MÅ operere dersom den dagen noen gang kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren sterilisering er vel enkelt og ukomplisert, men da er vel eneste gevinsten at hun ikke kan ta seg? Vet ikke om det utføres i norge.

Tviler veldig på at du vil få problemer med å finne en vet som kastrerer tisper, selv i ung alder. Men det er en stor operadjon, og selv om de fleste kommer seg fint etterpå så har man ingen garantier for at tispa ikke blir inkontinent for eksempel.

Har selv tipse i hus som skal kastreres, det er ikke livsnødvendig, men gjør livet mye enklere for henne som slipper problemer med inbildt og hormonissues. Samt at vi ikke orker intakt tispe med tre hanner i hus...men jeg personlig ville nok aldri gjennomført en slik operasjon på ei tispe uten hormonelle utfordringer og intakte hanner, men det går på selve operasjonen i seg selv, ikke kastreringen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mange argumenter mot her som får meg til å tenke:) Vi vil uansett se an, jeg mente ikke at vi skulle kaste oss på en slik operasjon etter første løpetid, men at vi hadde sett for oss at det kunne avlaste både henne og oss når hun var blitt litt eldre. Altså, unghund og ikke liten valp.

Vår forrige tispe slet så fryktelig etter hver løpetid med innbilt svangerskap og depresjoner. Nå er ingen hund lik, så det er jo ikke dermed sagt at Abby vil slite med det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å veie opp litt for dommedagsscenarioet i tidligere post:

Etter kastraksjonen skulle Aiko holdes i ro i 10 dager, med kun korte turer i bånd. Hun hadde en grusom første natt, med hallusinasjoner pga morfinen og generell ubehag rundt situasjonen, men kl 11 dagen etter var hun klar for fest igjen! :D Det var et slit å ikke gi henne mer enn korte turer de neste dagene, og ikke minst leit å la henne bli hjemme mens Imouto og jeg gikk på tur.

Så sjøl om operasjonen kunne endt skikkelig, skikkelig galt, så var ikke akkurat rekonvalesensen spesielt plagsom, utover at hun ikke forsto hvorfor jeg var så kjedelig og kjip. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga fikk akutt livmorbetennelse etter en mnd med forstyrrelser. Hun ble haste operert og alt gikk bra.

Men såvidt meg bekjent må man ha en grunn for å operere de, f. Ex at de er plaget av løpetiden ol.

Og helt ot jeg får løpetid i huset igjen etter 3 år uten :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er noen fysisk eller psykisk grunn, ser jeg ingen grunn til å la en hund gå gjennom en slik operasjon. Det er noen få av årets 52 uker som dette står på, så hvorfor skal den utsettes for den smerte og mulige komplikasjoner en sånt inngrep kan medføre? I mitt hode er det ren egoisme fra eiers side. Ikke er det lov heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har kastrert tispe uten "medisinsk årsak", helt uproblematisk å få gjort i norge. Vet om veterinærer som gjør det før første løpetid også. Min hund hadde en helt ukomplisert operasjon, en meget rask rekonvalesens og jeg gjør det glatt igjen om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå hatt 4 intakte tisper i hus, og av 4 tisper har 3 av de til nå hatt helt uproblematiske løpetider, uten noen form for hormon-problemer. Den 4.de tispa ble innbilt, men ikke så innbilt at det var noen grunn til å kastrere.

Lista for å legge hundene mine under kniven er høy. Å kastrere bare fordi det gjør hverdagen enklere, ligger omtrent på samme skala som kupering i tilfelle halen knekker, ørebetennelse eller avrevne klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som ikke er lov, og lover og regler bryter vi alle mann omtrent hver eneste dag. Så det argumentet inngår ikke i min vurdering om sterilisering eller ikke.

Om det er etisk riktig, egoistisk, eller fullstendig unødvendig og tankeløst, det er argumenter jeg vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi måtte kastreres for 2 år siden Pga lukket livmorbetennelse. Hun var da 5 år. Hun har ikke forandret seg noe men,jeg kommer aldri til kastrere neste hund om ikke får livmorbetennelse da såklart. Jeg så hvor vondt hun hadde det natta etter operasjonen og det er jo et stort inngrep. Dessuten fikk hun lekkasjer kort tid etterpå. Jeg har prøvd nå i 2 år for se hvordan det går men,i det siste har det bare blitt være. Store lekkasjer hver dag. Så på tirsdag har vi startet på medisin for se om det hjelper. Jeg ville ikke det før da kan føre med seg bivirkninger. I april i år altså 2 år etter gikk nesten hele såret opp gjenn! Verket masse og måtte stiftes sammen på nytt... Dyrlegene hadde aldri hørt om det før så ikke helt vanlig det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi måtte kastreres for 2 år siden Pga lukket livmorbetennelse. Hun var da 5 år. Hun har ikke forandret seg noe men,jeg kommer aldri til kastrere neste hund om ikke får livmorbetennelse da såklart. Jeg så hvor vondt hun hadde det natta etter operasjonen og det er jo et stort inngrep. Dessuten fikk hun lekkasjer kort tid etterpå. Jeg har prøvd nå i 2 år for se hvordan det går men,i det siste har det bare blitt være. Store lekkasjer hver dag. Så på tirsdag har vi startet på medisin for se om det hjelper. Jeg ville ikke det før da kan føre med seg bivirkninger. I april i år altså 2 år etter gikk nesten hele såret opp gjenn! Verket masse og måtte stiftes sammen på nytt... Dyrlegene hadde aldri hørt om det før så ikke helt vanlig det da:)

Oj, det var litt av et skrekkeksempel som virkelig får en til å tenke over saken. Det var fryktelig trist å lese om hunden din og jeg får vondt i hjertet av å tenke på det. Jeg håper virkelig dere får hjelp for dette og at hunden blir bedre.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mest sannsynlig ikke tisper i hus igjen her. Hun som er her nå ble kastrert i februar, og første bit gikk greit. Når de da vekket henne opp og fikk henne på bena begynte hun å styrtblø, og måtte hasteopereres på nytt. Holdt på å miste hunden, og det gikk ca 1 mnd før hun var tilbake til normalt. Så nei, ville ikke kastrert igjen med mindre det er livsnødvendig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at tanken på å sterilisere/kastrere tydeligvis ikke er særlig smart om det ikke er høyst nødvendig. Og det er jo det som er så fint med sonen, et sted man kan lufte tanker og ideèr og få svar tilbake i form av erfaringer.

Tusen takk alle sammen:-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis går det stort sett bra. Min forige var redusert første kvelden og natta, men mente selv at hun var helt fin igjen dagen etter, og det var et helt lite ******* å holde gæern riesen i ro i 10 dager til. :lol:

Hun ble desverre fryktelig redd veterinærer, og veldig redd for magen sin i ettertid, og annet enn en kjip opplevelse med sjekking av stingene så vet jeg ikke noe grunn til det. Det jeg fikk beskjed om i ettertid, av en annen vet. var at om jeg får kastrert tispe igjen, så sjekk om de bruker metall til å lukke egglederne (?) eller om de syr dem igjen, på Kahlo hadde de brukt metallklips og vi lurer på om det kunne ha skapt irritasjon og arrvev inni der. Uten at dette er noe vi vet med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo som oftes bra altså:) vet av flere som er kastrere med ingen problem i ettertid. Er bare det at som sagt siden det er så stort inngrep til tisper vil jeg ikke utsette en hund for det før det er helt nødvendig. Fikk jo tilbud om det forrige hunden min da slet litt med innbilt svangerskap. Siden hun kun hadde løpetid en gang i året valgte jeg å ikke operere. Det med at såret gikk opp er som sagt utrolig uvanlig. Dyrlegen jeg bruker har aldri hørt om det før på 25 år. Typisk mine hunder da:) lekkasjer derimot er ikke helt uvanlig dessverre. Heldigvis finnes det to typer mot det en som kan føre til mulig kreft i pattene og den jeg prøver som heldigvis ikke var nå særlig bivirkninger på. Krysser fingrene for at virker siste lekkasjen var på mandag. Før var det en lekkasje kanskje hver 2 mnd er kun de siste mnd det har blitt så ofte. Stakkars frøkena blir jo så rar også like det jo ikke såklart. Det positive da er jo at det er jo riktig så greit slippe løpetid slipper tenke på hvordan skal gå for unngå hannhunder osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre jeg: Var det Emira som slet med inbildt?

Nei, det var moren hennes Luna. Det var innbildt svangerskap etter hver eneste løpetid, med depresjon og melk i pattene.

Nå hadde hun fryktelig puppeheng, så vi opererte vekk de to bakerste pattene på begge sider. Dette hjalp også på disse plagene, i tillegg til at hun selvsagt slapp det tunge henget som skapte problemer for henne i mange situasjoner. Det var så ille at forsikringen dekket inngrepet.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastrerte ei tispe for 1,5 år siden, og bortsett fra at litt av stingene som skulle være innvendig kom ut gjennom såret, tørket og lagde irritasjon, og at hun hadde veldig vondt første døgnet så har det gått veldig bra. Hun har fått økt og merkelig "hårvekst" men hun er mer stabil i humøret.

Jeg ville aldri kastrert ei tispe som ikke hadde problemer med det. Har 5 tisper, og 4 av de er helt uproblematiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kastrert alle de tre tispene jeg har hatt.
Buffy, schæfern, fikk livmorbetennelse da hun var rundt 2,5 år. Operasjonen gikk bra, tiden rett etter op gikk bra, men da hun ble 5 år ble hun inkontinent. Dette KAN også skyldes bruk av kortison også, så kan ikke skylde det helt på kastreringen.

Bridie forsøkte jeg å få kastrert pga hyppige løpetider og hormonell ubalanse først. (altså, forsøkte å få det dekket av forsikring. Veterinæren tok jobben). Men det utviklet seg til livmorbetennelse der og, så da var det ikke mye tvil. Op. gikk bra, etterpå har det gått bra og det går fortsatt bra. Ikke merket noe negativt med gemytt. Hun ble jo kvitt det hormonelle og ble mer stabil. Hun ble kastrert ved 3 års alder og er nå 9 år. Ingen tegn til inkontinens eller annet tull.

Gry ble kastrert i august i fjor. Snaut 4 år gammel. Der var det KUN psykisk som var grunnen. Hun ble et nervevrak uten like i forbindelse med løpetid, og dette varte gjerne i 4 mnd totalt for hver løpetid. Redd alt som var, elkete på Bridie og rett og slett ikke noe morsom hund å ha i hus.

Op gikk uten problemer. Jeg var selv med på denne. Etter op gikk det også bra. Første natten lå hun i senga hos meg og ble dullet og dillet med og hun hadde nok en del smerter. Men da morran kom var hun fit for fight hun! Sånn type "åååå, skal vi stå opp??" *Hoppe ned av senga* "Auuuuuu, det var vondt!!! mutter, jeg må ha trøst!!" *hoppe opp i senga igjen og under dyna*
"Hæ? Skal vi stå opp????!!" *hoppe ned fra senga* "æææææævvvv, det var vondt!!! Mutter! Jeg må ha trøst! I SENGA!!!" *hoppe opp igjen*
"STÅ opp sa du???" *hoppe ned og hyle* og da måtte mor sette grenser.... :P

Nå, snart et år senere har jeg en laaaaaangt tryggere hund, men også litt mer bitchy. Men ikke noe vi ikke fint håndterer.

Jeg har vel ikke angret på inngrepene på noen av dem, for å si det sånn. Og 10 dager med lufting i bånd og ro og "syk hund" var for meg verdt det, for å slippe usikkerhet, hormoner osv osv for resten av livet dems.

Men nei, jeg hadde IKKE kastrert en helt frisk hund "bare fordi".... Frisk som i frisk psykisk og fysisk. Men terskelen er nok forholdsvis lav om jeg ser hunden har problemer rundt løpetid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...