Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta toget med hund


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Reisebag fra Plantasjen funket ypperlig og fikk fint plass. Det var flere hunder på toget, to som hadde betalt for ekstra sete. Den ene hunden lå pent på gulvet foran det ekstra setet. Den andre hunde

Jeg har toget med stor hund på fullt tog et par ganger og konduktørene har vært så greie at de har gitt meg kupèen sin Flaks,for det er altfor trangt.

Har tatt mye tog med hund, både lokaltog i Oslo-området og regiontog strekningen Oslo-Trondheim. Tror jeg har hatt hund i bur én gang, men da var det bare fordi jeg tilfeldigvis hadde med bur allikeve

Har tatt mye tog med hund, både lokaltog i Oslo-området og regiontog strekningen Oslo-Trondheim. Tror jeg har hatt hund i bur én gang, men da var det bare fordi jeg tilfeldigvis hadde med bur allikevel. Togsettene er litt forskjellige, så i noen er det overhodet ikke plass til å sette opp bur, i andre kan du sette det opp dersom det blir plass (dvs dersom folk ikke har med for mye annen bagasje). Jeg tar som oftest regiontoget i forbindelse med ferier, og da er togene ofte så fulle at jeg uansett ikke ville fått plass til å sette opp bur. Så jeg har hunden ved beina når jeg tar tog.

Edit: Hunder over 40 cm skal man egentlig betale barnebillett for (jeg har gjort det bare én gang), men da får man til gjengjeld en to-seter for seg selv. Har man små hunder kan man da få plass til et bur ved siden av seg, eller man kan ha god plass til hunden på gulvet, eller man kan ta med et teppe og legge i setet så hunden kan ligge der. To-seter alene får man ikke så lenge man ikke betaler for hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare vanlig "fotplass" hunden får. Det er spesielle hundeplasser (og begrenset hvor mange hunder som får med på hver avgang), og det er ikke mye plass å ta av for store hunder. Det er ikke mer plass en vanlige seter, så du får se om du har liten nok til hund til å ha bur mellom setene. Nå for litt siden ble det slik at når du kjøper hundebillett (hund som er over 40 cm i mankehøyde), da blir setet ved siden av deg reservert. Endelig! På lengre togreiser tar jeg med et liggeunderlag til hunden. Ser til at han er godt luftet først og tar med vann til han. Spør også konduktøren om hvilke stasjoner det er mulig å ta en luftings, og går gjerne ut en gang eller to for at han skal få ruslet noen meter på en eller annen perrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har reist mye med tog med alle mine hunder. Jeg har med et hundeteppe. Noen ganger legger jeg det i det ledige setet ved siden av meg og noen ganger på gulvet. Teppet er et greit signal om hvor det er meningen at de skal ligge. Reiser jeg med to eller tre, har jeg gjerne den minste på fanget. Har vi flere fang, eller noen medpassasjerer er dumme nok til å dulle med en hund, er det ikke godt å vite hvilket fang hunden havner på :D Jeg kjøper aldri billett for hunden(e) før vi går på toget, for de fleste konduktører er greie og lar hunden(e) kjøre gratis, uansett om de er over 40 cm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar stadig toget mellom Värmland og Oslo S, og det varierer litt etter hvilket togselskap hvordan vi gjør det, samt hvor mange passasjerer det er. Noen ganger er det egen dyrelugar, og noen ganger bare egne seter. Vi må alltid bestille og betale ekstra for "djur tilllåtet".

Whipsene gjør ikke mye av seg, og ikke sjelden får de ligge på jakken vår i setet ved siden av dersom det er lite folk (merk - setet er helt dekket av vårt tøy). Om det er muligheter for det sitter de enten på fanget eller ligger på gulvet - ingen av delene er problematisk.

Togreising forutsetter jo sånn jeg ser det at man har en hund som oppfører seg innen rimelighetens grenser.. :)

Det virker ikke å være mange som bruker bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-seter alene får man ikke så lenge man ikke betaler for hunden.

Jeg har begge gangene jeg bare har betalt billett for meg, men trykket at jeg skal sitte i dyrevogn, fått to seter alene. Mulig jeg bare har hatt flaks, men det ville vært rart, for toget var ellers veldig fult.

Hatt med N begge gangene og hun har ligget på gulvet eller på teppe i setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler alltid, så kan jeg okupere to seter med god samvittighet :-) på den nye togene er det veldig greit, har alltid fire-seter alene, så Casper får god plass. Lot være å kjøpe billett ofte før da, fordi jeg følte ikke at det var noe å betale for egentlig. Men nå får jeg iallefall noe for pengene. Og er liksom ikke tvil om at han er over 40 cm så...

Før i tiden var det et ******* da, ikke så gøy å ha ham liggende enten innom plassen til en fremmed, eller i midtgangen fra hamar til trondheim... eller i en hundekupe med to fremmede hunder oslo-kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det gjør jeg ofte og har han alltid på fanget, eventuelt medbrakt håndkle/teppe som han får ligge på på setet ved siden av på lengre reiser. Ingen som noen gang har sagt noe på det, men så er jo min liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge gangene jeg bare har betalt billett for meg, men trykket at jeg skal sitte i dyrevogn, fått to seter alene. Mulig jeg bare har hatt flaks, men det ville vært rart, for toget var ellers veldig fult.

Jeg har fått det noen ganger jeg også, selv om toget ellers har vært nokså fullt. Vet ikke om det er tilfeldig eller om de fyller opp plassene ved siden av folk som reiser med dyr til slutt, men uansett har man i alle fall ikke krav på to-seter alene med mindre man har betalt for hunden.

Betaler alltid, så kan jeg okupere to seter med god samvittighet :-) på den nye togene er det veldig greit, har alltid fire-seter alene, så Casper får god plass. Lot være å kjøpe billett ofte før da, fordi jeg følte ikke at det var noe å betale for egentlig. Men nå får jeg iallefall noe for pengene. Og er liksom ikke tvil om at han er over 40 cm så...

Jeg tror faktisk jeg kommer til å betale for Geo i blant framover jeg, også. Som du sier, nå får man faktisk noe igjen for å betale for hunden, det var jo helt bortkastede penger før (i alle fall når nesten alle konduktørene jeg har reist med ikke har brydd seg om man har billett for hunden eller ikke). Det som er litt teit, da, er at man ikke får miniprisbillett for hunden når man bestiller på nsb.no. Jeg sjekket prisene for når jeg skal hjem en tur i august. Minipris for meg, 50% av ordinær pris for Geo = nesten dobbelt så dyrt for hunden som for meg. Det går vel kanskje an å kjøpe to miniprisbilletter i kjæledyrvogna da, selv om det ikke blir helt riktig det heller. Og da må man liksom håpe på at de to billettene blir plassert ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er bare vanlig "fotplass" hunden får. Det er spesielle hundeplasser (og begrenset hvor mange hunder som får med på hver avgang), og det er ikke mye plass å ta av for store hunder. Det er ikke mer plass en vanlige seter, så du får se om du har liten nok til hund til å ha bur mellom setene. Nå for litt siden ble det slik at når du kjøper hundebillett (hund som er over 40 cm i mankehøyde), da blir setet ved siden av deg reservert. Endelig! På lengre togreiser tar jeg med et liggeunderlag til hunden. Ser til at han er godt luftet først og tar med vann til han. Spør også konduktøren om hvilke stasjoner det er mulig å ta en luftings, og går gjerne ut en gang eller to for at han skal få ruslet noen meter på en eller annen perrong.

Du skulle betale for hunden (over 40 cm) før også. Forskjellen er bare at nå får du det du betaler for :hmm:

Jeg betaler alltid for hund på toget. Ingen tror mine er under 40 cm og jeg har fått spørsmål om hundens billett om jeg ikke har vist den med en gang. Før var det håpløst å reise med stor hund på tog fordi du kunne risikere at det rett og slett ikke var noen plass hunden kunne ligge. Det er fortsatt ikke god plass for meg som har to store hunder da, så hittil har jeg unngått tog etter jeg har fått to. Dritdyrt er det også. Mye billigere å kjøre bil Oslo - Trondheim enn tog med to hunder og kollektivt til og fra togstasjonen... det er litt trist egentlig.

Intercity mellom Skien og Lillehammer er fine for hunder. Nå kan du sitte hvor du vil, bare ikke på komfort, tror jeg. Trondheimstoget er håpløst med hundevogn mitt i all trafikken.

Det varierer litt hvilke vogner de bruker på Trondheimstoget også, men de med hundeplassene midt i toget er håpløse. Og jeg syns skikkelig synd på de som er livredde hunder som må klemme seg inntil veggen for å tørre å komme seg forbi oss og inn i spisevogna.

Edit: Kanskje svare på det TS spurte om også :P Nei, jeg har aldri brukt bur til hunden. Det er ikke plass til å sette opp noe bur til store hunder, men han har bare liggi ved siden av meg og sovet :)

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle betale for hunden (over 40 cm) før også. Forskjellen er bare at nå får du det du betaler for :hmm:

Jeg betaler alltid for hund på toget. Ingen tror mine er under 40 cm og jeg har fått spørsmål om hundens billett om jeg ikke har vist den med en gang. Før var det håpløst å reise med stor hund på tog fordi du kunne risikere at det rett og slett ikke var noen plass hunden kunne ligge. Det er fortsatt ikke god plass for meg som har to store hunder da, så hittil har jeg unngått tog etter jeg har fått to. Dritdyrt er det også. Mye billigere å kjøre bil Oslo - Trondheim enn tog med to hunder og kollektivt til og fra togstasjonen... det er litt trist egentlig.

Joda, klart en betalte for hunden før også (hvis over 40 cm i manken), men tidligere betalte en ekstra for sin egen fotplass siden setene rundt kunne selges (var det jeg mente). Jeg har alltid kjøpt hundebilletter, for jeg ser for meg at hvis man dukker opp uten kan en i verste fall risikere å ikke å få bli med i det hele tatt. Spesielt tidligere da signaturtogene kun disponerte de tre "dyresetene" var det ganske begrenset med plass for de som reiste med hund. Nå som de har flyttet på setene til vognen bak (signatur, fortsatt) ser det ut til at det er flere seter til disposisjon for reisende med dyr. Jeg har også nå måttet valgt å kjøpe billetter til en annen avgang fordi alle "dyrebillettene" var solgt ut.

Hvordan du har det med to store hunder kan jeg fint se for meg, for jeg synes det er knapt med plass med en stykk stor hund :/ Ja, gulvprisen er jo nesten litt horribel. Jeg betaler omtrent kr 950 t/r for bare hundebilletten på den strekningen jeg reiser mest. Derfor var det virkelig på tide med reservert sete til den prisen, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare vanlig "fotplass" hunden får. Det er spesielle hundeplasser (og begrenset hvor mange hunder som får med på hver avgang), og det er ikke mye plass å ta av for store hunder. Det er ikke mer plass en vanlige seter, så du får se om du har liten nok til hund til å ha bur mellom setene. Nå for litt siden ble det slik at når du kjøper hundebillett (hund som er over 40 cm i mankehøyde), da blir setet ved siden av deg reservert. Endelig!

Jeg har kjørt endel langdistanse tog med hund (under 40 cm), hovedsakelig Oslo Trondheim. Hun har alltid ligget ved beina mine og Jeg har med et tykt pledd så hun ligger godt, og først og fremst så hun vet at det er hennes plass. Da bare ligger hun der, og er veldig enkel å ha med.

Men...

Vær obs på at det bare er noen seter reservert til eier av hund, så bestill tidlig, og at de stuer alle hundene inn ved siden av hverabdre, så det kan bli trangt! Så du burde ha en hund som tåler fremmede hunder tett innpå seg hvis du skal reise i toppsesong ( se under...)

Så bra at de endelig har endret på dette, Det var jeg ikke klar over, for det er da virkelig urimelig at man ikke får mer plass når man faktisk betaler!

Jeg har opplevd å være tilsammen 5 hunder og en katt (!) fordelt på to firesetere, ved siden av hverandre. To av hundene var voksne leonbergere, og dette var når man ikke fikk mer plass, og toget var nær fullbooket... Det innebar at vi satt 3 (små) hunder og en katt med eiere på fire seter mot hverandre, mens de to leonbergerne med to eiere satt ovenfor to vanlige reisende. Needless to say ble det minimalt med beinplass for stakkaren (altså en ordinær reisende) som satt innerst mot vinduet og ble sittende nærmest med beina oppunder haka, før togpetsonalet endelig fant en ny plass til han.

Eierene av leonbergerne var helt fortvilet, de hadde ikke reis med tog med hund før, og var ikke klar over at man ikke får (fikk) mer plass selv om man faktisk betaler for tilsvarende to barn. "jammen vi presiserte at det var to STORE hunder når vi bestilte" gjentok de til konduktøren, til ingen nytte. Jeg rådet de til, en neste gang, å bestille for en hund og ett barn, så får de hvertfall 3 seter (med mindre de splitter opp, jeg har også sett at er par med en hund ble delt og måtte sitte forskjellige steder på toget), med de sa at de ALDRI skulle kjøre tog med hund igjen, og det forgår jeg jo godt.

Jeg har også opplevd at hundeplassene var 3 seter (2+1) mot hverandre "på gangen". På det meste var vi 3 eiere og 4 hunder...

Men jeg må jo også si at alle hundene ( og katten) var rolige og så ut til å takle situasjonen ok, så reisene gikk tross alt greit.

Edit: la til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt tog med hund et par ganger. Da på langdistanse (Hønefoss-Bergen t/r). Jeg har både gode og dårlige erfaringer.

Første gangen vi tok tog hadde vi nesten hele kupeen for oss selv hele turen, så hunden min lå litt her og litt der :) Så det ble en fin tur.

Andre gangen havnet vi i en knøttliten kupe med bare 4 seter. Der var det i tillegg en tispe med løpetid, så hannhunden min stresset og sutret i 5 timer sammenhengene. Så det var slitsomt både for meg og han.

Nå har jeg bil da, så blir nok lenge til jeg tar tog med hund igjen.

Jeg synes at det burde vært bedre tilrettelagt for de som reiser med dyr(kanskje spesielt på langdistanse tog). Et par seter blir liksom litt i trangeste laget, hvis det er flere med dyr som reiser samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste nylig med mine to, tur/retur Bergen-Gjøvik. Betalte halv pris av ordinær voksenbillett. Det kom da rett i underkant av 2000,-. Da fikk de hver sin "seteplass". Nå kan jo ikke hundene sitte i setene, så jeg puttet en hund ved fotplassen og en i midtgangen. Det ble den beste løsningen. Man sitter da i en dyrevogn, hvor det også var passasjerer uten dyr. Det som ofte er problematisk er at NSB neppe opplyser passasjerne om at de blir plassert i dyrevognen. Begge turene jeg hadde nå sist ble passe ubehagelige da flere av passasjereb hadde store problemer med hundene mine, og ga tydelig uttrykk for dette. Siste turen fikk disse folka, byttet plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med jentene på tog støtt og stadig, og fordi de er under 40 cm (Aiko også, tenk! :lol: ) går de gratis på regiontogene. De ligger ved føttene mine, og Imouto på fanget om det er trangt. Jeg liker de nye modellene hvor det ikke er reserverte hundeplasser, men har aldri hatt noen dumme opplevelser på tog ellers. Aldri brukt bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere delte deres erfaringer.
Jeg skal oppover til Trondheim om ikke lenge, har sjekket toget og hvor jeg sitter. Blir sånn vanlig sete - vindusplass. Man kan jo håpe det ikke vil havne noen ved siden av meg.

Jeg vurderer å få tak i et tøybur som kan passe krabaten, har ett, men det blir for lite til han (er et slikt man kan ha på fly), må ha et større. Noen som vet om hvor man får tak i et rimelig ok slikt bur, som ikke veier all verden, som ikke er for stort eller for lite. Krabaten veier 8,5 kilo, er rent størrelsesmessig sammenlignbar med en noe kraftig jack russel (kanskje - bare baserer meg på den ene jeg så i dag). Kanskje noen her har et jeg kan låne/kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reist mye med hund på tog. Og ikke noe problem. Kun en gang har jeg opplevd å få en allergiker i samme vogn (som til og med satt på plassen merket hund), men da var det så fult at jeg valgte å sette meg i gangen ved dørene, siden vi bare skulle en times tid med toget. Både konduktører og passasjerer har vært meget vennlig innstilt, og jeg hadde til og med min lille mudi liggende i sete på et teppe, uten at noen klaget en eneste gang. Da jeg reiste i Sverige en gang, så sa til og med konduktøren at han kunne sitte i setet om jeg hadde teppe. :)

Men husk å ta med vann til hunden. Evt et lite måltid mat. Pluteslig skjer det ting underveis, og man blir veldig forsinket. Og det er dyrt å vanne/mate hund fra trillevogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...