Gå til innhold
Hundesonen.no

Touran vs Berlingo - hundebil


borderen
 Share

Recommended Posts

Min arvede V40 begynner å bli veldig gammel og rusta og krever masse reparasjoner for å holde litt lenger. Jeg er dessuten lei av å ikke kunne ha but i bilen (bagasjeromsåpningen er alt for liten!). Nå vil jeg kjøpe meg skikkelig hundebil!

VW Touran og Citroen Berlingo er begge veldig vanlige hundebiler, så jeg regner med det er noen som sitter med en del erfaring her. Hvordan er det med:

  • Kjørekomfort
  • Plass
  • Kraft
  • Kjøring på dårlig vei og vinterføre
  • Drivstoff-forbruk
  • Er den dyr å reparere?
  • Krever den mye reparasjoner?
  • Andre problemer?

Jeg skal ha god plass til 2-4 hunder, 2-3 personer (altså, 3 seter er fint, men ikke noe must), masse bagasje og gjerne en sykkel i ny og ne. Jeg kjører mye opp på fjellet om vinteren og kjøre mye lange distanser for å holde kurs. Budsjettet ligger på litt under 100 000, gjerne ned mot 70 (jeg regner med å måtte gi mer for enn touran enn en berlingo). Jeg vil ha en ganske ny bil (ikke eldre enn 2006 i hvertfall) som ikke har gått så langt (untatt langkjøring i så fall). Skal jeg ha en berlingo hadde det vært veldig kjekt å hatt med 2 skyvedører, men det synes jeg er vanskelig å finne! Gjerne med hengerfeste og navigasjonssytem, men kan evt montere det i ettertid. Dessuten vil jeg gjerne kjøpe et sted det er bruktbilgaranti, etter å ha blitt lurt en gang ved bruktbilkjøp allerede.

Kom med tanker og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg endte opp med en Mitsubishi Grandis og tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd! Jeg gikk litt opp i pris for å få litt mer, men da har jeg en sterk og strøken bil med MASSE plass (uten at det bli

Eller om man ikke ønsker å legge så mye penger i en bil, så hvorfor ikke kjøpe en bil som er bra nok til dit bruk. Hvorfor ha en bil som går "så" bra, om det ikke er nødvendig? Man får en relativt n

Setene i nyere Berlingo (og Peugeot Partner som jeg har) er ikke sammelignbare med de i eldre modeller (min er fra 2010). Du får en relativt ny Berlingo innenfor budsjettet ditt, skal du ha en Tou

Svigers har en Berlingo, varebil 2-seters, og den er helt ****** å sitte lenge i. Man kan ikke legge ned setene i det hele tatt pga. veggen som er der. Det er dog god plass bak i, men jeg ville aldri kjøpt en slik pga. dårlig komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har en Berlingo, varebil 2-seters, og den er helt ****** å sitte lenge i. Man kan ikke legge ned setene i det hele tatt pga. veggen som er der. Det er dog god plass bak i, men jeg ville aldri kjøpt en slik pga. dårlig komfort.

Hvilken årsmodell er det?

Jeg kjøpte nettopp en berligo, so far so good, har jo ikke all verdens erfaring med den enda, men jeg synes den er god og kjøre, gode brede seter, og billig i drift til tross for litt størrelse og bensinmotor. Har dog ikke varebilutgaven så ang plass og slike ting kan jeg ikke svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker touran en min. God plass forran, sitter godt. Jeg satt på med Jeanette i 10 timer uten å få vondt og jeg har lett for smerter i nakke osv. Bruker lite drivstoff, har ikke hatt noen reparasjoner (kjøpte 2010 modell dog).

Romslig med mange rom rundt om og smarte løsninger. Har automat og den er veldig fin, cruise control osv.

Berlingo er billig varebil og har lite komfort. Kjørt det mange ganger og får lett vondt.

Er en del kvalitets forskjeller, mer lyd i Berlingo en osv.

Har hatt fire hunder i min pluss pikk pakk.

Får skiene inn bak også. Har to seter vel å merke.

Du kan jo gjøre som Margrete, hun har fem seter og tatt ut to. Så har du 3 plasser men ikke gitter og slikt da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken årsmodell er det?

Jeg kjøpte nettopp en berligo, so far so good, har jo ikke all verdens erfaring med den enda, men jeg synes den er god og kjøre, gode brede seter, og billig i drift til tross for litt størrelse og bensinmotor. Har dog ikke varebilutgaven så ang plass og slike ting kan jeg ikke svare.

Det vet jeg ikke. De har hatt den en stund. Vil tippe rundt 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt både Berlingo og Touran på både kort og langturer, så synes jeg at de ikke kan sammenliknes på komfort.

Plassmessig er vel Berlingoen noe høyere, men jeg går heller for litt mindre plass og kjørekomfort da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å samanlikne Touran og Berlingo er jo som å samanlikne ein 14 fot Askeladden med ein 50 fot cabincruiser :lol: .

Eg er ein gjerrigknark, så eg ville utan tvil gått for Berlingoen :) . Heilt ok bil, med god plass til hund pluss bagasje, til utruleg lite pengar (både når det gjeld investering og drift / vedlikehald / reparasjonar). Men han er sjølvsagt eit hav unna køyrekomforten og "luksusen" du får i ein Touran.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kjæresten min har Touran 06-modell.

Kjørecomfort: Veldig god å kjøre. Muligheter for å justere setet opp og ned, sånn etter hvordan du liker å sitte når du kjører. Pga varevegg er det dog ikke mulighet for å justere setet bakover, men merker ikke noe behov for det når jeg kjører. Som passasjer liker jeg litt plass da jeg ikke må ha foten på pedal hele tiden. Her merker jeg at det er litt lite plass ved lengre turer. Mulig det er fordi jeg er langbent og sliter med knær, så slitsomt å ikke kunne strekke ordentlig ut. Med cruisekontroll er det en skikkelig digg bil å kjøre langt med.

Plass: Kurrant med plass syns vi. Jeg har et stort trønderbur med plass til to mellomstore hunder rett bak vareveggen, og enda kunne jeg ha satt inn et dobbeltbur helt bakerst, og i tillegg hatt plass til noe mellom burene. Kjæresten bruker bilen til jobb, og har en del store kasser og utstyr liggende i bilen i tillegg til hundeburet.

Kraft: Kjæresten har 140 hk med dieselmotor, men den er chippet til å yte 170hk. Merker at den ekstra kraften er veldig god med tanke på forbikjøringer, da den responderer tvert jeg legger ekstra trykk på gasspedalen. Får kjøpt orginalt med 170hk.

Kjøring på dårlig vei og vinterføre: "Vår" Touran er senket, så derfor veldig stiv og "ekkel" på dårlige veier, men har generelt inntrykk av at de kan være litt stive over fartsdumper, hull i veien osv. Noe helt annet med suv f.eks. Vinterføre? Er jo fremhjulstrekker, noe som i vinter førte til at vi måtte rygge noen ganger, da den bare ble stående å spøle på den værste glatta. Sånn ellers har jeg ikke tenkt noe mer over den på vinteren egentlig. Jeg sverger egentlig til quattro og piggdekk, men gikk da fint å kjøre om vinteren.

Drivstoffforbruk: Bilen bruker ca 0,46 l/mila på langkjøring, 0,50 på blandet kjøring og en ca 0,60 på bykjøring(manuell). Automat har vel litt høyere snittforbruk.

Reparasjoner: Er noen litt kjente problemer med Touran. F.eks på diesel har det vært litt problemer med turboen, svinghjulet og slike ting. Har hørt om problemer med styringsenheten til automatkassen. Generelt er det jo en del man må være obs på når man kjøper bil, og slik bruktbiltest hos NAF er ganske kjekt. Dyrt, men kan spare deg for penger senere. Eller kan tilstandsrapport være kjekt. Kjæresten min kjøpte bilen med 3 mnd garanti hos autorisert forhandler, dro på NAF-test, og utbedret problem som ble oppdaget. Dette ble selvfølgelig dekt av garantien. Ellers er jo deler ganske dyrt, og hos merkeverkstedet er det generelt litt høye priser. Bilen til kjæresten mister mye kjøleveske for tiden, og han mistenker at toppakningen er sprekt. Prisoverslag? 28 000,- Ikke bare bare å bytte, derfor pris. Sånn sett bort i fra det med kjølevesken har det ikke vært store problemene med denne.

Annet: Mange har jo nå Webasto(motorvarmer), og det er helt genialt! Tar kort tid fra bilen starter til den er god og varm. Noen biler har fjernkontroll/timer, så da kan du komme til god og varm bil på vinteren :) En ting som er verdt å nevne angående webasto er at man ikke bør kjøre på under kvart tank på vinteren. Webastoen kan nemlig få trøbbel med å starte, og når dette har hendt 3 ganger låser den seg. Da må man inn på verksted for å slette feilkodene(låse opp), og det koster fort 750,-. Har man vwkabel selv kan man plugge den i bilen og til pc, og slette/se feilkodene selv. Bilen bruker selvfølgelig litt mer drivstoff når webasto er aktiv, men det er kun til motoren har oppnådd normaltemp. Vært litt rustangrep på touran på bakluke og lasteholdere, men dette har flere fått dekt av importøren. Finner man rust kan det være greit å dra på merkeverkstedet, og be de ta bilder for å sende til importøren for vurdering. Det gjorde vi, og det endte med bla. ny bakluke.

Kjæresten kjører ca 5000 km i måneden igjennom jobb, og han er skikkelig fornøyd med tanke på comfort, lasteplass og forbruk. Hadde det ikke vært for jobben hadde han heller kjøpt Passat, audi stv ol, men med tanke på at han trenger mye plass syns han Touran var et godt valg. Både før han hentet bilen, og nå som han har kjørt utallige mil med den. Han er veldig teknisk, så det å ettermontere navigasjon, ny spiller, ryggekamera osv har vært problemfritt.

Ellers syns jeg Caddy(nytypen) er fine biler. Litt samme stil som Touran, så kan kanskje titte på de og?

Kjøper du bruktbil fra Møller får du tilstandsrapport og garanti. Utnytt garantien din. Få sjekk på verksted og rett oppi eventuelle feil før garantien utløper. Møller har forresten stort anlegg i Oslo med biler som skal selges før eller seinere, så dersom du ikke finner noe du liker så kan du eventuelt ringe å spørre om de har noen stående og som skal selges etterhvert.

Søk litt på Google på touran kjente feil, tester osv. Kommer opp mye forskjellig.

(Wops, ble kanskje litt langt :icon_redface:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Berlingo som varebil er ikke aktuell for meg som alternativ, men multispacen.

Jeg har ikke prøvekjørt den selv, men jobber med en som har den og varebil. Det er vist natt og dag fullstendig.

Ellers er jeg veldig glad i touranen min, men den er dyr på service om du skal følge den. Samtidig ligger den øverst i hva jeg vil ha av komfor og samtidig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Supert med innspill. Med berlingo tenker jeg på multispace, ja, men jeg trodde eneste forskjell var at multispace har to skyvedører?

Nei den er også lengre om man titter på målene.

Det som stopper meg på den er liten motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Renault kangoo- 2009 modell. Får de til en 80 000, da har de ikke gått så mye heller. Bruker lite diesel- jeg bruker kvart tank (ca 200 kr) fra lillehammer til Trondheim. God å sitte i er den også, og har kjørecomputer. Liker den veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min har Touran 06-modell.

Kjørecomfort: Veldig god å kjøre. Muligheter for å justere setet opp og ned, sånn etter hvordan du liker å sitte når du kjører. Pga varevegg er det dog ikke mulighet for å justere setet bakover, men merker ikke noe behov for det når jeg kjører. Som passasjer liker jeg litt plass da jeg ikke må ha foten på pedal hele tiden. Her merker jeg at det er litt lite plass ved lengre turer. Mulig det er fordi jeg er langbent og sliter med knær, så slitsomt å ikke kunne strekke ordentlig ut. Med cruisekontroll er det en skikkelig digg bil å kjøre langt med.

Kan det ha noe med modell kanskje? Jeg har jo nyere modell og jeg er feit (type veldig) men jeg får sittet GODT i touranen, jeg rettet setet litt opp og får skyvd det langt bakover, god plass mellom ratt og meg osv. Og når jeg sitter på passasjersiden kan jeg jo strekke beina langt :P Samboeren er høy og han sitter godt både i kjøresete og passasjersete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert med innspill. Med berlingo tenker jeg på multispace, ja, men jeg trodde eneste forskjell var at multispace har to skyvedører?

er også litt komfort forskjell. Multispace kan også vippe vinduene opp for lufting.

Multispace er ikke en varebil orginalt, så den har da bedre komfort ol, ala touran so også er 5 seter som blir omgjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kan det ha noe med modell kanskje? Jeg har jo nyere modell og jeg er feit (type veldig) men jeg får sittet GODT i touranen, jeg rettet setet litt opp og får skyvd det langt bakover, god plass mellom ratt og meg osv. Og når jeg sitter på passasjersiden kan jeg jo strekke beina langt :P Samboeren er høy og han sitter godt både i kjøresete og passasjersete.

Tror ikke det har noe med modell, for de er jo ellers helt like med tanke på størrelse, og reglene for varebil er jo like uansett hvilken bil man har.

Kan ha noe med at jeg liker å sitte med seteryggen litt bakover fordi jeg får vondt i ryggen av å sitte rett opp og ned. Med ryggen bakoverlent vil jo nakkeputen i bilen stoppes av vareveggen tidligere. Så er sikkert bare kroppen min og dens særheter som får det til å føles trangt da jeg ikke klarer å sitte "vanlig" i bil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tror ikke det har noe med modell, for de er jo ellers helt like med tanke på størrelse, og reglene for varebil er jo like uansett hvilken bil man har.

Kan ha noe med at jeg liker å sitte med seteryggen litt bakover fordi jeg får vondt i ryggen av å sitte rett opp og ned. Med ryggen bakoverlent vil jo nakkeputen i bilen stoppes av vareveggen tidligere. Så er sikkert bare kroppen min og dens særheter som får det til å føles trangt da jeg ikke klarer å sitte "vanlig" i bil. :P

Forsjell på setene også, jeg har sportseter i min :)

Og jo, den nyere modellen etter min (2005) har bedre plass pga utformingen på bilen inni. Dermed kan skilleveggen være lengre bak/evt bedre beinplass. Husker ikke hvilken av de. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene i nyere Berlingo (og Peugeot Partner som jeg har) er ikke sammelignbare med de i eldre modeller (min er fra 2010).

Du får en relativt ny Berlingo innenfor budsjettet ditt, skal du ha en Touran må du legge på litt mer pæng for å få en som ikke har gått så altfor langt. Kjørekomforten er overlegen i Touran ifht Berlingo, og jeg vet hva jeg ville valgt om jeg skulle kjørt langt... Men grunnen til at jeg ikke har Touran er at den ikke kommer i 4-hjulstrekk. Det trekker skikkelig ned! Mitsubishi Outlander, nå DER har du interessant bil som kombinerer alt du ønsker deg (selv om det ikke er tvil om at du uansett får mer stæsj med deg i en varebil enn i en kombibil!) :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet inn min Berlingo Multispace i vinter med en Touran. Er superfornøyd med Touranen. Likte ikke å kjøre Berlingoen på langtur eller vinterføre. Touranen ligger på veien på en helt annen måte, har mye mer kraft, mindre lyd og bedre sittecomfort. Men dette blir jo et prisspørsmål. Har du pengene ville jeg klart gått for en Touran, men om det blir for dyrt er Berlingoen også en kjekk og grei hundebil:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare nevne, jeg har kikket på touran en stund, men heller nå over mot caddy maxi, nettopp fordi den er større baki, dog skal jeg ikke si noe om comfort vs touranen.

Snikkikket på en slik i dag (det stod en parkert på hundetreninga) og den så perfekt ut! Sota ruter lags hele bagasjerommet, nettig-skille til forsetene, luke man vipper opp, skyvedører på to sider og GOD plass. Skal undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikkikket på en slik i dag (det stod en parkert på hundetreninga) og den så perfekt ut! Sota ruter lags hele bagasjerommet, nettig-skille til forsetene, luke man vipper opp, skyvedører på to sider og GOD plass. Skal undersøke nærmere.

Caddy har mye muligheter, ihvertfall de nyeste. Du har komfortvegg som er lenger bak så du får stilt setet mer. Helt OK å kjøre. Personlig ble jeg overrasket første gangene jeg kjørte dem via jobben. Det er noe heelt annet en feks Fiat Dublo og Opel Combo som vi også har på jobben.

Du kan vel også få forskjellige typer skillevegger til den om jeg ikke tar feil. Vil si den er verdt å sjekke ut, prøvekjør de litt forskjellige å se hva du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har berlingo multispace 90hK, varebil. Og er ganske fornøyd. Om du ikke er veldig lang i beina er det god nok plass forran (jeg skulle nok ønske jeg kunne lagt settet litt lenger tilbake (jeg er 176høy), men klarer meg helt fint. Jeg syns jeg har god plass baki, hvor jeg har dobbelt bikkjebur, lp-hinder (sammenslått), en bedroller under buret med diverse, samt en annen kasse med div utstyr, og jeg har fortsatt god nok plass til overs. Jeg har avtagbart hengefeste (sånn om jeg skulle trenge det).

Syns ikke den bruker mye drivstoff, og reperasjoner har ikke ruinert meg for å si det sånn (byttet et par slitedeler, og hatt servicer), det har kommet på rundt 3000, og ikke stort dyrere.

Jeg er veldig glad i berlingoen min, men jeg har ikke eid andre biler, så har ikke veldig mye å sammenlikne med over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...