Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpt en rase du aldri har møtt?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg fikk ja på valpeforespørsel via mail, så da vi dro opp for å treffe Aiko, var det første gang jeg traff noen shibaer. Det var ganske fint at oppdretter hadde både mor, bestemor og bestefar hjemme hos seg, i tillegg til ei annen tispe som var der for å parres med bestefar. :)

Parres med bestefar, det hørtes fælt ut :lol:

Vi hadde møtt shiba tre ganger da vi bestemte oss for at vi skulle ha Kuro. To av gangene var oppdretter sine hunder. Jeg hadde imidlertid lest mye på forhånd.

Første gang jeg så en wheaten terrier noen sinne var da vi var på valpebesøk for å møte kullet vi skulle ha valp fra :) Men da hadde mamma og pappa alt vært og hilst på hundene og bestemt rase og sånn, da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde aldri hørt om basenji engang før jeg dro hjem til oppdretter og så på valp. Dro tilbake dit og henta Tufani etter noen dager. (Fant annonse fra oppdretter i avisa. Ville bare ha en hund.) Flaks

Nesten. Møtte far til min første Aussie 10 minutter på en parkeringsplass i 1997, før jeg bestemte meg. 4 mnd sener kom Kipo hjem til oss, og vi har nå 8 stk hjemme (3 valper). Bl.a oldebarn til d

Ja, kjøpte en omplasseringsbikkje fra rubrikkannonse i Aftenposten. Hadde aldri møtt en bull terrier før... He had me at hello!

Jeg hadde hilst på en dalmis før jeg bestemte meg for rasen :-) Og to kelpier før jeg bestemte meg for kelpie! Møtte en til før henting.

Tenker det egentlig ikke er sååå viktig å møte rasen face to face så lenge man sonderer terrenget bra :-) Og man får ofte møtt flere individer av rasen hos oppdretteren. Jeg møtte 5-6 kelpier hos oppdretter f.eks. men hadde snakket med en del av eierne av rasen og fått mye innspill derifra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oi, jeg er litt overraska over hvor mange som kjøper hund uten å ha møtt rasen før jeg. Alle her på sonen er jo så opptatt av å gjøre skikkelig undersøkelser før man kjøper hund, men hvordan undersøker man om man aldri har møtt en hund av rasen? Dette er ikke kritikk altså, jeg bare forstår det ikke hvordan man kan være opptatt av å undersøke om raser og linjer uten å ha møtt en hund av rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg er litt overraska over hvor mange som kjøper hund uten å ha møtt rasen før jeg. Alle her på sonen er jo så opptatt av å gjøre skikkelig undersøkelser før man kjøper hund, men hvordan undersøker man om man aldri har møtt en hund av rasen? Dette er ikke kritikk altså, jeg bare forstår det ikke hvordan man kan være opptatt av å undersøke om raser og linjer uten å ha møtt en hund av rasen?

Jeg er ikke så opptatt av linjer osv. Baserte meg på uttalelser fra andre som kjenner miljøet bedre enn meg samt rasebeskrivelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er ikke så opptatt av linjer osv. Baserte meg på uttalelser fra andre som kjenner miljøet bedre enn meg samt rasebeskrivelsen. :)

Omplasseringshund blir noe helt annet da. Da er det en voksen hund og individet som betyr noe. Men det er mange som skriver her at de aldri hadde møtt noen av rasen som er veldig opptatt av undersøkelser før man kjøper valp. Hvordan vet man da at man snakker om det samme når det kommer til f.eks. gemytt og bruksegenskaper? Aktiv, rolig, krevende, godt egna til lydighetstrening, god familiehund osv legger folk veldig mye forskjellig i.

Edit: Igjen. Jeg mener ikke at det er noe galt i det. Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan være så opptatt av å undersøke og så ikke ha møtt rasen i live

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg er litt overraska over hvor mange som kjøper hund uten å ha møtt rasen før jeg. Alle her på sonen er jo så opptatt av å gjøre skikkelig undersøkelser før man kjøper hund, men hvordan undersøker man om man aldri har møtt en hund av rasen? Dette er ikke kritikk altså, jeg bare forstår det ikke hvordan man kan være opptatt av å undersøke om raser og linjer uten å ha møtt en hund av rasen?

Kan jo svare for min del. Det var første gang jeg skulle kjøpe hund, og var fersk innenfor det meste, og hadde ikke vært lenge på sonen heller. Så hvordan man undersøkte linjer (ante ikke hva det var engang) hadde jeg ikke peiling på, og jeg visste ikke om noen jeg kunne spørre. Men jeg leste mye om rasen da, og snakket litt på mail med noen eiere (men da var det bare om rasen, ikke oppdrettere osv.), så hadde jo en viss idè om at den ville passe meg. Så fant jeg en oppdretter, litt tilfeldig det og, i nærheten københavn siden jeg ikke hadde bil og sånn, og hadde lyst til å dra å hilse på. Fikk et godt inntrykk av oppdretter og hundene, og fikk spurt og gravd, og vips hadde jeg hund :lol: har absolutt ikke angret på hverken rasevalg, Casper eller oppdretter, og ville gjort akkurat det samme igjen. Eller, dvs. etter 5 år på sonen og som hundenerd så kommer det til å bli myyyye vanskeligere neste gang jeg skal kjøpe hund, noen ganger er det enklest å være uvitende :P Men når det er sagt, så ble jo ikke oppdretter valgt totalt random da, jeg hadde jo kriterier som skulle oppfylles der og. Og siden "min" er rasedommer og veterinær ga det meg iallefall en trygghet på at det ikke kunne være helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg er litt overraska over hvor mange som kjøper hund uten å ha møtt rasen før jeg. Alle her på sonen er jo så opptatt av å gjøre skikkelig undersøkelser før man kjøper hund, men hvordan undersøker man om man aldri har møtt en hund av rasen? Dette er ikke kritikk altså, jeg bare forstår det ikke hvordan man kan være opptatt av å undersøke om raser og linjer uten å ha møtt en hund av rasen?

Etter å ha valgt feil rase for meg første gang, kommer jeg garantert til å undersøke neste gang. Når vi kjøpte beagelen var rasen impulsvalgt dog var selve "kjøpe hund" planen nøye gjennomtenkt mtp ferier, pass, praktiske ting hjemme, trening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var jeg jo helt uerfaren. Jeg tenkte ikke på raseegenskaper i det hele tatt. Jeg ville bare ha en hund, som gjerne ikke var altfor stor. Det er jo i ettertid jeg har lært mer om hund :) Og selv om jeg er superglad for Tufani, så vil jeg undersøke mer før neste valpekjøp. Kan vel ikke ha like mye flaks to ganger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg er litt overraska over hvor mange som kjøper hund uten å ha møtt rasen før jeg. Alle her på sonen er jo så opptatt av å gjøre skikkelig undersøkelser før man kjøper hund, men hvordan undersøker man om man aldri har møtt en hund av rasen? Dette er ikke kritikk altså, jeg bare forstår det ikke hvordan man kan være opptatt av å undersøke om raser og linjer uten å ha møtt en hund av rasen?

For min del er jo svaret så enkelt som at jeg var et barn, ting er ikke nødvendigvis så gjennomtenkt da ;) Så går det enten bra eller ikke, jeg er jo glad det ble som det ble.

Om man likevel går inn i det med en noe mer gjennomtenkt plan så er det jo ikke lett å faktisk sjekke linjer før man er inne i et miljø. Det er mye man gjerne skulle vite utover ting man (nå, ikke på tidlig 90-tall) kan sjekke på internett. Helt i bunn er det nok (for enkelte av oss ihvertfall) såpass enkelt å forklare som at vi alle begynner et sted, og etterhvert som man lærer mer vokser også bevisstheten om hva man vil ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hilset på flere dvergpinschere, men hadde aldri blitt såpass godt kjent med en at jeg vil si "jeg kjente en av rasen". Men søskenbarnet mitt har oppdrett og jeg fulgte en del med på hjemmesiden hennes, leste også mye om rasen andre steder.

Det er først nå de siste årene det har kommet fler og fler dvergpinschere til Kristiansund, og først nå jeg faktisk har hatt mulighet til å bli ordentlig kjent med fler individer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For min del er jo svaret så enkelt som at jeg var et barn, ting er ikke nødvendigvis så gjennomtenkt da ;) Så går det enten bra eller ikke, jeg er jo glad det ble som det ble.

Om man likevel går inn i det med en noe mer gjennomtenkt plan så er det jo ikke lett å faktisk sjekke linjer før man er inne i et miljø. Det er mye man gjerne skulle vite utover ting man (nå, ikke på tidlig 90-tall) kan sjekke på internett. Helt i bunn er det nok (for enkelte av oss ihvertfall) såpass enkelt å forklare som at vi alle begynner et sted, og etterhvert som man lærer mer vokser også bevisstheten om hva man vil ha.

Jeg kjente ikke veldig mange bernere før jeg kjøpte berner jeg heller. Jeg var også et barn (13 år) og gjorde forsåvidt så mye undersøkelser jeg klarte da, og jeg hadde hilst på flere. Men jeg ser helt klart den. Når man er fersk og ung. Men det var de som jeg regner som erfarene her, som er opptatt av linjer, helse eksteriør osv kanskje også bruksegenskaper? Og som har kjøpt nye raser uten å ha møtt en som jeg lurte litt på.

Andre rasen min starta jeg også på nettet og spurte på forum og leste på nettsider. Men for å vite hva folk snakka om når de sa at det var kjappe hunder, at de var krevende, at de har det og det av bruksegenskaper, at de er nervøse, at de er stressa osv så måtte jeg møte noen belgere (utover å se dem og hilse på kjapt som jeg hadde gjort før). Både for å gjøre meg opp en egen mening og for å vite hva folk snakka om. Mener vi det samme når vi snakker om god lek? Mener vi det samme når vi sier rasen er egna til å trene lydighet og bruks? Er jeg enig beskrivelsen at alle er nervevrak som er redd folk og lyder? Linjer er helt klart vanskeligere å komme inn i når man er ny på rasen ja. Men å ha møtt noen individer av rasen har alltid vært som en selvfølge for meg. Nå var jeg heldig før jeg kjøpte belger, at jeg fikk passe en i 2 mnd også. Det er selvfølgelig mer enn jeg forventer man har mulighet til når man vurderer ny rase, men det var en veldig god bekreftelse på at jeg hadde valgt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg er litt overraska over hvor mange som kjøper hund uten å ha møtt rasen før jeg. Alle her på sonen er jo så opptatt av å gjøre skikkelig undersøkelser før man kjøper hund, men hvordan undersøker man om man aldri har møtt en hund av rasen? Dette er ikke kritikk altså, jeg bare forstår det ikke hvordan man kan være opptatt av å undersøke om raser og linjer uten å ha møtt en hund av rasen?

Jeg brukte hvertfall et år på å undersøke rase og oppdrettere før henting :-) På dalmisen var jeg færsk, men lånte dogweb av ei venninne og kjente to personer som til sammen har hatt 3-4 hunder fra oppdretteren jeg falt på.

På kelpie så brukte jeg også et år på å bestemme meg for rase, undersøke ting og tang. Kjenner oppdretter av rasen som hjalp meg en del med tanke på linjer, helse o.l.

Jeg føler absolutt at jeg gjorde en grundig undersøkelse og prøvde så godt dom mulig å finne ting og det er ikke lett å finne ut når man skal inn i et fremmed rasemiljø... synes jeg hvertfall :-) Og jeg hadde nok møtt enda flere av rasen om jeg var usikker på valget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente ikke veldig mange bernere før jeg kjøpte berner jeg heller. Jeg var også et barn (13 år) og gjorde forsåvidt så mye undersøkelser jeg klarte da, og jeg hadde hilst på flere. Men jeg ser helt klart den. Når man er fersk og ung. Men det var de som jeg regner som erfarene her, som er opptatt av linjer, helse eksteriør osv kanskje også bruksegenskaper? Og som har kjøpt nye raser uten å ha møtt en som jeg lurte litt på.

Andre rasen min starta jeg også på nettet og spurte på forum og leste på nettsider. Men for å vite hva folk snakka om når de sa at det var kjappe hunder, at de var krevende, at de har det og det av bruksegenskaper, at de er nervøse, at de er stressa osv så måtte jeg møte noen belgere (utover å se dem og hilse på kjapt som jeg hadde gjort før). Både for å gjøre meg opp en egen mening og for å vite hva folk snakka om. Mener vi det samme når vi snakker om god lek? Mener vi det samme når vi sier rasen er egna til å trene lydighet og bruks? Er jeg enig beskrivelsen at alle er nervevrak som er redd folk og lyder? Linjer er helt klart vanskeligere å komme inn i når man er ny på rasen ja. Men å ha møtt noen individer av rasen har alltid vært som en selvfølge for meg. Nå var jeg heldig før jeg kjøpte belger, at jeg fikk passe en i 2 mnd også. Det er selvfølgelig mer enn jeg forventer man har mulighet til når man vurderer ny rase, men det var en veldig god bekreftelse på at jeg hadde valgt rett.

Men er endel raser det ikke er så lett å få møtt og sett "nok" av. Ser ikke helt den store verdien i å møte en og annen "random" hund av rasen på gata, liksom. Sånnsett har det mer verdi å møte mor foreskemsepl når valpene er besøksklare - forutsatt at man da har har is nok i magen til å takke nei om man ser ting man ikke liker som dukker opp. Gjorde ikke det engang da jeg fikk salukien :lol: Sjekket ingenting om linjer eller noe utover det jeg snakket med oppdrettern om. Vanvittig behagelig måte å kjøpe valp på, men ikke noe jeg anbefaler til hvemsomhelst, og hvertfall ikke om man har sett seg ut noe mer krevende enn saluki. :lol: Men jeg har fått nøyaktig det jeg så for meg, av en eller annen grunn. :wub:

Men så er det jo også forskjell på brukshund/konkurranse/avls/utstilling og ren familiehund på sånt tenker jeg, for meg som skal ha familiehund så er det ikke verdens undergang om den ikke har bra nok drifter, så sant det ikke tipper over i det ekstreme på noe. Men den dagen jeg skal ha gjeterhund så må jeg sette meg inn i linjer for å finne linjer og kombinasjoner som kan gi meg mest mulig av det jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren kjøpte jeg uten å ha møtt rasen. Men så hadde jeg jo ca null krav til valp annet enn at det skulle være en valp og det måtte passe med sommerferien.

Golden, tja. Møtt mange golden i mitt liv, men ingen jaktgolden. Så der stolte jeg ganske mye på endel mennesker jeg visste jeg kunne stole på som sa at dette var hund for meg/oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boris hadde jeg jo ikke helt oversikt over. Men han var jo boxer-blanding, og boxere kjente jeg jo til.

Det er noen raser jeg kunne kjøpt uten å hilse på de først. For eksempel basenjien. Den føler jeg at jeg kjenner og hadde visst hva jeg fikk. Kanskje også noen av myndene og bullehundene.

Jeg hadde aldri tørt å kjøpe noe fra gruppe 1 uten å møte rasen først. Det er fordi det blir veldig annerledes fra tidligere raser jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg er litt overraska over hvor mange som kjøper hund uten å ha møtt rasen før jeg. Alle her på sonen er jo så opptatt av å gjøre skikkelig undersøkelser før man kjøper hund, men hvordan undersøker man om man aldri har møtt en hund av rasen? Dette er ikke kritikk altså, jeg bare forstår det ikke hvordan man kan være opptatt av å undersøke om raser og linjer uten å ha møtt en hund av rasen?

Egentlig ganske enkel.

I 97 fantes det ikke så mange aussier i landet, jeg hadde lest det jeg kom over i bøker, internett var det vel knapt så jeg hadde. Jeg hadde kontaktet NKK, men de visste ikke noe- men jeg hadde sett bilde av en Aussie i hundesport fra NV i 96, derfor tenkte jeg at kanskje jeg traff noen der- men jeg kom for sent til å se de i ringen, og hadde flaks som møtte pappan til kommende valp utenfor vikingskipet.

Valpen jeg fikk var fra det første kullet født i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke møtt så veldig mange andre cavalierer før jeg fikk min egen, men så hadde jeg jo kjent han i tre år før han ble min, så da visste jeg jo hvordan akkurat den hunden var.

Jeg møtte ganske mange flatter før jeg fikk min egen, men det var jo bestemt for flere år siden at det var "min" rase, så det hadde nok blitt en om jeg hadde møtt en før eller ikke. Men nå er ikke akkurat flatten en så veldig sjelden rase heller da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte familiens første sheltie uten å ha møtt rasen før. Vi ville ha collie, men to voksne, tre barn og en collie i en sedan ble litt trangt fant vi ut, så da fant vi ut at vi kunne gå for den kokvaskede versjonen :lol: (skikkelig god grunn for rasevalg, jeg vet :lol: ) Men collie hadde de egenskapene vi ønsket i en familiehund, og etter hva vi leste så fant vi ut at det hadde sheltien også.

(det skal sies at vi hadde aldri møtt collie i virkeligheten heller, men vi så veldig mye på Lassie på tv :sleep: )

Så da ringte vi på den første annonsen vi så i lokalavisa, og noen uker senere var vi på vei hjemover med Tara :wub:

Vi var utrolig heldige med individet, Tara var nok den beste prøvekluten vi kunne fått, med knallgod psyke og herlig gemytt. Jeg grøsser litt innvendig med tanke på hva som hadde skjedd om vi hadde fått Ganzie som førstegangshund :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese hvor mange som har kjøpt hund Usett :)

Når jeg tenker meg om, så hilste jeg vel bare 1 gang på en dobermann i real life ( rett utenfor en butikk i 1 minutt), før jeg fikk min egen. Hadde jeg vært mye sammen med rasen, så kanskje jeg ville ha tenkt meg om litt ekstra.

Jeg ønsker meg Ibiza hund, og det finns jo så få av disse her til lands og bare 1 oppdretter. Regner meg jeg ikke blir å få møtt så mange av dem, men skal ihvertfall få prøve å ta meg et besøk til oppdretter for å se på dem.

Jeg fikk meg to oppdretterbesøk da jeg letet etter greyhound, så så mye research har jeg vel ikke gjort før kjøp av hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte stabijen for første gang da jeg dro hjem til oppdretteren for å se på valpene som da var 6 uker gamle. Da hadde jeg kun sett rasen på bilder.

Jeg har ikke angret ett sekund for å si det slik; Amigo har oppfylt alle mine forhåpninger og planer og vel så det. Han skulle jo "bare" bli ettersøkshund...nå er han norsk, svensk, finsk og nordisk viltsporchampion samt norsk og dansk utstillingschampion :) Ja og i tillegg har han jobbet i mer enn sju år som ettersøkshund. Ville ikke hatt noen annen rase enn stabijhoun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg er litt overraska over hvor mange som kjøper hund uten å ha møtt rasen før jeg. Alle her på sonen er jo så opptatt av å gjøre skikkelig undersøkelser før man kjøper hund, men hvordan undersøker man om man aldri har møtt en hund av rasen? Dette er ikke kritikk altså, jeg bare forstår det ikke hvordan man kan være opptatt av å undersøke om raser og linjer uten å ha møtt en hund av rasen?

Man lærer så lenge man lever? ;)

Jeg var såvidt konfirmert når jeg fikk Ozzy, men fant jo fort ut at jeg burde undersøkt mer.

Er noe jeg har gjort èn gang, og blir med den ène gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med mindre man regner blandingen vi hadde når jeg var liten :) Møtte ikke veldig mange finske lapphunder, men møtte kanskje 5-6 og fikk se mange (var med på rasetreff), og hilste ordentlig på mødrene til kullene vi vurderte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...