Gå til innhold
Hundesonen.no

Drøbak Hundehotell


simira
 Share

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er ikke min tråd, men siden jeg har skapt litt kontrovers her så vil jeg takke for mange bra innlegg. Jeg har et annet syn på DH nå, helt klart. Hadde jeg lest dette før jeg kjøpte så, ja, tviler

Du er forfriskende åpen! Mange ville gått i forsvar i en slik tråd, så all ære til deg.

Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, sant? I DENNE tråden er det fokusert på den avsindige menge valper som spys ut fra DH uten mål og mening annet enn å fylle eiernes lommebok. I andre tråd

En av norges mest leste bloggere har nettopp fått seg et DH-nurk ser jeg.. Får mark av å lese kommentarene. Det er nettopp slike jenter som denne bloggeren som har påvirkningskraft nok til å gjøre doodles ennå mer populære. Trist :(

http://nettenestea.com/?p=38036#comments

DH kommer nok til å merke pågangen nå.. Blei forøvrig helt satt ut av denne kommentaren:

Så nydelig! Jeg har hatt lyst på hund i mange år. Jeg har hatt hund i familien i 16 år. Har akkurat lagt merke til denne hunderasen da jeg møtte en sånn på gata. Har undersøkt litt om rasen og gemytt og de vikrer helt fantastiske! Det sto at denne blandingsrasen har bedre helse enn både puddel og cocker og at de er utrolig snille og barnevennlige! Det er noe med alle hunder og jeg tror ikke du skal tenke på hva de andre sier. Alle hunder kan jo bli syke. Vet du om det bare er Drøbak hundehotell som har denne rasen? Er det Engelsk cocker eller Amerikansk cocker den er blandet med? Er veldig interessert i å skaffe meg blanding av puddel og Engelsk cocker!

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske eksepsjonelt av samfunnets mest hørte røster stort sett er sånne lite-gjennomtenkte-blåst-bort individer. Jækla dårlig reklame for menneskeheten generelt. Jeg kjenner årene dras inn på robåten, og følelsen av å resignere er fullendt....!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men er det ikke litt spesielt at ingen av de 33 pudlene Conron prøvde ut som førerhunder, ikke ble godkjente (jf. linken til Amenity)? Jeg mener, her i Norge er det jo relativt vanlig at (stor?)pudler brukes som førerhunder - så hvorfor skulle man ikke få til det i Australia?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ca 270 arbeidende førerhunder i Norge i dag, er det ca 20, trolig færre, storpuddler.

Puddel er en rase som krever en mild og tydelig eier, og, man kan feile mer med en retriever enn hva man kan med en puddel, for å si det på den måten. Bl.annet er vokting en del av hva man har opplevd som problematisk med puddelen som førerhund. Retriever elsker gjerne alle, mens man hos puddel har opplevd en del vokting, både ovenfor folk og andre hunder. Og for en førerhundbruker er det ikke optimalt å ha en hund som kan finne på å utagere mot andre hunder f.eks. Så, om en puddel ikke finner den tryggheten den trenger hos føreren, så vil den kunne starte vokte.

Det man ofte opplever med puddel/retriever-blandingene, er at disse har retrieverens potensiale men puddelens noe tilbakenholdenhet ovenfor fremmede,det gir en del signalfølsomme hunder og en del forvirring hos hunden og møtende hunder.

Ikke så vanskelig når eier har fullt syn til å lese hunden sin, men betydelig mer utfordrende når eier må bruke andre sanser og responsen er noe forvirrende både fra egen og andres hunder.

Det er vel en 8-10 puddel/retrieverblandinger i Norge som har vært brukt som førerhunder, dette med blandet resultat.

Vet at på Holmlia var det en storpuddel som fungerte som førerhund. Føreren slet mye med denne, og mange undret seg på hvordan den i det hele tatt ble godkjent. Den utagerte mot andre hunder og ledet føreren ofte feil. Det er også en av årsakene til at det er sjelden man ser andre raser enn labrador, golden og labrador/goldenblandinger som førerhunder. For vokting og tendenser til vokting er ikke forenlig med førerhundjobbing, så det utelukker mange raser.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å ta hundene. De blander Labrador og Puddel, to anerkjente raser. Si hva du vil om resultatet, men at det er sunne og normalt utseende hunder er det vel ingen tvil om? Her er ingen butte neser, superkorte bein eller overflødig hud...

Jeg synes ikke doodler har er normalt utseende. Mange tunge fronter, steile fronter, dårlige vinkler bak og ikke minst har mange av de en stor, tjukk og krøllete pels. Om denen i groomes, så kan hårene rundt øynene bli så lange at de gror inn i øyet, og de kan få store problemer med ørene dersom ikke øre hårene nappes. Dette er to ting som er vanlig på puddel, og siden Labradoodle er delvis puddel, er det veldig sannsynelig at minst halvparten av alle doodler har dette problemet. Normalt utseende?

Coco_Cody2.jpg

labradoodle1.jpg

Kan ikke si jeg synes en bråte med krøllete pels er noe mer normalt enn butte ansikter, overflødig hud osv. Ugroomet pels gir en helesriskio, akkurat som alle andre eksteremiteter.

Veldig flott at du er fornøyd med din hund :) Vi var veldig fornøyd med blandingshunden vi hadde (rottweiler, schæfer, labrador og flat). Men vær så snill, DH fortjener ikke de pengene de får, for den avlen de driver med, er ikke bra. Avl uten mål, er avl uten mening. Og det finnes vel ikke noe mål med å avle hunder som ikke en gang kan stilles ut? Familievennelige, generellt friske hunder, det kan man finne uansett. det er over 400 raser å velge i mellom, finner man ikke en der, da kan man ta en omplasseringshund som trenger et hjem, og ikke en masseprodusert doodlegreie.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke doodler har er normalt utseende. Mange tunge fronter, steile fronter, dårlige vinkler bak og ikke minst har mange av de en stor, tjukk og krøllete pels.

Det er vel ikke akkurat unikt for en doodle? Det er fryktelig mange hunder generelt som har både steile fronter og dårlige vinkler både her og der liksom, så det er vel neppe et argument mot doodlene.

Avl uten mål, er avl uten mening.

Men DH har da et mål, de - tjene mest mulig penger :D.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på DH var det fint og rent inne hos hundene (det blir jo plukket møkk og vasket), men i hundegårdene så det ikke ut. Jeg vet ikke hvor mange bøtter med møkk som vi plukket, men det var en del. Det var så ille noen steder at bikkja jeg hadde med meg ikke ville være i hundegården. Hun ene som driver stedet var ikke akkurat den hyggeligste jeg har møtt. Dessuten sa hun selv at de tok inn hunder til omplassering, og de hundene som kunne brukes i avl, beholdt de...

Jeg skulle vært der i to uker, men valgte å dra hjem etter ett døgn... Og jeg setter aldri mine bein på det stedet der!

(Dette er 4-5 år siden nå, men det har tydeligvis ikke endret seg avls-messig :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder førerhunder så har jeg vært utplassert på det nasjonale avlssenteret for førerhunder i England. De forsøkte seg på puddelblandinger, men synes ikke at de var godt nok egnet som førerhunder, og det var generelt altfor mye pelsstell og variabel pelskvalitet. Pelsstell kan jo være en skikkelig utfordring for en synshemmet person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt til å holde kjeft i denne tråden, men har problemer med å la være. Please, jeg prøver å forstå, ikke å provosere. Vær glad, tenk på alle doodles som DH ikke får solgt pga denne tråden!


Men vær så snill, DH fortjener ikke de pengene de får, for den avlen de driver med, er ikke bra.

Helt enig


tunge fronter, steile fronter, dårlige vinkler

Heh, jeg vet ikke hva det betyr engang. Men du har rett; pelsen må stelles på noen av de.

EDIT, topic avsporing

Endret av Syverud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis doodles og DH får folk til å se rødt og svart, gir dem fnatt og mark samt dalende tro på menneskeheten generelt; hvor blir det så av kritikken mot sykelige rasestandarer?

Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, sant? I DENNE tråden er det fokusert på den avsindige menge valper som spys ut fra DH uten mål og mening annet enn å fylle eiernes lommebok. I andre tråder skal gudene vite at raser med slike ekstreme eksteriøre trekk også får gjennomgå. Så det er fullt mulig å være i mot BÅDE masseproduksjon av doodler OG avl på raser med ekstreme rasetrekk.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt til å holde kjeft i denne tråden, men har problemer med å la være. Please, jeg prøver å forstå, ikke å provosere. Vær glad, tenk på alle doodles som DH ikke får solgt pga denne tråden!

Det er jo veldig bra, jo flere de ikke får solgt jo tidligere legger de ned driften? Lov å håpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst til å nevne noe konkret rase (noen kunne bli støtt), men med unormalt utseende så tenker jeg, i ytterste konsekvens, på

hunder som har problemer med å PUSTE.

Hunder som ikke kan slikke seg bak.

Hunder med hengende, tørre øyelokk

Hunder hvis valper ikke kan senke hodet uten at bakparten løftes i været.

osv

Dette er relativt vanlige raser og jeg synes det er beint ut dyreplaging satt i system. Det trenger ikke være så ekstremt som nevnt ovenfor heller.

Hvis doodles og DH får folk til å se rødt og svart, gir dem fnatt og mark samt dalende tro på menneskeheten generelt; hvor blir det så av kritikken mot sykelige rasestandarer?

Ta å søk litt på forumet her. Er det noe som har vært diskutert og kritisert mye her inne, så er det nettopp sykelige raser, og hvordan disse blir premiert på utstilling.

Heldigvis er det kun et fåtall av våre raser som er slike ekstremraser, så jeg ser ikke helt hvorfor syke raser skal være et argument for å skaffe doodle. Det finnes flerfoldige friske raser med normal antomi å velge mellom :)

Igjen, det er ikke doodles som får folk til å se svart, men det er hvordan DH, og typiske andre doodle-oppdrettere driver på (samt oppdrettere av andre designerhunder). Ta å søk på doodle-annonser på finn.no, og sammenlign med annonser fra seriøse oppdrettere, så ser du hva slags glorifisering det ofte bedrives i doodle-annonsene. Det loves allergivennlige hunder med enkel pels, supert aktivitetsnivå, enklere enn både lab og puddel, osv. Ikke en gang puddeloppdrettere garanterer at hundene er allergivennlige.

Eksempel på doodle annonse:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40459635&searchQuery=goldendoodle

- Hvordan velger de hvilke egenskaper valpene får fra mor og hvilke de får fra far?

Eksempel på en seriøs annonse:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41162881&searchQuery=dvergpinscher

- Her vitner det om at oppdretter har et mål og oppdretter følger raseklubbens retningslinjer.

Min tante har en labradoodle, en utrolig skjønn sak, som har blitt mye større og er mye mer aktiv enn min tante ble forespeilet. Den har en vanskeligere pels enn puddel, fordi hårene er blanding mellom krøllete og mindre krøllete, og det floker og tover seg ekstremt lett. Men hunden er kul den, snill og god :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på doodle annonse:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40459635&searchQuery=goldendoodle

- Hvordan velger de hvilke egenskaper valpene får fra mor og hvilke de får fra far?

Hahahah, dauer av doodleannonsen. Det er jo ingen av punktene der de kan garantere! Har aldri sett en annonse fra en seriøs oppdretter hvor det loves garantier for at slik blir hunden. :lol::lol::lol:

Den er snill, rolig og tålmodig som goldenretriever, men mye mer oppmerksom og lærevillig som puddel.

Den er ikke et matvrak som Golden retriever, men smal, spenstig og lett i kroppen.

Den er sosial, uredd, lettlært, og ivrig etter å komme på inkalling og lære seg cirkus triks o.l.

Den brukes mye som sevicehund.

Den elsker å svømme, men er ikke glad i å rulle seg i søledammer.

Den har lang bølgete silkesmyk pels.

Med en goldendoodle slipper du en masse golden hår på klærne, i sofan og over allt ellers i huset.

Goldendoodle er røyte fri, om den blir klippet hver 9. måned. Den er derfor veldig allergi vennlig.

Den ble opprinlig avlet fram som familiehund for alergikere.

1. :lol:

2. Har sett mange tunge doodles.

3. Jaja, og alle individene i en rase fungerer perfekt til det opprinnelige målet med rasen. Da kan vi jo slutte med tester, prøver, beskrivelser og utstillinger, sant?

4. Var ikke problemet med designopprinnelsen at dette IKKE fungerte så bra som ønsket?

5. Så fordi min papillon ikke liker f.eks. søle eller svømming betyr det at ingen papilloner liker det? Ah så greit da! :D

6. :lol:

7. :lol:

8. Kjipt hvis det er spyttet folk reagerer på da.

9. Research LITT da i det minste.

For all del, kjempefint for de som har vært heldige, vi har ei i slekta som er veldig fornøyd med sin fabrikkvalp. Men det er jo, som alle andre her poengterer, ekstremavlen uten annet mål enn moneymoneymoney som er frustrerende å se på. Måtte bite meg hardt i leppen for å legge det frem fint for nevnte slektning hva jeg mente om DH, for jeg kjenner det koker litt i meg hver gang de blir nevnt. Ble forleden dag spurt om hvorfor alaska huskyvalper som regel er så billige, at vi kunne jo tatt like mye som DH siden de har de og de egenskapene. Begynner å bli ganske lei av å forklare at det er nærmest tyveri å ta masse penger for en blandingsrase man ikke kan sette garantier for at blir slik og slik, selv om jeg syns at siden vi AHfolk (som regel) har et mål med vår avl har et bedre utgangspunkt for å kunne si litt om hvordan valpen(e) kan bli.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Klipping hver 9.mnd medfører et hel*** med pelsstell. På 9mnd vokser pelsen 10-12cm kan jeg tenke meg, og hunden vil da være overpelset over hele med pels som tover lettere enn puddelpels. Jeg kan ikke skjønne hvordan det går an å holde en slik pels. På puddel i så mye pels kreves det bad og stell hver 14. dag for å holde pelsen i orden, og på pudler er det i det minste flere steder på kroppen hvor de ikke har så mye pels.
Jeg skjønner hvorfor flere hundefrisører nekter å ta imot doodler om de kommer inn etter 9mnd uten pelsstell... Det tar vel en god dags arbeid å få skrelt ned en slik hund... *grøsser*

Jeg skjønner ikke hvorfor doodlene må være så ustelt? Med klipping hver mnd med maskin til en grei pelslengde så man slipper all denne tovingen må jo være mye bedre både for hund og eier? Og mye mindre jobb i hverdagen enn å holde en pels tovfri som ikke har sett en klippemaskin på 9mnd...

Jeg er som sagt ikke imot ideen om å skape nye raser. Men måten det gjøres på i hoveddelen av doodle-avlen er jeg imot. Det at de aldri kommer seg videre. Med målrettet avl over mange generasjoner kunne man helt sikkert fått frem en ikkerøytende hund med goldens gemytt og puddelens greie pels (greiere enn doodlenes blandingspels), men da måtte man ha jobbet mot et mål, generasjon etter generasjon, ikke stått og gjort F1-krysninger fortsatt...

Det å selge gråstein som gull er ikke noe nytt, det er gjort om igjen og om igjen, men man skulle jo tro at i disse tider hvor informasjon er så lett tilgjengelig pga internett ville det vært vanskeligere å utføre. Men mennesker er dumme, og lar seg lure gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på doodle annonse:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40459635&searchQuery=goldendoodle

- Hvordan velger de hvilke egenskaper valpene får fra mor og hvilke de får fra far?

Doodleoppdrettere får en liste hvor de krysser av for hvilke egenskaper de ønsker at valpene skal få, du vet typ liste man får på BigHorn og sånn. Så sender de den inn til Doodlerådet som da sørger for at valpene blir akkurat som oppdretter ønsker.

Desverre er dette kun tilgjengelig for doodleoppdrettere pr i dag.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipping hver 9.mnd medfører et hel*** med pelsstell. På 9mnd vokser pelsen 10-12cm kan jeg tenke meg, og hunden vil da være overpelset over hele med pels som tover lettere enn puddelpels. Jeg kan ikke skjønne hvordan det går an å holde en slik pels. På puddel i så mye pels kreves det bad og stell hver 14. dag for å holde pelsen i orden, og på pudler er det i det minste flere steder på kroppen hvor de ikke har så mye pels.

Jeg skjønner hvorfor flere hundefrisører nekter å ta imot doodler om de kommer inn etter 9mnd uten pelsstell... Det tar vel en god dags arbeid å få skrelt ned en slik hund... *grøsser*

Jeg skjønner ikke hvorfor doodlene må være så ustelt? Med klipping hver mnd med maskin til en grei pelslengde så man slipper all denne tovingen må jo være mye bedre både for hund og eier? Og mye mindre jobb i hverdagen enn å holde en pels tovfri som ikke har sett en klippemaskin på 9mnd...

Jeg er som sagt ikke imot ideen om å skape nye raser. Men måten det gjøres på i hoveddelen av doodle-avlen er jeg imot. Det at de aldri kommer seg videre. Med målrettet avl over mange generasjoner kunne man helt sikkert fått frem en ikkerøytende hund med goldens gemytt og puddelens greie pels (greiere enn doodlenes blandingspels), men da måtte man ha jobbet mot et mål, generasjon etter generasjon, ikke stått og gjort F1-krysninger fortsatt...

Det å selge gråstein som gull er ikke noe nytt, det er gjort om igjen og om igjen, men man skulle jo tro at i disse tider hvor informasjon er så lett tilgjengelig pga internett ville det vært vanskeligere å utføre. Men mennesker er dumme, og lar seg lure gang på gang.

(Se uthevet)

Dette er vell allerede gjort av blandigens "skaper"? men i og med de ikke fikk rasen homogen nok og den ikke fungerte godt nok som førerhund så ble prosjektet lakt på hylla. Såvidt jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syverud: hvordan kan du si noe om helse og gemytt når hunden din fremdeles er valp?

Nei, si det du. Jeg vet ikke om jeg har gjort det. Bruk sitat funksjonen og kjeft i vei, ingen grunn til å ty til retoriske spørsmål.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at folk lar seg "lure" jeg, spesielt etter alt som har dukket opp om rasehundavl. Det ER mye å ta tak i hos rasehunder , men dessverre er det ikke slik at man bare kan blande inn en annen rase, så er alt ok.

Min mor har jo halveis vurdert å få seg allergivennlig hund, og de hadde doodle øverst på listen. Etter mye forklaring fra meg begynte de heller å kikke på andre raser.

Doodler ER ofte søte og snille, jeg har enda ikke møtt en jeg ikke har blitt dødsjarmert av. Jeg liker litt rufsete hunder og de virker generelt trivelige. De jeg har møtt.

Frisk, trivelig og søt hund, så klart vil mange ha en sånn!

Det er vel stort sett bare vi hundenerder som har hørt om recessive gener, mentaltester , helsetester og valpefabrikker.

Resten er fornøyd med at foreldrene er tilsynelatende friske og greie.

Helt ærlig er det vel en del oppdrettere av renrasede hunder som heller ikke er fryktelig opptatt av å mentalteste. Hvor mange labradoroppdrettere Mh tester hundene sine? Puddeloppdrettere? Allikevel sier også de at de avler hunder med godt gemytt, og det gjør de jo gjerne også.

Det er omfanget og den ekstremt villedene markedsføringen jeg reagerer på. Røytefrie? Friskere enn renrasede? Don't think so.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er nok så offtopic som det går an å komme, men jeg så denne i dag og kom til å tenke på alle de nye doodletypene. jeg ser for meg at den nye Turtoodle ville blitt en hit. Den hadde helt klart scoret bra på alle mentaltester og den hadde reddet verden når du var på jobb, så man trenger jo ikke være redd for at den skal være alene. c324db597ab6e324ddb5eb51afbc8.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...