Gå til innhold
Hundesonen.no

Pels-stell på din rase.


Recommended Posts

Toller: Børster i røyteperioden, for å korte ned røyteperioden. Napper ører når pelsen der er blitt så lang at det ikke er pent (og den blir ikke spesielt lang før jeg napper, hårete tollerører er noe av det værste jeg vet) :P . Klipper pels mellom potene om vinteren.

Enkelt og greit :P Blir han skitten på tur lar jeg han tørke og om nødvendig drar jeg over med børsten for å få av det som evt. fremdeles er igjen i pelsen. Det meste ryr av når han er blitt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har groenendael, de vasker jeg hvis jeg synes de begynner å lukte hund, også børster jeg når de røyter. Evt hvis jeg vil de skal se fine ut av en eller annen grunn. :aww: Ida børster jeg bare fordi hun liker det så godt, og blir lei seg når Hawannah får bli børstet og ikke hun. Har ikke hjerte til å fortelle Ida at hun egentlig ikke har nok pels til at det er noen vits i å børste den. :P

Red: Og jeg bruker karde, evt kam hvis jeg har en med mye pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har border collie, så meget lite pelsstell her i gården.

Børster henne ca en gang i uken, går først igjennom med en helt enkel børste (alà hårbørste) og deretter børster jeg med fintagget kam for å få ut de minste flokene. (daglig ved røytesesong)

Klipper baksiden av hasene ved behov, stusser mellom tredeputene og rundt labbene.

Dusjes vanligvis en gang i mnd, eller når hun lukter hund - og ved behov for eksempel når border collie syndromet slår inn = jo værre det stinker, jo mer skal de rulles i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type pimsten bruker du? Hvordan fungerer den, synes du?

Den som Høøks selger til hest :) Får av mye pels, men har ikke hatt hverken hunden eller stenen lenge nok til å si om dette er bedre enn andre ting.

Jeg har prøvd den på jaktlabben jeg hadde før, den var veldig "røff" med pelsen hennes. Gummikarde var et mye bedre alternativ :)

____________________________________________________

Til kelpiene;

Shampo

Ved røyting og på vinterstid (når pelsen blir tørrere)

86d2258cd9f7feecc2a3c7f63f3cf950-image.j

På sommeren på den brune for å unngå solbleking (selv om han ikke stilles kan han godt ta seg bra ut :aww: )

Solkrem

7599f0f5475c89264c39193c8ec770a9-image.j

Til den sorte med "flat" pels, skal denne kjøpes inn

7bc760833110e656e9a8c4db761f79f7-image.j

Røytetid; furminator

furminator_dog_short_hair_large.jpg

Ikke røytetid; Plush puppy silver bullet brush

sbbrushboth.jpg

Potesaks;

8109-3-507280_bzhnzh.jpg

Edit; Altså, kelpien klarer seg fint uten både solkrem, pelskur og volumgreier :lol:

Men jeg liker at hundene mine tar seg bra ut jeg :ahappy:

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd den på jaktlabben jeg hadde før, den var veldig "røff" med pelsen hennes. Gummikarde var et mye bedre alternativ :)

Bruker gummikarde også, men akkurat de ukene det snør dalmatiner må det noe "sterkere" til. Pelsen hennes er ikke vanntett uansett, så bare om og gjøre å få det av fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker gummikarde også, men akkurat de ukene det snør dalmatiner må det noe "sterkere" til. Pelsen hennes er ikke vanntett uansett, så bare om og gjøre å få det av fort :)

Ja det tviler jeg ikke på :P

Glemte å skrive at svaret var til Poter, ville bare få med hva jeg kommenterte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu grer jeg hver dag eller annehver dag i røyteperioden. Jeg har Furminator, men bruker også en god børst som har myk og tykk børst på ene siden og lengre tagger som tar bedre i på den andre siden.

Noe a la denne:

borste.jpg

Jeg bruker sistnevnte og børster mothårs over hele ryggen og sidene før jeg grer pelsen "på plass" igjen. Da får jeg med meg en del av løshårene. Den myke siden av børsten bruker jeg mest på buken for å være litt mer forsiktig. Ellers bader jeg ham ca en gang i måneden, med shampoo for hvite hunder. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for noe?

Klippet fra waggytail.no :)

"Gir en utrolig volum og glans, mens den beriker pelsen med vitaminer og næringsstoffer

Kan klare en mengde av pels dramaer! Gir bl.a. et varig hold på løpsk pels og krus. Gir volum, løfter pelsen, gir glans og gjør det mulig for deg å styre pelsen som du ønsker det, nesten uansett pelstype, lengde og struktur."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en Rottweiler så er det ikke mye pelsstell, snnet enn at jeg synes hun fort blir seig og ekkel i pelsen. Jeg tror hun får seg en dusj ca hver fjerde uke. Ellers så børster vi en dag eller to pr uke til vanlig, men det blir flere ganger pr dag nå i den værste røyteperioden.

Klørne klipper vi en gang pr uke og da tar jeg med dotten på haletipoen og potehårene.

Jeg liker å stelke og dulle litt og liker også å ha en velstelt hund som ser godt ut.

Utstyret er derfor minimalt, en klotang og en børste. Enkelt og greit:)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-11861-13702985389091_thumb.jpg

post-11861-13702985459411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Aussien skal ører, poter og hale (evnt stump hale) stusses. Jeg tar som regel kun poter, stumphalene og litt på ørene om de er veldig bustete (mengde hår på ørene varierer- har to som jeg aldri klipper ørene på, og 3 som får mye hår)

Mine bades når de blir for fete i pelsen, og børstes ved behov. Bak ører og i skjørtene kan det tove seg, spesielt på de som har finere pels- varierer med linjene..

Skal vi på utstilling får de bad, klippes litt mer nøye, men jeg liker ikke det tullet med at aussien formklippes i "hue og ræva"

I røyteperiodene bruker jeg furminator, og karde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig nada om hvordan min rase "skal" stelles osv :icon_redface: Klipper klør og ørefaner ca. hver søndag. Hun får seg en dusj med en random dyreshampoo hvis hun er ekkel, noe som er ofte nå i varmen da hun kaster seg ut i alt av vann, grønt som brunt...

Barberer mellom/under tredeputer med en billig frisørbarbermaskin og bruker en gammel frisørsaks til å jevne ut potene og underlinja fordi det er fint (hun har ellers en spesifikk pelstust som gjør at folk tror hun er en hannhund, uansett hva man sier..). Klipper kort rundt rumpehull og resten av tivoliet, klipper rumpegardinene og jevner ut overgangene til disse + halefjon. Også klipper jeg frynsefanene fra pote til ankel/albue bak og foran, fordi de floker seg lett og hun hater å bli gredd der.

^dette hysteriet skjer kanskje hver 3-4. måned, ellers brukes bare en karde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatineren vaskes en gang i året ca (flink til å bade selv på sommeren) og zoien etter hver løpetid (max).

Dalmisen børster jeg egentlig aldri, eller, han har en sånn gummiting som han masseres med innimellom. Zoien har en lilla hårbørste med Ole Brumm på hun børstes med ca annenhver uke. Hurra for korthåra zoi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drentsche patrijshond:

Napper død pels fra ørene og evt. på kroppen ved behov. Gjør dette så fort jeg ser det kommer lyse tupper, og bruker bare fingrene til det. Vi tar det som kos mens vi slapper av :)

Altså når det begynner å se slik ut:

15110_485215034867411_2147007176_n.jpg

Etter napping:

581989_498830526839195_456132887_n.jpg

Bruker CC white on white shampo på hele hunden for å fjerne misfarving fra den hvite pelsen til når vi skal på utstilling, men hvis hun bare skal vaskes fordi hun er litt møkkete så bruker jeg en mildere shampo eller bare spyler henne med vann.

b09c08ff95caded7035d1fc52b6d0dd3-image.j

Har også gått til innkjøpt av ICE on ICE for å beskytte pelsen og forebygge solbleking + Colestral som skal brukes som en balsam/hårkur for å bygge opp fuktighet og forhindre at hårstråene knekker.

228e42e9ced18ae521cb40e2b238b8b8-image.j

a3b46ffe23d90d6bdf50f0bf42a1383a-image.j

Ingen klipping nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har to små hunder som må klippes. yorkshire terrieren Bades og børstes en gang i uka. Klippes i kort valpeklipp annenhver måned med saks, jeg liker litt rufsete pels. Det er bare ørene som barberes for at tuppene skal synes godt på denne rasen. Klipper ansiktet med saks. Må være nøye med å vaske under øynene med vann hver dag på denne rasen. Yorkien har ikke underpels, men mer som menneskehår og får ikke den typiske hundelukten.

Shih Tzuen min bades ca en gang i mnd og børstes et par ganger i uka. Klipper kort valpeklipp på henne også med Oster klippemaskin, holder ca 2 - 3 cm lengde på henne. Bamsekilpp! Hun har myk, slett, tykk pels.Klippes nøye rundt øynene med saks og tar skjegget så ikke det blir fullt av mat. Vasker under øynene et par ganger i uka.

Ikke velg disse rasene hvis du ikke har mye tid! Men har du mye tid til småturer og kos, er dette fantastisk artige hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva jeg gjør vet jeg faktisk ikke enda. Han er 6 mnder og vasking har vi ikke begynt med. Blir vel et julebad ellers pusseskinn når det er utstilling og kanskje en maseringsbørste ala hesten sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...