Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere gatehund - haster med svar ...


smulan78
 Share

Recommended Posts

Jeg er i Brail og fant en gatehund ligge nærmest livløs på gaten. Jeg hadde ikke hjerte til å bare se på at den skal ligge og pines ihjel, så jeg kontaktet veterinær. Jeg har nå betalt for opphold, behandling,mat osv for den i 6 uker hos veterinær. MEN, jeg ønsker så gjerne å prøve å få den til Norge ... Her i Brasil vil den lide en sakte død. Det finnes ingen dyrehjem osv her og ingen steder jeg kan få noen til å passe på den.

Hva må gjøres for å få den til Norge? Hva trenger den av vaksinasjoner osv? Må den i karantene? Hva koster det ca med fly fra Brasil til Norge

Jeg vet at mange mener at man ikke skal importere gatehunder, men heller hjelpe dem i deres eget land, men denne hunden har jeg ikke klart å finne noen hjelp til. Stedet jeg er på har 200 innbyggere og ingen her er villig til å gjøre noe for gatehundene

Jeg reiser herfra på mandag så jeg har dårlig tid på meg til å få ting ordnet. Det jeg håper er at den kan være hos veterinæren til alt er ordnet og jeg kan få den transportert med fly til Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt mattilsynet.

Jeg sier ikke at det er noen lett avgjørelse, men tror nok jeg selv ville avlivet den.

Den må sjekkes for alle mulige sykdommer og vaksineres for rabies og behandles for ymse parasitter. Bare rabiesbehandlingen tar minimum tre uker før den slipper inn i Norge. Tør ikke å tenke på hva frakt fra Brasil til Norge vil koste, i tillegg kommer behandlingene, papirarbeid, og regler for inn-/utførsel til eventuelle mellomlandinger i andre land.

Jeg kan garantere at det vil ta en måned før du kan ta hunden inn i Norge, i beste fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg ikke får den med meg nå, men tenkte å betale veterinæren for at den skal være der til den kan reise til Norge. Den skal selvfølgelig sjekkes for alle sykdommer osv.

Den får behandling nå, så det kommer til å gå bra med den. Men hvis den skal leve på gaten her kommer den nok til å dø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabiesvaksine og ca 6 måneder ventetid med påfølgende blodprøve vil jeg tro - Brasil er vel listeført tredjeland. Dvs noen må ta seg av hunden i 6 måneder eller den kan stå på karantenestasjonen her i ca samme tid. I tillegg kommer alle andre vaksiner den må ha, Les på mattilsynet.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var veldig fint gjort av deg å hjelpe hunden jeg og håper du får den med deg til Norge etterhvert :) Det jeg vil anbefale deg er å ringe mattilsynet på mandag og snakke direkte med de så får du svar på alle spørsmål du har (bortsett fra hvor mye det koster med fly kanskje - da må du nok undersøke med flyselskap :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på mattilsynet sine sider:

Du har oppgitt følgende
Besøkte land:
  • Brasil
Antall dyr: 1
Dyr yngre enn 3 måneder: Nei
Forbered deg godt før reisen
Følgende krav gjelder for alle kjæledyr som skal inn i Norge
Hva skjer når du kommer på grensen til Norge?
Etter reisen

For at du skal kunne følge reglene for privat innførsel av kjæledyr må følgende krav være oppfyllt:

  • Innførselen av dyret kan ikke være kommersiell. Når dyr tas inn i Norge for å selges eller videreformidles skal reglene for kommersiell import av kjæledyrfølges.
  • Du (eier) må selv reise sammen med dyret. Hvis dyret sendes via en annen person enn eier eller alene som frakt, uten at du er med på reisen, skal reglene for kommersiell import av kjæledyr følges.
  • Reglene for privat innførsel gjelder for både vanlige feriereiser til utlandet, og når man henter dyr til Norge fra et annet land

Det siste er jo hvis du tar den med selv :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabiesvaksine og ca 6 måneder ventetid med påfølgende blodprøve vil jeg tro - Brasil er vel listeført tredjeland. Dvs noen må ta seg av hunden i 6 måneder eller den kan stå på karantenestasjonen her i ca samme tid. I tillegg kommer alle andre vaksiner den må ha, Les på mattilsynet.no.

Jeg finner ikke Brasil på lista over listeført tredjeland http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/informasjon/listeforte_tredjeland.8638/BINARY/Listeførte%20tredjeland

Slik som jeg skjønner det blir det dette man skal følge da:

Kommersiell innførsel av hund og katt fra land som er utenfor EU/EØS og som ikke er listeførte
published_icon.pngPublisert 23.01.2013 | Sist endret 18.03.2013

Med kommersiell innførsel av dyr menes innførsel av dyr som skal selges eller videreformidles. Disse reglene gjelder også dersom innførselen ikke er som en del av eiers reise.

Følgende krav må innfris iht. forskrift om transport av kjæledyr og forskrift om handel med levende dyr:

  • Dyret skal være identitetsmerket med lett lesbar tatovering eller mikrochip. Etter den 3. juli 2011 er det bare mikrochip som vil være gyldig merkemetode. Dyr tatovert før 3. juli 2011, og som har pass eller veterinærattest for innførsel der det fremgår, trenger ikke å være merket på nytt med microchip. Identitetsnummeret skal være oppgitt i veterinærattest og alle originale dokumenter.

  • Dyret skal være vaksinert mot rabies med en godkjent vaksine etter vaksineprodusentens anbefaling, vanligvis tidligst når den er tre måneder gammel. Hvis dyret vaksineres igjen regnes vaksinasjonen som gyldig fra datoen vaksinen ble gitt, hvis gyldigheten av forrige vaksinasjon ikke har gått ut da ny vaksine ble gitt. Det må tas en blodprøve, for kontroll av antistoff, minst 30 dager etter vaksineringen, deretter må det være en venteperiode på 90-dager etter kontrollen av antistoff, før en veterinærattest kan bli utstedt av offentlig veterinær. Blodprøven må tas av veterinær og analyseres ved et godkjent laboratorium, og vise et antistofftiter mot rabies på minst 0,5 IE/ml.

  • Hunden og katten skal være behandlet mot bendelorm (Echinococcus multilocularis) i avsenderlandet med godkjent preparat (inneholder virkestoff som for eksempel praziquantel eller episprantel) i løpet av de siste 10 dagene før innførsel. Krav om behandlingen mot echinococcose gjelder ikke for ilder.

  • Dyret skal gjennomgå klinisk undersøkelse av autorisert veterinær i løpet av de siste 24 timer før avsendelse. Denne undersøkelsen skal bekrefte at dyret ikke viste noen tegn på klinisk sykdom, og at det kunne tåle transport.

  • Informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, vaksinasjon, behandling mot bendelorm, blodprøvekontroll, samt bekreftelse på at dyret er klinisk frisk ved undersøkelse foretatt i løpet av de siste 24 timer før avreise, skal være dokumentert i et EU-godkjent veterinærsertifikat, som skal undertegnes av offentlig veterinær i avsenderlandet.

  • Ved grensepassering inn til Norge, skal dyret fremstilles for veterinær grensekontroll ved Grensekontrollstasjon Oslo Lufthavn (Gardermoen) eller Grensekontrollstasjon Storskog Vei, med mindre slik kontroll har vært utført på en annen grensekontrollstasjon i EU/EØS. Slike dyr kan føres inn over enhver tollstasjon, såfremt det kan dokumenteres at dyret har blitt kontrollert ved hjelp av et CVED-dokument, iht. Forskrift 1998-12-31 nr 1484: om tilsyn og kontroll ved import og eksport av levende dyr, annet avlsmateriale og animalsk avfall innen EØS, og ved import av levende dyr fra tredjestater.

  • Importøren har plikt til å registrere seg og plikt til å varsle Grenseveterinæren om tid og sted for ankomst til Norge senest 24 timer før ankomst, iht. overnevnte forskrift.

  • Dyret skal i løpet av de første 7 dager etter ankomst behandles på nytt mot echinococcose med et godkjent preparat. Behandlingen skal attesteres av veterinær i helsesertifikatet.
  • Kilde: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/Kommersiell_import_av_kj_ledyr/kommersiell_innforsel_av_hund_og_katt_fra_land_som_er_utenfor_eueos_og_som_ikke_er_listeforte.7246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same shit - den må uansett ha rabiesvaksine, vente flere måneder, og så blodprøve (som må sendes til godkjent lab) som må ha høye nok titerverdier før den får komme inn.

Neei, det er kommet nye regler - der man ikke lenger må vente i 120 dager på blodprøve - men husker ikke hvilke land det gjelder, om det er alle eller bare noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da ser det vanskelig ut ... veldig trist, det er så vondt å bare reise fra den. Jeg har jo betalt opphold i 6 uker, dyrlegebehandling og mat i denne perioden hos veterinæren, men etterpå blir den overlatt til seg selv igjen. Gatehundene her lider noe forferdelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da ser det vanskelig ut ... veldig trist, det er så vondt å bare reise fra den. Jeg har jo betalt opphold i 6 uker, dyrlegebehandling og mat i denne perioden hos veterinæren, men etterpå blir den overlatt til seg selv igjen. Gatehundene her lider noe forferdelig

Hvis hunden vil lide noe forferdelig så er det, i min mening, ditt ansvar å avlive den humant før den rekker å lide.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange gatehunder her, jeg hørte at i denne landsbyen bor det 200 mennesker, og det er ca 50 gatehunder ... jeg kan ikke avlive dem alle eller redde dem alle, det er umulig. Men jeg skulle ønske jeg i det minste kunne hjelpe denne ene hunden ...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg noe om hvordan denne hunden er, men hva må den gå igjennom før du får tatt den med til norge? Sitte i bur til vet i 6 uker, kanskje mer? Tenkt på den lange flyreisen og reise forøvrig den må igjennom. Tenk på at når den kommer hit så må den antagelig omstille seg ganske mye. Også får man spørre seg, tåler hunden det overhodet? Om den tåler det mentalt, er det likevell verdt og utsette hunden for denne belastningen, når du ikke en gang vet om hunden kommer til og klare omstillingen den må gjennom? Kanskje vanskelig og få husren, men det kan man jo leve med om man orker, men kanskje kan den ikke være hjemme alene, hva skal du gjøre da? Og sikkert tusen andre spørsmål man bør stille seg selv og situasjoner man bør tenke igjennom som kommer til og bli annerledes her i norge enn hva den er vant med.

Jeg har høy terskel for og avlive, men jeg tror faktisk at i en slik situasjon så ville jeg valgt og betale for en human avliving istedet for og sette den ut på gaten igjen(om det ikke er et bra liv) og istedet for og utsette hunden for påkjenningen med lang reise, omstilling og andre problemer som evt måtte dukke opp. Selv om man ikke har reddet et liv så har man skånet dette individet for unødig lidelse og et tungt liv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida her inne importerte Scilos fra Hellas etter en ferietur der. Scilos har det helt flott i dag han, tipper han synes det var verdt kenneloppholdet. Ta kontakt med Ida på pm om hun ikke svarer her.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida her inne importerte Scilos fra Hellas etter en ferietur der. Scilos har det helt flott i dag han, tipper han synes det var verdt kenneloppholdet. Ta kontakt med Ida på pm om hun ikke svarer her.

Kan svare, jeg. Du må finne noen han kan være hos -og som du stoler på- og som kan sørge for at blodprøven blir tatt og sendt etter fire måneder. (140) dager. De må også sørge for at han får den siste pilla og hva det nå er som skal til den siste tiden. Rabiesvaksinen + alle de vanlige vaksinene + parasittmidler og sånt ordner du nå med det samme. Vet ikke hva mer jeg skal si. Det er et nervepirrende og usikkert foretak å importere en hund fra et land du ikke er i selv. Den lille valpen vil være bortimot voksen før han kommer og dere må bli kjent en gang til. Men er du helt sikker på at det er dette du vil, har økonomi og hjelp til å gjennomføre det, så ønsker jeg deg masse lykke til. Er noe på mattilsynets sider uklart, så ring dem :) Det er litt andre regler fra 3.land og i det hele tatt andre regler enn for seks år siden!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange gatehunder her, jeg hørte at i denne landsbyen bor det 200 mennesker, og det er ca 50 gatehunder ... jeg kan ikke avlive dem alle eller redde dem alle, det er umulig. Men jeg skulle ønske jeg i det minste kunne hjelpe denne ene hunden ...

Jeg håper du får det til :-) Men denne ene hunden er nå ditt ansvar og det ansvarlige i mitr hode vil være å avlive foran å kaste den tilbake på gata!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange gatehunder her, jeg hørte at i denne landsbyen bor det 200 mennesker, og det er ca 50 gatehunder ... jeg kan ikke avlive dem alle eller redde dem alle, det er umulig. Men jeg skulle ønske jeg i det minste kunne hjelpe denne ene hunden ...

Hvis det ikke "er mer" enn 50 gatehunder så koster det antageligvis ikke mer å få kastrert/sterilisert dem enn det vil koste å få denne ene hunden tilbake til Norge. Da har du hjulpet dem ganske mye.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...