Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mai!


Anette
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg bare SKRYTE litt altså! Døde nesten i går av stress og frustrasjon over eksamen i salgsfaget i dag. Men det gikk helt sinnsykt bra. Jeg var ufattelig nervøs og usikker. Jeg vet jo jeg kan j

Vi har blitt mor og far:D

Ååååhh På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han se

Posted Images

Tusen takk alle sammen, blir rett og slett for mange å quote, men jeg setter pris på alt sammen.

Nå skal Mocca og jeg ta oss en tur ut, hun ble plutselig alene hun, stakkars liten :(

:hug: :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må hilse på Smula engang. Hun er forøvrig en ganske stor tispe, men hun er jo uansett lettere enn en staff. Men kul er hun :D

Jeg må hilse på henne engang :D Er veldig søt den til naboen altså, ble bare litt overraska over hvor liten hun var (hannhunden dems er jo "svær")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tusen takk for fingerkryssinger. Dessverre hjalp det ikke så Indiana fikk reise opp til de andre hun.

Mitt herlige firkløver Bess, Robin, Qui og Indiana er endelig gjenforent :heart:

****KLEMME PÅ******

Å få utbetalt lønn forskuddsmessig, samt få feriepenger tidlig er mulig - også i store internasjonale konserner. Trust me, I've tried :P men da har man et godt forhold til sjefen og har vært ansatt en stund.

Ehh....... jeg tror du trenger å jobbe ett år eller to i Manpower jeg, så kan du jo selv finne ut hvor enkelt det er??? Det er ikke noe som heter "kjenne sjefen" der ser du, og det hjelper ikke en dritt hvor lenge du har vært ansatt.

Det er INGEN som har krav på å få forskudd på lønn, det er helt opp til hver enkelt bedrift. Jeg har jobbet med lønn i mange år, og hos oss var ikke forskudd noe problem - men vi var få og det var lett å holde oversikten - dessuten så var det kun unntaksvis at man bad om det. Nå - som Manpower ansatt så kan jeg glemme det sålenge det er JEG SELV som er ansvarlig for at timer ikke er levert til rett tid. Enkelt og greit - og det er ikke en dritt noen kan gjøre med det og det uansett hvor godt forhold du har til din konsulent. Sånn er det bare. Kjipt - men de skal ha for at de kjører samme linje for alle. Om feilen er deres derimot kommer penger på konto lynraskt.

Nå venter jeg på at klokka skal bli veterinærtid for stakkars Noah - beinet med såret på er dobbelt så tjukt som det andre, og wabblete, og han har tydelig skrekkelig vondt.......... Det er jo noe vi alle drømmer om, veterinæbesøk fredag etter fire, men heldigvis så er Ås dyreklinikk kveldsåpent også på fredager og takk og lov for det. Noah stakkars er skikkelig skikkelig redusert - sikkert med feber og full pakke. *sukk* Jeg får helt noja av dette. Han er jo aldri sjuk, og har aldri vondt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Tvi tvi ;)

...er det sooool! :D

Taaakk :) Jeg dør litt på meg i spenning egentlig :D Skal bare få ferdig denna bacheloroppgaven nå, så skal jeg begynne å sjekke litt helsestatus og sånt! wæææ :frantics:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter er dyyyrt! Lønna mi forsvant på to blomsterkasser + jord, selve blomstene var jo liksom barnematen i forhold til resten. Men da har man jo det til årene som kommer da :)

Hva gjør man ikke for en koselig hage liksom :P

Ja, det er svindyrt - i alle fall når man ikke gidder å finne ut om det finnes gartnerier i nærheten som selger planter. Plantasjen er ikke akkurat billig, liksom... Men det ble koselig med litt planter i balkongkassene da, og et par som henger i åpningen til inngangspartiet :).

Sukk - håper han blir kongen av skjermen :) - stakkars, men jeg får vondt i hjertet mitt - det er ikke ofte jeg tenker "stakkars liten" og får skikkelig vondt i hjertet altså. Jeg er vanligvis ganske kald i forhold til sånne "must do" greier, men dette her er skikkelig slitsomt. Det går inn på meg å måtte utsette den snille fyren for sånn behandling og ikke kunne fortelle han at det er for hans eget beste...

Det er ikke noe kult å se at de sliter nei... :(

Tusen takk for fingerkryssinger. Dessverre hjalp det ikke så Indiana fikk reise opp til de andre hun.

Mitt herlige firkløver Bess, Robin, Qui og Indiana er endelig gjenforent :heart:

:icon_cry::no::hug:

Har jeg brukt dagen på shopping på Clas Ohlson og Plantasjen, også har jeg spist rekesmørbrød til middag. Jeg trengte strengt tatt ikke å spise TRE brødskiver siden jeg var god og mett etter to liksom...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det utrolig teit å la Casper hilse på en stor hannhund på 3 år (Casper er 5), når begge kan være litt tøffe i trynet?`Har snakket med eieren noen ganger (når bare en av oss har vært med hund), og da har vi kommet frem til at de kan aldri bli venner, siden han ikke likte hannhunder, og at Casper ikke har så høy toleranse for hannhunder som er tøffe. Men så møtte vi på hunden i skogen en dag, da en annen gikk tur med ham, og begge gutta viftet med halen og lagde "jeg-vil-leke" klynkelyder, ingen høye haler eller bust. Var et par meter mellom dem. Men jeg tenker at om vi hadde latt dem hilse, så kunne det kanskje smelt? Det er noe jeg ikke helt forstår med Casper nemlig, noen ganger gir han skikkelige barnslige signaler om at han bare vil leke og fjase, men så får pipa noen ganger en annen lyd når han slipper bort til hunden. Det hadde bare vært så kult om de to kunne blitt kamerater, men det er kanskje litt for mye å håpe på. Den andre hunden er av en rase som ikke akkurat er kjent for å like samme kjønn, så vet ikke jeg... lov å drømme! Eieren er iallefall innmari hyggelig, så er så dumt når man møter bra hundemennesker så har hunden feil kjønn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er svindyrt - i alle fall når man ikke gidder å finne ut om det finnes gartnerier i nærheten som selger planter. Plantasjen er ikke akkurat billig, liksom... Men det ble koselig med litt planter i balkongkassene da, og et par som henger i åpningen til inngangspartiet :).

Jeg har kjøpt masse planter i dag, blant annet en blå clematis (jackmanii), inspirert av deg. Jeg skal kjøpe en duftkaprifol også, men først må en vegg males. Det som er et tankekors akkurat nå er at alle disse stemorsblomstene må plantes ut, men da må jeg jo luke rosebedet først! :shocked: Jeg er litt mer stemt for ostepop og en pils akkurat nå. Det spørs om jeg bare planter det som skal i krukker nå, og så blir det luking i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola:
Vi hadde en mutte på "rehabilitering" her mtp samkjønnsaggresjon. Han har hatt ekstremt store problemer med andre hannhunder, og det er jo fortsatt ikke 100% på plass siden noen hunder passer rett og slett ikke sammen. Han gikk løs utenfor gjerdet til hundegården, og alle våre, både tisper og hanner, gikk løse innenfor. Etterhvert ga brumlinga seg, også fikk han hilse på en og en tispe, deretter en og en hannhund. Etterpå satte vi alle tilbake i husene sine mens mutten fikk gå i langline inne i hundegården og selv velge hvem han ville hilse på, og brått ble han bare SÅ harmonisk og lykkelig sammen med våre :D Eieren sa han aldri hadde sett han lykkeligere. Men det betød jo ikke at han ville fungere med alle andre. Og papillontispa mi ville han drepe :| (Ulempen med å ha en hund som ser ut som en katt...) Han gikk til og med greit sammen med brumlehannen og witchybitchytispa (det er dame man ikke blir lett godkjent av, det!) vår.
*Hoi som jeg avsporer* Aaanywaays. Poenget mitt er at det KAN funke hvis man går riktig frem i forhold til hunden(e). :) Dere får sikkert til å la dem hilse med et gjerde i mellom eller noe sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det utrolig teit å la Casper hilse på en stor hannhund på 3 år (Casper er 5), når begge kan være litt tøffe i trynet?`Har snakket med eieren noen ganger (når bare en av oss har vært med hund), og da har vi kommet frem til at de kan aldri bli venner, siden han ikke likte hannhunder, og at Casper ikke har så høy toleranse for hannhunder som er tøffe. Men så møtte vi på hunden i skogen en dag, da en annen gikk tur med ham, og begge gutta viftet med halen og lagde "jeg-vil-leke" klynkelyder, ingen høye haler eller bust. Var et par meter mellom dem. Men jeg tenker at om vi hadde latt dem hilse, så kunne det kanskje smelt? Det er noe jeg ikke helt forstår med Casper nemlig, noen ganger gir han skikkelige barnslige signaler om at han bare vil leke og fjase, men så får pipa noen ganger en annen lyd når han slipper bort til hunden. Det hadde bare vært så kult om de to kunne blitt kamerater, men det er kanskje litt for mye å håpe på. Den andre hunden er av en rase som ikke akkurat er kjent for å like samme kjønn, så vet ikke jeg... lov å drømme! Eieren er iallefall innmari hyggelig, så er så dumt når man møter bra hundemennesker så har hunden feil kjønn :P

Om du ønsker en turkamerat med den hunden, så ville jeg startet med båndturer der begge går i samme bånd og så lære de å oppføre seg ved siden av hverandre først. Personlig trur jeg at man unngår en del konflikter da, i stede for bare å hilse for å se om de går overens.

I dag har jeg vært snill sønn, og tatt med min mor på middag på den indiske shappa her. :aww: Det burde man få noen slags poeng for. :P Veier kanskje opp for at jeg ikke er den som går rundt og klemmer på folk og sier hvor mye de betyr for meg får jeg håpe.

I disse palmeoljetider. Det selges jo flasker med palmeolje på slike jallashapper, og det ser virkelig forferdelig ut...

Bilde

Det er sånn "bilde yter ikke rettferdighet" for det ser enda verre ut i virkeligheten.... :x

Det er godt å se slike ting synes jeg, for da blir jeg enda mer oppsatt på unngå slikt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt masse planter i dag, blant annet en blå clematis (jackmanii), inspirert av deg. Jeg skal kjøpe en duftkaprifol også, men først må en vegg males. Det som er et tankekors akkurat nå er at alle disse stemorsblomstene må plantes ut, men da må jeg jo luke rosebedet først! :shocked: Jeg er litt mer stemt for ostepop og en pils akkurat nå. Det spørs om jeg bare planter det som skal i krukker nå, og så blir det luking i morgen.

:D

Ja, ulempen med alle disse blomstene er jo at man må preparere litt før man kan plante dem liksom :). Gud bedre jeg har brukt en del timer på å grave bed, fylle jord, ordne og fikse her, men jeg kjenner jeg er i ferd med å bli litt manisk på dette, så da går det jo greit også :lol:. Nå gjenstår å få vekk alt gresset som har vokst over kantsteinene og fjerne en del ugress og sånt fra "grusgangen" inn mot trappa. Den ene siden er ferdig, nå gjenstår den andre, men det får vente til i morgen... tror jeg. Jeg har visst en hund å børste også, ser jeg, så... ja... man blir ikke arbeidsledig liksom :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Siden man snakker om blomster. Noen forslag til noe jeg kan strø langs ene veggen til huset mitt? Det vokser "stygt" gress og masse annet rart der etterhvert og det er snakk om å drenere så jeg bruke ikke penger på lage noen kasser der (som er planlagt egentlig). Hva er sterkt nok, og billig, til å overta men kanskje dør ut dette året etter er 2-3 årig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det utrolig teit å la Casper hilse på en stor hannhund på 3 år (Casper er 5), når begge kan være litt tøffe i trynet?`Har snakket med eieren noen ganger (når bare en av oss har vært med hund), og da har vi kommet frem til at de kan aldri bli venner, siden han ikke likte hannhunder, og at Casper ikke har så høy toleranse for hannhunder som er tøffe. Men så møtte vi på hunden i skogen en dag, da en annen gikk tur med ham, og begge gutta viftet med halen og lagde "jeg-vil-leke" klynkelyder, ingen høye haler eller bust. Var et par meter mellom dem. Men jeg tenker at om vi hadde latt dem hilse, så kunne det kanskje smelt? Det er noe jeg ikke helt forstår med Casper nemlig, noen ganger gir han skikkelige barnslige signaler om at han bare vil leke og fjase, men så får pipa noen ganger en annen lyd når han slipper bort til hunden. Det hadde bare vært så kult om de to kunne blitt kamerater, men det er kanskje litt for mye å håpe på. Den andre hunden er av en rase som ikke akkurat er kjent for å like samme kjønn, så vet ikke jeg... lov å drømme! Eieren er iallefall innmari hyggelig, så er så dumt når man møter bra hundemennesker så har hunden feil kjønn :P

Gå noen båndturer først, kanskje? Så se an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker en turkamerat med den hunden, så ville jeg startet med båndturer der begge går i samme bånd og så lære de å oppføre seg ved siden av hverandre først. Personlig trur jeg at man unngår en del konflikter da, i stede for bare å hilse for å se om de går overens.

Du mener at de går sammeN i bånd ja? Ikke i samme bånd? :P Da ville jeg heller sluppet dem haha

Gå noen båndturer først, kanskje? Så se an?

Ja, dere har rett, båndturer først er nok best. Casper bryr seg ikke med andre hunder når vi går sammen med dem, da er snusing og tissing viktigere, så da antar jeg at hvis det skulle være noen anspenthet i begynnelsen så går den seg ned automatisk kanskje.

---

I dag på morgenturen møtte jeg en haug med gamle damer. Så at baktroppen begynte å snakke om Casper, og da vi møttes utbrøt en gammel dame "ÅÅÅÅ jeg har alltid ønsket å se en slik i virkeligheten!" For hun hadde bare sett en dalmatiner i porselen i spania, og det var det vakreste hun hadde sett :D Herlig å kunne oppfylle drømmene til folk bare ved å gå med en prikkedust i den andre enden av båndet :D Hun syntes han var fantastisk vakker. Ekte begeistring rett og slett.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...