Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Trøtt. Skal snart legge meg igjen. Hoster ikke så lenge jeg ligger litt høyt med hodet, men bekkenet syns det er teit, så da får man ikke sove ordentlig likevel. :lol: Blir aldri bra nok liksom. Men til min store glede så funker medisinene mye fortere enn jeg turte håpe på - så verden blir stadig enklere. :ahappy:

• Like 2
  • Svar 6.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må jeg bare SKRYTE litt altså! Døde nesten i går av stress og frustrasjon over eksamen i salgsfaget i dag. Men det gikk helt sinnsykt bra. Jeg var ufattelig nervøs og usikker. Jeg vet jo jeg kan j

Vi har blitt mor og far:D

Ååååhh På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han se

Posted Images

Skrevet

Tv? Å, jeg er fristet! Sånn kasse eller sånn flat? Og hvis skinnsofaen er litt fin (finere enn den jeg har som er dødsstygg og vond å sitte i. Den er for så vidt av plastik også, ikke skinn.)

Ikke lest meg opp, så om noen andre har vært interessert har jeg ikke fått det med meg

Tvn har sånn diger klump bak, men er helt i orden og stor. Den er ikke så gammel. Sofaen er bløt og svart og ikke ødelagt på noen måte :) Jeg har brukt den som seng (og sofa) så lenge vi har bodd her ute :)

Skrevet

1 1/2 times tur unnagjort ( Damn, jeg savner hund), nå skal jeg shoppe litt.. Typen ligger fortsatt i senga, den slappe slasken :P

Skrevet

*klippe mange gode ord*

Spennende! Mennesker har en utrolig måte å forsvare seg på. For oss som ikke lever i volden, virker det veldig rart at enkelte vil gå tilbake til overgriper, enda de kom seg vekk derfra for en grunn. De VET at det ikke er et normalt parforhold (mange), men det er også en viss trygghet. Hvor enn sært det høres ut. Andre grunner er gjerne at voldsutøver er "verdens hyggeligste" ovenfor alle andre enn de/den som blir utsatt. Derfor forstår de ikke at hun eller han gjorde slik som hun eller han gjorde (flyktet). Jeg tror det ligger mye aksept bak. Mange er redd ingen vil tro på det som blir sagt, og man er redd for å bli vendt ryggen til. Mange velger å la være å anmelde volden, i frykt for å ikke bli trodd. De føler det vil føre til en slags retraumatisering (prate om det vil ofte gi flashbacks). Tårene som kommer i en samtale er en god blanding av kjærlighetssorg og anger/smerte. Bare tanken på et liv i ensomhet er vondere enn et liv i vold. Det er ofte slik de voldsutsatte som vender tilbake til overgriper ser på det. Men de blir også av hensyn til evt. barn (som også er den største grunnen av de alle for å bli).

Så kommer de, da. Meldingene. Telefonene. "Jeg elsker deg - kom tilbake, jeg trenger deg". Det er det man trenger å høre i en sår situasjon. En slags anerkjennelse av at man betyr noe. For oss som ikke er i situasjonen, høres det utrolig snodig ut at noen vil vende tilbake til volden, det vonde. Men det er liksom en god side ved voldsutøver, og det er den de voldsutsatte gjerne ser når det vonde er borte/på avstand. Vi ser på personen som en voldsutøver, men voldsutsatt ser personen som en far/mor, søster/bror, sønn/datter. Voldsutøver angrer ofte dypt etter at h*n har utøvd volden, og det gir gjerne en tid der de er lykkelige. Men så blir det hele bare en ond sirkel. For etterhvert bygger det seg opp dårlig stemning, og volden blir gjerne "provosert frem", for du vet den kommer igjen. Den latente volden er vond, så de fleste vil bare få det overstått.

Skrevet

Åååå, jeg håper morellene og jordbærene er kommet på Romsås, også. Det har de sikkert. Det er mye nærmere godset og det biologiske mangfoldet der, enn Enebakk! :lol:

:lol: :lol:

Var oppe sånn passe tidlig sånn at jeg fikk syklet med Willy før det ble for varmt. Vel hjemme igjen stupte han uti spa-avdelingen og plasket, drakk, og plasket masse igjen. Han blir helt hypnotisert av vann, den gutten, selv om han ikke er så glad i å svømme :).

Nå har jeg spist frokost og skal straks sette meg litt på verandaen og drikke kaffe og lese litt før jeg går i gang med plenklippen :). Satser på at gresset er tørt nok til det nå :). Får kanskje grave frem den gamle kantklipperen jeg kjøpte for 250 kr på Coop en gang i tiden også :). Jeg burde demontert litt gjerder også, og brukt noen av plankene til å reparere et annet gjerde med, men vi får se hvor langt orken og viljen rekker på en dag som denne :).

• Like 1
Skrevet

Måtte jammen meg grave fram kaffefiltrene fra en eske i dag :D Tror pakkehjelpen glemte at jeg skal bo her i fem dager til smileys-coffee-578570.gif

• Like 1
Guest Jonna
Skrevet

I dag må jeg skifte dekk.... håper de er åpne på Kløfta. Kan ikke kjøre rundt med vinterdekk noe mer nå :P

Skrevet

Uff, jeg er litt småbekymret for Ane min som dro rett fra pakkehjelping til legevakta med astma og vonde lunger. Innen hun var kommet inn, hadde jeg sovnet, men hadde fått en melding om astmalyder og at hun ventet på å få pustehjelp med forstøverapparat. Nå kan jeg kanskje ringe ....

Skrevet

Har forresten et 60 liters akvarie, hvis noen vil ha det. Glassplaten oppå er borte og det har bare bodd ørkenrotter i det. Kjøp og salg selv om jeg gir bort, kanskje :)

Skrevet

Har vært på utstilling i dag, og så har jeg akkurat forsøkt å ta oppstillingsbilde. Jeg forstår at jeg må gi min far en innføring i bildetaking. Vinkelen blir feil slik at hunden ser jo helt uproporsjonal ut. Ja, og rosettene dekker halve hunden, men men. :P

Anyway, her er bilde av den fine Nevøen min. :heart:

IMG_1705h_zpsa9732435.jpg?t=1369478517

Jeg er veldig fornøyd, men det vi er aller mest fornøyd med er at der de andre hannhundene i rasen knurret, bjeffet og bråkte mot hverandre, så stod Nevø der og tittet på dem og lurte på hva i all verden de bråkte sånn for. :P:heart:

• Like 16
Skrevet

Ååååhh :icon_cry: På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han seg isammen sånn at han ihvertfall får stryki ham et par ganger om han ikke orker mer. Dette er nok pasienten vi bruker mest tid på når vi er der også, så han og Thorvald har utviklet et herlig bånd seg i mellom. I dag var en god dag, og pasienten var oppe og trillet seg en tur i stolen sin, han fikk båndet til Thorvald og de fikk trille seg en tur i lag. Thorvald var kjempeflink, men syns det var litt rart at jeg gikk bak ham, hehe. Men å, for et øyeblikk! :icon_cry: Pasienten ble så stolt og glad, for en mestringsfølelse det må ha vært. Jeg håper han har god dag smertemessig en gang det er fint vær, for da kan vi gå ut håper jeg :)

Vakkert øyeblikk :heart:

936174_10152898485440341_2023593037_n.jp

• Like 28
Skrevet

Trøtt. Skal snart legge meg igjen. Hoster ikke så lenge jeg ligger litt høyt med hodet, men bekkenet syns det er teit, så da får man ikke sove ordentlig likevel. :lol: Blir aldri bra nok liksom. Men til min store glede så funker medisinene mye fortere enn jeg turte håpe på - så verden blir stadig enklere. :ahappy:

Unner deg så veldig å føle deg litt bedre!

Jeg lurte på hvorfor hundene var så urolige for litt siden, helt til jeg oppdaget at to skjærer hadde funnet den søppelposen jeg hadde satt utafor døra. Nå har jeg kostet opp matrester og ræl fra gårdsplassen. Tror jeg skal kikke ut vinduet med en gang hundene mine stresser neste gang.

Men nå skal vi ut og luke bed og flytte en rosebusk hvis jeg får det til. Vil ha klematis i stedet for klatreroser akkurat der.

Skrevet

Ååååhh :icon_cry: På sykehjemmet i dag ble jeg vitne til et fantastisk øyeblikk! En av våre faste pasienten sliter voldsomt med smerter, men vil alltid hilse på Thorvald, samme hvor syk han er, så karrer han seg isammen sånn at han ihvertfall får stryki ham et par ganger om han ikke orker mer. Dette er nok pasienten vi bruker mest tid på når vi er der også, så han og Thorvald har utviklet et herlig bånd seg i mellom. I dag var en god dag, og pasienten var oppe og trillet seg en tur i stolen sin, han fikk båndet til Thorvald og de fikk trille seg en tur i lag. Thorvald var kjempeflink, men syns det var litt rart at jeg gikk bak ham, hehe. Men å, for et øyeblikk! :icon_cry: Pasienten ble så stolt og glad, for en mestringsfølelse det må ha vært. Jeg håper han har god dag smertemessig en gang det er fint vær, for da kan vi gå ut håper jeg :)

Vakkert øyeblikk :heart:

936174_10152898485440341_2023593037_n.jp

Fikk tårer i øynene bare av å lese det der jeg ... :icon_cry::wub:

Baker jeg kake.. Eller den er ferdig, men kjøler seg litt før den skal settes sammen og pyntes.. :)

Skrevet

Geo er sliten! Varmt å være hund i dag, særlig når han ikke er helt i toppform og har litt energiunderskudd i utgangspunktet. Men han fikk løpe litt ved sykkel, trent litt budføring, utstilling og fvf, og fikk til slutt et spor hvor alt av pinneplukking helt var glemt. Jaja. Selv om vi kanskje ikke kom så mye videre med noen av øvelsene akkurat, ble det en fin trening på å prestere litt selv om man er varm og sliten.

Nå spiser jeg litt formiddagsmat. Skal bare redigere bilder og slappe av i et par timer nå, så skal jeg dra opp til to venninner for å grille og dele noen øl. Det blir hyggelig!

Skrevet

:lol: :lol:

Var oppe sånn passe tidlig sånn at jeg fikk syklet med Willy før det ble for varmt. Vel hjemme igjen stupte han uti spa-avdelingen og plasket, drakk, og plasket masse igjen. Han blir helt hypnotisert av vann, den gutten, selv om han ikke er så glad i å svømme :).

Nå har jeg spist frokost og skal straks sette meg litt på verandaen og drikke kaffe og lese litt før jeg går i gang med plenklippen :). Satser på at gresset er tørt nok til det nå :). Får kanskje grave frem den gamle kantklipperen jeg kjøpte for 250 kr på Coop en gang i tiden også :). Jeg burde demontert litt gjerder også, og brukt noen av plankene til å reparere et annet gjerde med, men vi får se hvor langt orken og viljen rekker på en dag som denne :).

Du Siri? Du kjøpte gressklipper nettopp, sant? Jeg må ha en ny, pr snarest. Vurderer elektrisk, greit å slippe startsnorer når man ikke heter Armstrong til etternavn. Hvordan kom du fram til hvilken du ville ha? Vurderte du de som går på oppladbart batteri?

Nei nå må jeg komme meg ut her.

Skrevet

I dag må jeg skifte dekk.... håper de er åpne på Kløfta. Kan ikke kjøre rundt med vinterdekk noe mer nå :P

:| *noen er litt trege i avtrekker'n skjønner jeg :D*

Du Siri? Du kjøpte gressklipper nettopp, sant? Jeg må ha en ny, pr snarest. Vurderer elektrisk, greit å slippe startsnorer når man ikke heter Armstrong til etternavn. Hvordan kom du fram til hvilken du ville ha? Vurderte du de som går på oppladbart batteri?

Nei nå må jeg komme meg ut her.

Japp, det gjorde jeg, vettu :). Altså - jeg har aldri eid noen gressklipper før, men har jo vært profesjonell plenklipper på somrene da jeg var ung, så jeg tenkte at søren heller - jeg er heller ingen Armstrong og sliter alltid med å starte slike motorgressklippere, så da fant jeg ut at elektrisk var tingen :). Jeg søkte litt rundt etter gressklippere, så litt på spesifikasjoner, så hvor mye oppsamleren kunne ta på en gang (greit å slippe sånn tømming alt for ofte), kikket litt på kapasitet - og bare tok en råsjanse *ler*. Jeg kjøpte en med ledning, men vurderte oppladbar, og om jeg hadde hatt litt mindre plen hadde jeg nok gått for en slik, men jeg var litt usikker på hvor lang tid jeg ville bruke på å klippe plena her og gikk for en med ledning slik at jeg evt slapp å gå tom for strøm før jeg var ferdig :).

Jeg kjøpte en Bosch ettellerannet da, og den er såååå lett og fin å bruke :). De går jo ikke av seg selv, de har ikke drivverk liksom, men er derfor også superlette å bruke, merker liksom ikke at jeg dytter den rundt :).

Nå er jeg for øvrig ferdig med dagens plenklipp, og perfeksjonisten i meg fikk utløp for sine lyster, så jeg gikk over alle kanter med kantklipper også etterpå :). Nå skal jeg ut i godstolen sammen med Harry Hole :D

• Like 2
Guest Jonna
Skrevet

Geo er sliten! Varmt å være hund i dag, særlig når han ikke er helt i toppform og har litt energiunderskudd i utgangspunktet. Men han fikk løpe litt ved sykkel, trent litt budføring, utstilling og fvf, og fikk til slutt et spor hvor alt av pinneplukking helt var glemt. Jaja. Selv om vi kanskje ikke kom så mye videre med noen av øvelsene akkurat, ble det en fin trening på å prestere litt selv om man er varm og sliten.

Nå spiser jeg litt formiddagsmat. Skal bare redigere bilder og slappe av i et par timer nå, så skal jeg dra opp til to venninner for å grille og dele noen øl. Det blir hyggelig!

Må huske på at dette er faktisk den første sommeren Geo opplever og det er først nå han har begynnt å få mer "krevende" fysisk trening (sykling).

Talli hadde helt sammenbrudd første mnd av sin første sommer når hun måtte jobbe og var KJEMPE varmeberørt. Altså ikke "valp" som bare diller rundt. Heldigvis var hun mer eller mindre uberørt året etter. Mye som skjer i kroppen/toppen på de hundene i den alderen samtidig som varmen & kravene kommer :) Bare sånn lite appropos :)

Kjørte forbi ett skilt i dag hvor det sto "Bi-møte, parker langs veien" Rundt var det ett gårdsbruk, jorder og ellers bare skau ingen å se. Jaja tenkte jeg kanskje det er "Bifil-møte" Det må de jo få lov til. Eller "Bil-møte" og L ble glemt. Ikke noe unaturlig om det er en garasje på gården e.l. Kanskje det er slike modelbiler? Ja mye rart gikk igjennom hode mitt.

På vei tilbake så kjører jeg samme veien igjen og det var ett møte i det jeg forventet minst faktisk :lol:

Mitt på en åpen slette ser jeg en haug med pesoner i hvite klær! Er Bi en norsk verjon av KKK eller noe? :o

Kommer nå stadig nærmere personene og oppdager at det faktisk er ett:

Bie-møte!

Bir%C3%B8kterdag+aug+2012+039.JPG

Guest Jonna
Skrevet

:| *noen er litt trege i avtrekker'n skjønner jeg :D*

Tja, det er mindre enn en uke siden det faktisk var +1 grad når jeg kjørte hjem fra nattevakt ;)

Skrevet

YEY :D Arya slo de andre i juniorklassen, og ble 2 btk med res cert og bir junior på spesialen idag 10 mnd gammel! Jeg som trodde igår vi ville få blått og bli plassert bakerst i klassen :lol: Måtte dra tidlig, siden Jaran taklet varmen der borte så dårlig.

• Like 10
Skrevet

Tja, det er mindre enn en uke siden det faktisk var +1 grad når jeg kjørte hjem fra nattevakt ;)

Blir ikke snø og is på veien i 1 pluss, vøtt :P. Jeg kjørte jo for 14 dager siden til Ålesund over fjell og greier, det snødde også, men glatt var det ikke (men jeg hadde jo lagt om til vinterdekk på forhånd, helt unødvendig :D).

Skrevet

Må huske på at dette er faktisk den første sommeren Geo opplever og det er først nå han har begynnt å få mer "krevende" fysisk trening (sykling).

Talli hadde helt sammenbrudd første mnd av sin første sommer når hun måtte jobbe og var KJEMPE varmeberørt. Heldigvis var hun mer eller mindre uberørt året etter. Mye som skjer i kroppen/toppen på de hundene i den alderen samtidig som varmen & kravene kommer :) Bare sånn lite appropos :)

Jepp, det er jeg fullt klar over. Merker at han er på vei inn i en ny fase når det gjelder hormoner og sånne morsomme ting også. Hurra liksom. :P Så jeg tror jeg får senke forventningene til ren framgang i en periode framover (på varme dager i alle fall), og heller fokusere på at han skal klare å jobbe så lenge jeg krever det. Jeg skjønner ham godt jeg! Jeg mister også konsentrasjonsevnen mye fortere på varme dager liksom, og jeg har fått noen sommere til å venne meg til det nå. :lol:

• Like 1
Guest Jonna
Skrevet

Jepp, det er jeg fullt klar over. Merker at han er på vei inn i en ny fase når det gjelder hormoner og sånne morsomme ting også. Hurra liksom. :P Så jeg tror jeg får senke forventningene til ren framgang i en periode framover (på varme dager i alle fall), og heller fokusere på at han skal klare å jobbe så lenge jeg krever det. Jeg skjønner ham godt jeg! Jeg mister også konsentrasjonsevnen mye fortere på varme dager liksom, og jeg har fått noen sommere til å venne meg til det nå. :lol:

:lol: Stakkars fjompen :P

Trikset mitt med mine hunder for å bygge opp varmeutholdenhet (heldigvis er jeg ganske utholdene). Jeg går faktisk tur med de på den varmeste tiden av døgnet og oppsøker enten vann eller har med vann til de. Men de må gå seg god og varm, ikke noe "dilling". Jeg trenger korte-korte intensive økter i hagen ofte, med kalde godbiter som jeg oppbevarer i kjøleskapet.

Skrevet

Neste fredag skal jeg ta en skikkelig sjekk av hjerte, lunger, livmor osv på Amira. Jeg føler at det er noe galt! Hun vant konkurranse idag med 287 poeng, men hun peste noe voldsomt. Greit nok at det kanskje er litt varmt, men SÅ ille var det da ikke. Gruer meg til å sjekke kjenner jeg.

Skrevet

:lol: Stakkars fjompen :P

Trikset mitt med mine hunder for å bygge opp varmeutholdenhet (heldigvis er jeg ganske utholdene). Jeg går faktisk tur med de på den varmeste tiden av døgnet og oppsøker enten vann eller har med vann til de. Men de må gå seg god og varm, ikke noe "dilling". Jeg trenger korte-korte intensive økter i hagen ofte, med kalde godbiter som jeg oppbevarer i kjøleskapet.

Det høres ikke så dumt ut. Får gjøre noe av det samme på varme dager selv. Forutsatt at det blir varme dager i sommer, da. :aww:

Nå har jeg lagt ut bilder i LP-trening Ås-bildetråden. Løp inn og se, alle mann!

8824987606_bda662c89a_z.jpg

• Like 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...